Neuvola höpinät

Ekalla ei otettu pissanäytettä mutta jatkossa kyllä, muttei lääkäri käynneillä.
Oon 26v. eikä tarvii sokerirasitusta ja eka tulossa. Eli ei siis se päde kyllä :eek:
Joka paikassa ei ole samat säännöt.
TÄÄLLÄ on nuo mitkä mainitsin yllä:)
 
Kiitos vastauksista, helpotti mieltä =) välillä tuntuu että kyselee ihan tyhmiä, mutta jaksatte aina asiallisesti vastata =)
 
No mut sitähän se esikoista odottaessa aika usein on.:) Koko ajan oppii uutta ja kokemus karttuu ajan kanssa.
 
Mä en meinannut joutua tokassa raskaudessa ollenkaan sokerirasitukseen, kun edellisessä raskaudessa ei ollut radia, olin normaalipainoinen ja esikoinen painoi syntyessään alle 4500g (täällä oli silloin neljä vuotta sitten sellaiset säännöt uudelleensynnyttäjällä). Ikää mulla on ollut kaikissa raskauksissa yli 30vee. Mulla kuitenkin paino alkoi nousta kovaa vauhtia tokassa raskaudessa puolivälin jälkeen ja sit kävin viimein sokerirasituksessa rv 34+0 ja narahdin paastoarvosta ja 2h arvosta ja radi-diagnoosi tuli. Nyt kun se on jo ollut edellisessä raskaudessa, kävin viime viikolla rv 15+ sokerirasituksessa ja koska en siinä narahtanut, on mulla uusi sokerirasitus edessä rv 28-30.
 
Mä kävin ekassa raskaudessa sokerirasituksessa kerran kun pissasssa oli ollut vähän koholla se glukoosi kerran. Mutta kaikki arvot oli tosi hyviä ja en nyt sitten joudu käymään ilmeisesti ollenkaan. Oon kyllä hoikka mutta herkut on maistunut vähän liikaa nyt..

Eilen oli neuvolalääkäri ja oli kyllä turha käynti. Sisätutkimuksen teki ja kaikki oli kunnossa siltä osin. Vähän kyseli mitä kuuluu ja sitten olikin jo valmista. Ei mitattu painoo, hemoglobiinia, verenpainetta yms.
 
Tänään oli toinen neuvola, verenpaineet ok, hb laskenut 128 oli tällä kertaa, sydänäänet kuultiin kaikilta kolmelta... sykkeet 146 pintaan jokaisella pienokaisella. Tukivyötä varten suositus apuvälinelainaamoon saatu, on jo aikamoisia selkäsärkyjä kun tuo etureppu alkaa painaa sen verran. Kohtu kallellaan vasemmalle, ihmettelinkin miks liikkeet tuntuu pääasiassa vasemmalla puolella mut nyt löyty syy.
Seuraava neuvola vasta rv 22 kun ollaan kerran pääasiassa äippäpolin asiakkaita.
 
Meillä oli eilen eka lääkäri. Lähinnä höpöteltiin ja juteltiin omasta voinnista yms. Sisätutkimusta ei nähnyt tarpeelliseks tehä tässä vaiheessa kun mitään oireita ei ollut (tulehukseen viittaavaa) sydänäänet kuunneltiin, ihana jumpsutus kuuluu :Heartred
 
Täällä myös eka lääkärineuvola tänään. Pienet juttelut voinnista ja yleisesti raskausajasta ja hän teki pienen sisätutkimuksen (ensimmäinen kerta koko raskausaikana), jossa varmistettiin, että kaikki on okei.
Sydänäänet kuunneltiin myös, kiva! Tosi mukava saada pieni 'yhteys' vauvaan silloin tällöin :Heartpink ( meillä ei kotidoppleria, enkä ole vielä osannut löytää mitään tuntemuksiakaan). Ehkä pian! Huomenna rv18.
 
Neuvolalääkärikäynti takana, hiukan väsyneen oloinen lääkäri kun kysymyksiin viime viikolla lähteneestä limatulpasta ei osannut sanoa muuta kuin "ei kai sitä limatulppaa vielä tässä vaiheessa paljoa ole" ja säikähti kun kerroin edellisraskaudessa tulleen samanlainen limaklimppi pari viikkoa ennen todettua keskenmenoa ja että viime viikkoni mennyt vatsakivuissa. Kysyin onko menkkamaiset kivuliaat jomotukset joita ollut pari päivää tavallista raskaudessa niin sanoi ettei tiedä mutta tarkkailtava tuleeko veristä vuotoa. Kirjoitti neuvolakorttiini lasketuksi ajaksi 17.6.2018 joka oli edellisen raskauden laskettu aika mikä päättyi keskenmenoon. Sisätutkimus tehtiin jossa kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa mikä huojentava juttu ja pikkuisen sykkeet kuunneltiin jotka 153 :)
 
Meillä on muistaakseni eka neuvolalääkäri (ja ainoa?) joskus vasta lähempänä rv30. Nyt on ollut kaksi perusneuvolaa missä ei ihmeempiä oo ollut, paino katsottu ja viimeksi kuunneltiin sydänäänet. Ultrakäyntejä meillä oli kaks jo kun se ensimmäinen oli viikko-pari liian aikaisin (niinkuin olin arvellutkin:p). Rakenneultra olis sitten seuraavaks ja siitä heti seuraavalla viikolla laajempi neuvolakäynti johon puolisoa toivottiin myös mukaan :)
 
Tää on kyllä jännä miten neuvolakäytännöt vaihtelee paikkakunnittain. :) Meillä suositeltiin puolison mukaantuloa heti ensimmäiselle kerralle ja toki kaikille muillekin. Toinen kerta olikin jo lääkärineuvola ja kolmas on taas terkkarille, johon kehoitettiin puoliso tulemaan, koska käydään voimavarakyselyä yms läpi. Ja noin 4vkon välein on alussa käynnit, jossain vaiheessa tihenee. En tiiä vaikuttaako se, et oon ensisynnyttäjä?
 
Kävin huimauksen takia ylimääräisessä neuvolassa äsken.
Rv 16+0
Painon muutos +700g/vko
RR 123/69, p.73
Hb 134
Sykkeet 145/160
Liikkeet +/+

Sairaslomaa, sydänfilmiin lähete, lepoa ja säännöllinen ateriarytmi.
 
Tää on kyllä jännä miten neuvolakäytännöt vaihtelee paikkakunnittain. :) Meillä suositeltiin puolison mukaantuloa heti ensimmäiselle kerralle ja toki kaikille muillekin. Toinen kerta olikin jo lääkärineuvola ja kolmas on taas terkkarille, johon kehoitettiin puoliso tulemaan, koska käydään voimavarakyselyä yms läpi. Ja noin 4vkon välein on alussa käynnit, jossain vaiheessa tihenee. En tiiä vaikuttaako se, et oon ensisynnyttäjä?

Ensisynnyttäjillä on enemmän käyntejä :)
 
Mulla oli tänään toinen neuvola rv 16+6. Kaikki oli ok, ultrallakin katsottiin pikkuista ja sydänäänet kuunneltiin. Siellä se pikkuinen viuhtoi ja heilui vimmatusti, sykkeet oli 145-155 :Heartred :Heartred verenpaineet siellä mitatessa koholla kuten aina mut kotimittauksissa mainiot arvot. Puhuin synnytyspelosta ja siitä kuinka hankala esikoisen synnytys oli. Terkka kehotti puhumaan asiasta myös äitipolilla kun on kk:n päästä rakenneultra, niin pääsisin pelkopolille juttelemaan ja miettimään synnytystapaa. :) mun paino oli laskenut 400g/viikko.
 
Ei neuvolakäyntien määrä liity siihen, onko aiempia raskauksia. Tai siis ainakin meillä on tosi harvoin käynnit... Kaksi käyntiä takana ja nyt rv 16+6. Seuraava vasta joskus rv 23 tai 24... Kuitenkin vasta huhtikuun lopulla. Tässä välissä kuitenkin rakenneultra... Neuvolalääkäri vasta joskus lähempänä rv 30... Odottavan aika on siis piiiiitkä...
 
Toki on paikkakuntakohtaista, mutta kansallinen tavoite on, että uudelleensynnyttäjiltä jää pari käyntiä pois. Säästöt iski tähänkin.
 
Tää on kyllä jännä miten neuvolakäytännöt vaihtelee paikkakunnittain. :) Meillä suositeltiin puolison mukaantuloa heti ensimmäiselle kerralle ja toki kaikille muillekin. Toinen kerta olikin jo lääkärineuvola ja kolmas on taas terkkarille, johon kehoitettiin puoliso tulemaan, koska käydään voimavarakyselyä yms läpi. Ja noin 4vkon välein on alussa käynnit, jossain vaiheessa tihenee. En tiiä vaikuttaako se, et oon ensisynnyttäjä?

Joo tosiaan kyllähän täälläkin suositeltavaa kai olisi, että puoliso olisi mukana vaikka joka kerta, mutta meilläkin aiempien lasten hoidon ja työvuorojen järjestelyjen vuoksi on helpompaa koittaa sopia vaan itselle käyväksi ajat :) niin tuolloin seuraavalla kerralla käydään juuri voimavara-kyselyä läpi ja silloin olisi toivottavaa molempien olla paikalla :) Ekalle käynnille kun mentiin oli mies myös mukana.

Nyt tosin totesin viime käynnillä että mies voisi olla joko mukana, tai hoitamassa meidän keskimmäistä :grin hän on niin mamman tyttö että sykkeiden kuuntelun ajan piti itkeä mun vieressä sängyllä ja auta armias kun vessassa piti käydä :p hän on nyt 1v 1kk.
 
Takaisin
Top