Mitä tänään syötäisiin?

Onko kukaan antanut riisihiutalepuuroa?? Kun olis niitä tuolla kaapissa ja mietiskelin josko aloittaiskin sitten puurot sillä kun se ainakin olisi mietoa eikä pitäisi pienen mahaa ärsytellä. Siskon allergikko poika tuota söi mutta ei kai siitä ainakaan haittaa olisi jos sillä aloittais kun tuolla meidän neidillä kuitenkin vähän yrittää atooppista olla, niin ei ainakaan viljat sit alussa pahentais tilannetta???
 
Pojan ruuat tänään kuten ollut jo pidemmän aikaa eli: kaurapuuroa ja bataatti+porkkanasosetta. Tänään oli niinpäin että aamulla puuro ja nyt sitten kohta kun heräilee niin ruoka. Tuo vähän sotki nyt kun yleensä saa lounaaksi ruuan ja illalla puuron mutta nyt kun sai puuron niin pärjääkin niin pitkään että saa lounaan päivällisenä :D En taida enää illalla antaa kaurapuuroa, saas nyt nähdä. Niin ja siis muuten on rintamaidolla.
Ja nuo tehty itse alusta lähtien nuo puurot ja soseet eikä mistään pikahiutaleista tms mitä niitä edes onkaan.
Kohta alan totuttaa hedelmään ja lisään puuron sekaan päärynää ja jos se käy niin uskaltaudun kokeileen omenaa ja sen jälkeen banaania. Jos ei päärynä ja omena käy niin sitten suorilta banaania. Mutta tarkoitus olisi saada ensimmäiseen yöhoitokertaan mennessä pojalle totutettua jokin hedelmä että hoitotäti pääsee mahdollisimman vähällä ja saa antaa purkista hedelmäsosetta :)

Ja me syömme itse tänään uunissa haudutettua rosmariinibroitsua (kariniemen ohuet fileet) +keitetyt perunat + rakuuna porkkanat höyrytettynä + jokin kastike esim. ihan perus ruskeakastike josta voisi huomenna jatkaa jotakin.
Höyrytän perunoita sen verran runsaasti että teen jokupäivä niistä sitten esim. kalkkuna"pyttipannua" :)
 
Me syötiin tänään sitä meemin mainostamaa persikka-broileri-juttua. :) Oli tosi hyvää. Lisäsin kylläkin suolaa myös (sitä ei siinä meemin listassa lukenut), ja sitä ois voinu kyllä laittaa vielä vähän enemmänkin.
Ja kun oon raskaana, niin en sitä aurajuustoa laittanut. Se ois varmaan tuonu kans vähän lisäsuolaa ja makua, mutta kun ei niin ei... Laitoin sit päälle vaan arlan kermajuustosiivuja ja ne oli ihan hyvät.

Olivia on nyt parina päivänä saanut luumusosetta ja tänään se meni jo ihan ok alas. peruna-porkkanaa ollaan kans muutama päivä maisteltu, mutta tänään en vaan jaksanu sitä. Tähän mennessä sitä on menny vain puolikas jääpala kerrallaan ja sitäki on siis löysytetty korvikkeella.
 
peekay: hyvä, että maistui! Mutta ei kai se aurajuusto haittaa kun ruoka menee uuniin...? Siis eihän listeriabakteeri selviydy 175 asteessa uunituksesta...

Meillä taas kokeiltiin tänään muistaakseni jekun? mainitsemaan lisuketta riisin/perunan sijaan, eli pakastewokkivihanneksi ja siihen muussattua banaania. Oli oikein hyvä lisuke vaihteen vuoksi. Niin ja muuten syötiin kanaa. :)
 
Joo meemi, mä kyllä aattelinki, että jos sen kypsentää, niin siitä ei kai tuu mittään, mut kun mulla on aivan käsittämättömän paha laktoosi-intoleranssi ja nyt raskauden aikana se on jostain syystä vielä pahentunu entisestään... kun vaikka niissä aurajuustopaketeissa lukee että ovat laktoosittomia, niin mulle silti tulee niistä samoja oireita ku jos söisin jotain jossa on laktoosia. En sitte tiedä että onko niissä kuitenki laktoosia vähän, vai tuleeko ne oireet jostaki muusta jutusta.
 
Pitkään kypsytetyt juustot kuten sinihomejuustot on laktoosittomia. Itse olen siis laktoosi-intorelantikko myös.
Mutta! Itsellä myös tulee ihan kummallisista jutuista vatsaoireita, esimerkiksi vaikka lukisi isolla että laktoositon jäätelöpaketissa niin aivan varmana tulee mulle siitä vatsa kipeäksi.
Nää on näitä mystisiä juttuja.
Vastaavasti voin syödä lohikeittoa (tai mitä tahansa muuta keittoa) jossa on normaalia maitoa. Ehkä se on niin että se laktoosi määrä jää siinä keitossa niin pieneksi annosta kohden kun sitä maitoa ei loppuviimeksi siihen yleensä paljoa tule. Näin me ollaan kokkikollegoiden kanssa asiaa pohdittu.
Niin ja muistelen muuten raskausajoista (niistä on niin kauan että hädintuskin muistan :D) että tuo listeria juttu niin kotimaiset juustothan voi ihan huoletta syödä kun ne on kaikki lainsäädännöllisestikin jo pakosti pastöroituja. Näin terkka sanoi.
 
Meillä aatu on taas syöny tänään spagettia ja bolognesekastiketta. :)
kohta aattelin antaa jotain hedelmäsosetta.

illalla teen mulle ja miehelle kana risottoo. nam.. laitan siihen risottoriisii paketin ohjeen mukaan, kanasuikaleita ja hernemaissi paprikaa.  siitä tulee tosi hyvää. :P
 
Meillä tänään mies pääsi (joutui lähtemään) töistä aikaisemmin, kun mulla oli aika viisaudenhampaan poistoon.
Mies valmisti juuri ruuaksi jauhelihakeittoa (mun pitää syödä mielellään liemiruokia).
Alkaa olla jo nälkä... Ehkä uskaltaa tunnin- parin kuluttua syödä jo jotain. Hammas revittiin n. 12.30.
 
Meillä oli tänään broitsusalaattia. Aloitin eilen jo valmistuksen marinoimalla riisin ja sen broitsunhan kypsensin jo eilen samallatavoin kuin eilisen ruuan eli pitkään haudutin omassa liemessään uunissa.
Tänään sitten vaan revin tammenlehvät ja kuutioin tomaatit ja kurkut sekaan ja sekoitin kaikki keskenään. Markkinoilta ostettiin erittäin pitkään kypsytettyä vahvaa goudaa vkl joten sitä vielä herkuksi muutaman kuution laitoin annosten päälle.

Poika söi tänään aamusta ensin rintaa, sitten peruna+porkkanaa, taas välillä rintaa, välipalaksi ensikokeilu päärynää (1tl), sitten taas rintaa, ja sitten tuossa tunti sitten taas päärynää (2rkl)ja äsken nukahti rinnalle. Kun herää saa iltapuuron (kaurapuuroa) jonka sekaan laitan taas hiukan päärynää ja lopuksi taas rintaa ja nukkumaan.
Huomenna nähdään aiheuttaako päärynä mitään reaktioo näppynä tai muuna. Mutta sepä on nyt helppo sitten sanoa jos näppyä ilmestyy että se on juurikin tuo päärynä mikä sen aiheutti.
 
Joo, mystisiä juttuja tosiaan... Tykkäisin esim briestä, mutta siitä tulee oireita ja chevre-juusto on aivan pahin mahdollinen! Siis kun ravintoloissakin lukee listoilla, että joku chevre-kana-juttu on laktoositon, niin sitä en sit ainakaan syö... :( nyyh!

Meillä oli tänään tortilloja. Siis kaupasta ostetut tortillat, paistoin jauhelihat ja maustoin ne suolalla, valkopippurilla ja valkosipulijauheella. Tomaattisalsaa tein ite: paljon tomaatteja, pari punaista paprikaa, suolaa, mustapippuria, sipulia, valkosipulia, sitruunamehua, oreganoa (ei ollu basilikaa) ja vähän sweet chili-kastiketta, ai niin ja vähän oliiviöljyä. Sekoitin kaikki ja mä kun tykkään kypsennetystä sipulista ja paprikasta (en syö raakana juuri koskaan missään), niin heitin koko jutun kattilaan ja keitin niitä vähän aikaa. Salsahan on kai oikeestaan tarkotettu syötäväks raakana ja ois varmaan ollu ihan hyvääki, mut yllä mainitusta syystä keitin sen.

Niin ja sit käytin kermaviiliä omissa tortilloissa täytteenä kans, kun ei ollu creme fraichea kaapissa, ja kurkkua kuutioina kans. Täyteen tulin. Ja miehelle laitoin töihin mukaan. :)
 
Se olis sitten tänään ihan perus jauhelihakastiketta ja spagettia. Kastikkeeseen vähän vihanneksia ja tomaattipyrettä sekaan. Meten ateriat: lounaaksi maissi-porkkanaa, välipalaksi luumua ja illalla maissiporkkanaa uudestaan.
 
Aah, hyvän kuuloisia eväitä! Kiitos vinkeistä :)

Tässä yksi nopea ja helppo, kukkakaalista, se kun meillä on nyt pinnalla. Tosin vieläkään sitä ei kaupasta löytynyt, mutta kesällä sitten.
Tarkkoja määriä mulla ei ole, mutta on niin helppo ruoka, että eiköhän jokainen osaa säveltää sen verran.

Kukkakaalisosekeitto

Keitä kukkakaali ja muutama valkosipulinkynsi kasvisliemessä pehmeäksi (noin 5 dl lientä ja ½-1 kg kukkista, riippuen siitä miten paksua keittoa haluat).
Soseuta keitto, mausta himpulla suolaa ja pippuria ja heitä joukkoon mieluinen määrä (paljon!) vuohenjuustoa. Ja se on siinä!
Sopii myös alkuruoaksi hienommallekin illalliselle.

Sosekeittojahan on nopea tehdä valmiista pakastevihannespusseista. Lisäksi vaan juustoja tai maustekastikkeita.
 
Rock, kananmuna lasketaan samaan kategoriaan lihan ja kalan kanssa, eli voit korvata lihan sillä.
 
Kananmunaa saa periaatteessa alkaa antamaan samaan aikaan kuin lihoja/kalaa. Mutta kannattaa muistaa, että maitoproteiinin ja kotimaisten viljojen ohella kananmunanvalkuainen on yksi pikkulasten yleisimmistä allergioista, eli alkuun kannattaa olla todella varovainen sen kanssa, etenkin jos pienikin epäilys mahdollisista allergioista on ilmassa. Kananmuna on pikkulapsilla paljon yleisempi allergian aiheuttaja kuin esim. kala. Kalan syönnin puolestaan on todettu suojaavan myöhemmiltä allergioilta. Norjassahan ei alle yksivuotiaille syötetäkään juuri muuta lihaa kuin kaloja. (ja minun esikoinen meni ekan vuoden "norjalaisdieetillä", mutta on silti siitepölyallergikko, mutta ei ruoka-aineallergikko...)
 
Hei thänks teille vastauksista. täytyypi joskus kokeilla. mietin sitä sen takia koska ajattelin valmistaa makaroni laatikkoa joku päivä meille nii siinä samassahan tulee pojallekki laatikko. :) tosin korvikkeela. ;)
 
"Piilomuna" on varmaan aika lempeä tapa kokeilla kananmunaa... mutta onnistuu se laatikko ilman munaakin. Minäkin tein tiistaina makaronilaatikkoa koko porukalle ja tytölle laitoin munamaidon sijasta pelkkää soijamaitoa ja ihan oli rakenteeltaan kunnon laatikko sekin... Toisaalta tietysti se soija korvaa sitä munaa.
 
Laitanpas minäkin nyt muutaman vinkin jotka olen helpoksi/nopeaksi/hyväksi todennut ja vieläpä jopa edullista ja terveellistäkin!! =)

Eilinen ruoka ja harmittaa ihan vietävästi kun ei tälle päivää itselle jäänyt kun mies otti loput töihin:
Lohisuikaleita (voi olla marinoitujakin, jos ei itse halua maustaa)
Pakasteesta Wok-vihannekset, voi toki tehdä tuoreista mutta ite en ehdi/viitsi
Nuudelia, keitän erikseen ja lisään sekaan kypsänä, eilen tein katkaravunmakuisia ja heitin mausteet ruoan sekaan, voi tehdä esim. riisinuudelia
Smetanaa, tosin eilen ei sitä ollut ja laitettiin Aura-juustoa, sopi myöskin hyvin

Tämä on meillä oikeastaan lähes jokaviikkoinen ruoka, saa helposti tuosta kalastakin jos ei ehdi mitään "hienompaa".

Tänään tein itselleni sitten lounaaksi: Makaroni, vihreät pavut, valkosipulitonnikala ja Aura-juusto. Tuli yllättävän hyvää, vaikka ainekset oli niinsanotusti "kaappilöydöksiä" =)
 
Takaisin
Top