Paino ja vartalon muuttuminen

Niin ja en siis nytkään oo tehny mitään, tytöistä ei vaan imetyskään vieny kiloja, mut tää poika sit näköjään vie.
 
Kävin neuvolassa vaa'alla eka kerran synnärin jälkeen ja nyt 4 viikkoa synnytyksestä painoa oli jäljellä 3kg lähtöpainoon! Raskausaikana tuli siis n. 18 kiloa. Mutta totta tuo nitä Bettie sanoi, vatsanahka kyllä roikkuu ja keskivartalo on muutenkin edelleen epämääräistä mössöä. :) ja kunnin pömppis, isompi kuin ennen raskautta! Voisi kuvitella että oon alkuviikoilka raskaana, jos se ei siis olisi niin löysä. Tykkäsin kyllä raskausmahasta kun se oli niin kiinteä!

Mut ei mua tuo löysä vatsa niinkään harmita. Enemmän harmittaa se että tuo epparihaava edelleen vihoittelee, ja edelleen vessassa kakkosasialla käyminen sattuu! Ilmeisesti tähän vaikuttaa peräpukamatkin, ja se että raskauden jälkeen on tullut turhan paljon ummetusta. Nyt ehkä alkaa pikkuhiljaa helpottaa.. Mut nyt kun tiedän kuinka kauan tuo episiotomia kestää parantua ja kuinka kipeä se on, niin toivon ettei sitä tarvi toiste tehdä!
 
Heh, siis ulkonäöllisesti löysä vatsa :) ei mulla sentään ripulia ja ummetusta yhtä aikaa ole..
 
Alinah eihän tässä ole vielä kulunut montaa viikkoa edes, kyllä se kerkee tippumaan imetyksen aikana! Minulla lähti alkuun nopeaan, sillä vikoilla raskausviikoilla tuli paljon silkkaa nestettä ja turvotusta joka myös näyttää isolta painonpudotukselta lukemana. Se, että alkoi "oikeasti" painoa lähtemään otti siihen päälle pari viikkoa ja se on lähtenyt huomattavasti hitaammin (ja vähemmän) tietenkin. Minulla painoa on vähemmän kuin ennen raskautta, mutta raskausaikanakaan ei tullut kuin 8-10kg turvotuksineen. Ja vaikka olen yllättynyt kuinka vähän vatsa roikkuu niin kyllä multa sit taas löytyy muutama komea iso (pitkä ja punainen) raskausarpi mahasta ja kyljistä, että ei se ulkonäkö ole vain lukemia vaa'allakaan :)

Onneksi on tullut vähän armeliaamaaksi itseään kohtaan raskauden ja synnytyksen myötä.
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon muuten yllättyny kuinka vähän mulla lopulta on vatsalihaserkaumaa. Onhan sitä, mut vähemmän kuin oletin olevan. Napa jää monttuun lihasten väliin nippanappa ja ylävatsalihasten väliin mahtuu se yksi sormi. Viel ei kuitenkaan voi tehä niille muuta kuin aktiivisesti muistaa käyttää poikittaista vatsalihasta ja lantionpohjalihaksia. Niitten kuntoon saanti on muuten se ensimmäinen asia sen erkauman kiinni kuromisessa :)
 
Mä oon yrittänyt tutkailla tuota omaa erkaunemaa tai ylipäätään sitä onko sitä, enkä ole oikein tullut mihinkään tulokseen. Taitaa tosiaan olla löysää siinä päällä sen verran ettei se oikein erotu näin ummikolle.
 
Vuanne mee makaamaan selälleen jalat koukussa. Nosta päätä ja yläkroppaa vähän irti lattiasta. Kokeile navan yläpuolelta vatsalihasten väliä kuinka monta sormea sinne rakoon mahtuu..
 
Happymom, mä oon lukenut tuon saman ohjeen jostain mutta siinä käskettiin kokeilla vähän navan alapuolelta. Onko tässäkin nyt sitten eri tyylejä? :D
 
Must se on kannattavinta testata navan yläpuolelta, se pitäis testata niin et rintalastasta alaspäin sinne napaan asti. Voi navan alapuoleltakin kokeilla, mut sieltähän se ensimmäisenä palautuu normaaliks, jolloin navan yläpuolella saattaa vielä rakoa kumminkin olla. Eli pelkästään alapuolelta ei kannata lähteä testaamaan, kun se ei anna luotettavaa kokonaiskuvaa.
 
Testasin tuota ja en löytänyt mitään rakoa! Ensi viikolla on jälkitarkastus, siinä varmaan selviää oonko oikeesti palautunut noin hyvin vai enkö vain osaa hahmottaa tätä :)
 
Mulla inhottavasti napa mahtuu heilumaan siinä raossa. Kauankohan suurinpiirtein menee et palautuu?

Mulla tuli raskauden aikana +20kg, joista kymmenen jäljellä. Toisaalta, en tiedä haluunko takas lähtöpainoon, kun oli lähellä alipainoa. Jos vain muuttus läskit lihakseks. Tänään kävin kehonkoostumusmittauksessa, kaikki lukemat oletettua parempia. Keskivartalossa rasvaa reilummin ku muualla.
 
Mul on yks kirja jossa neuvotaan tuo vatsalihasten erkaantumisen mittaaminen näin:
1. Käy selinmakuulle polvet koukussa.
2. Aseta neljä sormenpäätä navan yläpuolelle ja neljä sormenpäätä navan alapuolelle. Hengitä syvään sisään nenän kautta.
3. Hengitä ulos suun kautta ja kohota pää ja hartiat irti lattiasta. Tuntuuko suorien vatsalihasten välissä pitkittäinen lovi ja/tai muodostuuko vatsaan selkeä pullistuma? Ilmaantuuko rako navan ylä- vai alapuolelle vai kenties sekä että?
4. Laskeudu rennoksi ja hengitä jälleen sisään nenän kautta.
5. Hengitä ulos suun kautta ja kohota pää ja hartiat irti lattiasta.
6. Aseta nyt neljä sormea erkaantuman kohdalle sormenpäät kohti jalkoja.
7. Kuinka monta sormenleveyttä erkaantumaan mahtuu? Normaali leveys on yksi tai kaksi sormea. Useamman kuin kahden sormen mentävä rako on jo suuri.
 
Aika löllyvä ja tursuava olo. Vaikka synnytyksen jälkeen tuntui että ihan sama, niin äkkiä se unohtuu ja taas läskit vaivaa. Paino laskenut hyvin mutta kroppa pehmeää pullamössöä.. Jotenkin vieras olo täsä vartalossa. Pitäisi vain antaa vartalolle aikaa vaan palautua..
 
Nyt 2,5 kk synnytyksestä ja pakkoa sanoa ääneen itelleni, että imetykseen ei ole kyllä käytetty ensimmäistäkään grammaa mun vararavintojani. Kävin pitkästä aikaa vaa'alla, ja paino oli itseasiassa hieman noususuuntainen. Samaa kieltä kertoo ikävästi pömpöttämään alkanut maha, ikään kuin olisin uudestaan raskaana... Luojan kiitos mulle ei keskiraskaudesta lähtien enää tullut nähdäkseni turhia kiloja. Saattaisi hieman ketuttaa, jos niitä olisi kertynyt reilusti, sillä mulla ei edes yhdistelmä täysimetys + ahkera vaunuilu + oman ajan käyttäminen pääasiassa liikuntaharrastuksiin polta hiukkaakaan rasvaa "itsekseen".

Kaikkiaan kiloja tuli n. 11 raskauden aikana ja niistä 2-3 ovat siis koko ajan pysyneet iloisesti vauva-arjessa mukana. Näpsäkkä kesäkunto on ehkä viimeisenä prioriteeteissani tällä hetkellä ja liikkumisen motiivitkin jossain niin muualla kuin kiinteytymisessä, mutta varmaan pitäis vähän alkaa noiden syömisten perään katsoa, ettei paino turhaan imetyksen aikana nouse. Ongelmani ei ole herkuttelu, vaan se, että syön todella paljon tavallista, perusterveellistä ruokaa sen kummemmin juuri hiilareista kuin rasvoistakaan karsimatta ja närkin vielä päälle jatkuvaan esim. juustoa, pähkinöitä, omppuja yms. aterioiden välillä. "Jotta maito riittäis". :D Joo, maidontuotanto on toki etusijalla, mutta ei se nyt plussakaloreilla elämistä vaadi...
 
Huh mä en kyll uskalla mennä vaa'alle :) oon täs kohta kolme kk vetänyt kaksin käsin kaikkea ihan vaan kun raskausaikana ei voinut... varmasti ollaan kohta taas lähtöpainossa mitä painoin ennen raskautta :) mutta se laihis on jossain kaukana edessä päin nyt mä aijon nauttia tän vauva vuoden tressaamatta enempää :) kesäkuntoon 2025 :)
 
Meidän 12- vee tyttö tuumasi tänään että mun maha pömpöttää kuin olisin taas raskaana :D
Eli tosi rohkaisevaa :D
Ja totta!!
Ei mulla ainakaan toi täysimetys ole vaikuttanut mitään!!
 
Mulla ois vielä n.3kg lähtöön, mut eiköhän ne syksyyn mennessä oo hävinny :) tää vatsan seutu kaipaa kyllä rutistuksia että saa tukilihakset taas kuntoon. Alkaa selkäkin olla aika romuna kun päässy vähän surkastuun..mut jos kohta jaksais alottaa kunnon reenit taas. Meinaa väsyttää niin paljon koko ajan että liikunnat jääny vähiin.
 
Mulla kans jumahtanut paino samaan lukemaan.. Vaunulenkit teen kuitenki 4-6x vkossa ja noin tunnin kerrallaan.. Hieman katsonut mitä suuhun laitan mut ei ilmeisesti tarpeeks tarkkaan.. Täysimetyksellä siis mennään täälläkin.. Mut jostain olen lukenut että joillain paino on tippunutki vasta kun imetyksen lopettanut, tiedä sitten..
Toisaalt en kuitenkaan halua stressata asian suhteen.. :) kyllä niiden kilojen takia kerkeää stressata sitten myöhemminki.. Tosin ei ne kilot minua juuri stressaakaan vaan juurikin tuo ulkomuoto.. :)
 
Täälläkään paino ei oo lähiviikkoina liikahdellut mihinkään :|
Aluksi lähti reilusti ja nyt joku -7 kg lähtöpainoon ja siihen se jämähti. Mutta tosiaan raskausaikana ei tullut kuin 5 kg noin, josta jäi jo enemmän laitokselle eli totuus on etten tässä ole rehkinyt asian eteen. Kuitenkaan lukemia on turha tuijottaa sillä ei se kiinteytymisestä kerro. Pitäisi aloittaa lihaskuntoharjoittelu. Hmm... Jos sitä kotona tekisi niin ei olisi tekosyitäkään etteikö pääsisi..
 
Takaisin
Top