Neuvola / ultra

Miulle laittaa neukka ens neuvolakäynnillä influenssarokotteen. Ei oo sitä aiemmin otettu, mut mies sairasti influenssan viime tammikuussa ja oli niin hirveen huonossa kunnossa, että nyt otettaan. Meijän poika on astmaatikko, joten koko perhe saa ilmaset rokotteet. Onneks myö muut ei sillon sairastuttu. Pojan kanssa ois varmasti joutunu osastohoitoon.
 
Olipahan nopeeta toimintaa; aika äitiyspolille torstaina 9.30. Tutkitaan kaikki ja tsekataan tilanteet, katsotaan onko tarvetta käynnistää (mä ajattelen et tuskin kun kaikki on muuten verenpaineita lukuunottamatta hyvin, mutta vastaan en laita jos ehdottavat...). Että synnärille matka vie, ellei tää pikkunen halua viedä meitä sinne jo aiemmin.
 
Täällä kans neuvolassa käyty, alapaine oli hieman kohollaan mut ei merkittävästi. Vauvan sykkeet 140-150. Hän on mennyt entistä alemmas ja nyt on ainakin tiukasti kiinnittynyt. Että ei muuta kuin lähtöä odotellessa. Täti sanoi: "eiköhän se vauva tässä viikon sisällä synny". Jep, näin hän sanoi myös viikko sitten..!! Kattellaan vaan niin oon vielä menossa käynnistykseen tän kuhnurin kanssa :D tänään siis 39+6. Seuraava neuvola 40+5 ja siellä tehdään tarvittaessa lähete äippäpolille..
 
Synnytystapa-arvio takana. Kohdunkaulaa jälellä 1cm, eli saattaa tulla kuulemma millon vaan mutta vaavi kääntyny takasi perätilaan.. Kyseli haluaisinko että kokeillaan kääntää vauvaa ja huomena sitte 8.30 Oulaskankaalle sitä kokeileen, pitää ottaa varmaan vauvan ja omat vaatteet mukaan varalta jos sattuuki että jään sinne, ja sektio tehään jos alkaa perätilassa syntymään.. pikkasen alkaa jännittää, toivottavasti sais ensyönä nukuttua.. :)
 
Lilliputtis, no eihä ne paineet mullakaa laskenu kun aivan hitusen, 150/99 oli sillon 13 aikaan. Ohhoh, no hyvähä se on usseempaa kertaa tarkistuttaa :D
Saan anoppilasta verenpaine mittarin nyt lainaan, illalla ja huomen aamulla mittailen taas ja jos näyttää samanlaisia lukemia niin neuvolaan ja sielläpä kirjottavat sitte lähetteen KYSiin, sempä näkkee sitte mitä sielä tapahtuu, jos nyt joutuu sinne. Neuvolalääkäri puhu siihen malliin että raskausmyrkytystä teetättäs meikäläiselle, pissa oli +- että vähä epäselvää seki.
Empä tässä osaa panikoida enkä mittää, koska viikot on jo nui hyvät ja vauvan osalta kaikki hyvin :)
 
No on kyl tosi erilaisia käytäntöjä ton raskausmyrkytyksen suhteen. Mulla ollu jo kolmisen viikkoa paineet tuota luokkaa (alapaine ei ihan noin korkee) kotimittauksissa ja sain verenpainelääkkeet vasta viime torstaina kun itse niitä pyysin. Pissa ollu neuvolassa aina yhdellä plussalla. Synnytyksen käynnistyksestä ei oo puhuttu kertaakaan, mutta nut sentään viikottaiset pissankeräykset kotona ja lääkärikontrollit äippäpolilla. En tiie oisinko näitäkään saanu, jos en ois ite ollu asiasta niin huolestunu ja aktiivinen. Ja tänään rv 39+0.

Missä ja milloin toi streptorkokki otetaan ja siis mistä näytteestä? Musta tuntuu, että mulla ei oo otettu...
 
Jaksamista kaikille!

MaMaMehiläinen, täällä streptokokin otti neuvolalääkäri, ohje kuulemma on että viikon 37 alettua voi ottaa ja jostain alapään limakalvoilta?? Se otettiin. Tai ehkä kohdunkaulasta, nyt en oo varma.
 
Toi streptokokki otetaan mun mielestä ihan ulkosynnyttimistä ja peräaukolta, ei ainakaan kohdunkaulalta. Pyöritellään pikkasen jotain pumpulipuikon tapaista ja siinä se :rolleyes: Seulotaankohan se kaikilta nykyään? Kun muutama vuosi sitten sitä ei ainakaan täällä seulottu..
 
Ei muitakaan mitään streptokokkeja ole otettu, mut enpä mä mitään painoarviotakaan ole saanut...käytännöt tosiaankin on totaalisen erilaiset pitkin Suomen kamaraa...mulla siis 39+5. Mitään synnytystapa-arviotakaan ei ole tehty...
 
Streptokokista sanoivat Kättärillä, että otetaan, kun tullaan synnyttämään. Me kun siellä käytiin kääntymässä viime perjantaina..
 
Mulla ottivat synnärillä viikko sit streptokokin juurikin emättimen limakalvoilta ja peräaukosta. Siitä tosiaan saan vastauksen vasta kun synnytys käynnistyy, kun eivät erikseen lähetä vastauksia neuvolaan.

Neuvolakäynti takana. Oli tällä kertaa eri kuin oma th. Mukava hänkin. Testaili vielä että onhan vauva varmasti kiinnittynyt kun noita supistuksia on päivittäin, että jos vedet menee ni voin omalla kyydillä mennä synnärille. Hyvin oli kiinni ja tuntu kyllä epämukavalle kun yritti että heiluuko. Ensi viikolle varailtiin uutta aikaa, mutta kuulemma voipi olla että jää välistä. Itse vähän epäilen kun nämä supistelut on jatkunu jo viikon. Mutta mikä tärkeintä tyty voi hyvin! ♡
 
Jotain pumpulipuikkoa mulla käytettiin viime neuvolalääkärikäynnillä vaginassa.. se tais olla toi streptokokin näytteenotto sit kai. Samalla reissulla sain painoarvion ym.. : D
 
Mulla paineet 150/99 ja oon seurannassa....toinen yö viel ja lääkkeet aloitettiin eilen, ei vaikutusta...
 
Streptokokki B pitäisi nykyisin jokaiselta odottavalta äidiltä ottaa ennen synnytystä. Tullut tänä vuonna ohjeistus. Itseltäni se otettiin eilen labrassa, mutta yhtä hyvin sen näytteen voi ottaa terkkari tai lääkäri. Liian aikaisessa vaiheessa sitä ei kannata ottaa, kun näytettä voidaan pitää kahden viikon ajan paikkaansa pitävänä, näin terkkari sanoi.

Siskoni toimii labrahoitajana eräässä sairaalassa ja siellä muutama vauva on tuon bakteerin saanut synnytyksessä äidiltä, kun ei oltu näytettä otettu ja ovat/olivat tosiaan aivokalvontulehduksen hoidossa :/ kannattaa siis varmistaa, että viimeistään synnärillä näyte otetaan, niin äidin antibioottihoidolla estetään vauvojen turhat infektiot. Kannattaa lukea thl:n sivuilta lisää http://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit/taudit-ja-mikrobit/bakteeritaudit/b-ryhman-streptokokki
 
multa otettiin kans tänään tuo streptokokki.. juurikin niinkuin jo aikaisemmat kuvailivat, limakalvoilta. Vaikuttaa myös siihen että jos synnytys käynnistyy vesien menolla ja olet streptokokki positiivinen on synnärille lähdettävä viipymättä. aloittaavat heti osastolla antibiootin tiputtamalla että kerkee vaikuttaa ennen synnytystä.
 
streptokokki otetaan helsingissä synnytyssairaalassa! jos positiivinen aloitetaan lääkitys, lääkitys tuli ehtiä mennä 4h ennen vauvan syntymää!
 
Multakin otettiin tänään se streptokokki. Emättimestä juurikin sillä puikolla Aika jännä tosiaan kuinka systeemit on kaikkialla erilaiset.. Luulis että olis näin etukäteen järkevin ottaa! Mulla oli lääkäri pari viikkoa sitten, sillon oli liian aikasta ottaa, tänään sitten terkka otti. Ja juuri samaa sanoi, jos menee vedet, pyytävät todennäköisesti heti lähteen, antibioottihoidon takia. Ymmärsin että synnytyksessä sen antibiootin antavat aina jos näyte plussalla.
 
Takaisin
Top