Mitä tänään syötäisiin?

Pikkune

Jostain jotain jo tietävä
Tuolta Toukokuun keskusteluista heräsi ajatus, että kirjoitetaanko tämän otsikon alle (kuten otsikkokin sanoo), mitä tänään teillä syödään.
Oli keskustelua siitä, että syöttääkö vauvalle purkki (valmis)ruokaa vai itsetehtyä.
Jospa jokainen kirjoittaisi, mitä pienokaisenne syövät tänään ja mitä itse syötte.
Täällä yksi laiska ilmoittautuu, hep! Tarkoitus olisi tehdä mahd. paljon lapselle ruokia itse. Kohta tyttö täyttää puoli vuotta ja itsetehtyä on syönyt pottua, porkkanaa ja banaania (siinä ne taitaa muistaakseni olla).
Inhoan ruuan laittoa ja miettimistä, mitä tekisi ruuaksi. Myös kaupassa käynti on ällöttävää. En halua lähteä kauppaan ilman kauppalappua, koska miettiminen ja kierteleminen kaupassa on yhtä hel***tiä.
Kotoa löytyy käyttämätön painekattila, uusi sauvasekoitin/pieni tehosekoitin yhdistelmä (mikä lie tuo onkaan).
Jospa saisimme näin vinkkejä toistemme tekemistä ruuista ja intoa valmistaa itse mahdollisimman hyvää ruokaa tuoreista aineksista. Jotain lyhyttä kuvausta ruuasta ja sitten, jos jotakuta kiinnostaa resepti, niin sekin olisi kiva saada näkyviin.
 
Ja meillä tänään taitaa tytölle olla purkista bataatti-kesäkurpitsa-sosetta ja jotain hedelmämixiä (olikohan hedelmäseiskaa).
Itselleni ja miehelle en ole edes miettinyt. Kaapissa on eilistä spaghettia ja lihapullia (ne on itsetehtyjä, koska inhoan valmiita jauheliharuokia).
Lihapullat tein näin:
400g sika-nautajauhelihaa (sika-nautaa käytän ainoastaan lihapullissa, mielestäni parempaa)
1pss ranskalaista sipulikeittoa (nämä siis mausteena. Maustamisenkin voisi opetella tekemään itse).
1 prk viiliä
1 muna
tilkka vettä
noin 2 rkl korppujauhoja kiinteyttämään taikinaa.
Paisto 20-30 min 200 astetta.
 
Meillä neiti syö toistaiseksi vielä valmisruokaa lihojen-ja kalojen maistelun ajan. Kasviksia olen keitellyt pakkaseen on Kukkakaali-porkkanaa, kesäkurpitsa- ja bataatti, parsakaali-porkkanaa j asit on porkkanaa ja bataatti. Kunhan jaksan niin keittelen liha ja kala ruokia myös pakkaseen. Hedelmäsoseet olen kyllä ajatellut ostaa valmiina kaupasta. itse miehen kans syödään aika paljon kotiruokaa niin ehlppo valmistaa samalla neidille ruokaa. valmisruokaa tullaan varmasti myös syömään meidän perheessä.
 
Meillä tyttö on tänään syönyt kukkakaalia (purkista tuolla toukokuun keskustelussa mainitusta syystä) ja mansikkaa. Samalla mennään ilta. Itse ajattelin kokeilla tätä: http://www.valio.fi/reseptit/tortillalasagne/ En ole aiemmin tehnyt mutta sain vinkin kaverilta. On kuulemma helppo ja hyvä, mutta jauhelihaa kannattaa maustaa enemmän, minkä itse varmasti olisinkin tehnyt, pidänhän mausteisesta ruoasta. Mutta jokainen siis makunsa mukaan! :)

----

Äh, en saa linkkiä toimimaan, mutta löytyy Valion sivuilta hakemalla.
 
Hieno aihe! Itsekin olen tätä ajatellut jo raskausajoista lähtien, sillä useinkin kaipaa inspiraatiota omiin syömisiin. No, itse olenkin tänään mennyt voileipälinjalla...

Pojalle tarjosin päivällä maissia, bataattia ja uutena kukkakaalia. Kaikki omia soseita jääpaloiksi jäädytettynä, niin voi helposti miksailla ja vaihdella päivän pääraaka-ainetta. Välipalaksi annoin purkista luumusosetta ja siihen sekoitin vähän lisäksi omatekemää omenasosetta. Ja kaikki maistui riemusta kiljuvalle pojalle hienosti!
 
Täällä odottaa jauheliharisoton ainekset. Ihan simppelisti siis: jauhelihaa, riisiä, pakastevihanneksia, papuja. Sitten vaan maustamaan.

Metellä oli tänään tarjolla ennen päikkäreitä äipän tekemään porkkanasosetta ja illemmalla sitten (kaupan) maissisosetta.
 
meillä syödään aika ruutinilla nykyään päivisin. :)
aamulla syödään puuroa, jonka sekaan laitan hedelmäsosetta. soseutan puuroakin koska aatu ei muuten sitä syö. muuten tykkää tosi paljon. oon antanu kaupan muksu vadelma riisi puuroa ja aatu tykkää siitä tosi paljon. yleensä kyllä keitän itse puuron.

seuraavaksi syyään jotain kasvis tai lihasosetta, aatu tykkää spagetti jauheliha kastike soseesta ja maitoa päälle. tai vettä nokkamukista.

sitten menee hedelmäsosetta purkillinen ja maitoa tai vettä.

illalla sitten vielä puuroa hedelmäsoseen kanssa ja ennen nukkumaan menoa velliä. :)

jotkut soseet teen itse ja jotkut kaupasta. kaikki kasvis soseet teen ite mutta lihaisia soseita en ole vielä tehny. :) pitäis varamaan joskus kokeilla.

Kalasta aatu ei tykkää sitten yhtään. sylkee samantien kaikki ulos. joten sitä en oo enää ees yrittäny. liekö äitiinsä tullu ku ite inhoon kalaaa yli kaiken. :D

Tänään tein aatulle jauhelihakeittoo. :) tuntu tykkäävän. samalla sai näpsäkästi kun tein muille makkarakeittoo. :)
 
Rock^peijpe tykkää tästä...  Kypsensin kokonaisen kuhan uunissa... vatsaonteloon yrttejä ym. (tuoretta tilliä,basilikaa ja purjoa tällä kertaa)ja mausteeksi pippuria, suolaa ja sitruunamehua. Kastikkeen tein jugurtista (ruoanvalmistus jugurttia, kurkkua, ruohosipulia, sitruunamehua, basilikaa) ja lisukkeeksi pannulla porkkanaa ja sipulia (mausteena hunajaa ja persiljaa) sekä pottua. Kala oli kuulemma teinin arvion mukaan MAHTAVAN hyvää.

Leevi söi aamulla päärynää purkista ja nyt  iltapäivällä pottua, jota löysensin lypsämällä joukkoon rintamaitoa.
 
Tuli tättärä vesi kielelle! Osaiskohan tuollaista itsekin väsätä...? Rock^pejpen Aatulla onkin jo melkoisen monipuolinen ruokarytmi. :)
 
Aatulla on joo aika paljon maku elämyksiä, mutta kaikki tuntuu maistuvan. illalla syötiin vielä mustikka vispipuuroa kun väsäsin tossa. :) oli kyllä hyvää. namskis.
 
meillä syötiin tänään näin:
Olivia syö kaikki muut ateriat pelkästään korviketta, mutta lounaalla yritän aina saada jotain sosetta alas. Viime viikolla päärynä oli ihan ehdoton, mutta neuvolatäti käski jättään hedelmä- ja marjasoseet tauolle, että alkais syödä noita perunaa ym. Tänään siis (kuten eilenkin) oli pelkästään sitä peruna-porkkanasosetta, jota vielä löysytin korvikkeella vähän. (kaikki soseet siis meillä kaupan toistaiseksi) Ei mennyt alas kovin hyvin taaskaan. Ehkä juuri ja juuri yks tavallinen teelusikallinen, jos sitäkään. Tarvii kai huomenna luovuttaa jo sen kanssa ja kokeilla bataattia.

mä söin aamupalaks maustamatonta jogurttia myslin kera, lounaaks eilen tekemääni uuniriisipuuroa voileipien kera ja illalliseks tein ite lihapullia (jauhelihaa, vettä, korppujauhoja, kananmuna, mausteita) ja sit samalla uunissa "kermaperunoita" (perunasipulisekoituspakaste, siihen yks kasvirasvakermapurkki päälle, suolaa mustapippuria) ja lisukkeeks vihannessekoituspakaste kans samalla pellillä uunissa (kruunusekoitus, jossa siis parsakaalia, porkkanaa ja kukkakaalia).
Nyt vielä vetäsen vähän teetä ja leipää iltapalaks.
 
Tää on oikeesti ihan loistava keskustelu! Peekaynkin ruoat antoi monta virikettä mulle. :) Täytyy sanoa, että upeasti olet jaksanut väsäillä noita ruokia väsymyksestä huolimatta.

Mä tykkään kanssa hyödyntään noita kaupan pakaste sipuliperunasekotusta. Vaikka onkin tuollainen puolivalmiste niin siitä saa mun mielestä tosi kätevän helpotuksen ruoanlaittoon. Paljon teen sen avulla kiusauksia yms. Eli tämän verran lintsaan ruoanlaitossa tosi usein. Ei tulis mieleenikään lähteä esim. pilkkomaan perunoita kiusausta tehdessä! Joo, en kyllä pystyis edes sitä tekemäänkään peruna-allergiani takia. Jo pelkkä haju ja kosketus saa reaktion aikaan.
 
Meemi: Ihan varmasti osaisit, tuo on maailman yksinkertaisin valmistettava, ja nopea, etenkin kun ostaa valmiiksi peratun ja suomustetun kalan. Silloin tarvitsee vain silputa yrtit ja maustaa. Minä tapaan aina ostaa kokonaisia kaloja, kun se ovat "vähän" filettä halvempia (ainakin täällä kuhan kohdalla hintaero reilu 20€/kg... 

Kiusauksista: minä teen tuoreesta perunasta, mutta en pilko vaan raastan karkeimmalla terällä, hyviä on tullut niinkin. Mielestäni kuorimisen ja raastamisen vaiva on niin pieni, että kannattaa ja tulee halvemmaksi kumminkin. Kun tekee vähänkin isommalle porualle niin ajattelee aina hiukan hintaakin. 

Vielä meemi: Sinulla on ilmeisesti samanlainen allergia kuin meidän tytön kummilla? Hän ei voi käsitellä juurikaan raakaa perunaa, mutta kypsennettyä voi syödä huoletta. Vähän hankala hänelle, kun on koulukeittolassa töissä... Silloin on kyllä ihan ymmarrettävää käyttää mieluummin valmiiksi pienittyä (ja muutenkin pakastevihanneket ovat hyviä etenkin talvella monipuolistamaan ruokia, talvella tulevat usein tuoreita reilusti halvemmaksikin ja ravitosisältöhän on ihan hyvä)
 
meemi: joo, siis uuniriisipuuro on maailman helpoin tehä, kun kaatelee vaan kaikki ainekset vuokaan ja iskee uuniin! (Siis maitoa, puuroriisiä, suolaa ja mä laitan vähän kermaa yleensä kans, kun käytän rasvatonta maitoa tai soijamaitoa.) :) Siksi siitä onki tullu meillä ihan ykkösruoka viime aikoina. Muutenki hyväksikäytän nyt uunia tosi paljon, kun en tosiaan jaksa seisoa lieden vieressä pitkiä aikoja, enkä oikein voikaan sillon ku Olivia on hereillä. Nuo lihapullatkin heitin uuniin kypsymään ja samalla sit ne perunasipulit ja ne pakastevihannekset. Niillä tosiaan lintsaan siks, kun en kykene aina kuorimaan ja pilkkomaan kaikkia juttuja... :)
 
Nyt mulla on jo ainakin kolme ruokaa listalla, mitä pitää lähiaikoina tehdä, kiitokset vinkeistä. :)

Mun päivän helppo ja hyvä vinkki:

4 broilerinpihviä ja 1 tölkki (tai tuoreita!) persikoita paloiteltuna uunivuokaan. Aurajuustoa (oman maun mukaan), vähintään 2 valkosipulin kynttä, 1 rkl oreganoa, 1 rkl sweet chili -kastiketta, 1 tl currya, persikoiden liemi (jos käyttää tuoreita niin vaikka persikkamehua tms.), 2 dl kermaa. 175 asteessa 1h.

Hyvää on, ei ehkä ihan "arkiruoka" mutta vaikka viikonlopun kunniaksi, niin kuin meillä. :)
 
Tää on kyllä kiva ketju :) paitsi että aina lukiessa tulee nälkä! :D
Nam, kuulostaa aivan ihanilta teidän ruokanne, varsinkin nyt tuo meemin persikkainen kana. Slurps...
Mä olen myös sairaan huono laittamaan kokonaista kalaa ja kalalajeissakin olisi valinnan varaa. Mun repertuaari on aina vaan norjan lohi tai muikut (/ sei kalakeitossa).
Sitten kun päästään herkuttelemaan Kuusamoon, niin listalla on tietty siika ja muikku enemmänkin. Ja savustettuna, aah... (ei sitä terveellisintä. Kuten ei nuo muikutkaan, jos voissa ja korppujauhotettuina paistaa :D). Me kyllä tykätään kalasta aivan sikana. Mulla on vaan iskostettu trauma päähän (kun isä on Kuusamosta, puhtaan veden ääreltä), että vain puhtaiden vesien kaloja tai ison/kylmän meren kaloja kannattaa käyttää. Sitten olen tosi skeptinen kaikkia muita kaloja kohtaan ja mun pitäis alkuperä ja nostoaika aina tietää, että on varmaan tuoretta ja sitten sitä ei niin helpolla löydykään ja hintakin on aika kova.

No siis, meillä myös eilen syötiin kalaa.
Mies laittoi töistä tultuaan (kun vaimo ei ollu taaskaan laittanu ;) ).
Chililohta juustokermakastikkeessa ja valkosipulikermaperunoita. Toi lohi on superhyvää!
Lohi (meillä norjan) filee vuokaan, mausta suolalla ja sitruunapippurilla, päälle chilitahnaa maun mukaan (meillä sambal oilek) ja lopuksi kaadetaan vuokaan kolmen juuston kerma (toki tavallinenkin ruokakerma käy). Uunissa 200 astetta noin 20-30 min riippuen kalan koosta.
 
Nam! Tarkistin kaapit, jääkaapin ja pakastimen eikä sieltä löytynyt kanafileitä eikä puuroriisiä tällä kertaa - persikkaa olisi ollut. Pitää odotella että auto tulee kotiin ja läydä kaupassa vielä illemmalla.. Tyydyin sitten tekemään tonnikalasalaatin: tonnikalaa, fetaa, jäävuorisalaattia, tomaattia, kurkkua, keitettyä pastaa ja lisäksi omasta penkistä mausteeksi persiljaa sekä basilikaa. Poika sai aamupäivällä omenasoseella terästettyä kaurapuuroa ja maistui hienosti.
 
Meillä meni tänään niin  myöhäiseksi kaupoilla että kotona piti saada nopeasti ruokaa, joten minun pikaruokasetti:
-rypsiporsaan suikaleita (en ikinä yleensä osta, mutta oli eurolla Prismassa!)
ja punasipulia pannulla kuullottelin, sekaan pussillinen wokkivihanneksia pari banaania soseutettuna ja reilusti currya. Lisäsin jossain välissä vettä kun näytti että tarvitsee. Entisessä elämässä lisäkkeeksi olisin laittanu riisiä, mutta enää ei meillä noita hiilareita kovasti käytetä.
Meillä kyllä mies hoitaa yleensä nykyään ton ruokapuolen, kun mun vastuulle on jostain syystä lykkääntynyt tuo imetys :D Mutta yritän aina välistä sitten minäkin vuorostani tehdä jotain, ja nykyään se on kyllä tuommosta puolivalmista ja paljon pakastevihanneksia.
Poika söi aamulla luumusosetta, illalla sitten bataatti-maissi sosetta + yhden maissinaksun :)
 
Nyt me sitten aloitettiin kun tuo neiti on NIIN kiinnostunut ruuasta ja availi suuta kuin nälkäinen linnunpoika kun olin antanut d-tipat ja maitohappobakteerin (vesitilkkaan sekoitettu jauhe, josta teen aika paksun lusikallisen) joten annettiin sitten päärynäsosetta, tais mennä teelusikallinen mutta se meni kaikki perille asti!! =) Maku tais olla vähän yllätys ;)

Yritän nyt malttaa maistattaa tuota sen viikon verran, vähän kerrallaan mutta katsotaan kuinka käy ;) Päärynän valitsin siksi kun se ei ole niitä makeimpia hedelmiä (harvoin ilmeisesti aiheuttaa mitään pahempia vaivoja) ja siitä on sitten helpompi siirtyä vihanneksiin =)
 
Meillä oli tänään perunamuussia ja jauhelihakastiketta. Leevi  vetäs aamupalaks (veteen keitettynä) mannapuuroo persikkasoseen kera ja hyvin maistu. =) Pyrin ite tekeen aamupuuron pojalle, mutta joskus jos kello juoksee turhan vinhaan syödään Muksu-kaurapuuroo. Siin vaan tuppaa herralla tökkimään se hiutalekoko (joka on kyl aikuisen mielestä olematon mutta...), mut kyl sitä syodään jos ei muutakaan ole tarjolla. ;) Huomisesta ruoasta ei taas osaa sanoo, minäkään en osaa ajatella etukäteen näitä asioita.
 
Takaisin
Top