noin 30-vuotiaat ensimmäistä lastaan odottavat

Mä en ole saanut kirjettä, eikä neuvolassa ole puhuttu koko seulonnoista enää. Eli oletan, että kaikki ok. Alussa sanottiin, että sieltä kyllä heti soiteaan, jos on jotain.
 
Citrus esim niskapoimu-ultra ja rakenneultra kuuluu seulontaa, samoin seerumverikokeet joitten perusteella lasketaan todennäköisyys sikiön kehityshäiriöille. Tai näin mä sen oon ymmärtänyt
 
Kapaloksi käy periaatteesaa ihan mikä hyvänsä liina tai lakana, kunhan ei oo liian iso, koska silloin sitä joutuu kietomaan turhan monta kertaa vauvan ympäri ja tietty tosi pienestä liinasta ei riitä vauvan ympäri. Mutta meillä kyllä todennäköisesti tullaan nukkumaan kapalossa, koska se yleensä rauhoittaa vauvaa. Tosin saa nähdä. Siihen on vielä niin pitkä aika.
 
Mä oon kans miettiny kapaloo,swaddle me(?) olis sellanen näppärä jota ei tarvis ite kietoo mitenkään..
Ruskovillan unipussin ostin jo :grin
 
Mulla ei riittäis huumori opetella eikä varsinkaan opettaa vielä miehellekin :grin
Toi unipussi on 0-1v,siinä on säätövaraa aika hyvin :)
 
Mulla on kanssa unipussi hankittuna ihan alkuajoiksi, muistaakseni kokoa 0-3kk. Ajattelin ostaa isomman vasta jos toi tuntuu käytössä kätevältä/hyvältä. Peitto meillä kuitenkin on jo pinnikseen, joten saa nähdä mikä sitten käytännössä tulee toimimaan parhaiten :)
 
Meillä on Väestöliiton koliikkiin ja vauvan itkuisuuteen liittyvä esite ja siinä on kapalointi ohje. Kapalointia suositellaan siinä yhtenä koliikkia helpottavana asiana. Esite on muutenkin kiinnostava, ainakin näin esikoista odottavalle, siinä on konkreettisia ideoita, miten toimia itkuisen lapsen kanssa. Tosin toivottavasti ohjeita ei suuremmin jouduta ottamaan käyttöön :)
 
On tietty tosi hyvä, että kapalointiin on ohjeitakin, mutta mä en ainakaan saa koskaan aikaseksi niiden ohjeiden mukaista kapaloa. Olen päätynyt siihen, että tyyli on vapaa, kunhan kapalokääröstä tulee napakka, jolloin vauva pystyy liikkumaan mahdollisimman vähän. Se muistuttaa vauvaa kohdun ahtaudesta ja siksi rauhoittaa. Ja tietenkin kapalo pitää kietoa niin, että vauvan kasvot jäävät näkyviin ja mitään isoja liinamöykkyjä ei jää vauvan selän alle. Joskus tietty käy niin, että vauva potkaisee kerran ja koko kapalo valahtaa käsiin, mutta sitten vaan tiukemmin liinaa selän taa :) Muutaman kerran kun niitä pyörittelee, niin se tulee jo aika itsestään ja omalla tyylillä. Mulla ei siis omaa vauvaa, mutta töissä kapaloinut yhden jos toisenkin vaavin mitä hassuimmannökösiin kapaloihin. Asiansa ajaneet kuitenkin :)
 
Tervetuloo Kyfi ja kaikki muutkin joita en oo muistanu heti mainita..:greet025 Mulla on niin laho pää nykyään että kaikki mikä tulee mieleen pitäis tehä heti tai sitte se unohtuu :rolleyes: :grin

Ja samantein katkes ajatus,mun piti kysyä teiltä jotain mitä se sitten olikaan :laughing002
 
No raskausdementian jälkeen tulee sit se vanhuuden dementia. :p
Ehkä siihen väliin mahtuu pari muistirikasta vuotta. :wink
 
Takaisin
Top