Oireet

Pääasiassa ilman suurempia oireita on menty raskaus tähän mennessä, mutta tutustuin ensimmäistä kertaa selkäkipuun, kun olin katsomassa Suomen peliä täydessä baarissa, jossa ei ollut istumapaikkoja eli tuli seisoskeltua varmasti enemmän tai vähemmän huonossa asennossa 2,5 tuntia.. ei hyvä idea.

Oikea lonkka tahtoo myös puutua/kipuilla öisin, jos yrittää nukkua oikealla kyljellä.
 
Oireet vaihtelee kyllä paljon päivittäin. Alamahassa nippailua, välillä myös kipeitäkin supistuksia mut onneks niitä vähemmän nyt. Liitoskipuja, hengästymistä, ajoittainen huimaus, ällötystä. Valkovuoto on hyvin vaihtelevaa ja sit yrittää miettiä et onko normaalia vai ei. Normaaliksi sen oon vielä laskenut. Sen huomaa et jos kävelee paljon nii jalat tulee aiemmin herkemmin kipeäksi. Jaloissa myös turvotusta, mut ollut ennen raskauttakin. Joku päivä saattaa olla tosi hyvä olo ja joskus sit vähä huonompi (jos supistuksia) Pieniä juttuja en laske kun tottunu siihen perussairauksien takia et useimmiten voinnissa jotai pientä ku se ettei ois mitään.
 
Ihanan oireetonta keskiraskautta ollut nyt pidemmän aikaa! Vaikka oireettomuudesta huolimatta tuntee kyllä olevansa raskaana. Nyt parina viime päivänä tosin alkanut selkä välillä vihottelemaan, mutta se tuntuu pieneltä verrattuna alkuraskauden pitkään jatkuneen jatkuvaan etovaan oloon verrattuna. Pahoinvoinnin lisäksi mulla oli koko alkuraskauden kamala masennus ja alakuloisuus, mistä tuli hirveän huono omatunto, sillä tuntu ettei mikään ollu elämässä huonosti ja raskauskin oli pitkään toivottu. Tämän pistän kyllä näin jälkeenpäin täysin hormonien piikkiin ja se saakin kyllä ihmettelemään millainen voima niillä on! Eikä tosiaan ollut mitään normaalia itkuherkkyyttä vain... Silloin pelotti ja ahdisti, että sitä jatkuisi koko raskauden, en olis kestäny...
 
Mulla on ollut huimausta eilen ja tänään töissä. Yhtäkkiä tulee huono olo, nousee sellainen kylmä/nihkeä hiki ja tunne että pakko päästä istumaan. Eilen jotenkin näkökin tuntui sumenevan. Mennyt kyllä pienellä levolla ja juomalla ohi. Täytyy varmaan yrittää ens kerralla mitata verenpaine samanaikaisesti.
 
Mulla on ollut huimausta eilen ja tänään töissä. Yhtäkkiä tulee huono olo, nousee sellainen kylmä/nihkeä hiki ja tunne että pakko päästä istumaan. Eilen jotenkin näkökin tuntui sumenevan. Mennyt kyllä pienellä levolla ja juomalla ohi. Täytyy varmaan yrittää ens kerralla mitata verenpaine samanaikaisesti.

Kaverilla oli joskus samantyyppistä oireilua raskaana, ja neuvolasta sanoivat johtuvan mahdollisesti verensokerin heittelystä.
 
Mulla oli muutamia kertoja alkuraskaudesta matkustaessa tuollaista oloa! Ihan hirveää kun julkisissa alkoi pyörryttää eikä istuminenkaan auttanut, oli vain pakko päästä ulos raittiiseen ilmaan!
 
Onkos kellään ollut vielä supistuksia ja onko niistä joutunut sairaslomalle? Itse jouduin jäämään nyt toiseen kertaan vajaan viikon sairaslomalle, kun kunnon supistukset alkoi toistamiseen työpäivän päälle. Ei siis harjoitussupistuksia vaan ihan kivuliaita. Olen hoitoalalla, työpäivät hyvin kiireisiä. Viikkoja nyt 24+1.
 
Mulla ollut jonkun verran supistuksia jotka provosoituu juurikin töistä tai kovasta rasituksesta. Selkä myös ollut todella huonona ja näiden vuoksi olen ollut saikulla ja eilen viimeksi lääkärin luona joka oli jo vähän sitä mieltä että en mä enään töihin mene.
 
Ittellä kans supistellut nyt parisen viikkoa. Harjoitus supistuksia toki ovat mutta todella epämiellyttävää kun vatsa vetää kivikovaksi jos nouset vaikka sohvalta hieman hassussa asennossa...pelottaa vain että ne tästä vain pahenee. Ajattelin lääkärillä käydä pian ihan vain tarkistamassa ettei ole tapahtunut mitään muutoksia kohdunkaulalla koska sekin on kuulemma mahdollista vaikka harkkareita vain onkin. Mutta eipä tartte stressata sitä sitte enää
 
Minulla tuntuu supistelevan päivittäin ja useasti. Mahaan tulee semmoinen puristava olo, mikä menee sitten taas ohi. Enemmän näitä tulee vielä kun liikkuu, mutta nyt niitä tulee ihan istualteenkin tai seisoskellessa. Kohdunsuu oli reilu viikkon sitten OK, mutta kyllä tämä huolestuttaa vaikka olisi miten harmitonta. Minusta maha on koko ajan kova, niin en osaa tehdä eroa noiden supistelujen ja normaalin välillä. Täytyy kiinnittää enemmän huomiota tuleeko muutosta kun tuo supistus tms. tulee.

22+0
 
Harkkasupparit voi tuntua inhottavilta ja juuri puristavalta, mutta kunhan ei selkeesti kipeitä ole, niin kuuluu asiaan ja niitä tulee ja menee, joskus levossa joskus liikkeessä. Toki jos itseä kovin huolettaa niin voihan asian kanssa olla yhteydessä neuvolaan, mutta usein tehtävät sisätutkimukset jossa kohdunkaulaa rönkitään eivät tee myöskään hyvää.
 
Mulla kans supistellut jo monta viikkoa. :/ Pitää vain muistaa höllätä, vaikka pää ei meinaa tahtoa antaa periksi. Viime viikko oli kyllä ihan hirvee ja töissä sanoin etten nostele enää yhtään mitään.. tämä viikko ollut nyt huomattavasti parempi. :) Nyt menossa 24+6
 
Minulla tuntuu supistelevan päivittäin ja useasti. Mahaan tulee semmoinen puristava olo, mikä menee sitten taas ohi. Enemmän näitä tulee vielä kun liikkuu, mutta nyt niitä tulee ihan istualteenkin tai seisoskellessa. Kohdunsuu oli reilu viikkon sitten OK, mutta kyllä tämä huolestuttaa vaikka olisi miten harmitonta. Minusta maha on koko ajan kova, niin en osaa tehdä eroa noiden supistelujen ja normaalin välillä. Täytyy kiinnittää enemmän huomiota tuleeko muutosta kun tuo supistus tms. tulee.

22+0
Minullakin koko maha tuntuu joskus kovalta, oletan johtuvan siitä kun eka raskaus ja kudosvastusta vähän enempi kun venyy. Harkkasupparin oletan erottavan tosta kovuudesta ja sijainnista - on enempi alamasulla/kyljissä ja kovempi.
 
Voi. Ei nää huolenaiheet kai koskaan kokonaan lopu. Tää keskiraskaus on mennyt aika rauhallisesti, mutta tänään aamulla oli vaaleanruskeaa vuotoa, jonka joukossa outoja ruskeita hitusia. Sain ajan lääkäriin illaksi, mutta kyllähän tässä vähän pelottaa. Aika ajoin hulahtelee vuotoa ja koko ajan tuntuu että pitää juosta vessassa tarkistamassa, ettei ole kirkasta verta.

Mä en myöskään erota harjoitussupistuksia jos olen pystyasennossa, vatsa tuntuu aina kävellessä jotenkin kovalta, enkä oo sit kauheesti varonut, kun ei ole ollut kipuja.
 
Eilen jouduin jäämään 2 vkon slomalle supistusten takia. Nyt 26+6. Lkri sano et voi olla etten töihi enää menee. Tulee harkkasuppareita mut taas parina päivänä kipeitäkin, onneks levossa rauhottuu. Mut ne jää tosi herkästi päälle. Eilen oli kyl lähellä etten soittanu jo synnärille, kun olin levännyt koko päivän ja kävin kaupas nii rupes supistelee eikä meinannut ohi mennä. Lkri ei eilen katsonut kohdunsuuta just siks ettei sisätutkimukset tee hyvää ja ettei mee pöpöjä. Sloma siihen asti, kun suunnitellusti äitipolilla kontrolliultra.
 
Ai vitsi, että voikin kiristää mahanahkaa ja napaa!! Nyt rv 25+3. Napa on ajoittain jopa ihan kipeä ja nytkin kiristää niin, ettei tiiä, miten päin ois... Kohtalotovereita?
 
Ai vitsi, että voikin kiristää mahanahkaa ja napaa!! Nyt rv 25+3. Napa on ajoittain jopa ihan kipeä ja nytkin kiristää niin, ettei tiiä, miten päin ois... Kohtalotovereita?

Olen itse miettinyt miten sitä vois kuvailla miltä tuntuu kun supistuu vatsa. Mut ehkä sit just kiristyminen vaikkakaan en tiedä onko sitäkään. Töissä helposti tuntuu. Ja kotonakin mutta niitä ei huomaa niin hyvin.
 
Muokattu viimeksi:
Onko kellään liitoskipuja? Kun mulla on alapää ollut oudosti kipeä, mutta en oikein tiedä edes mistä ja millai.. Vaikee selittää :D onkohan nää nyt niitä liitoskipuja vai pitäiskö huolestua?!
 
Musta tuntuu että koko alapää halkeaa kun on päivän istunut töissä satulatuolilla! Aivan hirvittävä kapistus tällä hetkellä! En tiedä mistä kivuista on kyse, ehkä sit niistä liitoskivuista.
 
Takaisin
Top