Minun raskauteni

1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
30-vuotias, RV 31+0, esikoinen tulossa. Miehelle jo kolmas.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
Makea ei niinkään miellytä mut kaikenlainen suolainen menee...

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
Alkuraskaudessa kyllä mutta raskauden puolen välin jälkeen olen nauttinut kahvista jos joku tulee kylään tai kylässä on tarjottu. Määrä on kuitenkin 2-5 kuppia kahvia viikossa.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
No todellakin! Ihan koko ajan. Jäin viime viikolla sairaslomalle Raskauden aiheuttaman uupumuksen ja väsymyksen takia.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
Pakko myöntää että viime viikkoina kaikkia näitä oireita on ollut.

6.
"Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
Mielestäni rinnat eivät ole kasvaneet. Ainakaan merkittävästi. Maitoa kyllä jo tiputtelee.
Eikä todellakaan mitään seksipommifiilistä. Viime päivinä olo tuntunut kömpelöltä.

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
Ei onneksi ole vielä. Mutta lähellä ollaan. Olen ollut tyytyväinen painon nousuun koska sitä painoa oli liikaa jo ennen raskautta.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
Eipä juurikaan. Olen ollut omasta mielestä jopa tasaisempi kuin ennen raskautta... Ehkä tuleva "äitiys" tasapainottaa [:D]

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
Jokainen meistä on yksilö ja toimii niin kuin parhaaksi näkee. Minulle suunnitelmissa imettäminen mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

Olisinkin, vaan en todellakaan ole. Se asia pelottaa kovasti. Haluan tällä hetkellä kuulla mahdollisimman erilaisia synnytystarinoita ja tiedän että jokainen synnytys on ainutlaatuinen. Helppoa olisi suunnitella mahdollisimman kivuton ja nopea synnytys mutta varaudun mieluummin itse pahempaan ja yllätyn sitten positiivisesti...
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
Ensi viikon perjantaina 21v, rv30.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
Alkuun kyllä, ehkä ennemminkin makea kuin suolainen. Nyt on jo tasaantunut :)
Välillä tosin tulee hetkiä, jolloin on pakko saada vaan jotakin. Ja ehkä tuon
ikävän närästyksen vuoksi joutuukin syömään useammin pienempiä annoksia.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
Noup. Kahvin juontia tosin vähentänyt, kuppi silloin tällöin, ei läheskään edes päivittäin.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
Alkuraskaudessa kyllä, keskivaiheessa ei. Oli myös eräs vaihe, jolloin
syystä tai toisesta uni maistui tavallista paremmin. Nyt taas riittää virtaa :)

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
Suonenvetoja ei, närästystä joo. Turvotus ei ole vaivannut. Selkäsäryt ja nivelkivut sen sijaan
vaivaavat päivittäin.

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
Rinnat paisuivat joo, ja paisuvat edelleen. Seksipommi, no ei! Maitoa tiputellut
jo useamman viikon ajan, milloin enemmän, milloin vähemmän.

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
Lähtöpaino 53kg, tällä hetkellä vaaka näyttää 60,1kg.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
Riittää paljon pienemmätkin syyt, jolloin tippa tulee linssiin :)

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
Niin pitkään kun itsestä hyvältä ja tarpeelliselta tuntuu. Imetys ei mielestäni
ole hyvän äitiyden mitta.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
En. Välttelen vielä ajatusta synnytyksestä, jännittää jo niin kovin.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
26 vuotias, rv 34+6 kolmas tulossa, eka tyttö rk-ultran ja 4d ultran mukaan. Ennestään siis poikia kotona.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
juu..voisin sanoo et molempi parempi..suklaata menee hurjana vaikka normisti en sitä syö..:O

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
Alkuraskaudesta sen lopetin kun ei vaan menny alas..puolesta välistä oon sitä taas juonu..

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
Tämä on eka raskaus kun ei ole väsyttänyt tippaakaan..:)

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
Ei mtn tälläistäkään ole ollut tässä raskaudessa. Mutta se mitä ei ole aikasemmissa ollut niin nyt mulla todettiin ulkosynnyttimissä suonikohjuja, jotka kuulemma pitäs lähtä synnytyksen jälkeen pois..:/

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
Ei ole nyt pahemmin kasvanut.

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
joo..lähtöpaino oli 59 nyt taitaa olla 79..:(

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
joo..itken aivan kamalasti eri ohjelmille nykyään...:D

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
Tiiän jo että ei tule onnistuu vaikka sitä toivonki..2 oon jo imettänyt ja molemmat päätty ku seinään siinä 3kk tienoilla...:(

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
En...enkä aio..turhaan. Toivon vaan että olis nopee eikä tarttis ottaa puudutteita.
 
Pakkohan sitä on aikaa tappaa näillä viikoilla (40+3)...
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
27 (12 päivän päästä 28 vee), rv40+3, esikoinen, tyttöä ennustettu.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
Kyllä. Kaikki menee. Enkä ole pihdannut syömisten suhteen.
Se näkyy myös kiloissa. Lopetin tupakanpolton ja viinin lipittämisen,
mutta en sentään syömistä.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
Pahoinvointia rv:lla 8-16. Erikoisin oksennuskohtaus tuli kun
haistoin sinistä bliw-käsinestesaippuaa...

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
Kai sitä enemmän on tullut nukuttua, ainakin vähäsen.
Ei mitään järkyttävää eroa normaaliin...
Ennen raskauttakin unta saattoi mennä vapaapäivinä 13-16 tuntia palloon.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
Suonenvetoa oli jossain keskivaiheilla, mutta kalsium ja magnesium auttaa siihen.
Närästys tuli kaveriksi vasta näillä viimeisillä viikoilla. Jalkojen turvotusta olen huomannut kerran,
kun kengät ei meinannu mahtua jalkaan.

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
Tissit kasvo siinä heti alkuun sen yhden kuppikoon verran. Mutta eiköhän ne siitä
vielä pingotu kun maito alkaa nousta.

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
Jep, melkein 20 kiloo tullu.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
Mä en ole ikinä ollut lapsirakas, joten en tunne oikeastaan mitään muiden
lapsia kohtaan, paitsi siskoni pojat ovat mahtavia tyyppejä. Mutta mulla
pääsi kyllä itku kun yksi mäyräkoira tapitti mua suoraan silmiin ja vispas häntää [:)]
Ja muutenkin oon herkillä ollu...

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
Hyvää äitiä ei voi määritellä imetyksen kestolla.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
En ole suunnitellut mitään. Pyrin ottamaan kaiken mahdollisimman
avoimin mielin vastaan. En ole käynyt missään valmennuksissakaan.
Hengitysharjoituksia olen tehnyt omin päin.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
27 ja rv 28

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
Ruokahalu on ollut välillä aivan mahdoton ja välillä voi syödä vain pieniä annoksia. Suolaiset ja makeat molemmat maistuu yhtä hyvin..

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
Alussa ei tehnyt kahvia ollenkaan mieli, ei kuitenkaan tehnyt pahaa. Nyt voi taas juoda hyvillä mielin muutaman kupin...

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
Ajoittain tuntunut ettei 10h yöunet riitä, välillä virtaa riittää vaikka vähempikin nukkuisi

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
Näköjään nuo on nyt tulleet elämääni..

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
Ihanaa kun on rinnat kasvaa, onpahan paidantäytettä kerrankin...

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
Joo, niinpä tuo näytti tekevän viime neuvolakäynnillä..

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
Olen kyllä ollut herkempi kuin aikaisemmin, mutta olen vältellyt dokumenttien katsontaa...

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
Aikomus kyllä on imettää, mutta saas nähdä miten käy kun tosihommiin joutuu...

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
Enpä ole synnytystä ajatellut ollenkaan, kyllähän se muksu tulee tavalla tai toisella ulos
 
Pakko kirjoittaa tänne imetysaiheesta, kun näyttää siltä, että suurin osa haluaisi imettää, mutta epäilee jo valmiiksi ettei se onnistu tai on pettynyt aikaisempiin imetyskokemuksiin. Sama ilmiö on huomattu suomalaisissa tutkimuksissakin, joiden mukaan lähes kaikki äidit toivovat imettävänsä väh. 6kk, mutta silti puolivuotiaista lapsista vain 60% saa äidinmaitoa. Yleisin syy imetyksen loppumiseen on imetysaikana koetut hankaluudet ja tuen sekä konkreettisten neuvojen vähyys. Moni äiti kokee, ettei maito riitä ja antaa varmuuden vuoksi korviketta pullosta (joka taas voi vaikeuttaa imetystä) Maidon eritys ei kuitenkaan kerran käynnistyttyään lopu kuin seinään ellei imetystä tai rinnan tyhjentämistä lopeteta (maidon tulon vähenemiseen vaikuttavat monet tekijät, joista suurin syy taitaa olla, että imetyskerrat ovat liian harvassa tai imeminen on tehotonta) Tutkimusten mukaan vain muutamalla prosentilla äideistä maitoa ei kertakaikkiaan tule, mutta loput n. 95% omaa luontaisen kyvyn tuottaa maitoa.

Jotta äiti voisi imettää toivomansa ajan, tulee hänen saada asiantuntevaa imetysohjausta. Kannattaakin kiinnittää huomiota tiettyihin imetystä edistäviin tekijöihin jo synnäriltä lähtien:

- Pyri ihokontaktiin vauvan kanssa ([font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]vauva on alastomana tai pelkässä vaipassa äidin tai isän paljaalla iholla) [font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]Imetys käynnistyy helpommin ja imetyksen kesto pitenee, kun vauva on runsaassa ihokontaktissa äitiinsä ja hänellä on vapaa pääsy rinnalle.

- Vastasyntyneelle annetaan ainoastaan rintamaitoa, jollei lisämaidon antamiseen ole lääketieteellistä syytä. Vauvan mahalaukku on vastasyntyneellä vain pienen kuulan "pissin" kokoinen, joten jo pieni määrä äidinmaitoa riittää terveellä taysiaikaisella vauvalla ensipäiväksi tyydyttämään nälän. Mitä useammin vauva on rinnalla synnytyksen jälkeen sitä tehokkaammin maitomäärä rinnoissa lisääntyy. Kysynnän ja tarjonnan laki: TIHEÄT IMETYKSET

- Älä tarjoa vauvalle huvitutteja tai tuttipulloa ainakaan ennen kuin imetys ja maitomäärä on vakiintunut ja hyvin käynnissä (tutti mm.tyydyttää vauvan imemishaluja, tuttipullo voi mm. hankaloittaa oikeanlaisen imuotteen saamista rinnasta)

- Pyri kokeilemaan ensiimetystä mahdollisimman pian synnytyksestä (viim. 6h sisällä), jos vauva ei voi olla rinnalla synnytyksen jälkeen (esim. vauvan kunto), pyri lypsämään vauvalle arvokkaat kolostrum eli esimaitotipat talteen. Muutenkin, jos vauva ei voi olla rinnalla äidinmaidon tiheä lypsäminen kannattaa imetyksen onnistumiseksi myöhemmin. Imettää tulisi n.8-12 krt/vrk ja huomioida, että yöimetys on tärkeä, sillä se kiihdyttää maidon tuotantoa eniten.

- Opettele tunnistamaan vauvasta nälän ensimerkit (hamuaminen, pään kääntely puolelta toiselle, käsien suuhun vieminen, suun maiskuttelu ja imeminen sekä levottomuus) Tarjoa rintaa aina vauvan sitä halutessa, ei kannata odottaa itkuun saakka sillä itkevän vauvan on kielen asennosta riippuen hankala tarttua rintaan.

- Luota itseesi ja kysyysi imettää! Vauva saa tarpeeksi rintamaitoa, jos:

* Vauva erittää (6-7 pissavaippaa/pvä ja n.3 ulostetta/pvä, huom! ulosteeksi lasketaan jo pieni määrä n. 2e-kolikon kokoinen)
* Vauva on tyytyväinen
* Iho on kimmoisa
* Vauvalla on virkeitä jaksoja ja herää itse syömään
* Vauvan paino nousee (huom! alussa vauvan paino laskee syntymäpainosta n.7%, mutta nousee takaisin syntymäpainoonsa 10 pvänä, viim. 2 vkon jälkeen)

- Kiinnitä huomiota vauvan imemisotteeseen, jottei imeminen olisi tehotonta:

* Huono imuote kipeyttää/haavauttaa rinnanpäät, jos ote on oikea, ei imetys satu
* Tietoa voin laittaa tarvittaessa lisää, mutta oikean imuotteen saamisessa auttavat imetysohjaajat jo synnytyssairaaloissa.

- Vauvalla on tiheän imun kausia, joiden tarkoitus on säilyttää maidon määrä riittävänä. Jos vauvalla on nälkä tiheästi ja tarve päästä rinnalle tuntuu äidistä jatkuvalta, tulee muistaa ettei tämä johdu suinkaan maitomäärän riittämättömyydestä tai maidon tulon loppumisesta, vaan tiheän imun kausista (yleensä 3 ja 6-viikkoisilla ja 3 ja 6-kuukautisilla). Äidinmaito on myös paremmin sulavaa kuin korvike ja vauvan elimistö hyödyntää sen paremmin jolloin nälkä tulee tiuhempaan. Imetys ei ole myöskään vauvalle pelkkä ravinnon saamisen tarve vaan vauva nauttii läheisestä kontaktista äidin rinnalla tuttujen tuoksujen ja sydänäänten keskellä.

Neuvoja ja vinkkejä imetyksen yleisimmistä karikoista selviytymiseen saa neuvoloista, synnytyssairaaloista, imetystukiryhmistä sekä Imetyksen tuki Ry:n kautta. Voi, kun toivoisin, ettei kenenkään äidin imetys enää kaatuisi tiedon puutteeseen tai imetysohjauksen vähyyteen, vaan jokainen saisi nauttia halutessaan juuri niin pitkästä imetyksestä kuin toivoo [:)]

(ps. tarkoituksena ei ole saada kaikkia äitejä imettämään saman kaavan mukaisesti eivätkä kaikki ohjeistukset päde kaikkiin. Imetys on hyvin tunnepitoinen asia ja jokaisella äidillä on oikeus päättää itse imettääkö vai ei. Täysin terveitä lapsia kasvaa myös korvikkeella, mutta jos äiti kaipaa apua imetyksen onnistumiseen tulisi sitä olla riittävästi myös tarjolla)
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
- 23, rv. 23+6. Olen naimisissa ja esikoista odotan.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
- Olen kyllä syönyt enemmän kuin ennen raskautta, mutta en mitenkään älyttömästi. Kai se ruokahalu kasvoi? Alussa minun ei tehnyt yhtään mieli mitään makeaa pahoinvoinnin takia. Nyt maistuu sekä suolainen että makea.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
- Aivan alussa yökötti jo se, jos kahvinpurut olivat roskiksessa, ts. haisivat siellä. Nyt pystyn juomaan kahvia, joskin olen vähentänyt sitä aika reippaasti.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
- Jep. Aamulla on vaikeaa nousta ja jo kahdeksan jälkeen illalla haluaisin nukkumaan.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
- Oikeastaan mitään muita ikäviä oireita ei ole ollut kuin pahoinvointia alkuraskauden aikana. Mutta onhan tässä vielä aikaa...

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
- Rintsikat menivät vaihtoon aika pian raskauden alettua. Seksipommiksi en kyllä ole itseäni tuntenut, kun on aika tuhti olo. Mutta kuuluu asiaan!

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
- Siirtyihän se, mutta kuuluu myös asiaan. En stressaa juurikaan. Katsotaan sitten asiaa uudelleen, kun vauva on maailmassa.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
- Varsinkin sellaiset ohjelmat, joissa on pieniä vauvoja, itkettävät aiempaa helpommin. Hormonit, hormonit.

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
- En koe, että se miten kauan imettää, tekee kenestäkään hyvää äitiä. Eiköhän aivan muut asiat ole oleellisempia. Toki toivon, että itse voin imettää niin kauan kuin se on tarpeen.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
- Heh, en todellakaan. Vaikka esikoista odotankin ja näin ollen voisin katsoa asioita ruusunpunaisten lasien läpi, en oleta että voin suunnitella mitään etukäteen. Sen näkee sitten.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
28 v., mies vuoden vanhempi.. RV 22+3. Esikoinen tulossa [:)]

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
En juurikaan muuttanut ruokailutottumuksiani raskauden takia. Minkäänlaisia mielihaluja ei ole ollut, eikä mikään ruoka ole kuvottanut. Ainut, mitä huomasin, niin joulun tienoilla (rv n. 13), ei suklaa maistunut yhtä hyvältä, kuin ennen... tosi harmi... [:D] 

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
En huomannut mitään tuoksuja/hajuja, joilla olisi ollut vaikutusta olooni.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
Illalla väsymys yllättää aiemmin kuin ennen, näin on ollut koko raskauden ajan. Nyt on unirytmi kokonaan sekaisin. Iltaisin tulee uni jo 9-10 aikaan ja 5 aikaan hereillä... [8|] 

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
Ei ainakaan vielä ole tälläisiäkään oireita ollut havaittavissa. Naama ja iho muutenkin on reagoinut ikävästi...  [:'(]

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
Pienet muutenkin, eikä ne siitä kovinkaan paljoa kasvaneet ole...

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
n. rv 18... aika kauhiata!!!

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
Työmatkalla radiosta kuuntelin suomen jotain lätkämatsin päätöstä (vancouver) ja tunteet olivat pinnalla.. En kyllä mitenkään ole urheilua seurannut, eikä se kiinnosta... hmm...

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
jeps, ehkä jotain muita riippuvaisuuksia voisi mielummin kehittää. Olisi kuitenkin tarkoitus muksu hoitoon viedä vanhempainvapaan jälkeen, joten ehkä siihen mennessä pitäisi pärjätä ilmankin.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

en ole.. kyllä tässä ehtii vielä... [:D]
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

23 lasissa ja rv 38 paukahti tnä

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

En nyt tie jos ihan hevosena, mut useammin pieniä annoksia.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."


Grillimakkaran
haju ja jopa näkeminen saa mut voimaan pahoin [:'(] Alko about 2 viikkoa ennen raskaustestin tekoa. Myös raskauden keskivaiheilla etos kraanavesi, ei menny millään alas.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."


Pitää paikkansa, koko raskauden ollu tosi alhanen hb elikkä sieltä varmaan juontaa. Mut katkonaista tä nukkuminen on [:-]

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

Suonenvetoa ei oo viel tullu vastaan, mut paha närästys ja turvotus + lantionlöystyminen löytyy. Onneks näitten vaivojen pitäis jäädä synnärille. *tekee ristinmerkkiä*

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."


Paisuvat kyllä, ja aivan päinvastaset tuntemukset vaikka ukkeli niistä tykkääkin. Olen aina ollut isorintanen, mut nä on jo mahottomat [:@]

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

Khyllä, sellaset 22kg tähän mennessä, keskivaiheilla ne tuli pahimmat, about 1kg/vko [:'(]

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

Varsinkin kaikki lapsiin ja eläimiin liittyvät jutut [X(] Ja tietenkin aina kun kuulen "Jos sä tahdot niin"-biisin, sama se minkä niistä versioista [:D]

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."


Aion yrittää, mut jos se on yli kivuliasta, niin sitten siirryn korvikkeeseen. En usko et imettävä äiti on sen parempi kuin ei-imettävä. Ja se on omasta mielestäni aika pelottavaa ku tuli dokumentti naisista jotka imetti 6-vuotiaita lapsia. En voi sille mitään, mut mua karmi [&:]

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

Juu, en. Niin ku neukkutäti sano, synnytys menee omia menojaan, siihen ei kauhiasti vaikuteta. Paitsi et otan epiduraalin, jos vaan saan.

rv 38+0
 
Ah, mikä ihana narsismin riemuvoitto päästä luvan kanssa höpöttämään omista oloista :)

1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
*24 vuotta, raskaus 19+4vk. Naimisissa oon vajaata vuotta nuoremman miehen kanssa ja esikoinen on meille tulossa. Opiskelen puuta ja palikkaa ja työskentelen kassalla.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
* Todellakin syön kuin hevonen. Syön enemmän kuin tuo mies. Ja enemmän kuin luokan äijät. Ihan kotiruokaa ahmin mahan ylitäyteen.. Ja sitten niittä irttareita. Ja neuvolassa sitten naama punasena kerrotaan että paljonkos se vaaka tänäaamuna näytti.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
*Ei kahvin tuoksu mutta muut hajut kyllä. Roskia sai alkuun viedä huomattavasti tiuhempaan tahtiin ulos, röökin savu inhotti (ja sen myös spottasi TOSI kaukaa..) ja pakokaasut lenkillä käydessä, YÖK! Kahvia en kyllä ole juonut muista syistä raskauden aikana, mm. kun ei vaan tee mieli.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
*No aamuisin olen herännyt tosi tosi aikasin, mutta nukahdankin sohvalle jo siinä kaheksan-kymmenen välillä ja siitä jatkan suoraan sänkyyn. Hyvä sitten kuuden-seitsemän välillä herätä ja ihmetellä miksi muut nukkuu vieläkin..:D

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
*Paha olo oli alussa muutaman viikon, mutta nyt ei enää yhtään. Lantiossa tuntuu nyt erittäin kipeitä muutoskipuja, alaselästä säteilee pakaraan ja reiteen. Mutta yllä mainittuja vaivoja ei ole vielä ilmaantunut, mutta onhan tässä monta kuukautta aikaa:p

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
*En todellakaan tunne. Tykkään kyllä kun tissit on paisunu, mutta tunnen itseni silti enemmän muumimammaksi. Meikäläisestä on kyllä seksi hyvin kaukana..

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
*No heti alussa. Eikä varmasti ole mitään suoranaisia raskauskiloja. Siirtynee vielä toisellekin uudelle kymmenluvulle.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
*Joo itkettää itkettää. Itkin minä aiemminkin helposti mutta nyt ei pysty pidättämään. Ei sitten yhtään. Ei siihen mitään dokumentteja tarvita, se vauvaöljymainos jo tekee sen varsin hyvin.

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
*No jotakin sinne päin, painottaen tuota mahdollisimman pitkään. Mutta ei se hyvä äitiys nyt ole imetyksestä kiinni.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
*En todellakaan enkä osaiskaan. Ei herran mutta kätilön haltuun [:D]
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
30 v.  Tämä jälkimmäinen raskaus kesti 41+1.  Lapsi siis syntynyt jo, mutta ajattelin silti tämän tehdä <:) (esikoinen syntyi 40+4)

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
Makeaa piti saada loppuviikkoina päivittäin.  Olo oli niin tukala henkisesti ja fyysisesti että kaipasi lohtua.  Kesäkuumalla kun odotti niin herkuksi valikoitui useimmiten kylmä siideri (mansikka-lime alkoholiton) tai jäätelöä :)

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
Ihme kyllä ei!  Kahvia olisi tehnyt mieli kovastikin mutta yöunet oli tuskan takana muutenkin niin ei pystynyt juuri kahvia juomaan.  Alussa kyllä pahoinvoinnin myötä jäi kahvittelu.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
Melko mielellään joo!  Ainoo vaan ettei tahtonu saada unta ja virkeä esikoinen huolehti ettei äiti päässyt lepäämään silloin kun olis väsyttäny X)

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
Noooo vähemmällä selvisin tässä jälkimmäisessä raskaudessa.  Ennätyslämmin kesä ja loppuraskaus oli kyllä maailman huonoin yhdistelmä!  Se aiheutti pahoinvointia kyllä!

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
Rinnat ei tällä kakkoskierroksella enää eläneet niin voimakkaasti kuin ensimmäisessä raskaudessa.  Pystyin ihmeekseni nukkumaan melko pitkään mahallani ja suihkukaan ei tehnyt rintoihin kipeää!  Ajoittain tunsin kyllä itseni seksikkääksi mutta pahoinvoinnit vei kyllä kaikki sellaiset fiilikset.  Sentään seksihalut pysyivät tällä kertaa matkassa, ekassa raskaudessa ei seksiä juuri tehnyt mieli eikä seksikkyyskään ollut päällimmäisenä mielessä. 

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
Herkutteluista huolimatta painoa tuli vain 12kg koko raskauden aikana.  Sekin on nyt jo kolmessa viikossa lähtenyt pois.  Esikoisen kanssa paukkui kympit kahteen otteeseen, silloin tuli reilu 20kg painoa ja kesti kuukausia ennen kuin paino oli entisellään.  Se oli kova paikka kyllä etenkin kun söin silloin terveellisesti ja sain neuvolasta jatkuvaa syytöstä painonnoususta.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
Tätä odotin mutta niin ei käynytkään (toisin kuin ekalla kerralla).  Tässä jälkimmäisessä raskaudessa olin vain äärettömän pahalla tuulella alusta loppuun asti :(

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
Hyvä äiti antaa lapselleen ruokaa.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
Suunnitelmissa tai oikeastaan toiveissa oli spontaani alatiesynnytys samassa sairaalassa kuin esikoisen kanssa ja epiduraalin kanssa.  Hirveästi en halunnut suunnitella koska eihän nuo asiat ikinä mene käsikirjoituksen mukaan.  Lasketun ajan ylittyessä alkoi pelottaa että menee käynnistyksen puolelle ja päädytään sektioon.  Oikeasti ainoa asia mikä uhkasi lopuksi mennä pieleen oli toi sairaala, siellä oli sulku päällä kun vedet meni mutta onneksi päästiin sinne kuitenkin.  Epiduraalia en kyllä saanut mutta synnytys oli hirveän nopea joten kauaa en ehtinyt kivuista kärsiä!
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

21v, 25+2, esikoinen.



2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

En kyllä. Olen saanut neuvolassa kuulla siitä kuinka pitäisi syödä enemmän, koska ennen raskautta olin alipainoinen / aliravittu... 

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

Ei! Minä <3 kahvi. Kahvia mennyt ihan normaalisti alusta asti, pahoinvointia ei edes alussa ollut, niinkun ei muitakaan oireita oikeastaan. :)

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

Väsymystä on nyt varsinkin alkanut olemaan kun syksy tuli... :/ Väsyttää, mutta ei nukuta.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

Närästystä oli tuossa rv 20 paikkeilla ja nyt varmaan alkaa taas pahenemaan.. Turvotusta ei ole ollut, eikä suonenvetoja (mutta jalat ja välillä kädet puutuu öisin!)

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

Rinnat on kasvanut roikkuvista B-patalapuista turvonneiksi D-kupeiksi. Mutta seksipommi, ehei. Finnejä on rinnus täys, nännit on ISOT ja tummat ja muutenkin aika kyseenalainen olo.

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

Kun plussasin 4päivää ennen menkkojen alkamispäivää, aloin syömään "normaalisti" (aijemmin tuossa kirjoitin jo, että ennen raskautta olin alipainoinen ja aliravittu) ja sain parissa päivässä normaalilla ruokavaliolla painoini 55kilosta 61kiloon (pituuteni 172cm) ja tällä hetkellä paino 66,1.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

Itkettänyt on, mutta muista syistä. Pukkaa syys/raskausmasennusta. Ahdistaa, masentaa ja eniten V*TUTTAA kokoajan. Musta on tullut ihan hirviö, suutun kaikesta heti, huudan, en kestä pieniäkään vastoinkäymisiä ja tällänen ei ole yhtään mun tapaista!

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

Eli jos ei vain tule maitoa tisseistä, on huono äiti, vaikka sille ei itse voi mitään ??? No ei kyllä :) En kyllä hyväksy sitä, että ollaan imettämättä vain koska "se on ällöä". Ällöksi se touhu menee jos imettää vielä jotain 2vuotiasta....

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

Periaatteessa joo. En halua missään nimessä epiduraalia, koska se hidastaa synnytyksen kulkua -> joudutaan antamaan oksitoonia lisäämään supistuksia -> kivut vielä pahemmat. Epiduraalin vuoksi myös joudutaan useimmin leikkaamaan väliliha, katetroimaan tai käyttämään imukuppia kun äiti tunnottomuuttaan ei voi enää ponnistaa... :/
Ilokaasulla, ammeella ja liikkellä pysymällä + kontilleen/kyykyssä ponnistaen meinaan pärjätä, jos en niin sitten joku muu lääkinnällinen kivunlievitys, mutta ei epiduraalia.
 



 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
 
21v. Marraskuussa 22. Nyt menossa rv 27+1. Opiskeluja olisi jäljellä vielä tämä vuosi ja tämän syksyn aikana yritän saada mahdollisimman paljon opintopisteitä kasaan ettei valmistuminen hirveästi venyisi. Mutta tavoitteena olisi valmistua viimeistään jouluna 2012.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
Jep! Ennenkuin tiesin olevani raskaana, olin yrittänyt olla vähähiilihydraattisella dieetillä. Lisäksi olin lopettanut muutamaa kuukautta ennen polttamisen ja sen takia diettikin tuntui älyttömän tuskalliselta koska olisin halunnut kokoajan jotain herkkuja! Noh, kun sain tietää raskaudesta, dietti loppui saman tien ja sen jälkeen ei nälän tunne ole pahemmin kiusannut :) Ja onhan niitä kilojakin sitten tullut. Nyt raskauden alusta 10 kg täynnä..huhhh..mutta mitäpä noista turhaan stressaamaan!! :D Maraboun appelsiinikrokanttisuklaa on ollu raskausajan ehdoton lemppari!!

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
Ei ole ollut pahoinvointeja ollenkaan..Mutta rv 10. paikkeilla kahvin juonti vain loppui..ei se mitenkään ällöttänyt, mutta ei vaan tehnyt mieli juoda sitä. Olen suuri kahvin ystävä ja nyt olen aloittanut sen juomisen uudestaan ( ei tietenkään mitään älyttömiä määriä ) ja hyvältä maistuu!

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
Kesä meni kyllä todella väsyneesti..tuntuu ettei kesästä jäänyt oikeen mitään muistojakaan..Väsymys johtui osittain varmaan siitä, että tein koko kesän fyysistä työtä ulkoilmassa. Syksy on mennyt tosi hyvällä vireellä, päiväunia nukun silloin tällöin, mutta yritän säästää parhaat unet öille. (kun ei vielä potkut herätä)

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
Jouduin pari viikkoa sitten aloittamaan raudan syönnin ja tuntui että sen jälkeen alkoi närästys. Närästys ei vielä ole sietämätöntä, mutta se iskee yleensä iltaisin ja olen muutaman kerran joutunut Rennietä ottamaan jotta olo helpottuisi. Saattaa myös olla että syön liikaa, sillä en ole vielä ihan tottunut siihen ettei mahaan enää mahdukaan niin paljon kuin tekisi mieli syödä! ;) Lisäksi suolen toiminta on ollut vähän sekalaista..välillä ummetusta ja seuraavana päivänä kuralla.. Vauva alkaa pikkuhiljaa olemaan jo niin suuri mahassa, että se painaa virtsarakkoa joissain asennoissa. Niin ja joskus potkaisee kovaa rakon lähelle jolloin tuntuu että tulee pissa pöksyyn.

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
Rinnat ovat kyllä kasvaneet, mutta on ne olleet myös kipeätkin! Rintani eivät ole koskaan mitkään suuret olleet joten onhan se toisaalta ihan mukava kun kerrankin mulla on oikeen tissivako!! :) Hehhh..Mutta seksikkyyden tunne on kyllä pysynyt loitolla, sillä noin rv 22 asti rinnoistani on tihkunut alkumaitoa...tai mitä nyt onkaan sitten..Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Vielä en ole alkanut liivinsuojia käyttää, mutta öisin ne olisivat tarpeen! Kuka nyt haluaa yöllä käyttää ahdistavia liivejä?! Mielummin sitten pesen lakanoista maitoläntit pois useammin..

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
Kyllä..Se 10 kiloa alkaa olla täynnä ja laskettuun aikaan olisi vielä vajaat 3kk..täytyy tarkkailla vähän syömisiä ettei hirveästi yli 20 kilon ainakaan menisi. Olen sen verran lyhyt että jos raskauden jälkeen kilot eivät karise, painoindeksini lähestyy jo sairaalloista lihavuutta!

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
 Mieheni mielestä en ole ollut yhtä hellyydenkipeä kuin ennen raskautta.. Kai se voi niinkin päin mennä :) Mutta jotkut biisit (erityisesti kaikki Teleksin uuden levyn kappaleet) saavat minut itkemään. Lisäksi mieheni käy vielä viikonloppuisin hoitamassa kotitilaansa, jolloin ikävä meinaa olla niin iso ettei itkun tullessa siitä meinaa tulla loppua. En ole vielä saanut mitään raivopuuskia vaan tuntuu että olen ollut normaalia rauhallisempi..

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
Itse haluaisin imettää ainakin sen puoli vuotta. Ja toivottavasti tämä alkumaidon tihkuminen tarkoittaa että imetyskin tulee olemaan mahdollista. Ei välttämättä helppoa, mutta mahdollista kuitenkin. Ja noloa myöntää, mutta olen uskotellut itselleni että kyllä ne kilot sitten lähtee kun imettää! Osasyynä tuohon uskomukseen on se, että äitini on aina saanut raskaudesta kertyneet kilot pois imettämällä..

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

Enpä ole edes hirveästi miettinyt koko synnytystä! Meidän suvussa lapset on syntynees suhteellisen nopeasti joten luulen, että luonto hoitaa kyllä homman.. Meidän on vain ymmärrettävä lähteä ajoissa sairaalaan, sillä lähin synnytyssairaala on yli tunnin ajomatkan päässä. Toivoisin kyllä että mieheni pääsisi synnytykseen mukaan, mutta hän on töissä metsäalalla opettajana ja jos sattuukin olemaan esimerkiksi kaukana maastotöissä, ei sieltä kovin nopeasti pääse lähtemään kohti sairaalaa. Lisäksi olen henkisesti valmistautunut jo siihen että vaavi tulee pihalle hieman laskettua aikaa ennemmin..Kai näilläkin asioilla voi olla joku perinnöllinen yhteys sillä äitini on synnyttänyt minut ja sisarukseni kaksi, viisi ja yhden viikon ennen laskettua aikaa..


 

1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

23 vuotta, raskausviikot 12+4

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
 Totta. Koko ajan nälkä. Ennen en pystynyt aamuisin syömään mitään, mutta nykyään on pakko syödä, muuten tulee huono ja heikko olo.


3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
Ihan alkuraskaudessa joo.. Mutta silloinkin oli pakko juoda ainakin yksi kupillinen, ettei tullut päänsärkyä. Nyt himoitsen kahvia ja sen tuoksua :) 


4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
Totta. Kahdeksan tunnin yöunet ei riitä enää mihinkään.. Töiden jälkeen on pakko nukkua päiväunet.


5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
Ei tähän mennessä ainakaan mitään näistä.


6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
Totta :D rintani ovat täyteläiset ja kauniit. Useimmiten olo on seksikäs.


7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
Ei vielä ainakaan.


8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
Totta. Ennenkin olen ollut herkkä, mutta nyt herkistymisen määrä on triplaantunut, vähintäänkin.


9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
Se imettää joka siihen pystyy ja joka haluaa imettää. Kaikki eivät siihen pysty, enkä itse ainakaan aio ottaa stressiä asiasta.


10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
En. Enkä haluakaan suunnitella. Siihen on onneksi vielä aikaa, ja asiat menee omalla painollaan.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

40 vuotta, 18+3, esikoinen tulossa

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

Olen syönyt ihan normaalisti. Mitään mielitekoja ei ole ollut eikä myöskään ruokahaluttomuutta.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

Kahvia olen juonut koko ajan noin 2 kuppia päivässä. Aina se ei maistu, joten saattaa kupista puolet joutua viemäriin. Tosin näin oli ennen raskauttakin.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

Kyllä! Iltaisin en jaksa valvoa 22:ta pitempään ja aamuisin on vaikea herätä. Päiväunia en ole nukkunut, vaikka välillä tekisi mieli.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

Taidetaan mennä niin alkupuolella vielä, ettei mitään ikäviä oireita ole alkupahoinvoinnin jälkeen ollut.

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

Rinnat ovat kamalan kipeät ja joudun nukkumaan liivit yllä. Rintojen koko ei ole vielä muuttunut mihinkään, samat liivit käy. Olen valmiiksi rintava ja kauhulla odotan, jos nämä vielä paljon tästä kasvavat.

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

Tulee pakostakin siirtymään, kun lähtöpaino oli kilon alle uuden kymmenluvun. Toivottavasti ei siirry montaa kertaa.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

Liikutun helposti ja tirautan kyyneleet. Erityisesti ilosta.

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

En aio ottaa paineita tästä asiasta.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

Tässä vaiheessa ei ole vielä tullut mietittyä synnytystä kovinkaan paljoa. Toivon, että siellä pääsee kuumaan suihkuun tai lämpimään altaaseen, kun lämmin vesi lievittää parhaiten kipua. Menkkakipuihin ja aikoinaan myöskin vatsan alueen leikkauskipuihin on tullut vietettyä suihkussa pitkiä aikoja.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

ensi kuussa 24 v. nyt rv 31+6

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

Alussa en todellakaan kun kaikki ällötti, nyt kaikki suolanen olis niiiiiin hyvää!

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

Ei kahvin, mutta esim. lihatuotteiden ja tuoreen leivän tuoksu kyllä

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

Ei nyt niinkään, toki väsytti enemmän kuin normaalisti mutta esikoisen kanssa on niin mahtavaa touhuta että väsymys unohtui nopeasti

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

Jep! Varsinkin ekassa raskaudessa kävin läpi kaikki mahdolliset oireet! Tämä toka on ollut pikkasen helpompi vaikka esim. närästys on vielä pahempi

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

Kyllä on ollut kieltämättä turhauttavaa kun ostaa uudet, isommat liivit ja muutaman viikon kuluttua ne ovat pienet, hartioita särkee ja tissit roikkuu..

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

Kyllä vaan! Tosin kun aina olen jonkin verran ylipainoinen ollut niin enpä jaksa tästä stressata

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

Eikä pelkästään näin oikeasti surullinen aihe vaan myös esim. tietyt mainokset, kymppiuutisten loppukevennys yms..

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

Hyvä äiti voi olla imettämättäkin. Esikoista imetin 2 viikkoa kunnes maidon tulo lakkasi ja rehellisesti sanottuna imetys on yksi kamalimpia asioita joita olen joutunut tekemään! Ylpeänä voin sanoa että se ei ole minun hommani, ei minulle sovi enkä aio tätä seuraavaakaan imettää!

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

En todella! Esikoisen synnyttämisestä jäi niin kovat traumat että tiedän että kaikki voi mennä täysin pieleen. Pelkopolilla on toki käyty vähän suunnittelemassa että mitä tehdään ainakin eri tavalla mutta harvoin nämä synnytyksen menee suunnitelman mukaan :)
 
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

20- vuotias, 9+1, esikoinen.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

En ainakaan vielä, kun raskaus niin alussa ja pahoinvointi ottanut vallan. Illalla kyllä kärsii syödä, mutta enemmän suolainen maistuu.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

Totta. Etenkin aamusta päivään.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

Check! Väsymys on oikeastaan alkanut kunnolla vasta nyt ja on melkos lamaannuttavaa.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

Huh, ei onneksi.. Mutta uskoisin, että tuleman pitää vielä jotain näistä.

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

Ei vielä. Nännit aristavat jonkin verran ja ilman rintaliivejä aristaa rintoja enemmän, kuin ne päällä.

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

Nyt oli pudonnut hieman painoa oksentelun seurauksena, mutta tuleehan sekin nousemaan.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

Voi kyllä. Oon muutenkin herkkä tämmöisissä asioissa ja välillä on jo päiviä, kun oudoimmatkin asiat itkettää. Elämä lapselle- konsertin tullessa kului kyllä valtavasti niistopaperia.

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

Mielestäni jokaisen oma asia.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

En suinkaan. Otan vastaan mitä tuleman pitää. Eikä koskaan voi tietää valmiiksi mitä tapahtuu, enkä haluakkaan.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
32v, nyt menossa rv 27+0

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

oikeastaan kyllä, mutta olen suosinut koko raskausajan pieniä kevyitä välipaloja, kuten esim. hedelmiä ja vauvasoseita isojen aterioiden välillä.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

ei, paitsi seisoneen kahvin haju. olen juonut kahvia koko raskausajan aamuisin yhden mukillisen, päivällä olen juonut teetä.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

kyllä, näin juuri. etenkin alkuvaiheessa olin tosi väsynyt ja nukuin 15min-1,5h päiväunia töiden jälkeen. nyt tuntuu taas, että väsymys iskee uudelleen

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

suonenvetoa on toisinaan yöllä, inhottavaa herätä siihen :( närästystä oli alkuvaiheessa, kun vielä söin tulisia ruokia ja valkosipulia. turvotus helpottanut, kun olen alkanut juomaan vettä enemmän.


6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

ihan julmetun isothan nämä on, liekö nyt menossa 80 D-kuppi vai peräti 75 E. mun lähtökoko oli 75 C. en kyllä tunne itseäni enää seksipommiksi, vaan lähinnä norsuksi.

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

painoa tullut 10kg, ei mitään ylimääräistä. laiha mä olen aina ollut.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

en katsele dokumentteja, mutta eläimiin liittyvät julmuudet alkaa aina itkettämään.

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

sanoisin, että mikäli maitoa vain tulee, on hyvä imettää mahdollisimman pitkään. itse olen miettinyt 9-10kk

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

mä en tiedä mitä odottaa. en osaa edes pelätä mitään muuta kuin kohtukuolemaa.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

19v. 32+3

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

Kyllä, molemmat kelpaa :D Ehkä enemmän kuitenkin olen ollut makean perään.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

Alkuraskaudessa kyllä. Itse en kahvia ole ikinä juonutkaan eikä kahvi ole ikinä tuoksunut hyvälle, mutta alkuraskaudessa monetki hajut etoivat.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

No tuo ei mulla pidä paikkaansa. Toki väsymystä piisaa, mutta olen kyllä koko raskauden ajan herännyt aina melko aikaisin ja mennyt aikaisin nukkumaan. Päivät olen pärjännyt suurimmaksi ilman päiväunia, mutta väsymystä piisaaa :)

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

Suonenvetoa on ollut pari kertaa mutta nämäkää ei oo sattunu yöllä. Närästystä ollut noin puolesta välistä raskaudesta asti. Jalat eivät ole juurikaan turvonneet. :)

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

Rinnat paisuivat alkuraskaudessa todella mahdottomasti, mukavat raskausarvet ympäröi molempia rintoja :D Mutta sen kummemmin seksipommiksi en itseäni kylläkään ole tuntenut :DD

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

Aivan näin :D !

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

Näin juuri :D Itkin vuolaasti kun katsoin Elämä Lapselle - konserttia ja siinä joku pieni lapsi lauloi yhdessä Arttu Wiskarin kanssa :D Näitä esimerkkejä kyllä piisaisi :D


9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

Mä en kyllä yhdy tähän millään muotoa. Jokainen imettää niin pitkään kun parhaaksi näkee (jos siis vain pystyy imettämään). Tämä asia on niin yksilöllistä.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

En todellakaan. Synnytyksen suhteen olen täysin pihalla :D
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

22v, rv12+5, olen ollut naimissa melkein 2 vuotta ja esikoista odotellaan :)

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

Ihan alussa oli nälkä koko ajan, mutta sitten iski pahoinvointi. Muuten ihan normaalisti olen syönyt. Kivennäisvedet ja kana eivät houkuttele enään yhtään.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

Eipä kahvi vaikuta mitenkään. En ole koskaan pahemmin juonut sitä enkä juo vieläkään.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

Kyllä vain. Voi kun se olisikin mahdollista.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

Ei ole vielä (toivottavasti ei tulekkaan).

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

Ovat paisuneet ja kohta pitäisi mennä liiviostoksille. Urheilurintsikat ovat olleet kova sana, myös yöllä.

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

Tulee siirtymään, kunhan ei kahta kymmenlukua siirtyisi..

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

Liikuntun melkein mistä vaan mikä liittyy lapsiin

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

Ei imetys tee hyvää äitiä

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

En todellakaan ole :D
 
Takaisin
Top