Neuvola- ja ultrakuulumiset

Minäkään en etukäteen saanut mitään lappuja. Neuvolasta saatiin sitten miehen kanssa mukaan molemmat ne audit-kyselyt. Muita lappuja täytettäväksi ei saatu, mutta paljon lappuja kyllä mukaan muuten saatiin.
 
butter: Voi kait olla, ettei ne seulontaultria pysty tekemään ollenkaan mahan päältä? Siis yksityiselläkään. Mulla nuo muut ultrat on tehty mahan päältä, mutta seulonta on kyllä sisäultrana täälläkin.

Minua ei voisi vähempää haitata, että mies on mukana vaikka sisältä ultrataan. Onhan se nyt "niitä paikkoja" nähnyt jokusen kerran aiemminkin :D
 
butter: Kannattaa kenties keskustella vaikka neuvolassa noista peloistasi.
Sisäkautta tehtävä ultraäänitutkimus on normaali siinä missä muutkin tutkimukset. Kiusallaan sitä ei tehdä, eikä varsinkaan pervoilun takia. Nt-ulta voidaan pystyä tekemään vain vatsan päältä, mutta useilla ultrauslaitteilla sikiötä pystytään parhaiten tutkimaan ja mittailemaan alakautta tehtävällä tutkimuksella.

Myös raskaudenaikaisilla neuvolalääkärin käynneillä tehdään yleensä aina sisätutkimus, jossa saadaan tietoa mm. kohdunsuun tilanteesta ja mahdollisista tulehduksista.
Toki kaikista ultrista ja lääkäritutkimuksista on oikeus kieltäytyä, mutta itse ainakin otan kaikki tutkimukset kiitollisena vastaan.

Viimeistään synnytyksessä se sitten on menoa, ja vieraat ihmiset alapäätä tutkimassa on pakko hyväksyä.
 
Heips!

Nyt on sitten varhaisultrassa käyty ja laskettu aika siirtyi neljällä päivällä. Sydän löi normaalisti eikä mitään poikkeavaa löytynyt <3 Ultra tehtiin alakautta eikä se niin paha sitten ollutkaan mitä etukäteen ajattelin. Todella mukava "lääkäri" joten ei tullut mitenkään epämukava olo vaikka alakautta tuo tutkimus tehtiinkin. Nyt on hyvä aloittaa pääsiäinen :)
 
nojoo ehkä vähän raivostuin liika.. mut vitutti :D oisin kauhuissani  pelkästään siitä että pitäisi olla alushousut päällä siellä levittelemässä :D mutta ärsyttävää että ei anneta edes mahdollisuutta että katottas mahan päältä kerta se on mahdollista.. en mä kirkkaissa sairaalavaloissa miehellenikään suostuisi levittelemään jalkoja :D en viitti ottaa sitä sit mukaan.. myöskään sen takia että sen ei tarvii sitten hävetä silmiään päästä jos flippaan siellä enkä suostukkaan koko hommaan :D lääkärinkäyntejä en halua edes ajatella.. sitä saa miettiä tarpeeksi joka öisissä painajaisissa.. onneks pitää heräillä kokoajan kuselle niin unet aina keskeytyy :D
 
ainiin, synnytyksen veinasin hoitaa keisarileikkauksella :) vaikka kivut onki kuulemma jälkikäteen paljon pahempia ja elämä ehkä hiukka hankalaa muutamat viikot.. mutta ei ne kivut pelota, verrattuna siihen että pitäisi synnyttää alakautta..
 
Aamulla kävin neuvolassa, kauhean pinon lappuja sain, suurin osa näytti olevan ihan samoja mitä sain esikoista odottaessa. 
 
mä taian kyllä kysyä ens kerralla saanko jtn lappuja, että oiskohan ne voinu unohtaa lähettää ne mulle :DD
 
Täällä ois tänään tasan 8+0 <3 Maanantaina kävin varhaisultrassa yksityisellä ja siellä uiskenteli oikeella paikallaan pieni papu, myös syke saatiin näkyviin hienosti, papusen kiinnitymis paikasta johtuen lääkäri ei kuitenkaan saatu kovin varmaa mittaa et sen tuloksen mukaan alkio vasta 3-päivää pienempää kuin mitä olis laskettu.. Noh muuten oli kaikki hyvin joten sit rv 12 ultrassa selviää lisää :) Tänään oli sitten ensimmäinen neuvola jossa kaikinpuolin oli asiat kunnossa, mitä nyt epäiltiin sokerien olevan hitusen plussalla pissassa joten ens viikolla toimitan neukkulaan uuden näytteen :)
 
hei te neuvolassa käyneet, 
ootteko saaneet mukaan sen liberon kirjan "raskaus, synnytys ja uusi perhe"?
 
^Me saatiin vau.fi:n kirjanen, jossa on eripuolet äitille ja isälle. Sitten jotain tuollasia ohuempia läpysköjä. Mannerheimin lastensuojeluliiton, hyvinvoinnin ja terveyden laitoksen jne.
 
Minä tulin juuri päivystyksestä. Pelättiin pahinta.
Kovat kivut oli vasemmalla puolella vatsaa, ja epäiltiin kohdunulkoista raskautta.
Lääkärit pitivät minua sairaalassa 14 tuntia. Odotin pääsyä ultraan.

Ultran mukaan kaikki on kuitenkin paremmin kuin hyvin, siellä oli pienokainen ja sydän sykki hirmuisen vahvasti :) Ultra vastasi viikkoja ja raskaushormoni oli verikokeessa yli 17 000. Eli eka ultra takana ja kaikki hienosti :)

Syynä kipuun olikin virtsatulehdus. Lääkkeeksi antibiootit.
Koskaan ei pidä luovuttaa :D

Tsempit kaikille ja hyvää pääsiäistä <3                                            
 
Onneksi ultrassa kaikki oli hyvin. Varmasti raastavat 14 tuntia! Onnellista odotuksen jatkoa!
 
Moikka Butter! Eka vauva? Älä turhaan sitä alatiesynnytystä pelkää! On ihan tosi, että helpommalla pääset kuin leikkauksessa. meidät naiset kun on suunniteltu niin, että homma sujuu lähes kaikilta  Ja jos olisi liian ahdasta tms niin lääkäri kyllä huomaa sen hyvissä ajoin ennen synnytystä. Kun aikoinaan synnytin esikoistani, olin kauhusta kankea kun käskettiin alkaa ponnistaa ja itkin ja huusin etten uskalla... Kun sitten lopulta annoin luonnolle vallan ja ponnisti, niin tajusin, että prkl, sehän helpottaa! 3 min ja vauva oli sylissäni ja kipu loppui kuin seinään! Ei ollut kipuja laisinkaan synnytyksen jälkeen esikoisen jälkeen ja voin vain kuvitella kuinka kamalaa olisi ollut hoitaa pientä vauvaa leikkausarven ja kipujen kanssa. Poika oli alle viikon kun käytiin jo perhekahvilassa ja elettiin normaalia elämää ilman mitään jälkivaivoja. :) Tsemppiä ja onnea sinulle! 
 
mulla tutkittiin, että vauva mahtuu ja sanottiin että kaikki menee hienosti..
no ei menny:

imukuppisynnytys, pahat repeämät ja välilihan leikkaus (22 tikkiä), synnytyksen kesto 19h 30min, poika oli viikon teholla, napanuora oli kaks kertaa kaulan ympärillä --> sai teholla verensiirron ja hengitysapua, bilirubiinit oli koholla ja multa sai streptokokki b-bakteerin joka aiheutti korvatulehduksen, bakteerista en tiennyt mitään..

katotaan saisko jo sen sektion :D
 
No hui kauhea... Ehkä tosiaan sun tapauksessa se sektio olisi ihan hyvä vaihtoehto. Ja tietenkin näitä sattuu ettei kaikki mene kuin elokuvissa ja itsekin olen niin kovaa synnytyspelkoa potenut, että sektiosta haaveilin. Minulla kun on kaikki synnytykset käynnistetty hepatogestoosin takia ja kivut on olleet todella sietämättömät joka kerta. Onneksi kuitenkin kaikki on mennyt hyvin ja vauvat voineet hyvin. Kamalaa kuulla tuollaisia tarinoita, kurja tapa aloittaa vauva-arki. Itse luovuin sektio ajatuksista kolmannen kanssa juuri sen leikkaushaavan takia ja siksi, että uskon, että on parempi äidille sekä vauvalle synnyttää alateitse niinkuin luonto on tarkoittanut, mutta tietenkin vain silloin kun se ei aiheuta vaaraa äidille tai lapselle. Onko vielä niin, että vaihtelee sairaaloittain, että kuinka paljon kuunnellaan äidin toivetta sektiosta? Silloin kolmannen kanssa kun tuskailin synnytyspelkoni kanssa, niin neuvolassa ainakin sanottiin, että kaikissa sairaaloissa sektioon ei edes suostuta pahankaan synnytyspelon tai aiempien vaikeiden  synnytysten takia. 
 
Kävin tänään ultrassa ja kaikki oli pikkusella hyvin :)
Tässä tapauksessa mun oireiden vähyys ei ollut merkki loppumisesta.
Onneksi on jonkin verran esiintynyt äklö oloa, joten kaikki siltä osin kunnossa. Nyt pitäis jaksaa sitten sinne np-ultraan ennen kuin seuraavan kerran tapaa pikkuisen.
 
joku kyseli, juu eka lapsi tulossa :) ja tossa heti tulikin toinen kirjotus että ei menekkään aina hyvin :/ noh ehkä sitä pitää miettiä.. äidilläni on mennyt kaikki 6 raskautta yliajaksi ja jouduttu käynnistämään ja kaikki ollu yli 4 kilosia järkäleitä.. np ultra ois torstaina.. ja nyt ainakin menen yksin sitten.. ei olla miehen kanssa väleissä :( saas nähä mitä tästäkin tulee.. oonkohan vuoden päästä yksinhuoltajasossupummi? ja sit se elämä olikin siinä.. no toiv. ei sentään.. :D
 
Takaisin
Top