Neuvola ja Ultra kuulumiset <3

Jeejee tänään oli ultra. Tämän hetkinen arvioitu paino rv 36+00 on 3185g. Sanoivat, että hieman isohko, mutta kuitenkin täysin rajojen sisäpuolella eli normaali, no worries. Pään mitat vastasivat viikkoja 37+5! Kunnon molopää Toosi kiva juttu! Pään koon takia eivät suosittele yliaikaisuutta, joten todennäköisesti sitten meidän muksu syntyy viimeistään suht "ajallaan"(joka on ihan pian! mihin tää aika on mennyt). Ootellaan nyt vielä seuraavaan neukkariin, että mikä on heidän mielipiteensä. 

Tytöllä oli taas käsi tuossa naaman edessä! Siinä se piti sitä rakenneultrassakin. Toivottavasti ei ole lempiasento tämä, sillä jos se yrittää tuolta alakerrasta sen ison päänsä kanssa ahtautua käsi poskella, niin en ole yhtään innoissani! 
 
eipä ole tullut päivitettyä kuulumisia tänne, taidan olla pikkusen laiska :P enkä viitsi mennä montaa viikkoa taaksepäin mutta pienen vertailun vuoksi laitan myös edellisen neuvolakäynnin kuulumiset :) Eihän kukaan jaksaisi lukea kaikkea :D muuten kaiki arvot olleet aika samoja.

36+1 (34+2)
painonmuutos: +1292g/vko (+547g/vko)
RR: 131/95 (132/93)
sf-mitta: 36cm (34cm)
pissa puhdas (sama)
Hb: 118 (115)
ei turvotuksia (sama)
vauvan syke: 140 (150)
vauvan liikkeet: ++ (++)
tarjonta: raivotarjonta (sama)

Mitään synnytystapa-arviointia ei tehty enkä tullut sitä kysyneeksikään, täytyy ensi viikolla kysyä terkkarilta tehdäänkö semmoinen vai ei. Lääkäri ei tehnyt mitään sisätutkimusta koska ei halunnut "häiritä" vauvaa niin paljon, oli meinaan aika liikkuvainen eilen ja lääkäri oli sitä mieltä ettei vahingossa käynnistä synnytystä kopeloimalla mun alapäätä. Mutta arveli että kohdunkaula on mahdollisesti jo lyhentynyt ja kohdunsuu pehmentynyt kun olen jo näin pitkällä ja sanoi myös että oikeastaan synnytys voi käynnistyä milloin vaan. Vauvan pää oli alhaalla oikealla puolella ja lääkäri sanoi että vauvalla on aikaa vielä asettua paikoilleen :) Toivon vaan että pysyy pää alhaalla ettei tee mitään ylläri kiepahduksia :D

 
Mixuliini, sullahan huitelee mukavissa lukemissa toi sf-mitta! Onks sulle mitää sanottu vauvan mahdollisesta koosta? Yläkäyrillä meet ton mitan mukaan  :)

Mullaki oli neuvolalääkäri rv 36+1 ja kyl meil ainaki lääkäri kopeloi alapäätä :D vaikka samoilla viikoilla mennää, ni ainakaan mulla ei ollu kohdunsuulla tapahtunu mitää muutoksia eikä edes kohdunkaula lyhentyny :( Eli täällä ainaki synnytystä odotellaa viel hetkonen, todennäköisesti :D Mulla pikkusen pää on jossai tuolla lantion uumenissa :D Ollu jo puolesta välistä saakka tosi alhaalla, 4D-ultrassa rv 22? ei meinattu saada kunnon kasvokuvaa, ku toisen pää ni alhaalla oli... 
 
ellumoj, no juu, yläkäyrällä olen huidellut jo 29+6 lähtien :D Neuvolassa sanoivat että ihan normia, loppua kohden voi laskea ja riippuu vähän miten vauva siellä makoilee :) Ei oo ainakaan tullut mitään noottia :D Hmm...lääkärit tekee näköjään erilailla vai onko sekin paikkakuntakohtaista?? Olin kyllä odottanut että tekee sisätutkimuksen niin että olis saanut varmuuden onko siellä mitään tapahtunut, vaikee mennä arvailujen perusteella mutta ensi viikon neuvolakäynnillä täytyy muistaa ottaa asia puheeksi. Täytyy varmaan kirjoittaa lapulle kaikki mitä ehtii tulla mieleen ettei pääse unohtumaan :) 

Olin ylimääräisessä ultrassa 32+6, silloinen painoarvio oli 2096g ja lääkäri arvioi vauvan syntymäpainoksi n.3500-3600g jos vauva siisi syntyy laskettuna aikana :) Sen jälkeen ei ole sanottu mitään. 
 
Täällä ei edes oo muuta kuin yksi neuvolalääkärikerta viikolla 26.. Eli vaan kerran raskauden aikana kopeloidaan yhtään mitään jos kaikki on ookoo.. Vaan perusneuvoloita kahden viikon välein.
 
Meillä on lääkäri kolme kertaa raskauden aikana, keskimäisellä kerralla ei kopeloida, muuten kyllä. Se keskimmäinen kerta onkin vapaaehtonen ainakin uudelleensynnyttäjillä. Ja todellakin turha jos ei ole ollu mitään erikoista.

35+5 (33+6)
paino +754g/vko    (+/- 0)
verenpaine 114/68   (112/64)
pissa puhdas      (puhdas)
Hb 125    (ei mitattu, mutta aiemmalla kerralla myös 125)
sf-mitta 29,5  (28,5)
vauva raivotarjonnassa ja sykkeet 145   (130)

Naurettiin terkkarin kanssa että mun on lähestulkoon turha siellä neuvolssa käydä kun kaikki menee niin saman kaavan kanssa (aiempiin raskauksiin verrattuna) eikä koskaan ole mitään muutosta missään. Paineet ei laske eikä nouse, eikä Hb, pissakin aina puhdas ja sf-mitankin arvasin jälleen kerran oikein :)
 
38+0 (37+2)
painonmuutos: -100g/vko (-400g/vko)
RR: 131/84 (140/89)
sf-mitta: 34cm (35cm)
Hb: 114 (ei mitattu)
vauva raivotarjonnassa, liikkeet ++, vauvan syke 145 (135), ei turvotuksia, pissa puhdas. 

Vauvan pää ei vielä kiinnittynyt, terkka pystyi vielä liikuttamaan vauvan päätä. Ehkä hieman laskeutunut, en kyllä itse sitä huomaa mutta terkkarin mielestä pikkusen on vatsa mennyt alaspäin. Ja sf-mitta on ollut laskusuunnassa pari viimeistä neuvola kertaa :) Omasta mielestäni vauva on vielä "korkealla", vaikka olen monena iltana tuntenut melkoista painetta lantionpohjassa, etenkin silloin kun on istunut/maannut pitkään ja kun nousee ylös niin saa kävellä selkä kyyryssä hetken aikaa :D Häpyluun ja nivusten kohdassa tuntuu silloin aika ilkeältä mutta se menee aika nopeasti ohi ja sitten tulee pieni paineentunne lantionpohjaan. Kenties jotain alkaa pikkuhiljaa tapahtua ;) 
 
38+3                         (37+3)
paino: +200g            (+-0)
RR: 106/64              (115/72/
sf-mitta: 31cm         (30,5cm)
Hb ollut niin hyvä ja tasainen ettei mittailla kuin sillon tällön
turvotus: ++             (++)
vauvan syke: +143  (+140)
liikkeet: ++               (++)
raivotarjonta viikosta 17 eteenpäin

Ensi viikoksi (39+5) laittoi terkkari vielä yhden ajan mutta sen jälkeen ei kuulemma halua mua enää nähdä että sitten odotellaan vaan yliaikaiskontrollia, jollei sitten synny ennen. Mutta jotenkin todella huojentavaa että enää yks neuvola ja sit se on siinä :)
 
39+0
painonmuutos: +1950g/vko (WHAAAT?? en ymmärrä miten paino on voinut nousta noin paljon viikon ajan...)
RR:134/91
sf-mitta: 34cm
Hb ei mitattu
vauva raivotarjonnassa
liikkeet: ++ 
vauvan syke: 150
pissa puhdas, ei turvotuksia

Mä en oikein ymmärrä tuota painonnousua miten on voinut tulla noin paljon viikon aikana. Olen syönyt ihan normisti kuin ennenkin, ei mitään ylensyömistä tai herkutellut mitenkään erityisen paljon. Terkkari oli sitä mieltä että jonnekin on saattanut kertyä nestettä mutta mitään turvotuksia ei ole. Ei sille nyt voi mitään ja turha sitä miettiä sen kummemmin. Elämä on :) Sain uuden ajan vielä ensi viikolle (40+2), terkkari sanoi että katsotaan tulenko vai olenko jo synnärillä mutta varmuuden vuoksi laittoi ajan :) 
 
juuh. tää painonnnousu on mielenkiintoinen asia näin loppuajalla. itselläkin oli tullut 5,5kg VIIKOSSA meinas neukkarilta tippua silmät päästä ja useamman kerran ravatutti puntarilla kun ei meinannu uskoa. mä uskoin kun nilkkojani katselin :D huhh
 
Moikka, aattelin tulla ihan kirjottelemaan tuosta meikäläisen maanantain neuvolasta.

Eli maanantaina oli 36+2 ja mulla oli ihan rutiinikäynti neuvolalääkärille. 
Kaikki oli hyvin, paikat ei osottanut vielä mitään merkkiä synnytyksen lähestymisestä, vauva oli virkeä ja syke tasainen. Sitten tehtiin painoarvio. Pituus ja pään koko täsmäsivät, mutta mahan ympärys vastasi viikkoja 34. Eli painoa mussukalla on 2600g, pikkuisen alakäyrällä mutta muuten kaikki hyvin. Lapsivettä oli vähänlaisesti, afi (vai mikä se nyt on...) oli 6, kun sen pitäisi olla vähintään se kahdeksan. 

Lapsiveden määrästä tuo lääkäri sitten huolestui ja laittoi lähetteen synnärille, halusi että siellä lääkäri tarkistaa tilanteen.

Sinne kun pääsin, otettiin vauvan sydänkäyrä, joka oli kuulemma todella hyvännäköistä.
Lääkäri sitten ultrasi, lapsivettä oli hänen mielestään myöskin vähän, mutta ei kuitenkaan niin hälyttävän vähän kuin neuvolalääkärin mielestä.
Tämä lääkäri sitten kiinnitti enemmänkin huomiota tuohon mahan ympärykseen.. Antoi kontrolliajan kahen viikon päähän ja sanoi että luultavasti käynnistellään synnytystä viimeistään viikolla 40, koska ei tuo maha kasva vauvalla.
Napanuoran virtaus ynnämuut täysin kunnossa, ainoastaan hieman kalkkeutumia istukasta näkyi..
Niin ja käskipä tuo lääkäri sitten kotona laskeskella keskimääräistä sikiön liikkuvuutta/tunti..

Mulle jäi jotenkin tosi tyhjä olo, kun tää lääkäri ei oikein kertonut mulle, että MIKSI synnytys käynnistetään aiemmin tai miksi pitää tarkkailla liikkeitä tms..
Kyllähän niihin itse voi loogisia vastauksia miettiä, mutta kun en tahtoisi arvuutella.
Kuitenkaan en usko että mitään vakavaa on, kun vasta kahden viikon päästä se kontrolli.

huhhuh. No, parin viikon päästä kuullaan lisää :)
 
Takaisin
Top