Neuvola / ultra

Kävin tänään ylimääräisellä näytöllä neuvolassa, kun viime viikon korkeat paineet uusiutuivat tänään. Pissa edelleen puhdas eikä muita oireita ole. Sain stixit mukaan ja nyt sitten seurailen oloja ja paineita. Jos huomenaamulla on vielä paineet koholla, niin labraan kokeille. Vauva kuitenkin liikkuu ja syke oli oikein hyvä, niin en nyt ota tästä ylimääräistä stressiä. Olihan paineet tossa jo 5vrk normaalit.
 
Täällä myös yksi neuvolakäyntin takana. Hyvin meni. Rv 37+6, vaavin sykkeet 130 hujakoilla ja Sf-mitta 36. Mun paino oli hieman tippunu edellisestä neuvolasta, mutta verenpaineet edelleen koholla. Neukkutäti keskustelee kuulemma nyt lääkärin kanssa kannattaako näillä viikoilla vielä verenpainelääkitystä aloittaa. Vauva raivotarjonnassa ja pää alhaalla, mutta ei vielä täysin kiinnittynyt.
 
Juuri kotiuduin neuvolasta jossa tehtiin mm. painoarvio. Tällä hetkellä paino on arviolta 3,2 kiloa joten aikamoinen on jo ja jos laskettuna päättää syntyä niin neljän kilon tienoilla kuulemma olisi. Sanoivat että saisi heidän puolestaan tulla ihan milloin haluaa. Hui! Alakerrassakin on alkanut paikat kuulemma jo vähän pehmenemään.
Ensi viikolla neuvolatäti tulee sitten kotikäynnille jossa katellaan normi neuvolakäyntihommien lisäksi sitten vähän meiltä löytyviä vauvan tarvikkeita. Ihan kiva että tulee käymään niin näkee miten ollaan osattu hommata tavaraa mutta myös vähän jänskättää. :D Täytynee nyt vihdoin viimeistellä tämä järjestelyurakka.

Edit. Niin ja yleensä tympeä neuvolalääkärikin oli mukava tänään. :p
 
Neuvola käynti takana, viikkoja 38+0. Vauvan syke 150-155, sf- mitta 32,5cm, itselle painoa tullut kahdessa viikossa suunnilleen kilo lisää... Turvottaa kyllä ihan kiitettävästi, ei löydy kuin yhdet kengät jalkaan mitkä ei purista :smiley-angry017. Edellisellä käynnillä hb oli 102 ja parin viikon rautakuurilla oli noussut mukavasti ja oli 124, olokin on parempi, enää ei tunnu ihan niin unissakävelylle tämä elämä. Vauva ei ole laskeutunut vielä alas eikä siten kiinnittynyt, ohje olikin, että jos menee vedet nyt niin samantien synnärille ettei napanuoran kanssa pääse tulemaan ongelmia. Streptonäyte oli täälläkin positiivinen, joten tällä kertaa pitäisi ehtiä ajoissa synnärille. Juniori oli maailmassa neljä tuntia ensimmäisen supistuksen jälkeen ja nyt pitäisi ehtiä olla tipassa se 4 tuntia, joten aika kiireellä saa olla menossa :grin.

Seuraava aika on laskettuna päivänä 11.11. ja toivottavasti sinne ei tarvitse mennä. Olo on jo niin tukala ja kipeä, että olisin ihan valmis jo synnyttämään. Neuvolan "tätin" neuvo tähän oli soittaa mies kotiin ruokatunnilla, että saataisiin luonnollisia aineita synnytyksen käynnistämiseen :laughing002
 
Loppuraskauden lääkärintarkastus takana. Täytyy oikein erikseen mainita, että olipa MUKAVA lääkäri minua tänään vastassa. Tuntui todella, että häntä kiinnosti mitä minulle kuuluu ja kuinka olen voinut. Hitusen oli yläpaine koholla, mutta en ole siitä huolissani, sillä eilen illalla arvot olivat viitearvoissa kotosalla....taisin jännittää tuota lekuria syystä tai toisesta. Painoa on tullut 11 kg raskauden alusta, joka kuulema hyvä lukema (?!?). Napero on asettunut nätisti raivotarjontaan ja paikat ovat pehmenneet. SF mitta 29, joka kulkee kauniisti omalla alakäyrällä tasaisesti edelleen :). Sykkeet ja liikkeet olivat hyvät. Painoarviota sain tulokkaasta tällä hetkellä 2,4 kg ja lasketun ajan tullen olisi noin 3 kiloinen sintti...tosin arviot on aina arvioita. Lääkäri toivotti lopuksi vielä oikein paljon tsemppiä synnytykseen. Muutoin ei kyllä itse H-hetkestä puhuttu.

Onko muilta muuten kerätty THL:n sähköistä palautetta neuvolakäynneistä? Täällä tällä hetkellä pyydetään antamaan palautetta terveydenhoitajien ja lääkäreiden toiminnasta.
 
Juu, täällä kanssa pyydettiin pari viikkoa sitten käydä täyttämässä THL:n palautekysely !! "vaivanpalkaksi" sai muutaman purkan... :D
 
Meillä oli köyhästi sellainen paperinen kyselykaavake, jonka täytin viimeisen neuvolalääkärin jälkeen. :) olin itsekin melko tyytyväinen, mukana oli kandeja, jotka oli tosi innostuneen oloisia, mitä nyt se miespuolinen oli vähän hermostunut ja häipyi (onneksi) takavasemmalle aina kun piti mun alapäätä lähestyä :D

Seuraava ja ilm. viimeinen neuvola 4.11.!
 
Juu, lappu täälläkin saatu ja purkat jauhettu :wink En kyl oo mitää täyttäny netissä. En oikein oo saanu inspistä siihen :grin
 
Mä olin unohtanu sen lapun vissiin samon tein. Nyt vasta ku asia tuli puheeks nii muistin. :D pari viikkoa sitten siis itsekkin sain kyseisen lappusen.
 
Neuvolassa käyty, laskettuun aikaan 2 viikkoa vielä. Vauva on kuulema kiinnittynyt jo ja oikeessa asennossa tuloillaan. :) Nyt ei enää varmaan voi huijata itteensä että synnytykseen olis pitkä aika vielä, kai se sairaalakassi on pakko pakata. Hehheh. :p
Neuvolan tädit on kyllä ollu tosi ystävällisiä koko raskauden ajan meille, ja nyt tänään varsinkin oli niin kannustava ja rohkaiseva täti vastassa että jäi tosi rauhallinen mieli, kun hän antoi neuvoja synnytystä varten.
Kyllä tuntuu vieläkin välillä ihan uskomattomalta tämä raskaus ja että se on ihan kohta ohikin jo!

Me kerittiin 3 vuotta odotella tätä raskautta ennen kun hakeuduttiin lapsettomuuspolille hoitoon, olin siinä vaiheessa jo ihan epätoivoa täynnä, etten ikinä tule raskaaksi. Ja vielä kauheempaa oli kun selvisi, ettei kummassakaan ollut mitään vikaa eikä siltikään raskaus ottanut onnistuakseen. Viimein lääkehoidon avustuksella tulin raskaaksi ja tässä sitä nyt ollaan, viimesillään odotellaan pienokaista syntyväksi. Kyllä elämä on ihmeellistä. :Heartred

Meillä neuvolasta kävi kotikäynnillä viime viikolla, kiva juttutuokio oli meillä. Tekivät miehelleni hyvinkin selväksi, miten vaimoa hemmotellaan sitten kun lapsi on syntynyt. :)
 
Lääkäri takana ja masuasukki hyvissä lähtökuopissa. On siis laskeutunu ja kiinnittynyt, mikä kyllä tuntuu omassa olossa... helpompi hengittää, vaikkei närästys oo hävinny minnekkään. Kirjotti omepratzol reseptin, että jos se täatä. Kohdun kaulaa jälellä sentti ja paikat pehmeet mutta kiinni. Voipi tulla nyt tai ootatuttaa vielä :D Kunhan ei näiden jatkuvien supistusten kanssa anna ootatuttaa itseään hirveen pitkään. Joka päivä supistelee edelleen. Tähän lääkäri totesi että hyvä antaa supistaa vaan, nyt koiran kanssa pidempää lenkkiä että aktivoituvat kunnolla. Saapi kuulemma tulla jo vaikka rv 36+4, noh lauantaina ollaan täysiaikaisia.
 
Neuvolalääkäri takana...35+3 - vauva kasvaa kuinn pitää...painoarvio 2545g...rt..lähtökuopissa..pehmentyny 2cm jälellä..sanoi että ei varman mee parii viikkoa kauempaa että syntyy..sanoi että kaikki kannattaa olla valmiina. On niin alhaalla ettei saanut oikein katottua kunnolla mittoja, mut mitä sai niin vastaa viikkoja..jos lähtee syntyy ei estellä...verenpaine nousussa..alapaine, mutta sanoi että johtuu varmaan kun toinen on kovasti ulos tulossa...liikkeet ja kaikki muuten ok..hb 141...saa nähä ehdinkö enää seuraavaan neuvolaan joka on 37+0...kysyin mä että kestäiskö sinne 38+2 ku esikoisen synttärit..sanoi että tuskin, ei usko että enää sinne asti..
jos supistuksia rupee tulee tai vedet menee niin ei kun suoraan äippäpolille .. pitää kuulema olla rauhassa ja ei estellä jos syntyy jo nyt =)
 
Neuvolassa käyty, 39+1.
Muuten kaikki ok, mutta verenpaine tarkkailussa, uusi aika jo ens ma. Ei vieläkään kyllä raskausmurkytykseksi ajatellut, kun ei muita oireita ole. Paitsi painon mukaan turvotusta, yli 900g/viikko painon nousu, terkka totesi, että ei mitenkään saa syömällä tommosta nousua tässä vaiheessa :D
Ihan hyvä käynti, puhuttiin synnytyksestä, koska lähteä laitokselle jne. Streptokokki oli onneksi negatiivinen.
Vähän tuota meidän saamaa koko arviota mietittiin, että pitääkö paikkansa (olisi syntyessä noin 3,2kg jos tulee laskettuna), mutta tunnustelemalla sanoi, ettei nyt missään nimessä mitään jättivauvaa tule ja tällä tarkoitti kuulemma yli nelikiloista sokerivauvvaa. Saa siis nähdä :)
Olotiloja kun valittelin niin käski vain antaa itselle luvan ja aikaa levätä. Ja sanoi, että jos menee yli lasketun, niin sitten vasta tukalaksi käykin (mulla vauva ottanut enemmän tilaa sisälle, kuin ulos päin. Neukkutäti arveli mun piilottelevan kaveria lantiossani)
 
Miekin kävin tännään neuvolassa (rv35+3). Vauva on tosi alhaalla, ei kuulemma ennää alemmas pääse ennen syntymmää. Kohdunkaula on pehmee, lyhentyny pariin senttiin ja on auki 1,5cm eli supistukset on tehny tekojaan. Paineet oli vähän noussu, varsinkin alapaine, mut niin miulla on tehny aina ennen synnytystä. Rauhassa pittää olla, eikä saa kyykkii. Mut jos synnytys käynnistyy, niin sillehän ei mittään tässä vaiheessa maha. Kuulemma vauva alkkaa olla kuitenkin jo aika valmis. Hengitysvaikeudet sun muut on hyvin harvinaisia ennää näillä viikoilla. Ongelmat on verensokereissa ja lämmönsäätelyssä. Kun nyt pieni vielä pysys viikonkin kohdussa. Voihan se kaikista oirista huolimatta mennä vaikka kaks viikkoo yli.
 
Pissa yhellä plussalla, painoa tullut liikaa :) turvotusta on.... Lähetteen sain äitipolille ja asiaan puoltavan. Kanava pehmeä ja sormelle auki. Vauvan pää tosi alhaalla. Kävin siis neuvolassa
 
Catjus, kuulostaa niin multa :) miulla vaan kuulena paikat ihan kypsät jo. :)
 
Äippäpolilla käytiin maanantaina, sillon viikkoja 38+1 ja painoarvio vauvalla 3290g. Kohdunkaulalla ei edelleenkään mitään muutoksia... Verenpaineet koholla joten lääkitys aloitettava... Ens keskiviikkona synnärille kontrolliin ja jos kohdunkaulalla suotuisia muutoksia ni käynnistellään synnytystä. Jos ei edelleenkään muutoksia niin sit viimeistään isänpäivän jälkeisellä viikolla käynnistys, radin takia eivät anna mennä paljoo yli ja la isänpäivänä... Eli jänniä aikoja tiedossa ja miten nopeesti aika onkaan mennyt :)
 
Takaisin
Top