Neuvola höpinät

Eiliseltä, 15+5 lääkärineuvolasta. Meillä on uudelleensynnyttäjillekin useita.

Kohdunsuu oli 3 cm, kiinteä ja kiinni, ei merkkejä tulehduksista.
Painon muutos +100 g viikossa edelliseen neuvolaan nähden ja nyt on muutama sata grammaa vähemmän kuin ennen raskautta.
Verenpaine 106/78 ja syke 70.
Pissa puhdas, hemppaa ei otettu.
Lapsen syke 160. Kuulemma vähän vaihtelikin, mutta tuo oli ainoa luku, joka jäi näytölle, kun on kuulemma hyvin vilkas lapsi.

Seuraavat ajat 10.4. ja miehen suotava olla mukana, ja 30.4.
 
Meillä oli tänään ensimmäinen neuvolalääkärikäynti. Terkkari sanoi aikaisemmin että lääkäriin pitää puolisonkin ehdottomasti tulla mukaan, että käydään läpi voimavarakartotuspaperit yms.
No nyt sitten kun mies hirveellä vaivalla sai työt järjestettyä niin että pääsi mukaan, niin vastaanotolla kyseltiin vaan mun kuulumiset, kuunneltiin vauvan sydänäänet ja tehtiin sisätutkimus. En ihan ymmärtänyt miksi sen puolison läsnäolo niin tärkeää oli :D
Tokihan niitä sydänääniä on aina kiva kuunnella, ja pitää tietysti olla tyytyväinen ettei mitään sen ihmeempää "puitavaa" ollut :)
 
Mulla on lääkärineuvola ollu jo ajat sitten ja toista käyntiä ei näillä näkymin ole ku siirryn keskussairaalan seurantaan radin takia kuitenkin.
Pari tavallista äitiysneuvolakäyntiä on ollu mutta ei mitään puhetta voimavarakyselystä tai miehen välttämättömästä läsnäolosta vielä seuraavallekaan käynnille. En sitten tiedä vaikuttaako se että neuvolatäti on esikoisen ajalta tuttu ja tietää meidän tilanteen ja sen että mun mies tekee reissuhommia. Ei oo helppoo järjestää herraa paikalle...
 
Meillä mies yrittäjä ja tekee pitkää työpäivää, usein toisella paikkakunnalla, niin oli aika haastavaa saada paikalle, varsinkin kun ensimmäinen neuvolalääkäriaika peruuntui ja piti suht lyhyellä varotusajalla järjestää aikaa tuolle uudelle lääkäriajalle.

Ja raskaus kun sai alkunsa inseminaation kautta, niin jotenkin ajattelis että jo ne lukemattomat aikaisemmat lääkärikäynnit antais pohjaa sille ettei miehen tarvis kaikille näille ns."turhille" käynneille tulla mukaan..
En oo ihan hirveesti muutenkaan saanut neuvolakäynneistä irti, mutta kyllä niissä aion silti tunnollisesti käydä :)
 
Meillä mies haluaa tulla joka käynnille mukaan, vaikkei siellä ois mitään sen ihmeempää. Kaikki on kuitenkin uutta kun ei kummallakaan oo lapsia ennestään :) Ihanaa kun oikeesti haluaa olla läsnä joka hetki, arvostan sitä:Heartred
 
Tänään oli mulla lääkärineuvola. Verenpaine 123/76, pissa puhdas, painoa tullut edellisen neuvolan jälkeen 2,2kg, ei merkintää eikä lääkärikään mitään sanonut, joten ei vissiin syytä huolehtia :) Lapsen syke 140 ja liikkeet normaalit.

Nyt oli muuten eka kerta, kun neuvolassa ei alettu paasaamaan mun ruokavaliosta :gen014 Kannatti siis käydä ravitsemusterapeutilla toteamassa, että ruokavalio on monipuolinen :) Lääkäri vain tuumasi, että olet "vegaani ja ruokavalio ilmeisesti sopii sinulle". Vastasin kyllä ja syön monipuolisemmin kuin ikinä aikaisemmin. Sen enempää ei aihetta käsitelty.

Mä käyn yksin neuvoloissa, mies ei oo jotenkin halukas tulemaan mukaan.
 
Mulla oli kans toinen neuvola nyt torstaina jolloin rv 16+5♡ ja samalla oli esikoisen 3v neuvola :) kaikki hyvin ja vauvan sydänäänetkin (syke 160) kuultiin nopeesti kunnes taas pikkanen katos johonki anturilta piiloon♡ ja noi lapsetki hillu siin samalla ni sekin vei vähän huomioo. Mut mulle riitti kun kuuli ne äänet niin taas pystyy rentoutuu :)♡

Meillä ei onneks miestä oo vaatimalla vaadittu mukaan.. ja nyt tääkin käynti olis kai ollu ns.laajempi mutta ei neuvolan kanssa nähty sitä tarpeelliseks kun joka vuos käyny läpi samat asiat ja edelleen tuoreessa muistissa.. plus oli hienoa et saatii toi 3v neuvola yhdistettyä tähän käyntiin ku muuten ravattais tuolla yks kerrallaan joka viikko :D meinaa ens kuun alussa on taas kuopuksen 1,5v neuvola :D nyt vaan odotellaan seuraavaks olevaa rakenneultraa 3,5viikon päästä♡♡♡
 
Kävin ylimääräisellä nopealla neuvolakäynnillä tänään. 16+6 tai 17 tänään, riippuu miten laskee. Kerroin huolestani joka iski sen nt ultran tulosten jälkeen. Tai siis kuinka se nostatti kaikki tunteet pojan sairastumiseen liittyen niin kätilö antoi sitten yhteystiedot kuraattorille ja suositteli mennä juttelemaan. Sitten kuunteli sydänäänet. Ihanaa että ne kuului, 154 syke tytöllä. Oon ollut aikas paniikissa kun vielä 13-14 viikolla tuntui liikkeet selkeästi ja nyt pari viikkoa tosi huonosti ja ihan en oo varma ollut mitä tunnen. Pyysin sitten sen ottamaan hb ja niin kuin olin arvellut niin nyt aloitan rautakuurin, hb oli vain 113. Ei ihme että oon ollut ihan loppu nää viimeviikot. Ei oo yhtään jotenkin pystynyt nauttimaan koko raskaudesta. Ens viikolla mulla onkin jo rakenneultra ja se kätilö laittoi sinne merkinnän pojan aivokasvaimesta ja että katsovat ja kertovat erityisen tarkasti meille kaiken, just että en siitäkin sitten huolestuisi. :Heartbigred
Nyt voi keskittyä tähän rankkaan työviikkoon sitten ihan eri tavalla. Ihan ok vaikka tiedossa on 14 tunnin päivät ku sitten nukun hotellissa eikä tarvii miettiä pariin päivään yhtään kotijuttuja.
 
Meillä mies käynyt mukana vain nt-ultrassa ja nyt seuraavan kerran tulee rakenneultraan mukaan. Jotenkin koen ettei puolen tunnin takia sen pidä jäädä töistä 3 tunniksi pois. (Neuvolaan 30km suuntaansa ja työpaikalle erisuuntaan kotoa 90km) :)
Miehelle sopinut tämä vallanmainiosti, sieltä se rekan ratista aina soittelee pirpanan vointia (Miehen logiikalla jos puhuttelee vauvaa tytöksi niin voisi olla poika) :smiley-bounce022
Ja kyllä aivan kumpi vain on erittäin toivottu :)
 
Raskauden alussa terkkari sanoi että syötävä reippaasti jotta painoa tulisi kun lähtöpaino 48kg. Neuvolalääkäri pisti myöhemmin merkille nopean painonnousuni, peräti 900g viikossa! Meni sen jälkeen suklaaherkuttelu tauolle kun aiemmissa raskauksissa painoa tullut loppuvaiheessa parin kilon viikkotahtia ja tätä raskautta vielä parikymmentä viikkoa jäljellä :D
 
Nyt voin sanoo, et käynti oli kyl turha. Rv 17+2, painonmuutos -500g/vk, rr 109/72, hb ei katsottu, ei sokereita eikä valkuaista. Pitäis syödä säännöllisesti ja painon pitäis nousta. Tiedetään.. sykkeet kuulu, toisella 150, toisella 140. Liikkeet -/-. Olivat paikoillaan molemmat. Seuraava käynti 1kk päästä.

Ai joo. Lääkäri kattoo ens ti mun ekg tulokset ja soittelee sit..
 
Raskauden alussa terkkari sanoi että syötävä reippaasti jotta painoa tulisi kun lähtöpaino 48kg. Neuvolalääkäri pisti myöhemmin merkille nopean painonnousuni, peräti 900g viikossa! Meni sen jälkeen suklaaherkuttelu tauolle kun aiemmissa raskauksissa painoa tullut loppuvaiheessa parin kilon viikkotahtia ja tätä raskautta vielä parikymmentä viikkoa jäljellä :D

Kiva kuulla että jollain toisellakin samat lähtökohdat, ennen raskautta painoin 50kg ja nyt on tullut +7 kiloa :) Mutta oon vaan tyytyväinen, neuvolassa samoin sanoneet että hyvä asia vaan ja tyypillistä kun lähtökohtana alipaino. Missään muualla ei edes näy painon nousu itsellä kun pyöreässä vauvamahassa.

Koska eka raskaus niin toki mielenkiinnolla seuraan mikä tahti on loppua kohden :D Painojutut kulkee meillä geeneissä ja oma äiti on yhtä siro kun minäkin. Äiti kommentoi, että voin olla varma että ylimääräinen jää synnärille ja imettäessä saa taas olla tarkkana, ettei paino pääse tippumaan liikaa.
 
Itselleni 48kg lähtöpaino painoindeksin mukaan normaalipaino kun olen 157cm pituudelta :) Aiemmissa raskauksissa loppupaino ollut 75kg jolloinka liikkuminen ollut todella tukalaa kävelykepin varassa joten toivon että vaikka painoa kertyisikin taas samaisen verran (tai enemmänkin) liikkuminen ei nykyisestä vaikeutuisi odotuksen loppua kohden :)
 
Neuvolassa käyty, 21+1. HB oli noussut 116, mutta ei tarvetta nostaa annosta. Verenpaine oli korkeampi tuolla käynnillä mitä kotona...nää on aina vaikeita. Kotona viimeksi 95/58 ja nyt 110/70. Sydänäänet kuului hetken etsimisen jälkeen. Painoa on tullut vaikka madu ei vielä kovin iso. Sitten katsoi kun pyysin ja hiiva iskenyt. Se selittää noi mun supistelut. Muuta ei sitten katsottukaan...opiskelija sai tehdä kaiken ja oma kätilö ei ollut oikein mukana...Sain mukaan raskaustodistuksen paikalliselle kelalle lähettämistä varten.
 
Tuisku12, millaisia etuja Ruotsissa on odottajille ja vauvaperheille? Vähän poissaolevalta kuulosti tuo käynti, onneksi supisteluille löytyi helposti hoidettava syy.
 
Täällä on mielestäni mahtava toi itse vanhempainvapaa systeemi. Eli kokonaisuudessa yhdelle lapselle on 480 päivää vanhempain vapaata, nämä saa jakaa vanhempien kesken, tosin molemmille vanhemmille on merkitty 90 päivää ja niitä ei saa antaa toiselle. Näistä 480 päivästä 390 raha perustuu tuloihin (ns. SGI) ja loput 90 on 180kr/päivä. Sitten ei tarvitse ottaa päivärahaa kaikille päiville, eli olin esim. Ekan lapsen kanssa kotona tosi pitkään kun otin vaan 3-4 päivää korvausta viikossa, vaikka olin koko viikon vapaa (oli hyvin säästöjä). Eli meillä on ekasta lapsesta vielä päiviä jäljellä ja ne vikat käytetään kesällä, aattelin käyttää ennen kuin vauva syntyy. Ne pitää siis käyttää pois sen vuoden loppuun mennessä kun lapsi täyttää 8. Sitten täällä on lapsilisä Suomen tapaan. Parasta Ruotsissa on että kaikki sairaanhoito ja kaikki lääkkeet on lapsille täysin ilmaisia. :)
 
Suomessa olisi kyllä opittavaa tuosta Ruotsin systeemistä. Vanhempainvapaauudistusta odotellessa... :)

Muoks: Hups, luulin olevani syyskuisten ryhmässä. Sieltä huutelen siis! Vaikka tarkalleen ottaen mun laskettu aika onkin siirtynyt elokuun loppupuolelle, joten ei kai tää täysin väärä paikka mulle ole. :D
 
Tänään oli sitten normi neuvolakäynti. Nyt siis 25+1. SF mitta 24, vauvan pulssi 145, sokeri ok. Mutta hb oli tippunut raudasta huolimatta. Nyt siis 110. Määräsi ottamaan 2 tablettia päivässä ja laittoi lähetteen labraan. Tarkistetaan onko jossain muualla häikkää kun ei oo noussut. Eli ei ihme että myös väsyttää. Oon laittanut nyt vaan supistusten piikkiin kun meinaan nukahtaa ruokapöytään kun oon syönyt. :) Sitten sai neuvolalääkärille ajan ensi tiistaille, katsotaanko tarvitaanko sairaslomaa jatkaa. Niin ja tänään piti ilmoittaa missä sairaalassa haluaa synnyttää, täällä vaihtoehtoja 4-5. Sinne minne haluan (sama kuin edellisessä) ei ollut tietokannan mukaan enään tilaa mutta kätilö laittoi mut silti sinne koska eilen kävin jo siellä. Oli sitä mieltä että parempi jatkaa samassa paikassa. Onneksi! Tykkäsin tosi paljon. :)
 
Tuisku, oothan ottanut tabletin tyhjään vatsaan? Miulla terkkari ei ekalla kerralla sitä maininnut ja ilmeisesti sen takia ei noussut vaan laski mutta kun aloin ottamaan tyhjään vatsaan niin nousi hyvin :)
 
Takaisin
Top