Painon ja kehon muutokset

Tuulia

Kommentoinnin ninja
Toukomammat 2017
Jokaisen naisen keho on yksilöllinen ja muuttuu tarpeen mukaan raskausaikana. Olisi kiva kuulla, millaisia muutoksia olette itse havainneet (tässä tai aikaisemmassa raskaudessa), missä vaihessaa muutokset ilmaantuivat ja jäivätkö ne pysyviksi.

Itsehän olen ollut koko elämäni pienikokoinen ja alipainoinen, mutta nyt raskauden tuntua ilmi, olen alkanut työstää asiaa aktiivisesti, jotta pienellä olisi mahdollisimman suotuisat olosuhteet kasvaa. Lisäsin heti plussatestin tehtyäni yhden välipalan päivittäiseen ruokavaliooni, sillä pelkäsin, että alipainoni saattaa johtaa alkuraskauden keskenmenoon tai muihin myöhempiin ongelmiin. Vaikka siis raskaus ei sinänsä olekaan nostanut vielä painoani, olen saanut hilattua sitä ylöspäin jo 1,5 kiloa. Varmaan painoni tulee nousemaan tästä vielä aika reippaastikin, sillä olen nyt juuri ja juuri siinä rajamailla, olenko vielä ali- vai normaalipainoinen. Muita muutoksia kropassa ei tietenkään ole vielä tapahtunut, mutta ajan kanssa kaikki :)
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon taas ollut jo pitkään ylipainoinen. Esikoisen raskausaikana ensin tippui paino jonkinverran pahoinvoinnin vuoksi. Sit ihan lopussa viikoilta 30 eteenpäin se alkoi nousta ja ihan vikoina viikkoina tuli hullut turvotukset.
Kaikkiaan paino nousi 15 kiloa joista ekat 10 lähti pois reilun viikon sisällä synnytyksestä. Sitten tahti hidastui ja sit alkoikin paino nousta kun imetys valitettavasti loppui 4kk kohdalla.
Nyt on painoa vähän enemmän kuin esikoisen alkuraskaudessa mutta kunto on nyt parempi. Toivottavasti saisin pidettyä liikunnan nyt mukana loppuun asti.
Maha on löystynyt aika tavalla ja raskausarvet jotka tuli esikoisesta ei oo viel haalenneet. Ja kyllä, rasvasin aamuin illoin orjallisesti raskausarpivoiteella mut ei auttanut :wideyed:

Rinnat on kasvanut ja musta ne alkoi roikkua jo loppuraskautta kohden eli ei mun mielestä ees ollut imetys siihen syynä. Aina ollut isot rinnat mutta nyt on sit vielä isommat.

Edelleen on vähän löysät nivelet esim. Lantiossa, välillä oikeen kuulee kun jokin napsuu siellä mutta se ei satu :)

Mutta kaiken tän ottaisin vaikka kaksinverroin, on tuo oma lapsi niiin ihana :love7
 
Tämä mamma kävi aamulla vaakalla ja mulla on noussut paino 2 kiloa parissa viikossa :arghh:
Uskon kullä et on tosta turvotusmasusta jhtuvaa mutta silti pitää nyt ittaa ryhtiliike terveellisempään syömiseen..
 
-3kg :) voi kun mukavaa ja mulla on varaa pudotakki :D toi pahoinvointi tekee aika paljo jääny ruoka aika pieneks ja lähinnä hedelmät menee yhtäkään karkkia en oo suuhuni laittanu viikkoon :D ja aikataulutki vähä alkaa täsmäämään miehen kans niin oon päässy yksin iltakävelylle yleensä ku noitten taaperoitten kans kävelee metrin ja seisoo 5 min :D mä toivon et jää synnärrille paljo ja imetyksen aikana tippuis niin ehkä pääsis tavotteeseen saa vaan jättää herkut rauhaan :)
 
Mää olin laiha siihen asti kunnes mentiin naimisiin, sen jälkeen alko painoa kertyä erilaisten sairauksien takia ja myös syystä etten päässyt liikkumaan. No, se siitä mut esikoista odottaessa paino nousi 17kg mut kaikki lähti mitä tulikin, imetys tiputti hyvin. Sitten kun lopetin imetyksen niin alko taas paino nousta, sit otin itteeni niskasta kiinni ja sain pudotettua 3-4kg kunnes tulin raskaaksi. Nyt paino on pysyny samana alusta tähän ja toivotaan että liikunnalla ja terveellisellä syömisellä saan pysymään sen hallinnassa. Viime raskaudessa kertyi nesteitä ihan jäätävästi, ja se viimeisten viikkojen, niin tai siis puolesta välistä eteenpäin, turvotus oli aivan kamalaa. Sit oon myös pieni tissinen, viime raskaudessa tissit turpos kupista a kuppiin c, mutta palautu takas heti imetyksen lopettamisen jälkeen mikä tietenki miestä harmitti enemmän ku mua. :D ja se mikä mulle jäi ekasta raskaudesta merkiksi, niin lantio ja reidet levis eikä oo enää sellaset ku ennen raskautta.

saa nähä mitä tässä raskaudessa, vielä ei oo mikään muuttunu, mahassa vaan on sitä alku turvotusta. :)
 
Mua ahistaa jo valmiiks.. kun on tuota ylipainoa. Pituutta ei kummoisesti oo 158cm, joten bmissä se paino "isokokoisuus" näkyy.
Toivon että neuvolassa ei oteta sitä hirveeseen syyniin, tiedän kyllä mitä pitää välttää jne.. Luulenkin että siä sanotaan ettei sitä raskauspainoa tarvisi tulla juurikaan.

Onkohan siitä haittaa jos paino laskee? Siis pahoinvoinnista mulla on ennenkin laskenut. Laihduttaa ei tietysti saa, mutta jos se muuten terveellisellä ruokavaliolla ja kohtuullisella liikunnalla pysyis nollissa tai laskusuuntaisena?
 
Ylipainoa löytyy täältä! Ekassa raskaudessa kiloja tuli 12 kg, lähtivät parissa viikossa. Kakkosen odotuksessa tuli 18 kg, joista 12 kg lähti nopeasti ja 6 kg junnas aikansa. Nyt painan 5 kg vähemmän, kuin ennen esikoista, mutta tosiaan ainakin 20 kg löytyy liikaa. Toivon, että sais nyt pidettyä raskauskilot minimissä!

Ajattelisin emmiliaa just noin, että jos syö kunnolla ja terveellisesti, ei painonlaskustakaan ole haittaa jos on ylipainoa. Vauva ottaa kyllä tarvitsemansa.
 
Rv 6+0 ja lihottuja kiloja 2 :) Olen onnellinen niistä molemmista :)

Voikohan neuvolassa sopia niin, että punnitsee itse itsensä kotona ja ilmoilee sitten paikanpäällä tuloksen? Jotenkin ahdistaa joutua vaa'alle valvovien ja kriittisten (?) silmien alla kaikki vaatteet ja vermeet päällä.
 
Uskoisin Tuulia, että onnistuu! :) Mäkin kävisin kotona mieluummin vaa'alla, ihan jo siitä syystä, että sais aina aamupainon samalla vaa'alla.
 
Toka raskaus ja ei oikeastaan ole vielä rv 4+5 kerenny tulla mitään muutoksia. :) Maha mielestäni rupes pömpöttämään tässä jo vähän aiemmin kun imetys väheni, ja pitikin ruveta vähän miettiin mitä syö ja kuinka paljon.. :rolleyes: Eka raskaudessa paino nousi tosi maltillisesti eikä kiloja oikeastaan jääny, ja turvotukset kun laski ei kehossa suuria muutoksia oikeastaan ole. Onhan nahka tietenkin vähän löysempi mahasta ja tisseistä missä se joutu venymään koko 9 kk ajan, mutta sekin palautuu pikkuhiljaa... viimeistään kunhan saadaan lapsiluku täyteen. :grin Vähän jännitän miten tässä raskaudessa käy, mutta luotto on kova että oman kroppani saan pitää!
 
Mulle kertynyt raskauksista paljon painoa. Ekasta 30kg joista 15kg jäi synnärille ja 7kg sain vielä kotona pois. Eli aloin odottaa tokaa 8kg painavampana kuin esikoista. Tokasta paino nousi 22kg, joista nyt jäljellä 9kg. Tavoitteena olisi, ettei paino tässä raskaudessa nousisi paljon kymmenestä kilosta enempää. Se vaatii multa kyllä paljon. Täytyy katsoa todella tarkkaan mitä syö. Ja auttaa se tietenkin, etten joudu kesähelteillä olemaan viimeisilläni niin kuin aiemmissa raskauksissa. Ei siis ehkä niin paljoa turvotusta luvassa kuin aiemmissa.
 
Mä koin, että valmiiksi reilusti ylipainoisena oli helppo pitää kilot kurissa edellisessä raskaudessa. Laihduin alkuun pahoinvoinnin takia viitisen kiloa. Lopulta olin saanut kymmenen kiloa yli lähtöpainon, ja viikon päästä synnytyksestä kaikki niistä oli hävinnyt. Imetys ei vaikuttanut mihinkään suuntaan ja 2 vuotta myöhemmin painan ehkä kilon enemmän, kuin edellisen raskauden alussa.
 
Mullakin ylipainoa ja paino tippui viime raskaudessa alkuun muutaman kilon pahoinvoinnin vuoksi. Sitten alkpi hitaadti nousta ja ihan lopussa kosahti 10kg, joista kyllä iso osa oli turvotusta.
Yskoisin ettei ylipainoisella pieni painon putoaminen haittaa kunhan se ei ole tahallista laihduttamista ja yrittää syödä monipuolisesti :)
 
En oo koskaan ajatellut olevani mitenkään erityisen laiha, (vaikka olen sellaista kuullut kyllä sanottavan) mutta kyllä musta jo huomaa että jotain on tapahtumassa! :joyful: ihme pömppö muodostunut tohon, sellainen "kova" mitä ei saa vedettyä sisään enää. Vai onkohan tuo vielä sitä turvotusta? Kun näyttää siltä että lantio ja takamus on myös vähän pyöristynyt, onko se mahdollista näin alussa? Kuitenkin vasta 6+1 menossa... Puhumattakaan sitten näistä meloneista täällä yläpäässä, onneksi teen töitä kotoa niin ei tarvitse sulloutua rintsikoihin, hyvä että t-paidat menee päälle. Mitenhän hemoton laiva musta tulee vielä jos tää näin jatkuu? :p
 
Vielä en huomaa muutoksia kehossa. Vaakaa en omista, joten en voi painoa kotona tarkkailla :p olen hoikka ja viime raskaudessa kiloja tuli melkein 20kg, mutta ne lähtivät nopeasti pois. Tuo kilomäärä tuntui itsestä hurjalta, vaikka lääkärit aika sanoi että lähtöpainoni huomioiden se oli ihan ok. Silti olisi kiva, jos tässä raskaudessa paino nousisi vähän maltillisemmin :grin
 
Täälä kans ylipainoa väh liikaa nyt on kyllä pahoinvoinnin takia tippunut mutta ei se paljoa näy :sad001 ahdistaa jo ajatuski neuvolassa punnitus :sad001 ja toki oon jo ennn plussaa alkanu kattoo mitä suuhun laitan ja liikkunut enemmän eli se myös pudottaa kiloja! Tässä nyt tuskailen että jos mun paina lähtee laskuun alussa nii tuleeko siitä sanomista? En mä tietenkää mitää super laihdutusta suorita lähinnä herkut ja liiat rasvat pois.. kai ne osaa neuvoo jos kysäsee pelottaa vaan että jos tässäki tulee +10kg ja jää edes osa niin alkaa jo huolestuttaa :sad001
 
Mulla on paino pysynyt samoissa ja mahakaan ei näytä vielä erilaiselta, mutta noi tissit! Nyt tajuan miksi joku ottaa silkkarit! Ihan kuin ois puolet mahastakin kadonnut, kun tissit on kuin vesimelonit. Kaikki on siis suhteellista, mahakin näyttää pienemmältä jos on Dolly Partonin rintavarustus. :p
 
Voi kyllä mies oli onnellinen ekan kohdalla täälä turpos kans iha järkyttävän kokoseks mut kyllä ne siitä lössähtiki :D
 
Tänään iski ahdistus. Ja itku. Tää iltaturvotus on jäätävää. Housut kiristää ja puristaa ja olo on kun jättiläisellä.
Päästin sitten itkunkin. Ahdistaa kuinka iso nyt oon, kuinka isoksi tuun mahan kanssa..kuinka oon päästänyt itteni näin. Oon aina ollut painoni suhteen kriittinen ja puntarilla käynti, eräänlainen pakkomielle mulle.. Tiedän että kun se maha siitä pyöristyy ja "kovettuu" niin sitä on ihana silitellä. Mutta ennenkuin tuo ylimääräinen pehmeä löllykkä kiinteyy, siihen menee aikaa. Ahdistaa. Hitto näitä hormooneja. :smiley-angry017
 
Tuo paino asia on kyllä ahdistava , ite kerännyt jokaisen 4 kohdalla 30kg
Nuorempana ne vielä tipahteli helposti pois vaan kuin käy näin yli kolmikymppisenä.
Mut positiivisen kautta , saa taas hetken pitää täydellisen terhakoita ryntäitä nahkarukkasten sijaan :D
 
Takaisin
Top