Neuvola ja Ultra kuulumiset <3

Eilen oli kauan ja hartaasti odotettu ultra. Pelolla sinne menin kun kaikkine kramppeineni olin ihan varma ettei siellä mitään elossa ole. Ninja voi kuitenkin erinomaisesti, sydän sykki ja kovin liikkuvainen kaveri oli! Aluksi möllötti paikoillaan ja kaivoi nenää, mutta kun ultraustäti vähän tökki mahaa niin johan alkoi raivoaminen! Muutama vatsa- ja selkälihasliikekin siellä nähtiin, sekä varpaiden kiinni ottamista. IHANAA <3
Eilen sitten pistin piukeimman mekkoni päälle ja lähdin bilettämään, nyt sitten ainakin kaikki kaverit tietävät :) Sukulaiset eivät tästä innoissaan tule olemaan joten laitan heille sähköpostia vielä tämän päivän aikana ja suljen puhelimen viikoksi.. ;)
Väsymys on edelleen aika ajoin aika lamaannuttavaa, mutta välillä energiaakin alkaa jo löytyä. Mammahameen kävin eilen ostamassa, kun ei kerta enää tarvi piilotella niin korostetaan sitten! Onpa ihanaa kun uskaltaa nyt edes jo vähän olla onnellinen :)
 
Nyt uskaltaa jo varmaan alkaa riemuitsemaan tästä omasta odotuksesta! Olen seurannut paljon näitä keskusteluja ja suuret pahoitteluni heille, joille tämä on päättynyt liian aikaisin, varmasti se oma nyytti vielä tulee emoticon 
Kävin nt-ultrassa reilu viikko takaperin ja suureksi iloksi siellä oli vilkas vipeltäjä, tuleva isä diagnosoi sydänäänien perusteella poikaa (turha varmaan sanoakaan, kumpi on toiveissa emoticon ). Kysyi kätilöltä vielä, että kumpi tulee vaikka olin moneen kertaan selittänyt, ettei vielä näy. Toinen ei vaan meinannu pysyä nahoissaan :) Laskettu aika on nyt 16.2, päivää aikaisemmin kuin ennen. Nyt on seesteinen olo, olen monta kertaa ihmetellyt että miksi raskaana olevat ovat aika varuillaan usein, vaikka kaikki olisi hyvin. No nyt tiedän tunteen, mutta uskon että asiat menee niin kuin pitää! emoticon
 
täälläkin ultrassa käyty :) kaikki oli vallan mainiosti. la aika ei muttunut vastasi siis viikkoja
mulla on vaaan ihan järkyttävän kauhea väsymys jakso menossa ja pitäs jaksaa tuota meidän 1 w kaitsia
 
Meillä on hen aika samanikäiset nappulat tuossa valmiina kun meidän poika on 1v 3kk 5pv ja mä oon viikolla 15+2 :) Toki mulla on pari muutakin lasta mut ne nyt on jo isoja.
 
Neuvola 13+2 (suluissa 8+2)

paino: 62,5 (63,0)
verenpaine: 121/78 (125/75)
Hb: 125 (122)
lapsivedenmäärä: normaali
veriryhmä: Brh+

Katsottiin ultralla uudestaan, molemmilla näillä näkyvin omat istukat ja muut tarpeet. "B" potki kovasti ja "A" käänsi kylkeä ja jatkoi unia. Kohtu oli navan kohdalla, mutta sitä ei vielä mitattu. Nähtävästi tämä oli ainoa neuvolalääkärikäynti, loput tarkastukset tehdään sitten siellä keskussairaalassa :)
 
Tatjuska niin sitä elämässä on hassuja sattumia :) mun mielestä tulee hyvä ikäero lapsille, en tiedä vaan onko se raskasta ku on kaks pientä
 
Neuvolassa käyty, otettiin verenpaine, hemoglobiini, paino ja kuunneltiin vauvan sydänäänet =) semmosta jumputusta kyllä et kuulosti ihan siltä kuin sillä olisi siellä rummut ja se olisi antanut vähän rumpubeattia mukaan =D niin kova meteli ja meininki <3 ja nyt siis rv 17+1. Rakenneultra ja kelaneuvola onkin jo lokakuun alussa, viiden viikon päästä =) kamala kun aika menee nopeesti...
 
täälläkin neuvoloitu ja petytty neuvolantätiin oikein kunnolla.. viimeks oli mukava sijainen mutta nyt täys..........
ulkomaanreissun takia pyysin listeria testiä ja kun ollut joka päivä päänsärkyä sen jälkeen, niin ei suostunut ottamaan..
joten mehiläiseen menen nyt sit ottaa sen verikokeen ja maksan siitäkin viiskymppiä kun neuvolantäti oli niin inhottava ettei mun huolta ottanut tosissaan..
 
Eilen oltiin neuvolassa,nyt rv 15+5. Hienosti kuului sydän äänet ja kaikki muutenkin oli hyvin. Varas mulle sen rakenne ultran,se olis sitte 3.10. Ei millään malttais oottaa :)  Mulla kans täällä kotona 1v. tyttö,joka sitten helmikuussa on 1,5v. eli kans aika pienellä ikäerolla tulee :) Poika on jo 10 vuotias joten hänen perässään ei onneksi tarvii juoksennella ;)
 
Ei hitto,mikä neuvolatäti Pallero, ihan kuin hänelle siitä olisi kauhee vaiva kun olisi sut lähettänyt verikokeeseen...hohhoijaa... Toivottavasti ei ole listeriaa sulla! :)
 
Tänään käyty neuvolassa (viimeviikkoinen aika peruuntui) ja kaikki hyvin <3 masu kasvaa normaalisti, vaikka ei mun mielestä näy vielä, kohdunpohja mitta on 16cm. Neukkatäti sanoi että näkyy ihan selvästi kun olin selälläni, pakko kait uskoa että kyllä se vauvamasu tekee tuloaan :D ihanaa!!! Hyvät ja tasaiset sydänäänet, kaveri liikkui aika paljon, potkuja sateli vähän väliä mutta en tuntenut niitä, kuului vaan dopplerista :) Muut arvot hyvät :) Mulla rakenneultra 3 vkon päästä, malttamattomana odotan että saadaan nähdä meidän pikkuinen <3 Ja neuvola taas 4 vkon päästä. Huomenna 18+ ja parin viikon päästä ollaan jo puolessa välissä! Hui miten se aika yhtäkkiä menee nopeesti :D 
 
Neuvolassa käyty ja ihanaa kun sydänäänien lisäks vielä leikittiin uudella laitteella ja ultrattiinkin =) Hirveä huojennus kun kaikki olihyvin, vähän ehti jo huolestua kun liikkeitä kaipailen mutta kaipa niitäkin parin viikon sisään ehtii tulla. Painoa oli tullu vähän enemmän kun toivoin mut itteäni saan syyttää; on tullu vähän herkuteltua =P
Hb oli korkeampi ku ikinä ja olenki tuntenu itteni vähän reippaammaks lähipäivinä. Verenpaine puolestaan oli laskenu. 13 päivää rakenneultraan!
 
Huomenna pääsee sitten neuvolaan ihmettelemään, miten on painokin noussut:).
Olisi pitänyt olla maanantaina aika, mutta neukku oli sairastunut, joten huomenna toivottavasti pääsen. Samalla saa kuulla veriarvoista jne., mitä kokeita np-ultran aikaan otettiin.
 
rakenneultra takana ja kaikki oli pikkuisella hyvin :) voi huokaista helpotuksesta :) sukupuolikin selvisi mutta olkoon se vielä toistaiseksi salassa jos joku tuttu täällä käy lueskelemassa ja minut tunnistaa niin ei paljastu ennen kun lähimmätkään ihmiset tietää :) kerron kyllä senkin vielä kun aika on oikea :)
 
Rakenneultrassa käyty tasan viikolla 20+0 ja siellä havaittiin munuaisaltaitten laajentuma molemmin puolin. Mitään kummoista tietoa tästä ei saatu, lääkäriä vain odoteltiin puolisen tuntia minkä aikana kukaan parista hoitajasta ei puhunut meille sanaakaan. Tilanne oli todella stressaava, ei tiedetty mitä sellainen laajentuma edes tarkoittaa eikä kukaan meille mitään kertonut. Lääkäri ultrasi uudestaan ja laittoi tarkempiin tutkimuksiin yliopistolliseen sairaalaan. Aika saatiin äitiyspolille 4 päivän päähän.
Polilla lääkäri ultrasi varmaankin tunnin ja todettiin vakava munuaisaltaitten molemminpuolinen laajentuma, vasen 1,3 cm ja oikea 1,5 cm. Oikealla puolella oli vielä jokin ylimääräinen allas, johdin ja virtsarakossa kalvopussi, johon virtsaa jää eikä pääse ulos. Lääkäri epäili pahaa ahtaumaa virtsatiessä, muttei täydellistä tukosta koska lapsivettä on kuulemma runsaasti. Pahimmassa tapauksessa on elinsiirto edessä, lisäksi pääsen tutustumaan teho-osastoon ja sosiaalityöntekijään. Kontrollit ovat yliopistollisessa sairaalassa kahden viikon välein riippuen tilanteesta ja lapsiveden määrästä. Onneksi kaikki muu oli loistavasti, sydän ja aivot ja kasvukin oli normaali. Odotan ensimmäistä lastani ja tämä on stressannut aivan älyttömästi. Itkut itketään varmaan joka ilta ja pelätään pahinta.
Ensimmäinen kontrolli on viikon päästä. Toivottavasti kaikki on hyvin ja lapsivettä on tarpeeksi. Tämä oli aikamoinen opetus ettei kaikki aina menekään niin kuin odottaa ja toivoo.
 
Rakenneultrassa käyty. Muutoin mitat vastasivat viikkoja, mutta pään koko on pienehkö, kuitenkin mitat juuri raja-arvon sisällä. Molemmat vanhemmat on isopäisiä, joten syy ei ole geneettinen. Toivottavasti pään koko kuitenkin kasvaa tasaisesti. Googletin tietysti jo ja pelästyin sitä, mitä pään koon pienuus voi tarkoittaa.

Vaniljajugurtti. Toivottavasti teillä tilanne paranee ajan kanssa. Jaksamisia teille!
 
vaniljajugurtille jaksamista loppuraskauteen. tiedän mitä koet läpi ja mitä on ravata parin viikon välein ultrassa varmistamassa millon mitäkin vauvan vointiin ja muuhun kehitykseen liittyen. kyseessä oli erilainen poikkeama kun teillä mutta samanlaista se huoli omasta pienestä on olipa kyseessä mikä tahansa poikkeavuus..
toivon kovasti että kaikki menee hyvin loppuun asti helpoimmalla mahdollisella tavalla. *hali*
 

Hei,

vaniljajugurtti Täällä on samankaltainen tilanne. Meidän vauvalla havaittiin myös rakenneultrassa laajentuneet munuaisaltaat ja olen ollut todella huolissani vauvasta. Kaikki muu oli onneksi ok ultran mukaan. Poikavauvan arvot olivat 6.6 ja 7.8.. Sain ajan kontrolliultraan viikolle 26. Olen menossa myös 4D-ultraan ensi viikolla, ja katsotaan mitä siellä näkyy. Odotan myös ensimmäistä, ja stressaan myös kovasti. En saanut ultraajalta oikein mitään "nyhdettyä" irti asiasta, sanoivat vaan että seurataan. Huoli ja epätietoisuus on niin raastavaa, että olen miettinyt lapsivesipunktion mahdollisuutta.. Sanottiinko teille siitä mitään? 

Tulehan kertomaan mitä teille kontrolleissa sanotaan..Tsemppiä ihan älyttömästi!
 
Meille oikeastaan ei jäänyt mitään epäselvää vauvan mahdollisuuksista ja tästä laajentumasta, sen verran hyvin ultraava lääkäri selosti tilanteen. Ensimmäinen kontrolli koittaa siis ylihuomenna ja saimme myös tapaamisen lasten munuaislääkärin kanssa, joka kertoo meille enemmän laajentumasta ja mitä tehdään synnytyksen jälkeen. Lapsivesipunktiosta oli puhetta polilla kätilön kanssa ennen lääkärin tapaamista, hän sanoi että jos lääkäri näkee punktion tarpeelliseksi, se kannattaa tehdä, mutta mihinkään ei pakoteta. Ultrauksen jälkeen lääkäri sanoi että punktio voidaan tehdä, jos haluan, mutta hän itse ei nähnyt sitä tarpeelliseksi. Vauva oli hänen mielestään muuten "normaali", eikä uskonut kromosomipoikkeamaan koska mitään epämuodostomia ja muita rakennevikoja ei näkynyt.
Lisäksi jos lapsivesi vähenee uhkaavasti ja vauvan keuhkot eivät pääse kehittymään, he voivat tehdä leikkauksen kohtuun jossa asennetaan jokin katetri... näin minä ymmärsin. Mutta sellaista leikkausta ei kuulemma tehdä heppoisista syistä, vaan tilanteen täytyy olla todella vakava. Lääkäri totesi, että on nähnyt vakavempiakin laajentumia ja tapauksen, jossa äidillä ei ollut juuri ollenkaan lapsivettä, mutta vauva saatiin silti pelastettua.
Voin käydä kirjoittelemassa tänne, mitä kontrollissa sanottiin. Toivottavasti teilläkin menee kaikki hyvin ja saatte enemmän tietoa! Tsemppihalit täältä!
 
täällä taas muutama päivä sitten neuvola takana :) eikun kelalle papereita täyttelemään.. hemoglobiini oli laskenut sataankahteentoista ja rautaa piti alkaa syömään.. ei ihme että väsyttää koko ajan ja vois vaan nukkua, jospa tää tästä alkas helpottaa ton raudan syönnin myötä..
verenpaineet oli hyvät ja sf-mitta 22,5 :) eli hyvin kasvaa kohtu <3
rv 22+0 neuvolapäivänä :)

laittakaas muutkin kuulumisia..
 
Takaisin
Top