Paino ja vartalon muuttuminen

Mulla oli tai on ylipainoa ennen raskautta ja raskauden jälkeen. Bmi oli 35. Nyt olen lähtöpainossa, joten synnytyksen jälkeen painoni on tippunut. Mulle tämä viimeisin ylipaino kertyi vuonna 2013, kun mulla oli tuulimunaraskaus ja muutenkin stressaava elämän tilanne. Haluaisin päästä 70 kg takaisin ja mahdollisesti allekin. Vauva on antanut uuden motivaation laihduttaa ja noudattaa parempia elämäntapoja. Tietty raskausdiabeteskin vaikuttaa asiaan, että on enemmän ruvennut katsomaan mitä laittaa suuhunsa ja kiinnittänyt huomiota ruuan määrään ja säännölliseen syömiseen.
 
Minä painoin n. 70 kiloa tai vähän allekun ennen kuin aloin odottamaan esikoista että siinä tavoite. Luultavasti matkaa siihen, kun vauva ulostautuu on noin 40 kiloa. Eli siis se 40 kiloa parissa vuodessa.
 
Tässäkohtaa pitää kyllä yrittää olla armelias myös kropalleen. Aikamoinen koetus on menossa/tulossa raskauden ja synnytyksen takia. Minulla on painoa tullut nyt jotain alle 10 kg, sitä on siis hankala sanoa kun turvotus saattaa nostaa illaksi painoa melkein viisikin kiloa, silti painonnousu on ollut maltillista.. Mutta ennestään olisi jo laihdutettavaa, että ei tässä "voitolla" olla siltikään....

Ajattelin kuitenkin, että jos nyt ensin saisi synnytyksen läpi ja imetyksen käyntiin normi arjen lisäksi niin sitten voisi laihduttamistakin aloitella..
 
Mulla tuli se 10 kiloa enkä tiedä paljonko saliin jäi. Tuskin kovin monta kiloa niinku ei aiemmistakaan :) voishan sitä puntarilla käydä ennen lounasta jos löydän semmoisen. Aiemmin oon käynyt vasta kotona puntarilla. Mutta jospa ne taas lähtis kun imetyksen saa käyntiin ja kävelylenkit. Ihanaa kun ei tullut repemiä ja on ihan "normi"olo alapäässä. Pystyy pikkulenkit aloittamaan hetimiten.
 
Tärkeintä on tietenkin vauva ja laihduttaminen tulee siihen päälle, jos on tullakseen. Ei pidä ottaa stressiä, jos ei heti lähde kilot pois. Mä olen ollut tyytyväinen, että mulle ei ole tullut sitä lisäpainoa ollenkaan raskausaikana. Periaatteessa mulla ei siis ole tarvetta laihduttaa, kun paino on joka tapauksessa tippunut raskausaikana.
 
Mulla oli tuo raskaus aika tehokas laihis kiitos radi ruokavalion, synnärille mennessä olin lähtöpainossa ja nyt puntari näyttää -16kg lähtöön ja -20kg reilun vuoden takaisern painoon... mut mää oonki ollu reilusti ylipainoinen ennemmin...
 
Mäkin uskaltauduin tänään vaa'alle ja olipa kiva huomata että olin 5kiloa alle lähtöpainon ja loppuraskaudessa tuli 2kiloa eli synnärille jäi huikeat 7kiloa! Nauroin kyll et katotaan viikonpäästä kun en imetä ja syömiset on mitä sattuu kun ei enään tartte/jaksa/muista pitää mitään ruokavaliota :) tänään heti tiedossa pitsaa ja limpparia!

Nyt täytyy taas sopeutua uuteen vartaloon ja sen muuttumiseen... lähinnä häiritsee kun vatsanahka roikkuu :/ saakohan sitä ikinä takaisin vai jääkö se tommoseks lölleröks...
 
Mä kävin eilen aamulla vaa'alla ja näytti 89kg, eli synnärille jäi sellaset 5kg. Kätilö laski et vauva, istukka ja lapsivesi vei 6kg pois, mut tissitpä räjähti ja painoa sit niillä tullu lisää :) Mut lähtöpaino oli 81kg, joten tavallaan ihan hyvä siihen suhteutettuna. Mut oisi tosi kiva jos joskus pääsis sinne 65kg mitä painoin ennen esikon odottamisen alkua. Mul ei oo imetys vieny kiloja tytöistä joten en usko et vie nytkään. Ja multa muutenkin lähtee tosi hitaasti kilot laskuun, ja tuppaa herkästi käymää niin et läski muuttuu lihakseks ja se lihashan painaa enemmän. Joten ehkä mun kannattas vaan suosiolla kattoa vaa'an sijaan mittanauhaa ja mitä se näyttää :) Pitääki vaik huomen ottaa mitat.

Ja imettäessä ei sitte saa laihduttaa. Jos paino tippuu reippaasti ilman laihduttamista ni sille ei voi mitään, mutta varsinainen laihduttaminen on pahasta; se laittaa elimistöstä myrkyt kiertoon ja ne päätyy rintamaitoon. Imetyksen aikana sopiva painon putoaminen on puoli kiloa viikossa ei sen enempää :)
 
Ff: tiedän tunteen vatsanahan roikkumisesta! Mulla monta lasta ja aina se on jossain vaihees alkanu kiinteytyy ku turvotukset/paino häviää!!..
 
Mulla on myös aikamoinen painon pudottaminen, kun raskaus on ohi. Viimeksi neuvolassa painon mitatessani (kotona en enää ole vähään aikaan uskaltanut) mittari näytti peräti 26 kiloa enemmän kuin ennen raskautta. Toki olin juuri ennen raskautta laihtunut useita kiloja keskenmenon ja laihdutuksen takia, mutta silti.

Toivon, että synnytys, imetys ja lapsen kantaminen vievät mukanaan kiloja niin, ettei imetyksen jälkeinen laihdutus olisi aivan tuskaa. 30 kiloa pitäisi saada yhteensä pois, että olisin siinä painossa, mitä ennen raskautta tavoittelin.
 
Juu varsinaisesti ei saa laihduttaa mutta lenkkeily ei todellakaan pahasta ja terveellisesti syöntikään ei paha. Mulla jo alkais paino tippumaa kun jättäisi nuo herkut syömättä.
 
Mul on niin hidas aineenvaihdunta, ettei pelkkien herkkujen pois jättö auta :sad001 Ja sitä paitsi mä vaan nyt tykkään syömisestä :p
 
Bettie, sama täällä. Tarvitsen aina liikuntaa, jos aion pudottaa painoa. Tai vaihtoehtoisesti pitäisi olla TOSI tarkalla ja vähäkalorisella kuurilla, että onnistuisi. Herkuttelujen karsiminen ja annoskoon pienuus eivät näy ikävä kyllä missään.
 
Mulla tuli +9kg ja viikko synnytyksestä oli -1,5kg lähtöpainosta. Hyvä fiilis ko mullaki ylikiloja riittää! Oon vielä syöny hurjasti herkkuja synnäriltä asti nyt :$ Ootan et pääsee taas vähä lenkkeilee ja liikkuu ja arki alkaa taas ruokavalion osalta!
 
Monella tuo aineenvaihdunta on hidasta jo sen takia että ruokarytmi on väärä.. Syödään vaan pari kertaa päivässä ja silloin annokset on suuria.. Syödään siis ikäänkuin vain ja ainoastaan siihen nälkään.. Aineenvaihdunta monella tehostuu jo sillä et syö säännöllisesti vaikkei nälkä olekaan.. Näin verensokeri pysyy tasaisena eikä tee mieli napostella ylimääräisiä välipaloja.. Jokaiselle aterialle proteiinia niin se pitää nälkää loitolla..
Mut tosiaan laihduttaminen ei imetys aikana kannata mutta ei tosiaan tuosta terveellisestä ruokavaliosta ja lenkkeilystä haittaa ole..
 
Säännöllinen syöminen on tärkeää. Pieniä annoksia monta kertaa päivässä. Raskausdiabeteksen myötä itse olen oppinut syömään säännöllisesti. Ennen söin epäsäännöllisesti ja harvoin. Suuria annoksia ruokaa. Proteenia sopivassa suhteessa, joka aterialla.Vehnäherkut kannattaa jättää pois.
 
Äsken kävin kotivaa'alla pitkästä aikaa. Se näytti 94,4 kg (viime viikolla neuvolassa 38+1 94,3 kg). Koko raskauden aikana on tähän mennessä tullut 14,5 kg lisää.

Muistan joskus syksyllä sanoneeni neuvolassa, että toivottavasti ei tule hirveästi enempää painoa.. Nyt toivon jälleen sitä samaa, mutta toisaalta eihän tässä enää ole kauaa, kun tätä mahaa kanniskelee. Paino ei ole tullut kuin tuohon mahaani ja ehkä aavistuksen reisiin/pakaroihin ja rintoihin.
Ja mun maha on ylisöpö :love017 - ainakin omasta mielestäni. Olin ajatellut, että siitä tulee sellainen epämääräinen raskausmaha, mistä ei osaa sanoa, että on raskaana (eli siis on vaan lihonut).
Nyt loppuraskaudesta on ruvennut jälleen kaikki herkku maistumaan. :p
 
Mä söin koko raskausajan aika huolettomasti ja kiloja tuli 15. Nyt reilu viikko synnytyksen jälkeen noista kiloista on kadonnut jo 9, ja voi olla että vaaka näyttäisi vieläkin vähemmän jos tissit olis tyhjät. :D Keskivartalo on vielä melkoista löllöä, mutta se kuuluu asiaan ja menee jonkin aikaa ennen kuin lihakset palautuvat. Uskon, että kunhan pakkaset väistyvät ja päästään vauvan kanssa vaunuilemaan, sekin osasto alkaa korjaantua. Toki muutamassa päivässä on tapahtunut jo paljon: vielä synnärillä tuntui, että keskivartalo pettää heti kun kannoin poikaa kauemmin kuin pari minuuttia. Nyt sentään jaksan sylitellä ja nostella poikaa ilman, että tuntuu kuin menisin keskeltä kasaan kuin haitari.
 
11 päivää synnytyksestä, 13kg lähtenyt. Raskaudesta tuli 6kg ja 7kg ennen raskautta hoitokierrossa. Eli nyt ollaan siinä painossa, kuin ennen ivf:ää. Ja vielä olis piiiiiitkä matka, että saa sen 17kg vielä pois, että olisin tyytyväinen. Pääasia olis kyllä kiinteytyminen, mutta ehtii sitä sitten laihduttamaan, kun on sen aika :) saattaa vielä jokunen kilo lähteä, kun pääsee vaunuilemaan, nyt ei olla kuin oltu kotona sisällä, kiitos näiden pakkasten :/
 
Takaisin
Top