Paino ja vartalon muuttuminen

lelluuu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tammikuunmammat 2016
Tässä ketjussa voi keskutella painosta ja vartalon muuttumisesta. Siitä kun on jo muutamassa muussa ketjussa keskusteltu, niin olisi kiva, että aiheeseen liittyvä pulina löytyisi yhdestä paikasta.
 
En ole tähän keskusteluun muualla ottanutkaan vielä osaa, mutta mulla pituus 153 ja painoa oli ennen raskautta n. 59-60, ekassa neuvolassa rv 9+5 paino oli 59,3 eikä se siitä ole kauheasti muuttunut. Ruumiinrakenne mulla on varsin alapainotteinen, bootya on reilummin mutta vyötäröllä ei ole paljonkaan ylimääräistä. Siksikin tässä jännäilen, että milloin masu alkaa näkyä. Vielä jokunen viikko varmaan menee, tänään 14+2.
 
Mulla oli paino ennen raskautta 65 kg. 2 kg tuli ennen plussaa ja kilo tullut sen jälkeen. Nyt en ole uskaltanut vaa'alle viikkoon mennäkkään, jotenkin tässä vaiheessa jo sellainen olo, että tulen paisumaan teinpä mitä hyvänsä.:rolleyes: Itselle kanssa alavartalopainoitteisesti rasva kertyy ja sellua tullut jo reisiin lisää.

Laihduin pari vuotta sitten 20 kg ja olen onnistunut pitämään painon sen jälkeen normaalina. Nyt mietin, että kun on tuo lihavuushistoria, niin saattaa läskiä tulla raskauden aikana herkemmin.

Alkuun ahdisti tämä läskiytyminen, mutta nyt on tullut jo jo heitettyä huumoria siitä, helpottaa huomattavasti. :grin Rv nyt 12+4, raskausmahaa ei varsinaisesti vielä ole mutta alamahaturvotus/röllykkä tullut :wtf:
 
Mua ei ahdista niin paljon läskien kertyminen kuin se, että olen menettänyt toimivan yhteispelin ja -ymmärryksen kroppani kanssa. Ennen kaikki oli helppoa, kun kroppa kertoi mitä ja minkä verran se tarvitsee eikä terveellisiä valintoja ja painoa tarvinnut ajatella sen ihmeemmin. Pahin pahoinvointi oli ainakin helpottavinaan vajaa neljä viikkoa sitten, mutta edelleen joudun syömään paaaaljon enemmän kuin ennen, jotta olo pysyy täysin normaalina. Esim. ennen en puputtanut joka välissä leipää vaan söin leipää ainoastaan eräänlaisina omina kunnon aterioina (esim. ruisleipää, kananmunaa, tomaattia, avokadoa), nyt tuntuu että menee aina ja aina vaan energiatasapainon kannalta täysin ylimääräisiä leipäpaloja ja muuta välipalaa joka välissä aikaisemman viiden aterian lisäksi. Joskus vetäisen kuivan ruisleivän yölläkin. Mun matikkapäällä ei kyllä syömääni energiamäärää mitenkään saa vastaamaan kokonaiskulutusta varsinkin kun energiankulutus on romahtanut...

Ja onhan niitä kiloja tullut 1-2. Ei kuulosta paljolta omaankaan korvaan, mutta näyttäisi peilistä että paljon enemmänkin, varmaan koska lihasta on muuttunut läskiksi liikunnan jäätyä. Hirveen vaikeeta päättää mitä ton kropan kanssa tekisi. Kestäisikö sitkeästi pientä epämiellyttävää olotilaa ja alkaisi pakolla säännöstelemään syömisiään energiatasapainon säilyttämiseksi, vai menisikö vaan tämän mulle aivan vieraan kropan signaalien mukaan, josta seurauksena on läskiä? Ei ole kivaa kärvistellä, mutta uskon vihaavani vähintään yhtä paljon myös laihduttamista rentoon painonhallintaan ja nälän ja kylläisyyden mukaan elämiseen tottuneena. En oo ikinä kuulunut näihin normaalipainoisiin, jotka innolla ovat aina kokeilemassa jotain uutta dieettiä sen maagisen viiden kilon tiputtamiseen. Huonoimpina hetkinä mietityttääkin, että saankohan ikinä edes aikaiseksi laihdutettua jos käykin niin, että tästä kunnolla turvahdan. Äitinikään ei koskaan palannut nuoruuden mittoihin lasten saamisen jälkeen...
 
Tuntuu, että kaikki lempiruoat ja erityisesti ne, jotka aiemmin ovat kiloja pitäneet kropassa ovat niitä, joita ei saa nyt syödä: pehmeitä/pastöroimattomia juustoja, raakaa kalaa, oliiveja, kapriksia ja muita (liian) suolaisia naposteltavia. Lihasta en kamalasti välitä, enkä mistään makeasta, ja pelkillä kasviksilla tuntuisi olevan vaikea saada tarpeeksi kaloreita kokoon. Kananmunista tykkään, mutta ei niitäkään nyt kai tolkuttomasti voi vetää. Tähän mennessä olen onnistunut vahingossa, yökötyksen myötävaikutuksella, pudottamaan painoani pari kolme kiloa...:rolleyes: Ehkä pitäisi yrittää saada alas enemmän jotain täysjyväpastaa tai muita hyviä hiilareita.

Vartalo on toistaiseksi melko normaalin näköinen (yksi sisuselämästäni tietämätön kaveri mainitsi jopa, että olenpa hoikistunut, mikä nyt ei sinänsä yllätä tuon kilojen katoamisen huomioon ottaen...), mutta etenkin iltapäivisin ilmestyy turvotuspömppä, ja olo on mahan kohdalta epämiellyttävän kireä ja pahenee iltaa kohti :shifty:
 
Itsellä lähtömitat oli 160cm/81kg :oops: Mul o kans toi paino ennen raskautta vaihdellu.. Jos ei teiniaikoja lasketa ni paras tulos oli 69kg.. Mut siis nyt o tilanne 12+5 ja paino on jo pari viikkoa pysyny 83,7kg:ssa :grin Jei..! Vaiks iltapäivisi iskee iha järkky turvotus.. Eikä meinaa laskee millää.. Saattaa jopa nälkäki tul mut turvotus ja ähky pysyy :eek: Pelottaa kyl et kui paljo sitä mahtaa paisua täs raskaude aikana... Yritän ainaki ettei tulis kauheesti.. Mut saa nähä ny ku täs o enne LA joulut sun muut :wacky:
 
KaTju menitki sanomaan että Joulu :scared007 No toivon ettei tänäkään jouluna tule hirveesti suklaata, ku ei tullu viime joulunakaan. Ja ei tullu hirveemmin itekää osteltua :)
 
Ilona, mullakin energiaa uppoaa nassuun enemmän kuin sitä mitenkään voi kulua. Edelleen kun on pahoinvointia aamusta iltaan ja parin tunnin välein syöminen tuntuisi hyvältä. Välillä oon koittanut kärvistellä ja venyttää syömisvälejä. Välillä ei taas itsekuri riitä kun ruokaa on saatava.. mä vaan odotan että tää pahoinvointi loppuu niin saan nämä kamalat syömiset ruotuun!
 
Vaikka mulla on pahoinvointi loppumaan päin, vielä jatkuu syöminen mukamas huonoon oloon. No tulee vieläkin huono-olo aina välillä, eli mulla ei ainakaan vielä ole tullut tolkkua tähän syömiseen. Painon noususta en tiedä muuten kuin että ekalla neuvolakäynnillä painoin kilon enemmän kuin jossain vaiheessa ennen raskautta. Mulla on aivan valtava vatsakumpu, joka on isoksi osaksi turvotusta ja kaksi onkin jo sen perusteella kysynyt raskaudesta.. Vaikka yritän sitä peitellä. Vaatteista ei enää alaosat ole mukavia ja yläosat on liian paljastavia vatsan suhteen. Nyt olen huomannut kuinka tyköistuvia vaatteita sitä normaalisti käyttäisikään.
Ajattelin ennen raskautta, ettei mulle tosiaankaan tule mitään ylimääräisiä kiloja raskauden aikana. Plääh, ei mitään tolkkua syömisessä, varsinkaan töissä. Pahaolo iskee helposti ja yrittää hyödyntää jokaisen suupala hetken ettei vaan tule heikotusta, kuvotusta ja etomista. Luultavasti riittäisi että saisi vain kaikki herkut karsittua, no kohta on kesäloma ja kotona karsiminen on helppoa, jos sitten neljän viikon vierottamisen jälkeen onnistuisi pitämään tolkun "välipaloissa".
 
Mulla paino on laskenu ensimmäisestä neuvolakäynnistä neljä kiloo ja neuvolatäti sanoki, että nyt pitäs saada se paino vähän nousemaan. Oon muuten ihan normipainonen ja -pitunen. Pakko rupee syömään välipaloja.

Onks muilla käyny samalla tavalla?
 
Mää oikein toivon että olisin laihtunut. Ylipainoo on niin ei haittais yhtään. En tietenkään tarkoituksella laihduta, mutta varmasti laihtuisin jos söis säännöllisesti 5-6 kertaa päivässä ja terveellisesti. Sitä odotan että toisella kolmanneksella sais alas jo paremmin sitä terveellistä ruokaa.
 
Mulla oli myös pudonnut paino kaksi kiloa ekan ja tokan neuvolakäynnin välillä. Luotan kyllä siihen, että se alkaa jossain vaiheessa nousta :)
 
Otin piiiiitkästä aikaa masukuvia, ja kyllä niissä tursuaa nyt kovasti jokin muukin kuin turvonnut alavatsa... Mutta jumaleissön, nyt saa tämä turha turpoaminen loppua kertakaikkiaan, oma henkilökohtainen läskikapina julistettu alkaneeksi!! Epäilen, että tuossa mun "huonoon oloon" syömisessä on aika paljon psykologista juttua myös mukana, kun pahimmassa pahoinvointikierteessä oppi niin vahvasti "syö hiilaria -> parempi olo". Meinaan kun vähän sinnittelee sen huonon olon kanssa ja keskittyy tekemään jotain ihan muuta, niin sitä ei kohta enää tunnekaan. Vähän sama juttu kuin puhtaiden mielitekojen kanssa. Ja aina voi syödä leipien ja päällisten sijaan esim. ompun tai marjoja (mun terveellisiä raskaushimojani), ei siihen parempaan olon välttämättä muuta tarvita. Päättäväisyyttä ja tiukkaakin tiukempaa tiedostamista asia vaatii aivan kuten laihduttaminenkin, mutta ei varmaan kukaan ole sanonutkaan, että turhien kilojen välttäminen raskaana ollessa olisi helppoa - paitsi ne, joilla ei asiasta ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta (kuten minä vielä muutama kuukausi siten, kröhöm...).
 
Töissä oleminen sentään vähän helpottaa tätä mässäystä kun yrittää valita eväiksi kevyempiä juttuja ja niitä on sitten syötävä, vaikkei mieli tekisikään. Kauheasti ei meidän työpaikalta onneksi mitään herkkuja löydy. Pitäisi varmaan vielä enemmän panostaa siihen, että aterioiden välissä mässyttäisi sitten kasviksia. Onneksi mulla on melko fyysinen työ niin siinä tulee väkisinkin kulutettua vähän enemmän, kuin sohvalla. Vaa'alle en ole nyt uskaltanut mennä lainkaan. Leipääkin kun on tullut syötyä niin se ainakin mulle kerryttää nestettä vielä lisää.. mä vaan odotan koko ajan että sitten kun tää olo paranee niin sitten liikun paljon ja syön järkevämmin ja saan tasattua tilannetta, mutta nähtäväksi jää.:rolleyes: Vaatteet mahtuu vielä aika mukavasti päälle, mutta käytän muutenkin mukavia venyviä itsepetosvaatteita. :grin
 
Kuka kehtas puhuu joulusta... laatikoita, kinkkua, pottua, kastike mmmm...

Mulla pudonnu nyt suunnillee 4kg. Mut onki ylipainoo. Mut maha ahistaa ja vaatteet ahistaa. Parina päivänä pukannu vähä kriisiä. Tää on tää pahin vaihe.
 
Mä oon huomannu etten syö sen enempää ku ennen raskauttakaan :) Varsinaiset ruoka-annokset on jopa ihan vähän pienentyny. Herkkuja tulee syötyä melkein joka päivä, mut siltikin vähemmän kuin ennen raskautta. Ja mul ei varsinaista himoa oo mihkään makeaan, vaan ongelma on enemmänki se, että mun tekee mieli syödä JOTAIN. Ja sit se onki ihan sama mitä sinne suuhun menee, kuhan menee jotain. Ärsyttävää.
 
Mullakin on sellanen tunne että haluan jotain hyvää vähän väliä, mutta kun ei tee mitään mieli. Melkein kaikki herkutkin ällöttää. Jäänyt vaan se tapa raskautta edeltävästä ajasta että jotain hyvää olis kiva popsia.
 
Täällä taas herkut alkanu maistumaan. En nyt kauheesti syö, mut tuntuu että oon levinny ja läskistyny jo ihan hirveesti, vaikka paino ei oo noussu ko ehkä kilon. Apua. Aamulla vielä ihan hyvä, mut illalla iskee kunnon plösö olo! Ja mammahousut vielä korostaa sitä, joten olkoon kaapissa mokomat. :D
 
Eih..en kestä kun taas tissit turpoaa. Eilen illalla huomasin että ei, en todellakaan mahdu enää näihin pienempiin liiveihin mitkä ostin kun pieneni varmaan puolella viime raskauden jälkeen. Nyt saa olla vähän väliä korjaamassa että ei pursuilis kovin pahasti. Onneks on nyt monen kokoiset liivit niin ei tarvi mennä enää ostelemaan. Mulle tää rintavarustus on aina ollu se suurin ressinaihe kehossa, kun sitä on vähän enemmän kuin monella yhtä lyhyillä/pienillä. Yläasteelta asti saanut kuulla kuittailuja, vaikka ei nämä nyt aivan hervottomat ole. Korostuu vain kun on niin lyhyt ja pieni. :p
 
Miulla on paino pudonnut 4kg plussauksen jälkeen. Tosin ylipainoa on kymmeniä kiloja eli ei tuo pieni laihtuminen tunnu missään. Laihtuminen johtuu radista eli sen takia en pysty syömään normaalisti. Miulla on rinnat myös turvonneet valtavasti ja pitäis käydä ostamassa suuremmat liivit..
 
Takaisin
Top