Nukkuminen ja nukahtaminen

Ei oikein oo mahdollisuutta että olisin missään muualla yötä ja mies kun ei herää lasten itkuun niin ei oikein siltä saralta apua saa. Viime yönä oisin saanut nukkua 5 tuntia, mutta en enää pystynyt nukahtaan. Lopulta unta tuli onneksi liki 2,5 tuntia, pelkäsin jo, etten nuku ollenkaan.

Neuvolassa olen asiasta puhunut, ei ole kuulemma epänormaalia ja väsymys kuuluu lapsiarkeen, se vain tulee kestää. Esikoisen kanssa käytiin jollain unispesialistilla (sain 11kk itkemisen jälkeen lähetteen kun täti vissiin tajus, että nyt on äitin kuppi mennyt nurin). Siellä todettiin ettei lapsella ole mitään sairautta, joka aiheuttaisi unettomuutta. Muuta apua ei saatavilla ole, unikoulut on tampereelta lopetettu. Itse pidettiin kyllä unikoulua muttei siitä kyl mitään apua ollut. Nyt oon itse jo niin loppu, että mihkään unikiuluihin ei kyllä rahkeet enää riitä. Lohduttaudun sillä että esikoinen alko nukkua n. 14kk iässä vähän paremmin. Nyt on toki heräillyt taas jonkun viitisen kertaa yöhön, mutta jos se syksyllä taas rauhottuis. Ja kohta alkaa imetys loppua niin kofeiinitabletit kera batteryn on aika kova combo.
 
Mihin aikaan teil käy vauvat nukkumaan nyt kun 1v lähestyy? Ja monetko päikkärit. Meillä yksillä päikkäreillä ja yöunet on vähän aikaistuneet. Klo 19 tai ennenkin. Mietin vaan et missä vaiheessa alkaa vaikuttaa aamuihin jos kovin aikaisin menee yöunille. Vielä on unta riittänyt seiskaan tai vähän yli.
 
Meillä vauva nukkuu kahdet päiväunet. Ensimmäiset päikkärit on yleensä noin 2 tuntia ja toiset unet noin tunnin mittaiset. Aamulla vauva herää seitsemän aikoihin esikoisen jutteluun. Illalla vauva menee unille klo 19-20. :)
 
Meilläkin nukutaan pääsääntöisesti kahdet päikkärit, tosin kykenee toimimaan myös yksillä unilla jos on aktiivinen päivä. Yleensä aamupäivällä nukkuu vain puoli tuntia mutta iltapäiväunia on oppinut venyttämään jo 2-3 tunnin mittaisiksi. Vähän olen aistivinani että pian siirtyy yksiin uniin kun ap unille nukahtaminen vain venyy. Yleensä pyytää nukkumaan jo 2-3 tuntia aamuherätyksestä.

Herää itsekseen 7-8 aikaan ja unille menee 19-20 maissa, tosin joskus venyy myöhäisemmäksikin.
 
Meillä mennään hyvin samaan rytmiin isosiskon kanssa, eli yöunilla klo 19 iltapuuro Justus saa sen jälkeen vielä maidon, vaipanvaihto ja hampaiden pesulta sänkyyn. Tutti ja silittely riittää nukahtamiseen. Nukkuu aamu viiteen asti (sisko kuuteen) kuuden jälkeen aamupuuro ja maito, saattaa nukahtaa aamulla vartin unet jossain välissä.
Päikkärit lounaan jälkeen klo 12 ja nukkuu 1-2h.

Nyt on heräillyt nuhan takia öisin, kun nenä niin tulossa 1-4krt/yö
 
Meillä yleensä herää klo 5 ja päikkärit nukkuu klo 12-15. Tänään nukkui vain 1,5h, mutta yleensä 2,5-3h. Nukahtaa yöunille klo 19.30-20.00.
 
Meillä mennään nukkuun samaan aikaan siskon kanssa, yleensä 20-21 välillä ja aamulla herää klo 7-8,joskus vähän aiemmin joskus myöhemmin. Yhdet päikkärit yleensä ottaa ja nukkuu yleensä 1-2 h. On ollut päiviä, että ei suostu ollenkaa ottaa päikkäreitä, ne on vaikeita :hilarious:
 
Voihan nukuttaminen! Taapero on vallan riehaantunut. Nyt koko viikon on nukkumaanmeno mennyt ihme vetkuttamiseksi.

Vauva - siis TAAPERO - yrittää lietsoa isosiskon mukaan leikkiin, ja usein onnistuu. Kun vihdoin saan komennettua isomman sänkyyn "näyttämään hyvää esimerkkiä", taapero yrittää edelleen saada kontaktia tai touhuaa omiaan. Välillä pysähtyy tissille tankkaamaan, olen jo toiveikas, kunnes vääntää itsensä pystyyn ja alkaa a) etsimään ja levittelemään leluja/kirjoja/vesipulloa, b) häiritsee mahdollisesti nukkuvaa siskoa, kutittaa, tökkii, laittaa sormen suuhun... tai c) selostaa intonaatioin, monimutkaisin "sanoin" ja paljon puhuvin elein maailman tilasta (tai makuuhuoneen sisustuksesta, en ole varma). Välillä kävelee tai konttaa ympäriinsä tai tanssii olemattoman musiikin tahtiin ja nauraa. En tiedä mitä on vetänyt, samaa kamaa ottaisin. :dance008

Tätä ja tankkausta toistetaan muutaman kerran, sisko tosiaan yleensä nukahtaa jossain välissä mutta pieni luovuttaa vasta tuntia myöhemmin 21-21.30 aikaan. Hermot menee, mutta mikäs siinä kun hyvässä hengessä vietetään iltaa. Mieluummin näin kun huutoa kuunnellen (kai). Päiväunia nukkuu yleensä enää vain yhdet 1-3 h.
 
Tipsille kiitos hyvin eläväisestä kirjoituksesta :grin meillä on juurikin kotona nukkumaan mennessä tuo kiukkutaapero, joka ei haluaisi väsymyksestä huolimatta mennä nukkumaan. Kiukkuaa vieressä oman tovin kunnes nukahtaa jossain välissä mun päälle. Siitä siirrän sivuvaunuun jatkamaan unia ja itse hiippailen olohuoneeseen jatkamaan omia ilta-askareita.
 
Takaisin
Top