Monikko odottajat

Sainkin jo uuden ultraajan parin viikon päähän ja samalla käydään synnytystapaa läpi. Olen edelleen sektion kannalla pieleen menneen synnytyksen takia:)

Ajattelin kysäistä samalla että mikä noissa kaksosraskauksissa on sairaalan käytäntö ja takaraja. Että päästetäänkö kaksosraskaus viikolle 40 jos vain kaikki on hyvin. Onko kellää täällä mitään tietoa asiasta?!?:)
 
Nyt on alkanut tonne alas vihlomaan. En tiedä, onko kohdunsuulla vai missä, mut siellä suunnalla. Käveleminen pahentaa sitä ja saa alavatsaan sattumaan ikävästi. En tiedä sit, onko samalla supistuksia vai ei.

Onneks tänään lääkärineuvola, jos olis fiksumpi sen jälkeen..

Ajattelin kysäistä samalla että mikä noissa kaksosraskauksissa on sairaalan käytäntö ja takaraja. Että päästetäänkö kaksosraskaus viikolle 40 jos vain kaikki on hyvin. Onko kellää täällä mitään tietoa asiasta?!?:)
Mä olen vaan kuullut, että kaksoset ovat syntyneet jopa 40+2, mutta täällä meillä kuulemma pyritään 38 viikolla viimeistään käynnistelemään, näin monikkotuvalla kertoi yksi kaksosten äiti. Mä nimittäin "panikoin", et jos tääkin menee yhtä pitkälle kun kaks aiempaa (40+2 & 40+5).
 
Nyt on alkanut tonne alas vihlomaan. En tiedä, onko kohdunsuulla vai missä, mut siellä suunnalla. Käveleminen pahentaa sitä ja saa alavatsaan sattumaan ikävästi. En tiedä sit, onko samalla supistuksia vai ei.

Onneks tänään lääkärineuvola, jos olis fiksumpi sen jälkeen..


Mä olen vaan kuullut, että kaksoset ovat syntyneet jopa 40+2, mutta täällä meillä kuulemma pyritään 38 viikolla viimeistään käynnistelemään, näin monikkotuvalla kertoi yksi kaksosten äiti. Mä nimittäin "panikoin", et jos tääkin menee yhtä pitkälle kun kaks aiempaa (40+2 & 40+5).


Minulla on ollut jo pidempään alapään kipua ja vihlomista/välillä kävely on yhtä tuskaa. Ymmärtänyt että suonikohjut, alapään verekkyys ja liitoskivut/häpyluukivut yms ovat tämän syynä. Tätä samaa oli esikoista odottaessa, nyt tietenkin pahempana vaan....
 
Olen myös lukenut keskustelupalstoilta että kaksosraskautta ei päästettäisi yli 38+0 viikon mutta sitten taas kun keskustellut parin tutun kanssa, niin he taas väittivät jos vaan kaikki hyvin niin mitään takarajaa ole, että hyvin voi synnyttää vaikka vasta 40+ viikolla.

Ihmetyttää nämä käytännöt kun sitten taas ystäväni on synnyttänyt kaksi lasta sektiolla(omasta toiveesta) rv 38+0. Vaikkei mitään komplikaatioita ollut kummassakaan ja terve ihminen kuitenkin kyseessä....

Minua ei kyllä houkuta jatkaa tätä raskautta millekään 40+ viikolle....
 
Meillä mono-di käynnistettiin 36+0 mut varmaan di-di raskaudet katsotaan äidin ja vauvojen tilanteen mukaan.
 
Klo 9 ultra ja klo 11 diabeteshoitaja. Käskivät henkisesti varautua jäämään lepoon, jos kanava lyhentynyt viime viikosta tai kohdunsuulla tapahtunut muutoksia. Todennäköisimmin pääsen kotiin. Jos nyt alkais käynnit oleen sit sen 2 vk välein, kun viikkoja kuitenkin jo 27+6 ja radiepäilys lisänä.

Huimaaminen on myös palannut. Meinasin kirppiksellä pyörtyä. Sokerit oli silloin 10.7. Kotiin kun tulin, mittasin verenpaineen, joka oli 120/71. Vähän koholla normiin, mutta ei paljoa. Myös to vai pe silmissä vaan välkkyi mustia pisteitä, vaikka ihan levossa olin kotisohvalla. Tän kaiken kun muistais vielä kertoo ja kysyy ohjeita, kui toimia. Ei oo aiemmissa raskauksissa ollut moista..

Vielä ku sais unta muutaman tunnin, hyvä olis. Heräsin yhden maissa kovaan janoon ja olin ihan hiestä märkä. Täällä kämpässä on kuuma. Ikkuna on kyl auki, mut sieltä tulee hyttysiä. Sitä ininää oon tässä nyt jo toista yötä kuunnellut ja allergialääkettä pitänyt ottaa kutinaan, kun ovat pistäneet.
 
Hurjan korkeat sokerilukemat sulla on kyllä ollut :eek:
 
Klo 9 ultra ja klo 11 diabeteshoitaja. Käskivät henkisesti varautua jäämään lepoon, jos kanava lyhentynyt viime viikosta tai kohdunsuulla tapahtunut muutoksia. Todennäköisimmin pääsen kotiin. Jos nyt alkais käynnit oleen sit sen 2 vk välein, kun viikkoja kuitenkin jo 27+6 ja radiepäilys lisänä.

Huimaaminen on myös palannut. Meinasin kirppiksellä pyörtyä. Sokerit oli silloin 10.7. Kotiin kun tulin, mittasin verenpaineen, joka oli 120/71. Vähän koholla normiin, mutta ei paljoa. Myös to vai pe silmissä vaan välkkyi mustia pisteitä, vaikka ihan levossa olin kotisohvalla. Tän kaiken kun muistais vielä kertoo ja kysyy ohjeita, kui toimia. Ei oo aiemmissa raskauksissa ollut moista..

Vielä ku sais unta muutaman tunnin, hyvä olis. Heräsin yhden maissa kovaan janoon ja olin ihan hiestä märkä. Täällä kämpässä on kuuma. Ikkuna on kyl auki, mut sieltä tulee hyttysiä. Sitä ininää oon tässä nyt jo toista yötä kuunnellut ja allergialääkettä pitänyt ottaa kutinaan, kun ovat pistäneet.


Eikös raskausmyrkytys oireile kohonneella verenpaineella ja näkökenttähäiriöillä? Kannattaa varmaan olla yhteydessä polille....

Kuuma on ja yöt aivan jäätäviä. Minä nukun ikkunat auki ja tuulettimet päällä eikä sekään tunnu aina riittävän...ravaan vessassa 2-3 krt yössä ja menen parvekkeelle välillä viilentymään yöllä (heiluttelen lisäksi jalkojani jääkylmässä vedessä ulkona ni johan viilenee).
 
Oliko siinä jokin syy miksi käynnistettiin (radi, hepatoosi, rask.myrkytys ym.) ?

Ei mitään muuta syytä muuta kun mono-di.
Ihan jostakin rv20 asti lääkärit puhui että rv36 käynnistetään jos sinne asti päästään.
Oli mulla myös raskausdiabetes mut siitä ei tässä yhteydessä puhuttu, ainakaan en muista :grin
 
Niin ja sitten raskausmyrkytysoireita kyllä rupesi tulemaan loppumetreillä mut sillon käynnistys oli jo sovittu.
 
Meillä myös mono-di. Alkuperäisestä on puhuttu käynnistyksestä viimestään rv 38. Me ollaan oltu kokoajan seurannassa kokoeron vuoksi ja nyt pienten virtausten takia mentiin tiuhempaan seurantaan. Viime kerralla väläyteltiin, että käynnistys olis jo 32. Jännittää, pelottaa ja kaikkea. Toivottavasti tilanne paranisi ja päästäisiin pidemmille viikoille. :Heartred huomenna olisi taas kontrolli.
 
Minä joudun kanssa nyt seurantaan ja seurataan koska viitteitä raskausmyrkytyksestä virtsassa. Neuvolatäti puhui että koitetaan päästä viikolle 35 (nyt 29)....nyt vaan lepoa ja ensi viikolla seurantaultra jälleen:)
 
Äitiyspolilla käyty kontrollissa ja kaikki hyvin.
1a21e9075ec47a0f72ef9d11d1ee0349
 
Vau Mamsu81! [emoji173] Kyllä on pienissä kokoa. Meillä synnyttiin juurikin 28+4 ja painoa oli vain 800g. Tämä muistuttaa ja auttaa ymmärtämään itseä kuinka huonosti se istukka toimikaan.
 
Vau Mamsu81! [emoji173] Kyllä on pienissä kokoa. Meillä synnyttiin juurikin 28+4 ja painoa oli vain 800g. Tämä muistuttaa ja auttaa ymmärtämään itseä kuinka huonosti se istukka toimikaan.

800g kuulostaa hurjan pieneltä, onko kaikki kumminkin ok?
 
Minä joudun kanssa nyt seurantaan ja seurataan koska viitteitä raskausmyrkytyksestä virtsassa. Neuvolatäti puhui että koitetaan päästä viikolle 35 (nyt 29)....nyt vaan lepoa ja ensi viikolla seurantaultra jälleen:)


Voihan helvetti.....raskausmyrkytys tutkittiin ja sitä ei onneksi löytynytkään. Mutta nyt löytyi raskausdiabetes...voi helvetin helvetti....se onkin mukava löytö tälläiselle piikkikammoiselle...:sad001
 
Voihan helvetti.....raskausmyrkytys tutkittiin ja sitä ei onneksi löytynytkään. Mutta nyt löytyi raskausdiabetes...voi helvetin helvetti....se onkin mukava löytö tälläiselle piikkikammoiselle...:sad001

Hyvä ettei myrkytystä ollut!
Itsellä aloitettiin insuliini viikko sitten ja mulla on ihan hirveä tunne laittaa sitä. Vihaan tommosia ja esim sokereiden mittaaminen on inhottavaa. Nyt kuitenkin tuntuu että sen laittaminen on Ok, koska se ei satu :) hoitajat onneks sai mut uskomaan ettei oo kipua ja viikko mennyt ok. Tsemppiä kovasti ja toivottavasti se onnistuu. :Heartred

Me käytiin tänään ultrassa ja näyttäisi että virtaukset on parantunut. :Heartred Molemmat voi hyvin ja saamme huokaista ainakin nyt helpotuksesta :) B oli kirinyt painoakin ylöspäin ja A kasvaa tasaisesti! A 1038g ja B 963g :) toivotaan että näillä päästään vielä monta viikkoa eteenpäin!
Huomenna sitten neuvolaan.
 
Takaisin
Top