Neuvola-ja ultrakuulumiset

Mitä siel synnytystapa-arviossa tapahtuu? :) Onko teillä ollut mies mukana siinä?

Meillä on neuvolalääkäri käynnit olleet silleen että mies on aina ollut mukana kun on tahtonut kans nähdä pikkuisen ultrassa... Aloin nyt miettiä että eroaako toi käynti miten että kestääkö mies olla siellä kans x)
 
Mies ei ollu mukana siinä arviossa :) Ja siinä lääkäri kokeilee sormin kohdunkaulan ja onko pehmee tai auki ja muutenkin tunnustelee että mahtuuko vauva tulemaan ulos.Sit ultralla kattoo sen kohdunkaulan pituuden, vauvan päänympäryksen,mahalaukun ja reisiluun ainakin,niistä mitoista tulee jonkinlainen painoarvio. Sit se katto kans napanuoran virtaukset ja istukan paikan(ja kysyin voiko varmistaa vielä sukupuolen :D) ei siellä oikein mitään erikoista ollu. Voihan sen miehenkin sinne mukaan ottaa,tuskin se lääkäri kieltääkään tulemasta :)
 
Ei mul ollu myöskään mies mukana, ois se sinne saanu mukaan tulla jos ois päässyt. juurikin nuo samat jutut mullekki tehtiin siinä synnytystapa arviossa.
 
Jälleen käyty neuvolassa! Rv 35+4 tänään. Sf 32, RR 120/60, hb 126, vauvan syke +135, mun paino -300g lähtöpainosta. Nyt jatkossa neuvolat viikottain. Kaikki oli siis hyvin. Ultralla vielä tarkastettiin, että vauva on pää alaspäin, kun päätä ei saatu tuntumaan masun päältä tunnusteltaessa. Ilmeisesti vauva vaan on niin alhaalla jo, ettei pää sen takia tuntunut kokeiltaessa. On kuitenkin raivotarjonnassa, onneksi! :)
 
Viesti poistettu. :)
 
Last edited by a moderator:
Meillä kävi niin hyvä tuuri että tämä meidän "oma" terveydenhoitaja on tosi mukava ihminen. Vanhempi rouva mutta ei "liian" vanha :) Ei tunnu ollenkaan sille että hänelle ei uskaltaisi soittaa tai puhua kasvokkain mieltä vaivaavista asioista..... mut se neuvolalääkäri jolla olemme käyneet... nuori nainen jolla on aika ihmeellinen asenne mun mielestä. Tuntuu jotenkin nokkaa pitkin katsovan (vai luulenko vain....saattaa olla nuoruudesta johtuvaa jotakin asennetta tai osaamattomuutta) mut väliäkö tuolla xD
 
Ei meidän neuvolassa mitenkään rutiininomaisesti ultrailla, ovat vaan saaneet jotkut vanhat ultralaitteet jostain käsiinsä ja tarjoutuneen mahdollisuuden takia tarvittaessa niillä vielä varmistelevat, että kaikki on kunnossa. Yleensä on ihan perusdopplerilla menty ja aiemmissa raskauksissa noita ultrausmahdollisuuksia ei meidän neuvolassa vielä pahemmin ollut.

Vauvan kokoarvio tehdään mun tapauksessa raskausdiabeteksen vuoksi, muuten sitä ei ois tehty sen kummemmin, muutakun käsin vatsan päältä kokeilemalla!

Mun täytyy kyllä kehua meidän neuvolan terveydenhoitajaa; on aivan ihana ihminen ja vaikuttaa asiansa erittäin hyvin osaavalta (tehnyt työtä pian 20 vuotta). Lisäksi hän ottaa tosi hyvin huomioon nuo minun aiemmat lapseni, jotka ovat aina mukana neuvolakäynneillä; eilenkin lapset saivat tunnustella, miten päin vauva on mahassa ja heille erikseen esiteltiin vauvaa ultrassa :Heartred Meidän jutustelut kääntyy usein asian lisäksi myös kaikkeen muuhun! Arkiset asiat käydään samalla läpi ja aina sieltä saa lähteä hyvillä mielin kotiin, ollaan monessa asiassa samoilla linjoilla. Tulee varmaan ihan ikävä äitiysneuvolaan, kun on samalla tädillä päässyt käymään kaikkien kolmen raskauden kohdalla.

Myös meidän neuvolan lääkäri on aivan mahdottoman mukava. Kuuntelee ja kyselee, sanoo niinkuin asiat ovat, mutta mukavaan tyyliin. On kyllä neuvolassa sellainen olo, että on hyvissä käsissä.
 
Meillä ei tehdä synnytystapa arviointia ollenkaan, ainoastaan ens viikolla 35+5 on lääkärikäynti jossa vaan tarkastetaan kohdunsuun tilanne ja sykkeet kuunnellaan. Ei mitään ultraa eikä painoarviota tms.
Mun oma neuvolan th on aivan super ihana :Heartred Saa aina lähteä hyvin mielin pois! Yhden kerran jouduin käymään muualla oman ollessa kesälomalla ja heti huomasi että kyllä on omassa neuvolassa osaava työryhmä kun siellä toisaalla oli kohtelu todella töykeää.. Kysymykset tuli suoraan liukuhihnalta eikä vastauksiin reagoitu mitenkään, hyvä ettei lihavaksi haukutt
 
Inhosin terkkaani ekassa raskaudessa, mutta nyt hän on kuin eri ihminen. Ollaan jopa juteltu jostain ei pakollisesta pari kertaa :D En ole kyllä pahemmin mistään siellä kysellyt, sama lastenneuvolan kanssa... Lääkäri on myös ihan mukava, on ollut sama molemmissa raskauksissa. Meillä ei ultrata kuin ekalla lääkärikäynnillä. Muistaakseni synnytystapa-arviokin on käsituntumalta vain.

Tänään olikin ylimääräinen lääkärikäynti. Menin vain terveydenhoitajalle, mutta hän passitti minut suoraan lääkärille supistusten takia. Paikat oli onneksi kiinni ja kohdunkaulaakin jäljellä samat 3 cm kuin aiemminkin. Saikkua sain viimeiset 4 työpäivää, eli nyt sitten alkoi tavallaan jo äitiysloma. Kai sen sitten joskus ensi viikolla tajuaa, kun ei tarvi aamulla herätä töihin :)
 
Tänään oli neuvola, pikkunen kasvanu taas :Heartred ja kaikki oli hyvin. Hän menee ton lokakuun 28 lasketun päivän mukasesti keskikäyrän yläpuolella. Eli mulla rv 38+0, painoa tullu 3 viikossa +200g, verenpaine 103/71, pissa puhdas, hb 110, kohdunpohjan korkeus 36-37cm välillä, raivotarjonnassa ja erittäin alas kiinnittyny, sykkeet +130, liikkeet ++ :Heartred
 
Nyt on synnytystapa-arviot yms. takana.

Rv on 36+3. Kaikki on hyvin sekä minulla että pienellä, pikkuinen painaa nyt n. 2,7kg. Paikat on kuulema valmiina ja pikkuinen laskeutunut ja on r tarjonnassa, että nyt ei muuta kuin odotellaan milloin syntyy. Voi kuulema syntyä milloin vain :)

Arvioitu syntymäpaino n. 3,5 kg tai vähän sen alle. Synnytyttettävissä ihan perinteisesti (vaikka olenkin tällainen pätkä) ellei mitään ihmeellistä tule :D Itselle tullut painoa nyt kaikkiaan n. 8kg lisää.

....Nyt sitten odotan innolla ja jännityksellä että pääsemme miehen kanssa hoivaamaan pikkuistamme :Heartred

p.s Niin ja se sukupuoli ei selvinnyt nytkään. Selviää sitten kun hän on syntynyt...
 
Täällä 35+5 ja neuvolalääkäri takana. Sain "lepo pakkoa" siihen asti kunnes rv 37 on täynnä. Eli siis ei mitään raskaita hommia.. Kohdunulkosuu auki, sisäsuu auki reilun sentin ja kohdunkaula pehmeä.
En pistäisi yhtään pahaksi jos vauva syntyisikin pari viikkoa etuajassa, pahoin vaan pelkään että kaikesta huolimatta tämä raskaus menee ihan samalla tavalla yli kun esikoisestakin :D
 
Täälläkin neuvolalääkäri takana, rv 36+1. Viimeksi kehuin, kuinka mukava meidän neuvolalääkäri on. Noh, tänään oli sitten toinen lääkäri ja se käynti oli ihan hirveä! Hän sähläsi koko ajan. Oli hirveän kovakouranen jo kohtua tunnusteltaessa, ja etenkin kun kokeili onko pää kuinka alhaalla, tunsin kuinka kynnet uppos mun ihoon! Sitten kuunneltiin sydänääniä, kuunteli niitä huomattavasti navan yläpuolelta!? Waaat? Yleensä niitä kuunnellaan sieltä alhaalta, ihmetteli kun ei kuulu ja särisee niin paljon. No laitteesta oli akku lopussa. Sai sitten sen piuhaan kiinni ja kuunteli uudestaan sieltä ylhäältä. Hyvä, etttä edes ite kerkesin kuulla mitään, kun hän sammutti jo laitteen. Oikeasti hän kuunteli varmaan niitä ääniä 2 sek. Sitten hän meinas unohtaa tehdä sisätutkimuksen. Muisti sen kuitenkin ja oli siinäkin tosi kovakourainen. Ei mitenkään ohjannut, että tule alas päin tai tee niin tai näin. Mä siinä ite kiemurtelin ja yritin löytää "hyvää" asentoa. Selkä oli jo ihan paskana siitä tutkimuspöydällä makoilusta. En tiedä mihin se niitä sormiaankin tunki, tuntu välillä, että ne oli ihan väärässä reijässä. Huh. No kaikki paikat oli kiinni, mutta pehmeänä. Että saa nähdä saanko tätä vauvaa syliin ennen la:ta, niinkuin olen kuvitellut. Lääkärikin epäili, että tuskin vielä ensi viikolla syntyy. (Huoneeseen mentäessä, sanoin, että voisi syntyä ensi viikolla, mutta ei vielä tällä viikolla, kun on menoja.) Ja neuvolatätikin oli ihan outo. Ensiks oli myöhässä 20min. Sitten menin sinne huoneeseen, hän kirjoitti nvl.korttiin painon, RR:n ja pissan tulokset (em. olin itse katsonut ja kirjannut muistilapulle), "tässä kaikki, saat mennä nyt lääkärille". Olin sielä huoneessa ehkä 1,5min. Kaikki oli ok.

Tästä käynnistä ei jäänyt muutaku paha mieli. Niin turha reissu. :sad001 Ajattelin, että kirjoitan kuulumisia vasta nyt illalla, kun kiukku on laantunut, mutta eipä näytä laantuneen ollenkaan! :smiley-angry016

Kotona sitten vertasin esikoisen synntystapa-arvio käynnin "tuloksia", joka oli sattunut olemaan samana päivänä, 36+1. Kaikki paikat kiinni, mutta kanava lyhentynyt 2cm. Jopa sf-mittakin oli sama 34. Silloin painoarvio ollut hilkun verran 3kg. Neitihän syntyi rv. 39+6 ja painoi 3,6kg. Tämä tulokas on suunnilleen saman kokoinen nyt. Tänäänhän en siis saanut mitään koko arviota, paitsi että pitäisi mahtua tulemaan. Mutta viimeksi, pari vk sitten neuvolatäti sanoi käsituntumalla, että alle 3kg nyt, muttei osaa sanoa paljonko. Joten ehkä jotain toivoa on, että tämä syntyisi ennen la:ta, eikä olis mikään jättiläisvauva.

Viikon päästä neuvolaan, josko sais parempaa kohtelua sitten.
 
Aikamoista kohtelua Sann3 :O Toivotaan tosiaan että seuraava kerta on parempi neuvolassa sitten =) Ihan kauheaa olisi joutua tuollaiseen käsittelyyn varsinkin tätä esikoista odottaessa... hrrr x)
 
Aamun neuvola käyty, rv 36+4. RR 100/78, sf 34, vauvan syke +135, pissa puhdas, painoa kertynyt lähtöpainosta +900g!! Sain kuin sainkin jo miltei kokonaisen raskauskilon itelleni :D Kaikki siis oli kunnossa tällä hetkellä ainakin. Ensi viikolla sit Tyksissä vauvan painoarvio!
 
Neuvola takana ( oisko vika ennen synnytystä :-) ). rv 39+1, pissa puhdas, hb100, kohdunpohjan korkeus 36cm, sykkeet +130, liikkeet ++, vauva tunkenu itsensä tosi alas lantioon ja mun verenpaine 112/74 joka myös viittais lähestyvään mahdollisesti ( paineet aikasemmin alhasemmat )
Jännityksel tulevaan, vajaa viikko laskettuun ja varmuudeks varattu neuvola aika viikon päähän.
 
Eilen käyty neuvollassa (rv 37). Painoa tullut viikossa 1870g, alkaa turvotuksen näkyä siinäkin. Paineet 122/75. Protskut yhdellä +. Ja koska ovat niin pitkään olleet plussalla, pitää viedä pissanäyte labraan, ettei olis tulehdusta. Tänään kerkesin sen näytteen jo ottaa ja oltiin sitä lähdössä viemään, kun esikoinen oksensi eteisen lattialle. Huomenna sitten menen labraan antamaan sen näytteen, koska en saa mistään uusia putkiakaan tämän päivän aikana. Sf-mitta 36cm. Käsikopelolla neuvolatäti antoi painoarvioksi n. 3100-3200g. Sykkeet 140 ja liikkeet ++. Seuraava aika on vasta kahden viikon päästä, koska neuvolatädillä on ensi viikko lomaa, eikä laittanut mua sitten sijaisellekkaan. Toivon, ettei enään tarvis neuvolaan mennä. :wink
 
Minäkin kävin eilen neuvolassa. Kaikki oli ok kuten tähänkin asti, pissat puhtaat, verenpaineet hyvät eikä painokaan ollut paljoa noussut :)

Pientä ja siroa vauvaa terveydenhoitaja ennusti tulevaksi (samaa sanoi lääkärikin viime viikolla). Pulssi oli pienellä vain 130 tällä kertaa. Yleensä ollut siinä 150 tienoilla. Tuskin on vakavaa kun ei ainakaan sanonut... Kyseli vain että liikkuuko pikkuinen normaalisti jne.

Huomenna täytyy käydä verikokeissa, kun oli unohtanut tämä terkkari rv 36 kohdalla että vielä täytyy yksi spr:n (jos nyt oikein muistan) verikoe ottaa.
 
Meillä oli eilen utlra, jossa piti tehdä lähinnä vauvan kokoarvio. Selvisi kuitenkin, että veren vasta-ainepitoisuudet ovat nousseet, joten eniten keskityttiin tutkimaan sen mahdollisesti mukanaan tuomia ongelmia. Vielä merkkejä ongelmista (anemia, hemolyyttinen tauti) ei näkynyt, mutta joudun nyt erityistarkkailuun ja uusi ultra-aika varattiin. Selvisi myös, että vasta-aineista johtuen synnytyksen olisi syytä pikkuhiljaa alkaa.. Jos se ei ala ennen laskettua aikaa, niin se käynnistetään. Yliaikaiseksi raskautta ei uskalleta päästää. Synnytys myös tapahtuu lastenlääkärien valvonnassa, jotta lapselle saadaan tarjottua apua mahdollisimman nopeasti, mikäli se on tarpeen.

Vauvan kooksi arvioitiin tällä hetkellä n.2800g (eilen siis 37+3). Aika pikkuinen vauva siis tulossa varsinkin verrattuna edellisiin lapsiin. Nyt vaan täytyy toivoa, että kaikki menee hyvin ja synnytys käynnistyy piakkoin.
 
Takaisin
Top