Painon ja kehon muutokset

Ihanaa, että muutki täällä tuskailee tämän painonnousun kanssa! Musta tuntuu, että joka kerta ku nousen vaa'alle se näyttää vaan entistä isompia numeroita :/ Mutta mieki toivon, että isoin painonnousu keskittyis nuihin 17-24 viikkoihin :D Tänään ois 25+1 ja painoa tähän mennessä tullu vajaat 6kg verrattuna lähtöpainoon. Seki ärsyttää, että neuvolassa vaaka voi näyttää paljonki enemmän just syöneenä ja vaatteet päällä ku mitä se kotona aamupainoa mitatessa todellisuudessa on :D
 
Hmm. Mulla on kyllä noussu paino vähiten vk17-24 välillä . Lähes kaikki mitä nyt on, tuli ennen sitä. Ja mites nyt sit ku vauva rupeaa keräämään omaa massaa, niin kai senkin pitää jossain näkyä? Jos bebe on nyt vajaan kilon painoinen, niin oletettavasti tässä paino nousee vielä pakostakin sen 2-2,5kg + mahd. lopputurvotus. Olisin omalla kohdallani supertyytyväinen, jos painoa tulis enää joku 4kg lisää tän jo nyt kerätyn reilun 6kg:n päälle, mut jää nähtäväksi [emoji23].
 
Kävin lääkäris pitkään kestäneen flunssan takia ja siinä se kysy kuinka pitkällä raskaus on ja ku sanoin et 22 viikolla ni sillä oikeen loksahti leuat auki, että "mitä?! ei susta kyllä yhtään nää et oisit raskaana ku ei oo mahaakaa". Ärsyttävää. Kaikki aina sanoo kuinka ärsyttävää on ku sanotaan isosta mahasta ja tullaan silitteleen vattaa. Mulla taas on ihan päinvastoin, että alkaa ärsyttään ku huomautellaan kuinka pieni maha on ja mulle on ihan ok jos joku haluaa kokeilla mahaa. Haluan kasvaa!
 
Ehkä jos mulle ois tullu tosi paljo kiloja ni oisin eri mieltä, mutta tältä musta tuntuu nyt. :D
 
Miialah ei tuokaa oo kivaa. Tuntuu ku on raskaana, niin on kaikkien mielipiteille vapaata riistaa. Mulla taas aina ollu tosi iso maha ja siitä oon saanu kuulla paljon. "Ootko varma, että siellä on vain yksi?", "On se kyllä ISO!!". Sit kaikki ne tuntemattomat mahan hiplaajat on löytäny kans mun mahan. Yhdesti kaupan kassatäti jätti kassan ja asiakkaat yksin kun huomasi minun tulevan kauppaan ja ihan vain sen takia, että pääs hiplaamaan mun mahaa!! Oliko pikkusen kiusallinen tilanne. :facepalm::hilarious:

Faktahan on että toisilla se maha kasvaa enemmän ja toisilla vähemmän, ihan kropan koosta riippumatta. Ite olen aina ollut pyöreä, mutta raskausmassu aina ollut selkeä, yksi kaverini on langanlaiha ja hänestä ei ole ikinä oikein tiennyt vasta kun loppumetreillä, että on raskaana. Mutta kauniita ollaan silti oltu molemmat ja meidän kropat tekee tärkeää työtä tällähetkellä, se luo jotain ihmeellistä ja kaunista, oli kroppa millainen vain. :Heartred
 
Mulla nyt 26 vko ja +7 kiloa. Mulla on työkaveri mua paria viikkoa edellä ja se jaksaa kokoajan huomautella jostain. Kuulemma mun maha on PAAALJON isompi kuin hänen vaikka pitäis olla toisin päin (hän on myös 10 cm pidempi ja pitkäselkäinen, joten vauvalla on varmaan vähän enemmän tilaa) jne. Itseäni ei painonnousu ressaa niin paljoa, kun kuitenkaan peilistä katsottuna en oo muualta kuin mahasta lihonnut. Ongelmana sen sijan on nää tissit, jotka on ihan hillittömät. Ovat muutenkin aina mielestäni olleet liian isot, mut nyt ne on ihan sairaat. Tuntuu et niistäkin joku jatkuvasti huomauttamassa. Haluan vaan oman kropan takaisin mahdollisimman pian, ettei kokoajan jollain olisi jotain mielipidettä jonkun ruuminosan koosta.
 
Mulla alkupainosta lähti eka se reilu 3kg alun pahoinvoinnin takia. Tuli kumminki takaisin ne kilot ja vielä n.4kg tullu nyt lisää tähän päivään mennessä ja viikkoja tänään 25+0.
Lähtötilanteessakin olin ylipainoinen joten sen vuoksi mieluummin vähempi ottasin nuita kiloja mutta eihän tuo vielä ole paha jos +4kg tähän mennessä?! Yks ystävä sano että ei näy muualla kun mahassa kun on nyt masua ja rinnoissa kuulemma. Onhan sitä itsekin tullut huomattua että liivit on vähän tiukat..
 
Enkkumamatobe ei todellakaan oo paha toi 4kg! :) yllättävän vähän mun mielestä, eikös ne "kilojen kerrytysviikot" ollu jotain 17-24 :grin
 
Mulla oli tullut viime neuvolassa (22+0) ensimmäiseen käyntiin verrattuna noin 3kg, mikä on kyllä mun mielestä aika ihme. Hävettää myöntää, että oon syönyt melko paljon enkä aina ihan siitä terveellisemmästä päästä, liikuntakin jäänyt vähäiseksi :oops: Alkuraskaudessa oli jopa lähtenyt painoa vaikka ei ollut pahoinvointia eikä ruokahalukaan todellakaan ollut huono. Noh, en valita, mutta enpä ihmettele jos sitä painoa yhtäkkiä tulis vähän reilumminkin :grin
 
Eilen neuvolassa +800g/viikko ja edellinen neuvola oli 3.1. Oon kyl huomannut et maha otti kasvupyrähdyksen :D
 
Eilen oli neuvola ja kyllä jännitin sitä puntarille nousua! :nailbiting: Oon ollu kipeenä kohta kuukauden ja kaikki pienetkin kävelylenkit on jäänyt pois, kun ei vaan henki ole kulkenut sen vertaa. Oli se edellisestä kerrasta noussut vajaa 4kg, noin 400g viikossa. Et ei nyt ihan kamala kuiten, mut kyllähän tässä aletaan hiljalleen aika massavia olemaan.:smiley-ashamed004
 
Minä täällä seurailen kaikkia painokeskusteluja. Itse en osaa ottaa painosta painetta ollenkaan. En liiku yhtään, pyrin syömään ok ruokaa, mutta määrät ovat olleet huimia. Nyt on alkanut makea maistumaan, mutta ruokamäärät ovat selkeästi pienentyneet.

En siis suostu miettimään painoa, eikä se minua edes paljoa kiinnosta. En edes tiedä mitä painan tällä hetkellä. Olen aina ollut ok painoinen, ok kroppainen, joten en ole koskaan seurannut painoani. Minulle on aivan sama mitä lukemia tulee, sillä tiedän, että ne myös lähtevät jollain aikataululla. Samoin, jos neuvolassa tulee joskus sanomista (viime kerralla kun oli +20 kg lähellä, niin pientä vihjausta tuli, mutta ei sen enempää), niin sanon suoraan, että ei kiinnosta. Painoa tulee vauvan lisäksi, istukasta, lisääntyneestä verimäärästä, turvotuksen nesteistä, tisseistä jne. Eli kaikki mihin ei voi ollenkaan vaikuttaa ja jotka lähtevät pois synnytyksen jälkeen jollain aikataululla. Alan seurata vaakaa vasta kesäkuussa tai sitten joskus heinäkuussa.

MInua kehon muutoksissa harmittaa vaateiden kiristäminen ja uusien alusvaatteiden hankita, kun vanhat eivät enää mahdu päälle. Sama oli myös ensimmäisessä raskaudessa, joten tämä on tuttua huttua. Nyt on tuo maha kasvanut sen verran, että törmäilen ihmisiin, kun menen liian lähelle. Kehonkuvani ja oman ulottuvuuteni rajojen tiedostaminen ei ole ihan pysynyt perässä todellisuuden kanssa.
 
Sama täällä törmäilyn kanssa, monta kertaa päivässä myös avaan oven niin että osuu mahaan, tai jään kapeassa käytävässä eteen tajuamatta heti että enää ei muut pääsekään ohi ihan yhtä helposti :p
Mua ei kanssa tuo paino haittaisi suuremmin, mutta kun lääkäri naputtaa siitä joka kerta, ja viime käynnillä taisi sanoa jotain että kilon kuussa saisi enää nousta.. On tässä tainnut tulla jo aika paljon enemmän sitten viime kerran, varmaan taas kunnon saarna tiedossa.. Varmaan haluaisi että lopettaisin syömisen kokonaan ja alkaisin juosta maratoneja, kun syön kuitenkin terveellisesti ja liikun päivittäin.. Nyt on sitten alkanut stressaamaan enemmän tuo, ihan päivittäin, eikä voi iloita mahan kasvusta enää kun muistaa aina että se on taas lisäpainoa vaakaan, ja tulee ihan olo että on valtava laiska lehmä :sad001
 
Vielä en oo ite törmäilly..huomaa vaan että pöydän ääressä istuessa ei pääsekkää riittävän lähelle pöytää ku tarttis..housut ei mahu jalkaa..onneks mammapöksyt on yhet että kehtaa liikkua jossai...vetoketju auki vilkkaa muissa housuissa :confused:
 
Mä kurotin tänää tiskipöydän yläkaapeille ni masu kaato kupit siitä pöydältä XD eikä mahduta enää ukon kans samaa aikaa eteisessä ohi lipaston kohdalta. Mutta tänään kun vähän laittelin aamulla tukkaa ja naamaa, sit silittelin masua ni kyllä tuli semmoinen tunne että kyllä raskaana oleva nainen on kaunis!! Ihana masu ja kyllä se onnellisuus paistaa katseesta! Nyt nautin yummy-mommy fiiliksestä, se saattaapi vielä muuttua niillä loppumetreillä hehheh :) :)
 
Nyt alkaa kehon uudet ulottuvuudet vähitellen häiritä menoa [emoji1]. Vielä en oo jääny mihinkään jumiin, mut urheillessa huomaa et ei ole enää entisensä. Sellaista lievää turhautumista siis ilmassa, mutta pitää olla itselleen armollinen. Kaunishan tämä pieni pallo tosiaan on ja kasvaa nätisti eteenpäin vaikka alussa oli ihan toinen fiilis.

Nyt 27+0 ja vaaka näytti +8kg, eli vajaa 300g/vk lisää.
 
Täällä kans turhautumista ku ei pysty harrastamaan liikuntaa niinkö haluis, mutta kohta sitte taas. :)

Painoa tullu nyt yhteensä 5,8kg ja nytkin päällä kamala turvotus ja vatsan toiminta on aivan seis. :shy:

Painon nousu ollu itelle aina arka aihe, kun on tätä massaa tässä muutenki. :sad001 Onneksi painoasian suhteen mulla ihana tuo oma neukkutäti! Nytki jakso kehua, miten olen saanut painon pysymään hyvänä. Ikinä neuvolassa minulle ei ole annettu kehotusta paljon paino saa nousta tai huomautettu muutenkaa painosta, mutta varmaan johtuu siitä kun itse soimaan itseäni aina kun käyn puntarilla. :facepalm:
 
Täällä tullut tähän mennessä +16 kg, viikkoja on nyt 28+ risat... Jännä nähdä miten käy raskauden jälkeen. Esikoisen kanssa (jonka syntymästä reilu vuosi) painoa tuli nimittäin vain 6,5 kg koko raskauden aikana, ja karisi sitten imettäessä parissa kuukaudessa pois. Tuuntuu pahalta tuo 16 kg, mutta minkäs teet...
 
Takaisin
Top