Oireet

Nii mitä ne pilkut tosiaan on iholla? Itsekin olen niitä katsellut, mutten osannut yhdistää niitä raskauteen :grin Eipä niistä mitään haittaa ole, mutta näyttää vain hassuilta...

Soitin perjantaina neuvolaan, kun jalkapohjissa on ollut inhottavaa kutinaa. Se ei tosin ole mitään järkyttävää kutinaa, mutta häiritsee kuitenkin. Tänään on kutissut sitten oikea käsi, mutta jalat ovat ok. Th laittoi lähetteen maksa- ja sappiarvotesteihin, joissa kävin sitten tänään, kun th ei viitsinyt perjantaina mainita, että kyseessä on päivystyslähete, jolla olisin voinut mennä Hyvinkäälle jo lauantaina... Onko kellään muulla otettu noita testejä muuten?
 
Mulla otettiin ekassa raskaudessa,mutta ei ollut onneksi mitään. Taisi turvotus sillon aiheuttaa kutinan mulla.
 
Kummallista selkäkipua. Hieman jomottavaa, jatkuvaa, oikealla puolella. Välillä helpottaa kun vaihtaa asentoa. Munuaista jo mietiskelen, mutta juon todella paljon vettä. Päivällä useampi litra ja yölläkin pari tuopillista vessaheräyksillä.

Eilen kuului alavatsalta (sanoisin, että niin alhaalta kun mahdollista, muttei häpyluulta) kummallinen poks. En silloin edes liikkunut tai mitään. Jäin odottelemaan, että nytkö sieltä on tulossa vedet tai jotain :D Mitään ei omaksi harmiksi tapahtunut.
 
Onko muilla ollut kämmenselkien kutinaa? Mitä voisi olla. Kutittaa niin paljon, että raapimiseksi menee. Turvotusta on käsissä ollut jo pidemmän aikaa.
Pientä näppyä ilmestyy välillä, mutta katoaa suunnilleen yhtä nopeasti.
 
Minul on tota kutinaa ja turvotusta kämmenselissä. Ei se kai mitää raskaushepatoosia voi olla, ku välillä nousee semmosta pientä ihottumaa myös. Raskausihottumaa kuulemma on olemassa, mikä ei oo mitenkää haitallista ja pitäis hävitä aika nopeesti synnytyksen jälkee. Toivottavasti ois sitä.
 
Mä oon ymmärtänyt, että pääasiallisesti raskaushepatoosissa kutina olisi tolla kämmenen toisella puolella, ei kämmenselällä. Ja kun ei muualta kutise niin en ole hepatoosia epäillyt. Jos jatkuu niin otan asian puheeksi maanantaina neuvolassa.
 
Täällä aivan jäätävä kutina ja pieni ihottuma nyt ympäri kroppaa. Yöllä herään raapimaan ja iho on paikoin verillä. :sad001
Aluksi ajattelin itsekin sitä hepatoosia ja se tarkistettiin, ei onneksi ollut. Mutta tämä kutina ympäri kehoa alkaa olla jo todella rasittavaa ja uuvuttavaa!! Ja kuulostaa juuri samanlaiselta kuin teillä muillakin. :/ Pientä ryyhkää, mutta kutiaa niin pirusti että iltaisin raapimisen jäljiltä kasvavat paikoin ihan vesikelloiksi.. Kortisonivoiteet ei auta ja nyt kokeilen lisäksi antihistamiinia. Mutta tuntuu että ei sekään helpota. Huomenna lompsin lääkäriin, toivottavasti saan jostain helpotusta tähän. Mutta kävi myös mielessä että jos on kyseessä juuri tuo raskausihottuma, niin suostuisivatkohan käynnistämään jos näyttää etten pärjää kutinan kanssa, ja koska siitä on tullut tosiaan elämää haittaava oire, sillä sitä on koko kropassa kasvoja ja rintoja lukuun ottamatta. Onneksi! Ja enkä saa nukuttua kunnolla sen takia...? Jos kerta se häviää vain synnytyksen jälkeen. Ja jos johtuu siitä, niin onneksi tuli vasta tässä vaiheessa, koska järkihän tässä kohta lähtee! :D Aika varmasti toiveajattelua, mutta jotain helpotusta tähän on pakko saada.... Aikamoinen purkaus nyt, mutta on niin sieltä ja syvältä että pakko päästä avautumaan. :/
 
Kannattaa ottaa kutinat vakavasti. Mulla kutisi, sain verikoelähetteen ja sappiarvot koholla,suoraan päivystykseen,kun sain tuloksen samana pvänä,raskaushepatoosi.
 
Mulla tietenkin oli tänään verenpaineet koholla ja virtsassa valkkarit kahella plussalla. :/ Sain kotiin nyt verenpainemittarin lainaan ja pitää viikonloppu nyt tsekkailla paineita sitten 2x päivässä, maanantaina uus neuvola. Huomenna kyllä jos tää mun turvotus ei yhtään laske ja paineet edelleen näin korkeet niin meen käymään päivystyksessä, ettei sit vaan ois mikään alkava raskausmyrkytys tulossa.. HUOH! Mitähän vielä kerkee tuleen?
 
Mulla ä-polin mukaan lapsi vettä kohdussa runsaasti, tilanne mahdollisesti huononee. Vatsaa ainakin kiristää. Pitää kuulemma ens viikolla mennä päivystykseen, kun ei enää jaksa.. Mahdollisesti sit käynnistävät. Kuulemma sokerirasituskin pitää käydä vielä.. Onko jollekin käynyt tällaista..
 
Tsemppiä melinda82! Jospa kohta saisit oman nyytin kainaloon. :)
Minäkin jouduin silloin, olikohan 34+ viikoilla sokerirasitukseen kun lapsivettä oli silleen runsahkosti. Lääkäri sanoi, että joskus se veden määrä kielii radista. Ei onneksi ollut ja lapsiveden määräkin on tasoittunut.. Toivotaan ettei sinullakaan ole sitä! Mutta ihanaa, ei ole enää pitkästi jäljellä, ei tiedä milloin kenelläkin alkaa tapahtumaan ja pääsee vauvan hoitoon. :)
Huomaa vaan myös itsestä että alkaa jo vähän välillä turhauttamaan vaikka kuinka yrittäisi ajatella noin positiivisesti. Välillä kun oikein väsyttää tai on vain muuten huono olo, niin silloin iskee pieni "masennus". :D Mutta ei se auta, pitää vaan yrittää pitää lippu korkealla... :P
 
Vielä lisään tuohon hepatoosiin,että mua siis kutisi aluksi jalkapohjista ja sitten jo kauttaaltaan,vuoronperään vähän kaikkialta.
 
Oliko teillä hepatoosissa kutina jatkuvaa vai hävisikö välillä?
 
Mitä haittaa tuosta ylimääräisestä lapsivedestä on? Harmittaa itseäkin, kun näin loppuvaiheessa muutenkin jo hieman väsyneeä alkaa tulla noita ylimääräisiä vaivoja, jotka vaativat seurantaa. Itsellä oli siis viimeisimmällä neuvolakäynnillä proteiinit yhdellä plussalla (ei siis onneksi paljon) ja verenpaineet hieman koholla. Vaikka hyvin tiedän, ettei oma tilanteeni ole millään tavoin kriittinen, niin silti sitä pohtii kaiken maailman kauhuskenaarioita....
 
Mulle sanottiin että tyypillistä on et radi ja runsas lapsi vesi, mutta voi kieliä kuulemma esim suoliston tms ongelmista vauvalla.. Ultrassa näytti kaikki olevan kunnossa. Usein mitään syytä ei löydy, mutta ilkeä vasiva etenkin loppurasdkaudessa. Vatsa tuntuu toooosi pinkeeltä.
 
Judie, ei ollut aivan jatkuva kutina. Mutta joka paikassa.Mulla arvot sitten tosi koholla ja välittömästi synnärille, oltais käynnistetty, mutta lähtikin käyntiin sisätutkimuksen jälkeen itsestään.
 
Edelleen proteiinia virtsassa ja paineet koholla. Tosin hassu juttu noissa paineissa on se, että yläpaine on ok, mutta alapaine on normaalia korkeammalla. Torstaina uudelleen mittauksiin. Lisäksi päivittäinen jomotus päässä alkaa ärsyttää :sad001
 
Imme, Mulla sama tilanne kun sulla tosin mulla ei mitään päänsärkyä vielä ainakaan ole ilmennyt. Saanko kysyä minkälaiset paineet sulla on? Mun paineista kun on niin monta eri mielipidettä että onko kauhean korkeat vai ei niin olisi kiva kuulla minkälaisiin paineisiin muualla reagoidaan! Tänään mullakin ylim. neuvola aika.
 
Nnanna, mulla yläpaineet oli viime viikolla reilu 130, kun normaalisti ne on ollut 120 tienoilla. Siinä ei siis ole mitään järkyttävää nousua. Lisäksi tänään yläpaineet oli taas 120. Alapaineet on kuitenkin ollut lähes poikkeuksetta 70 hujakoilla, mutta sekä viime että tällä viikolla ne oli 85-87 paikkeilla.

Musta tosin tuntuu, että sekin on niin mittaajakohtaista, mikä on korkeampi arvo ja mikä ei. Olen toki tyytyväinen, että tilannetta seurataan, mutta tylsää rampata pari kertaa viikossa neuvolassa. Onneksi ei sentään sairaalaan asti tarvitse vaivautua :)
 
Takaisin
Top