Neuvola-ja ultrakuulumiset

Majkku, jospa kaikki menee hyvin ja eiköhän mene kun tosi hyvää huolta pienestä pidetään jo heti sitten synnytyksen alettua =) Saat sitten pian pikkuisesi syliin :Heartred
 
37+0
Tänään oli synnytystapa-arviointi. Kaikki oli hyvin. Painoarvio on nyt n.2800 grammaa eli ei mikään iso ole, toivottavasti. Vielä ei ole vauva tulossa. Pää liikkui ja paikat olivat kiinni. Viikon päästä sitten seuraava neuvola.
 
Jännää :-) tänään oli neuvola. rv 40 :Heartred verenpaine 98/71, pissa puhdas, kohdunpohja 37 cm ja vauva erittäin alhaalla, sykkeet +135 ja liikkeet ++. Nyt laittoi neuvola täti konsultaatio pyynnön synnärille että pitäiskö tuota kokoa yms katsoa tarkemmin ja missä vaihees ruvetaan käynnistelee jos ei tuolt itse tule :-) mun perus sairauden ( reuma+selän hermovaurio ) takia ei anneta kai mennä liian pitkälle tai liian isoksi. Kyl ny jännittää :-) tuntemuksii on ollu paljon mut sit kun oot lähtöö tekemäs sairaalaan ni johan se rauhottuu :-)
 
Jaahapp, jälleen neuvola sekä viimeinen (siis ainakin suunniteltu) neuvolalääkäri takana. Viikkoja tänään 36+3, ja ei kyllä ole ainakaan hetkeen syntymässä sanoi lääkärisetä. Kuten itse arvasinkin, vahvasti veikkaan 40+6 tai jotain sinnepäin, joten vielä jatkamme normielämää. Syke 140 ja pää nätisti alaspäin, eikä sedän mukaan kyllä enää lähde kääntymään. Toivotaan että on oikeassa, en välttämättä tarvitse perätilakokemusta:wink

Vointi oikein hyvin, mitä nyt välillä läähättää kuin ylipainoinen brontosaurus, varsinkin aterioiden jälkeen kun ihanasti loppuu tila keuhkoille:) Mutta muuten ei mitään ikäviä oireita, ja painokin oli laskenut 300 grammaa vajaassa kahdessa viikossa. Ihanaa! Hemoglobiini 120, verenpaine 132/80 eikä pissassakaan mitään kummallista. Näillä mennään, seuraava beuvola onkin heti ensi maanantaina. Iiik, joko olemme tässä vaiheessa?
 
Meilläkin oli aamulla nauvola, rv 38+5. Painoa tullut +1.5kg lisää viimeviikosta. =/ No edellisellä kerralla olikin vain 80g... Ja tiedän,että tuosta paljon on nestettä, kun eilisestä oli tullut oman puntaroinnin mukaan +600g. Ei panikoida tuotakaan vielä, mutta katsotaan jos ensiviikolla yhtä rajua nousua, niin asiaa tutkitaan tarkemmin. Sf-mittaa tullut 1cm lisää, nyt siis 37cm. Vauvalla sykkeet ok n.140. Aiemmin ollut n.130, mutta nyt törkittiin aika paljon ennen mittausta kun neuvolantäti kokeili vähän kokoa ja kuinka tiukasti pää on kiinni. Pää on tosiaan todella alhaalla, mutta hieman liikkuu. Viimeviikolla sama täti totesi,että pää ei liiku, mutta nyt oli sitä mieltä,että hieman liikkuu. Totesin tuohon,että väärä suunta: kiinni ja alaspäin eikä irti ja ylöspäin! :D Liikkeisiin merkattiin nyt vain yksi +, koska mielestäni lapsi on ollut tämän viikon paljon rauhallisempi. Neuvolantäti kyllä lohdutteli,että todennäköisesti johtuu siitä,että mein poika kun on ollut todella kova melskaamaan ja nyt hän ei kertakaikkiaan vain oikein mahdu enää sätkimään samalla tavalla. Sanoi myös,että jos vuorokaudessa 1h aikana tuntuu 10 liikettä on se riittävästi. 1h aikana... Aiemmin oli hyvä jos oli se pari tuntia kun lapsi EI melskannut! ;D Luulen,että tuo määritelmä kyllä täyttyy helposti, mutta täytyy nyt itseään rauhoittaakseen ihan seurata hieman asiaa. Liikehdintä kun tosiaan muuttunut molskaamisesta ja mahanahan venyttelystä rauhallisemmaksi käsien heilutteluksi ja jalkojen oikomiseksi, niin voi olla että ei itse vain noteeraa niitä samalla tavalla kuin aiempaa koko mahan heilumista.
Pissa oli myös ok, mutta ekalla mittauksella paineet 149/89 ja toisella mittauksella 136/88. Sainkin kehoituksen mitata muutaman kerran kotona, jotta saadaan "todelliset" arvot. Jos kotonakin korkeat, niin pitää ottaa yhteyttä, mutta jos kotona tuon 130 tienoilla tai alle, niin ovat ihan ok. Täytyy huomenna hakea mittari vanhempieni luota lainaan, jotta pääsee mittailemaan. :)

Huokaus. Ensi torstaille annettiin seuraava aika. Toivottavasti se jää käyttämättä. =)
 
Niin, mullakin oli muuten eilen neuvola rv oli siis 38+4! RR 112/76, sf 35, vauvan syke +155, paino laskenut 300g eli nyt koko raskausajan kertymä 600g. Uutta neuvola-aikaa ei enää varattu, koska joudun veren vasta-aineiden takia ensi maanantaina äitiyspolille ultraan, jossa arvioidaan, että milloin synnytys käynnistetään. Neuvolassa toivoivat, ettei tarvitsisi käynnistellä, onhan luonnollinen synnytys aina omalla tavallaan parempi vaihtoehto. Sitä toivon itsekin, mutta ei taida meidän vauva vielä lähipäivinä olla maailmaan tulossa..
 
Minullakin oli tänään neuvola 38+1. Kaikki oli hyvin. RR 131+90, sf 35, vauvan sykkeet 150. Pää oli laskeutunut. Viikon päästä on seuraava aika, jonne toivottavasti ei pidä mennä.
 
Majkku: Mitä vasta-aineita sinulla on veressä? Jotain raskausmyrkytykseen liittyvääkö vai jotain ihan muuta? Peukut pystyyn,että pieni yllättää viikonlopun aikana ja päättää tulla ulos omatoimisesti. :)



Luinkin tuolta edelliseltä sivulta mitä epäilevät. Toivottavasti ei kuitenkaan mitään vakavaa ole ja vauva on kunnossa.
 
Joo, mä siis muodostan vasta-aineita vauvan veriryhmää vastaan ja nää vasta-aineet voi tuhota vauvan punasoluja :/ Huomenna sinne ultraan; saas nähdä, mitä sanotaan.. Edelleen toivon ihmettä, että tää synnytys nyt lähtis käyntiin itsellään. Taitaa kuitenkin toiveen tasolle jäädä.
 
Mäkin täältä vähän mattimyöhäsenä näitä neuvolakuulumisia päivittelen :D mennään siis rv 37+5. RR 121/67, vauvan sykkeet 130+, liikkeet ++ :Heartred Kohdunsuu lyhentyny ja pehmenny :) Vauvankin tunnusteltua totesi hänet vähän vajaa 3000g :Heartred vähän keskikäyrän alapuolella mennään. Nyt sitten itse valittamiseen :D mulla on aivan kamala kutina vatsassa koko ajan! Alaselkää särkee joka ilta vaikka mitään en olisi päivänaikana tehnyt, myös tuntuu hirveää painetta/pistelyä välillä alapäässä, joko se kohta sieltä tulisi? Suppareitakin iltasin ja välillä aika voimakkaitakin :/ mä olisin jo ihan ready pienen tulemiseen :Heartred päivätkin käy hirveän tylsiksi kun ei oikein mitään tekemistä :sad001 muilla samoja ongelmia? Hirveäksi valittamiseksi tämä vähän meni mutta saa kai sitä välillä valittaakkin kun muuten aina niin hyvällä tuulella :D
 
Miten voi tuntua että juoksen jatkuvasti neuvolassa, mutta viikkoja on aina vaan jäljellä vaikka kuinka paljon? Omituista:wink Tänään taas viikottainen neuvola, kaikki ok ja silleen (hb 124, verenpaine 116/77, kokonaispaino +16, syke 133). Hieman oli ehkä laskeutunut, mutta heiluu kuin heinäseiväs edelleen, joten eipä taida ainakaan ihan lähipäivinä tulla ellei ihmeitä tapahdu:wink Ei kyllä minkäänlaisia merkkejäkään (mitä nyt välillä kivuttomasti supistelee), joten odotellaan rauhassa.
 
Tänään käyty neuvolassa rv. 38+6. Pissassa protskut +, niinku ollu jo monta monta viikkoa. Välillä kuitenki otettiin PLV, jossa protskut oli -. Sokrut -. RR ok. Painoa tullut viikossa 160g. Ihan hyvä, koska viimeksi oli tullut lähemmäs 2kg. :s Nyt yhteensä tullut 18kg. Sf 35. Sykkeet 145. Käsikopelolla kokoarvio 3600g. (sais tulla jo kokonsakin puolesta. esikoinen oli syntyessää 3620g). Nyt on kuulemma kiinnittynyt ja lähtökuopissaan. "Voi tulla koska vaan." Jos nyt ei kuitenkaan ala tulemaan, niin seuraava neuvola ens viikon pe, jolloin viikkoja 40+3.
 
Nonni, nyt on taas neuvola takana rv 41 :Heartred mulle tullu viikossa painoa lisää 350g, verenpaine 107/73, pissa puhdas, hb 120, kohdunpohjan korkeus 38cm :-0, vauvan sykkeet 145 ja liikkeet ++.
Sais kyl ruveta tulee tuolt :-). Vieläkin varattiin viikon päähän varmuudeks neuvola aika ja sit vast saan lähetteen yliaika kontrolliin.... tuntuu tosi oudolt et vast sit, sithän on jo rv42 huiii. jännittää millanen möhkäle siel masus oikee on. supistuksii kyl on ollu joka päivä useita kertoi mut ei viel oo päässy tositoimiin.
 
Nalsulainen: Alkaako hermo olla kireenä odottelusta? :) Mulla kiristää hermoa jonyt, joten voin vaan kuvitella miltä tuntuu tuossa vaiheessa! :D Toivottavasti vauvasi nyt ulkoistautuisi pian!

sann3: Mulle todettiin jo 3 vkoa sitten,että voi tulla millon vaan, mutta mitään ei tapahdu. :/

Jännäksi alkaa kyllä mennä kaikkien osalta. =)
 
Juu, tiedän että se "voi tulla milloin vaan", tarkoittaa, että milloin vaan, eli vaikka kolmen viikon päästä. Sen takia se onki niin raivostuttava kuulla, koska silloin herää turhia toiveita, että mitä jos kuitenki jo heti huomenna. :SD
 
Taas yks neuvolakäynti takana. Kaikki oli muuten hyvin, paitsi että virtsassa oli leukkareita ja punasoluja. Nyt odotellaan vielä viljelyn tuloksia ja sit jos joku tulehdus on niin synnäriltä soittavat miten toimitaan.. Puh. Painoa tullu viikossa 700g. Ahdistavaa, ens viikon keskiviikkona taas takasin.. Alkaa käymään jo mielenterveyden päälle tää odottelu :D TH vielä totes kun olin tekemässä lähtöä että eiköhän me vielä ens viikolla tavata.. Jepjep. Ja varmaan ihan sinne rv 41 saakka. YHYYYY!!! Hirvee valitus mut en vaan siis jaksa olla enää raskaana!!! Kaikki lonkkakivut ja pakotukset jomotukset alapäävihlasut alkaa käymään hermoille.. Kiitos tästä avautumisesta :D
 
Neuvola käyntiä taasen takanpäin :) mennään siis rv 38+1. Kaikki on ok :) oma paino taas laksenut parisen kiloa mitä on tehny koko raskauden ajan tuo paino, nousee ja laskee vuoronperään :/ tiiä mistä johtuu. ei kuulemma pitäisi siitä kuitenkaan huolestua. Mä kyllä vähän ihmettelen tota mun neuvola th:ta :eek: se ei kyllä tiedä mistään mitää! mulla aivan tajuttomia kipuja mm. issias, selkä, nivuset ja alavatsa välillä niin kipeä että kävelemään ei pysty kun joka tömähdys tuntuu inhottavalta ja tekee kipiää :sad001 suppareita tullu eilisestä asti jonkun verran (enemmän kuin aikasemmin). jonkun tunnin ajan tuli jopa 10min. välein mutta rauhottu sitten tulemaan taa epätasasemmin. oiskohan se lähtö kohta jo lähellä? ei haittais yhtään, rupeaa olemaan jo aika tukalat olot kun iltasin mikään asento ei hyvä kun joka paikkaan sattuu :sad001 mites onko teillä muilla vielä lääkärikäyntejä edessäpäin kun kysyin omalle kohdalle niin sanoi th että ei ole :eek: mikä on aika outoa kun ei mulle ole mitään kokoarvioita/synnytystapa arvioita tehty :eek: olo on kuin hoomoilasella kun ei tiedä mistään mitää. Mäkin kuitenki ensisynnyttäjä niin olisi se kiva jostain jotain tietää :) ainoat tiedot on että paikat auennu sentin verran ja pehmennyt, muuta en tiedäkkään eikä neuvolatäti osaa kertoa vaikka kuinka kyselen. Olen myös veriryhmältäni A- mistä kysyin th että mitä tarkoittaa eikä siihenkään osannut vastata :eek: kävin sitte itse wikipediasta siitä lukemassa ja sain aika paljon hyödyllistä tietoa siitä esim. jos joskus saan toisen lapsen ja hän on rh positiivinen niin saatan tartuttaa hänelle hemolyyttisen taudin :eek: mutta sekin onneksi vältettävissä kun tiedetään että itse olen rh neg. Helpottipas taas oloa tämä avautuminen x)
 
janskuli: Mitäköhän tein th sekoillu tuon veriryhmän suhteen. Kyllähän heidän siitä nyt pitäisi perusasiat osata kertoa. o_O Mutta ei minullekaan ole tehty mitään kunnollista kokoarviota vaikka esikoista odotan. Ainoastaan virolainen lääkäri tutki sisäkautta siinä vkon 37(?) lääkärissä,että ei mitään "poikkeavaa" ole ja hieman päältä käsikopelolla,että "normaalilta" vaikuttaa ja kyllä pitäisi mahtua tulemaan. Siinä on minun saama kokoarvio jne. :sad001 Ja seuraavan kerran lääkäri/arviointi kuulemma sitten jos menee sen 10pvä yli lasketun ajan. Tiedän,että arvioinnit voivat heittää 1kg suuntaansa, mutta olisi se silti ollut mukava saada jonkinlaista konkreettista arviota. :)
 
Lotte: Mulle ei olla edes sanottu mahtuuko tulemaan mut onneks itsellä kova luotto siihen :D Se meidän th on muutenkin ihan super outo tapaus :eek: tiedä mistään mitään. Onneks sentään perusjutut :D
 
Takaisin
Top