Minun raskauteni

undulaatti

Sukkela juttelija
Kopioin toiselta foorumilta.... [:D] Eli tämähän on Vauva-lehden "raskaustesti". Mukava lueskella muiden juttuja.. [:)]
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

Lauantaina 20 v [:D], 34+5

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

Ihan totta. Alusta asti on ruokahalu ollut valtava koko ajan. Pahoinvointiakaan ei ole ollut, joten olen sitten syönyt koko ajan jotain... [8|] Sekä makeaa, että suolaista.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

Pahoinvointia ei ole ollut ollenkaan, ei hajuista, eikä mistään muustakaan.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

Väsytti kyllä hirmuisesti koko ajan, nykyäänkin vielä, mutta se johtuu lähinnä matalasta hb:sta. Nukkunut olen koko raskauden tosi hyvin ja vieläkin. *koputtaa puuta*

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

Suonenvetoa ollut ehkä pari kertaa, närästystä nyt loppuajasta ihan liikaa, turvotusta ei onneksi. Muutenkin tosi oireeton ja helppo raskaus ollut. *koputtaa puuta taas*

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

Totta. Mieheni on ihan innoissaan paisuneista rinnoistani vieläkin ja itse olen sinut muuttuneen kroppani kanssa, joten voin samaistua tuohon.

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

On siirtynyt. 11 kiloa tullut tähän mennessä, eikä edes kauhistuta. [:)]

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

Tuota en ole nähnyt, mutta joka asialle kyllä itken. Lähes päivittäin, alusta asti ollut samanlaista ja jatkuu vain....

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

Ei se imettäminen hyvää äitiä tee, vaan ihan muut asiat. Imettämisen haluaisin kuitenkin onnistuvan.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

Eipä siitä mitään käsikirjoitusta ole kirjoiteltu, eikä kirjoiteta. Menee omalla painollaan, kivunlievityksiä olen kuitenkin miettinyt ja niitä olen valmis ottamaan vastaan.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa)
Tän kuun lopussa 38-vuotias... Nyt menossa 38+1. Neljäs raskaus mutta viides lapsi [:)]. Raskausdiabetes iski huolimatta siitä etten kuulu mihinkään riskiryhmiin jos ei ikää lasketa. Nyt sitten pistellään joka ilta.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
No en... Alussa ei maistunut ja nyt ei saa syödä mitään hyvää...

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
Vähensin aluksi, se tuoksu etoi jossain kohtaa mut kyllä sen kaks kuppia join silloinkin.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
Silloin aluksi joo... Siitähän olis pitänyt tajuta et oon raskaana kun nukutti koko ajan [:D]. Nyttemmin unet on vähissä...

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

Jep, tässä kohtaa löytyy kaikki vaivat. Ja ikäkin varmaan tekee tehtävänsä, nuorena oli niin paljon helpompaa.

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

Paisuihan ne... Ei seksipommioloa silti, päinvastoin.

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
Eri kymmenluku joo, mutta tällä kerralla paino on noussut maltillisesti (kiitos tän rd:n).

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
Välillä olen itkenyt kaikkea mahdollista. Vaikka sitä et vesi lasissani ei olekaan rittävän kylmää...[8|]

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
Mä aion. Muut tehkööt miten tykkäävät. Koen että yrittää pitää mutta rajansa siinäkin.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

No en ole. Menee niinkuin menee, niin on ollut tähänkin asti.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

Juuri tuli täyteen 25vuotta, rv 30+6. Esikoinen tulossa, avoliitossa elellään miehen kanssa.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

Ruokatottumukset eivät ihme kyllä ole hirveästi muuttuneet eikä oikeastaan mitään erityistä ole tehnyt mieli. Toki hieman enemmän antanut itsensä herkutella kun normaalisti, mutta itsekin oikein yllätyin tilanteesta. Nykyään ei edes hirveästi masuun mahdukaan, kun alkaa ahdistaan ja närästään, toisaalta hyvä niin[:)]

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

Alussa kaikki syöminen ja syömättömyys sai voimaan pahoin ja oksensin melki päivittäin. Sairaslomallakin taisin viikon verran olla. Onneksi ei kestänyt pahin vaihe kun kolmisen viikkoa. Alussa tulikin aika paljon naposteltua kaikkea, että sai huonon olon pysyyn poissa. Sit vaan loppui kun seinään eikä oo takasin tullut.
Hajut eivät ole juurikaan ärsyttäneet. Tai no ehkä tupakka (entinen tupakoitsija) toisinaan, mutta nyt senkin hajun jo sietää.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

Alussa tuli paljon nukuttua päikkäreitä, kun kävi töissä, mutta nyt 12 tunnin unilla jaksaa hyvin koko päivän. Viimeaikoina öisin vaivanneet levottomst jalat ja siksi ollut nyt hieman vaikeampi nukahtaa. Yksittäisiä uupumiskohtauksia kyllä tulee aika usein, mutta menevät pian ohi. Mutta joo kyllä huomaa, että kroppa alkaa oleen väsynyt ja tekee paljon töitä.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

Todella kaikki nämä vaivaavat päivittäin. Turvotus vielä vähäisempää. Puolen välin jälkeen kiusanneet tiheästi harjotussupistukset ja erinäiset kolotukset. Loppupeleissä kuitenkin  melko hyvä olla.

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

Rinnoille en löydä enää sopivia liivejä, muutenkin olivat isot. Silloin tällöin kun on laittautunut, niin toteaa itsestään, että ei hassumpaa, mutta muuten olen nauttinut siitä, kun voi vaan viilettää pipo päässä ilman meikkiä toppapuvussa[:)]Kerrankin elämässä[:)] Vatsa on kaunis ja sen voisin pitää raskauden jälkeenkin[:D]

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

Tähän mennessä tullut n 13 kg.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

Olen itkenyt raskauden aikana tosi vähän, mikä yllätti suuresti. Sitä enemmänkin oon kiukutellut ja raivonnut[:D]Selittämättömiä tunnepuuskia on kyllä yllin kyllin. Voi mies parkani

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

Toivon, että imetys onnistuu alusta saakka, mutta en ota siitä mitään stressiä. Ihan yhtä hyvin lapset korvikkeellakin kasvavat. Toivon myös, että lapsi oppii syömään sekä pullosta että tissiltä, niin miehenikin voi osallistua syöttämiseen eikä tunne itseään ulkopuoliseksi.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

En ole juurikaan synnytystä miettinyt eikä se pelota (ainakaan vielä). Luotan ammattilaisiin ja siihen, että he kertovat mitä pitää tehdä. kivunlievitys on tervetullutta. Synnytys on kuitenkin vaan hetki. Elämä pienen vauvan kanssa enemmänkin jännittää.

Ja undulaattille kiitokset, tää oli tosi kiva juttu[:D][:D][:D]
 
Hyvä idea undulaatti.. Täytyikin tulla heti vastailemaan tässä vapaapäivän ratoksi kyselyyn[:)] Vauva-lehdessä on tullut tätä raskaustestiä lueskeltuakin..


1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

Ikää on 23, ja toukokuussa (äitienpäivänä[:D]) tulee 24 vuotta täyteen.. Raskausviikkoja on 31+2.. Avoliitossa elelen miehen ja meidän 4 kissan kanssa..

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

No ainakin suurinpiirtein.[:D] Aluksi oli etovaa oloa tietyistä hajuista, kuten työpaikan astianpesukone, mutta kunnon pahoinvointia ei kuitenkaan ollut, joka olisi ruokahalua vähentänyt. Aina tekisi mieli olla jotain syömässä, mutta pitää hieman koittaa rajoittaa.. [:)]

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

Se kyllä.. tosin ei tuota kahvia mene vieläkään alas.. yritetty on[;)] Toivottavasti raskauden jälkeen alkaisi tuo kahvikin taas maistua uudelleen..

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

Väsymystä oli etenkin alkuraskaudesta todella paljon. Tosin hemppakin oli tippunut alas, nyt kun rautaa syö ja hempat kohdallaan on töissäkin tullut jaksettua ihan hyvin. Öisin kyllä uni tulee hyvin, eikä vessaheräilyt ainakaan vielä ole haitanneet unen laatua, hyvin olen aina nukahtanut uudelleen[:)]

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

Suonenvetoa on ollut muutamasti, viime yönäkin siihen tuli herättyä.. Närästystä tuntuu tulevan etenkin iltaisin, eilenkin nukkumaan mennessä tuntui tuo kurkku olevan ihan tulessa[&:]. Turvotusta ei vielä ole ollut, mutta ehtiihän tässä sitäkin tulemaan..

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

Mies kyllä tykkäsi rintojen uudesta koosta, ei se tässä kyllä ole ihan seksipommi oloa tehnyt.. Vaikka miehen huomio rintoja kohtaan onkin ollut mukavaa[;)]

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

Näin se on tehnyt, mutta ei huolestuta asiasta.. [:)] Toivotaan, että kilot lähtevät yhtä hyvin poiskin, kun ovat tulleetkin..

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

Juuri viime sunnuntaina itkin, kun katselin neloselta Löytökoiralle koti -ohjelmaa! [:)] Mies vaan päivitteli, että miksi pitää katsoa tuollaisia ohjelmia, kun ne saavat miut itkemään. Eihän sille minkään voi, ne vaan on niin koskettavia tarinoita.. On tässä muutenkin tuntunut olevan itku herkillä raskauden alusta asti..

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

Jokainen tekee omien kykyjensä ja halujensa mukaan. Ei se äidin hyvyys imetyksestä ole riippuvainen.. Itse yritän imettää vauvaa toivottavasti sen ekat puolivuotta suurinpiirtein, mutta ei voi tietää kuinka se tulee onnistumaan..

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."


No jonkin verran on tullut synnytystä suunniteltua, mutta eihän sitä tiedä yhtään mitä se tuo tullessaan.. Vielä ei kuitenkaan ole alkanut suuremmin synnytys pelottamaan.. En haluaisi lääkkeellisiä kivunlievityksiä käyttää. Siskoni kanssa puhuttiin homeopaattisista keinoista, joten menen erään hänen tuttunsa luokse käymään, ensin saamaan hieman homeopaattista hoitoa itsekin, ja sieltä sitten saan keinoja mukaan myös synnytykseenkin..[:)]
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
25v, synttärit on tosin parin viikon päästä. Viikkoja on tänään 26+4. Ensimmäistä odottelemme.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
Välillä tuntuu että jaksaa, mutta tämä turvotus on pitänyt huolen siitä, että ähky tulee tosi helposti, joten varsinkin iltaisin ei tarvitse kovin paljoa syödä. Joskus tuntuu, että tavallinen marjaviili tökkii jo puolessa välissä.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
Enpä ole huomannut. Minusta kahvi ei koskaan ole maistunut hyvälle, join sitä lähinnä vaan tupakoinnin kaveriksi. Ei se siis maistu sen kummemmalle nytkään, pahaa kuten aina ennenkin.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
Väsymystä oli tosi paljon varsinkin alkuraskaudessa. Päikkärit kesti päivittäin parikin tuntia, silti ei ollut mitään ongelmia nukkua 9h yössä. Silti väsytti. Valitettavasti vain olen öisin nykyään niin huonouninen, että yöunet on enemmän tai vähemmän taistelua kello viiden jälkeen.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
Suonenvetoa ei ole ollut, eikä jalkojen turvotustakaan. Ainakaan vielä. Lievää närästystä on ollut silloin tällöin. Turvotus vatsassa taitaa olla nyt se inhottavin vaiva.

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
Kyllä alkuun oli mahtavaa katsella, kun muodostui oikea rintojenvälikin ja ne näytti niin täyteläisiltä. Nyt ei enää niin innosta, koska nännitkin ovat jo kasvaneet ja rinnat näyttävät raskaanaolevan rinnoilta eikä seksipommin.

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
Vielä ollaan samalla kymmenluvulla, kuin aiemminkin. 70-raja mennee varmaan kohta rikki.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
Ei nyt sentään. Mutta kaikennäköistä on itketty. Todennäköisesti vielä normaalia herkemmin, vaikka olenkin muutenkin herkkä itkemään.

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
Ehkä hyvä äiti yrittää imettää pitkään. Tähän itsekin tähtään, toivottavasti onnistuu.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
Onhan sitä tullut mietittyä miten haluaa synnyttää ja kivunlievityksenkin suhteen minulla on tarkka mielikuva. Mutta olen näissäkin ajatuksissa avoin sille, että on hyvä olla joku, mistä lähdetään liikkeelle. Eletään kuitenkin sitten tilanteen mukaan.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
27v, viikkoja tänään 27+6. Ensimmäinen lapsi on tulossa.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
kolmannella kuulla kaikki ruoka tökki vaihtelevasti hieman, eikä mitään karmeita mielitekoja ole tullut ollenkaan. Kaiken sortin hedelmiä ja marjoja tekee jatkuvasti mieli, niitä voisin syödä ihan ähkyyn asti!! Nyt on viimeisen viikon ajan myös makea maistunut ihan liikaa...

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
Kolmannella kuulla tosiaan syöminen tökki hieman, ja syömisen jälkeen tuli hetkellinen pahan olon aalto joka meni parissa minuutissa ohi.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
Vuorokausirytmini on ollut koko raskauden ajan aivan uskomattoman vahva. Illalla sammun niin aikaisin, että aamuherääminen kuudelta töihin ei tee ollenkaan tiukkaa vaan olen aamulla virkeä! Nyt viimeisellä kolmanneksella tosin olen alkanut kaipailla päikkäreitä ja otankin usein sohvalla "välikuolemia" illalla tv:tä katsellessa.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
Suonenvetoa oli nyt viime viikolla parina yönä mutta ne taittuivat heti magnesiumilla. Samalla poistui minua öisin vaivannut lonkkasärky.

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
Juu, ovat kasvaneet kyllä...onkohan minulla tällä hetkellä yhdet liivit jotka vielä mahtuvat päälle?!

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
Uudelle kymmenluvulle on kyllä siirrytty, vaikka painoa on tullut vasta 6kg ekasta neuvolasta.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
Minä vollotin hurjaa remonttia jonkun aikaa raskauden puolenvälin paikkeilla. Myös mm. maamme-laulu sai minut kyynelehtimään vuolaasti.

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
Hyvä äiti imettää juuri sen aikaa kun itse haluaa tai pystyy, piste.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
As if!!! Onhan sitä miettinyt eri vaihtoehtoja, mutta sillä mennään että mitä vaan voi tapahtua eikä mikään mene suunnitelmien mukaan!
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
 
32vee, 26+6


2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
 
No jaa, välillä enemmän, välillä vähemmän. Kestosuosikkina rahka+mandariinilohkot (säilyke) ja sokeria päälle.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
 
Dallaspullan tuoksu sekä ED-energiajuoma saivat alussa voimaan pahoin.


4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
 
Kenties, mutta se on ihan normaaliolotila, eikä mitenkään yhteydessä raskauteen [:D]


5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
 
Suonenvetoa kyllä, mutta vain vasemmassa jalassa *koputtaa puuta* En edelleenkään tiedä, mitä närästys on - en ole KOSKAAN kokenut *hakkaa nyrkillä puuta* [8D]


6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
 
No rinnat on kyllä kaksi kuppikokoa isommat kuin normaalisti, mutta tuo seksipommipuoli on vähän hakusessa...


7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
 
Jep jep, järkyttävää, että painolukema on suurempi kuin miehelläni!!!


8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
 
Ei lapset, mutta eläimet! Tosin tämäkin on ihan normaalia, eikä raskaudesta johtuvaa...


9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
 
Tästä en tiedä yhtään mitään [:D]


10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
 
Anteeksi, suunnitellut mitä?! Hyvä, kun sentään olen saanut hoidettua korvausasiat Kelan kanssa ajoissa!
 
Todellakin tämä oli kiva idea!! [:)]


1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
24, syksyllä 25, 27+4, ensimmäinen lapsi, toinen raskaus.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
Olen aina syönyt, kiitos aineenvaihdunnan, kiloja kun ei tule. [:D]  Mutta olen ihmetellyt, kun mitään tiettyä mielihalua ei ole. Joten ihan samalla lailla syön kun ennenkin.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
Ei, eikä tupakan haju. Ei pahoinvointia ollenkaan tässä raskaudessa.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
No sillon alussa kyllä, niinkun tuntuu olevan kaikilla. [:)] Nykyiseen erona se, ettei päivällä niin väsytä, eikä illallakaan, mutta uni tulee muutamassa sekunnissa kun menen sänkyyn ja helposti vedän(niinkun ennenkin) 12h. Vielä ei siis ongelmia nukkumisessa.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
Suonevetoa ihan pari kertaa, närästystä pari kertaa tosi vähän niin, että juuri olen tajunnut sen närästystä olevan. Ennen ei ole siis närästänyt. Ei turvotusta vielä.

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
Rinnat ovat kasvaneet aika vähän, mutta nyt alkaa vanha kuppikoko olla liian pieni. Joten siltä osin ehkä seksikäs olo, mutta kuten miiuhoo sanoi, kasvaneet nännit vievät sitten sitä innostusta pois. Ja seksipommiksi en tunne itseäni siksikään, että iho on aika huonossa kunnossa. Kunnon hormoonihirviö-naama. [:'(] Siihen kun vielä lisää tummat silmänaluset. Ilman ripsiväriä voin siis lähteä ulos kämpästä, mutten ilman peiteväriä. [>:]

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
Ei ole siirtynyt vielä. Ehkä 5kg tähän mennessä. Mutta nyt kai sitä alkaa tulemaan kun vähän vajaa 2kg tuli viime neuvoloiden välissä.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
Olen ennenkin itkenyt herkästi, mutta nyt kyllä vielä herkemmin. [:D] Esim eilen Täydellisten naisten aikana. Yksi ilta meinattiin hakea ruokaa mukaan kotiin ja isäntä ois halunnu kiinalaista, minä en, ei löytynyt parkkipaikkaa ja ei sitten tiedetty mistä haetaan. Itku tuli. [:D]

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
Jos nyt kärjistetään niin sekö on sitten ihanteellisen pitkään, että lapsi on jo usemman vuoden, kävelee itse tissille ja puhuu äidille kuinka haluaa tissiä? [:-]
Ei vaan, samoilla linjoilla kun täällä usea, että kokeilen kyllä ja tahtoisin alun imettää. Mutten ota stressiä jos ei se onnistukaan enkä usko imettäväni ainakaan yli puolta vuotta.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

Ei. Nyt yksi päivä vähän lueskelin millasia kivunlievityksiä on, ja siihen se varmaan jää. Se menee miten se menee, ja yleensä jos suunnittelee, se ei toteudu. Eikä vielä ainakaan jännitä yhtään.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
-33v. kolme ja puoli vuotta yritimme luomuna lasta ja nyt vihdoinkin tärppäsi. odotan ekaa lastamme. viikolla 22 menossa ja laskettuaika 21.6

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
- en todellakaan. [:D] eka kolmennes ja rapiat päälle oksensin 24/7 useasti päivässä/yössä eikä mikään muu mennyt alas kuin mandariinit, mehukeitot, leipä, tee, tomaatti ja muut kasvikset/hedelmät. viikolla 19 alkoi ruoka maistumaan. mutta en saata syödä kuin pieniä annoksia kun heti olen täysi ja olo epämukava.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
-kyllä!! kahvia en voinut sietää ollenkaan koko ekalla kolmanneksella.. lisäksi kyllä kaikki muutkin hajut/tuoksut sai oksentamaan..[:'(][:'(]
nykyisin juon jo taas kahvia, varsinkin aamuisin vaikka päätin että kahvinjuontia en aloita uudelleen...... [;)]

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
- aluksi kyllä mutta melkein heti alkoi ne yövalvomiset. nukahdin kyllä jo heti ysin jälkeen mutta heräsin yhdeltä valvomaan sekä aamuyöstä ja silti olin pystyssä jo viimeistään seiskalta... vauva valmistellut mua yöheräämisiin jo alusta asti ilmeisesti.. [:D]

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
- noiden lisäksi kaameeta päänsärkyä, nuhaa sekä rakennekipuja.... [&:]

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
- raskauden alussa mieheni ihaili kasvaneita rintojani ja oli ihmeissään kuinka ne voi niin paljon kasvaa.. tosin turvotus laski useiksi viikoiksi mutta nyt näkyy taas kasvaminen alkaneen... olo ei todellakaan kyllä ole kuin seksipommilla... muutoinkin raskaushehkumiset tää on jättänyt muille..

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
-ei vielä. ekasta neuvolasta painoa tullut sittenkin vain vajaa kilo...

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
- itkee tuhraan varsinkin näitä vau-palstan juttuja lukiessa.. varsinkin synnytystarinoita lukiessa... :) muutenkin liikutun nykyisin helposti. [:)]

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
- äitiyttä ei mitata imettämisellä. hyvä äitiys on niin paljon muutakin.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
- no siinä mielessä että päässä se on käyty läpi aika monesti ja kätilölle ilmoittanut toiveeni mutta jokainen synnytys on omanlaisensa eikä sitä voi käsikirjoittaa valmiiksi. vaikka kuinka haluaisi.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
Parin päivän päästä 34v, tällä hetkellä rv. 37+5, ekaa lasta odotamme.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
Raskauspahoinvointia kesti noin 19. viikolle asti ja pahoinvoinnin aikana paras olo oli silloin, kun söi, joten tuli syötyä usein kaikenlaista. Pahin ällötys on ollut leipä! Pahoinvoinnin jälkeenkin on ruoka maistunut hyvin koko ajan.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
Juu, muistaakseni alkuraskaudesta ei tehnyt mieli, nyt on jo pitkään tehnyt mieli kahvia, mutta en juo, koska vatsani ei sitä kestä. Lopetin kahvinjuonnin jo yli 1,5 vuotta sitten.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
Olen ollut koko raskauden melko väsynyt.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
Suonenvedolta olen lähes täysin säästynyt toistaiseksi, närästystä on ollut jonkin verran, jalkojen turvotusta vähäsen.

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
Paisui pari kuppikokoa ja on hauska kokemus, vaikken olekaan kärsinyt pienistä rinnoista, vaan ne on mun puolesta ok. Mieheni "kohteliaasti" kommentoi, että nyt nuo rupee olemaan normaalin kokoiset, heh [:D] Mutta en ota totakaan loukkauksena, koska tiedän, että myös mieheni pitää normaalisti pienistä rinnoistani ja tää on hänellekin vaan jännää vaihtelua, että on isot. Seksipommiksi en itseäni kuitenkaan koe.

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
Kyllä vain ja kohta mahdollisesti toisellekin uudelle kymmenluvulle. Noin 15kg tullut. Painan reilu 10kg enemmän kuin mieheni. [:D]

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
Melko vähän olen herkistellyt pieniä asioita raskauden aikana. Mulla on ollut oikeasti suuria suruja ja niitä olen itkenyt.

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
Plaa plaa. Jos imetys onnistuu, niin tietty sitä kannattaa tehdä. Eli ihan sen mukaan, miten kenelläkin onnistuu. Minä haluaisin kokemuksen imettämisestä ylipäätään, mutta lääkärit ovat sanoneet, että sydänlapsemme ei jaksa imeä ainakaan aluksi muutamaan viikkoon ja sen jälkeen voi olla vaikea alkaa. Mutta katsotaan, miten käy.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
En todellakaan. Täysin avoimin mielin koitan asennoitua.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
- 19.vuotias. 1kuukauden ja 6.päivän päästä 20. [:)] rv 26+3.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
- Alussa en syönyt oiken mitään pahoinvoinnin takia,mutta nyt kyllä menee aika paljon tavaraa! [:D]

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

- En yleensä ollut juonut kahvia ollenkaan,mutta ei sen haju muistaakseni tehnyt pahaa,mutta joidenkin ruokien hajut ja kissojen ruokien haju.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
- kyllä olisin. Väsytti aivan jumalattomasti alussa.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
- Nämä kaikki minulta löytyy tässä vaiheessa. Eli tuoretta kamaa! [:D]

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
- On kyllä rinnat kasvanut,mutta en tunne itseäni seksipommiksi. Mies kyllä saattaa ajatella silleen [;)] Kun välillä olen vilauttanut ja tokaissut "Kato miten isot tissit mulla on! [:-][:D]"

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
- Painoni nousi viimeisen 4 viikon sisällä sillee että ne kilot ovat oikeasti nousseet,kun on painoillut vaa`alla.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
- Öö.Mikä? Mutta suruja on kyllä ollut,mieliala on vaihdellut reilusti. Viha ja rakkaus kuuluu tähän mun odotukseen. Aina olen kyllä herkkä ollut,mutta tänä aikana enemmän.

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
- Niin pitkään pyrin,kun pystyn tai vauva kun ottaa lopputilin.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
- En ole suunnitellut mitään,koska tiedän että se ei mene sillee miten olisin suunnitellut,mutta en kyllä muutenkaan kirjottelisi tuollaista vaikka menisikin niin. [:D]
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

Ikää on 24-vuotta, raskaus on viikoilla 31+3. Esikoista odotan, joten kaikki on ollut enemmän ja vähemmän yhtä suurta oppimista. [:D]

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

Jossain vaiheessa teki mielettömästi mieli Bon Aqua vadelmaa, sitten tuli roskaruokakausi, ja nyt on menossa karkkikausi, jolloin koko ajan tekisi mieli mässyttää karkkia. Mutta vaikka mieli tekisi, niin pidän ateriamäärät pieninä ja karsin suurimmat mieliteot pois. Osaksi johtuen raskausdiabeteksesta, osaksi siksi etten halua koko ajan olla syömässä kuin hevonen. Vaikka kyllä niille mieliteoillekin on aikansa.. [;)]

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

Ei pidä miun kohalla paikkaansa, sellainen kahvisieppo oon ollu koko ikäni, ettei se ole kadonnut mihinkään edes raskausaikana.. [:D] Määrää olen kyllä vähentänyt kolmeen kuppiin per päivä.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

Kyllä, nukkuminen on ihanaa! Alkuraskaudessa se oli melkeinpä vakio-olo, ja nyt väsymys palasi alhaisen hemoglobiinin takia.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

Suonenvetoa on ollut jonkin verran, mutta ei sitäkään nyt lähimpään kuukauteen.. Muita vaivoja ei ole pahemmin ollut, tosin vatsa on ollut sekaisin tosi usein. [:'(]

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

Enpä juuri tuntenut.. Kuppikoko oli alunperin C85, joten kuppikoon kasvaessa huomio kiinnittyi enemmän terhakkuuden katoamiseen. Mutta olisi todella naurettavaa ja pinnallista murehtia jotain ihmeen rintojen riippumista, pääasia että pikkuisen ravinnontarve on kaksikon avulla tyydytetty. [;)]

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

Kyllä, mutta väärään suuntaan.. Eli vielä ollaan miinuksella painon suhteen 4,8 kg, jolloin toiselta kymmennykseltä on siirrytty toiselle

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

Mikä vain melkeinpä saa miut vollottamaan, joskus aika noloakin sellainen.. [:D] Oli kyse Meille tulee vauva-ohjelmasta, Avarasta luonnosta tai musiikista, on miun jo aiemmin herkkä mieli herkistynyt entisestään.

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

Itse pyrin imettämään n. 8 kuukautta, mutta ymmärrän ettei se välttämättä onnistu, enkä sellaisesta aio ottaa paineita. Jos ei onnistu, niin jonkun ulkopuolisen on aivan turha tulla syyttämään huonoksi äidiksi, ei se äidinrakkaus imettämisestä riipu.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

Kivunlievityksestä ja eri vaiheista olen lukenut jonkin verran, mutta tämä on yksi suurimmista asioista mitä ei pysty ennakoimaan.. Otan vastaan kaiken mitä sitten tapahtuukin.. Omat suunnitelmat ovat, että alakautta synnytän ja kaiken lievityksen otan mikä vain irti lähtee, mutta tilanne voi olla aivan toisenlainenkin, joten harjoittelen myös kivunlievitystä hengityksen ja eri asentojen avulla.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
23v, tällä hetkellä menossa rv 34+2 ja esikoista odotan. Laskettu aika 29.3.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
Pahoinvoinnin takia en pystyny syömään oikein juurika mitään, ei maistunu eikä ollu ruokahalua. Ainoo mitä söin oli kylmä salaatit, hedelmät ja sit paljon vettä, jonka oksentelin kylläkin mutta ainakaan ei tarvinnu mahahappoja oksentaa.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
No onneks ei ihan tuoksu, mutta kun join sitä aamusin niin sai aikaan sen että jouduin juosta vessaan oksentaa. Oksennus tukli kyllä kaaressa ja sen takia vierotin itseni joksikin aikaa siitä. Nyt taas maistuu ihan hyvälle.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
Kyllä, nukahtelin koulussa tunneille kun ei jaksanu millään toisinaan. Yhä edelleenkin on kovaa väsymystä vaikka oiski nukkunu pitkät yö unet.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
Suonenvetoja ei oo ollu juuri ollenkaan. Joskus illasta närästää ja sit juon yleensä lasin maitoa niin se auttaa. Turvotusta on ollu rv 20 saakka ja sitä tutkitaan edelleen neuvolassa kun sitä on niin paljon käsissä ja jaloissa. Käsissä niin paha ettei oo toivooka että sais kihlasormuksen sormeen. Jaloissa pahin, polvia ei erota, nilkat niin turvonnu et niitä ei oikein nilkoiks voi sanoa ja kengät jouduin vaihtaa väljempiin kun ei entiset sopinu jalkaan kovan turvotuksen takia. Suurin osa painosta mulla johtuu tosta hemmetin nesteen kerääntymisestä elimistöön. Neuvolassa pelätty alusta saakka että on alkava raskausmyrkytys kun verenpainekki on ollu siinä rajoilla.

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
No alussa kun ne alko paisuu niin ne oli todella kipeet, ei pystyny kunnolla mahallaan nukkuu. Ei noi kauheen pienet ollu ennen raskauttaka mutta ei kummiskaan mitkään hirveen isot. Mutta nyt ne on ihan hirveen isot. Keskivaiheilla oli se että olin vähän väliä semmonen ihme seksipommi olo. Mies tykkäs ja tykkää edelleen näistä nykysistä tisseistä [:D].

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
Kyllä, tähän mennessä tullu 28 kg. Mutta osaks johtuu tosta rajusta turvotuksesta [&o], ois kiva päästä siitä eroon.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
Oon normaalistikki aika herkkä, mutta nyt todella oon tosi herkkä. Katon neloselta tota vauva tulossa sarjaa ja aina itkettää kun nään sen kun pikkunen vauva syntyy. Sit on ollu noista itku herkässä jos mies on ärähtäny tai jotai vastaavaa.

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
Aijon imettää pitkään, jos vaan imettäminen etes onnistuu alkuunkaan. Toivon todella että onnistuu, mutta ei toi siltikä oo mikään hyvän äidin mitta. Jos ei onnistu, niin haen apua sit tohon ja jos ei onnistu sittenkään niin en jää sitä sillon murehtimaan. Tärkeintä on keskittyä siihen vauvaan kuitenkin.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
En oo ja vaikka suunnitteliski niin tuskimpa menis suunnitelmien mukaan. Joten keskityn nyt muihin juttuihin ja sitkun synnytyksen hetki on niin sit keskityn täysillä siihen, ennen sitä en ota turhia paineita mistään tohon liittyvästä.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
29 vuotta ja koht puolin 30, raskausviikkoja 35+2.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
Ensimmäisenä kolmanneksena en voinut syödä makeeta, ku tuli kuuma ja kuvottava olo. Näin loppuraskauden ajan oon syönyt suht normaalisti, ei himoja eikä ikuista nälkää :)

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
Jossain vaiheessa kaikki haisi voimakkaamalta, muttei häiritsevästi.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
Jossain vaiheessa nukutti koko ajan ja oisin voinut nukkua vaikka koko päivän. Nykyään nukun aika normaalisti.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
No viime aikoina närästystä on ollut aika lailla, joku päivä vähän väliin ja joku päivä jopa säästytty siltä. Ainakin voin sanoa mitä oikea närästys on. Suonenvetoa oli välillä, mut ne on kurissa magnesiumin avulla. Viikolta 34 lähtien on huomattavaa et turvotusta jalkoihin on alkanut tulla iltaisin.

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
Rinnat olleet muutenkin isot ja sit ku ne lisää turpos, niin alussa ei tuntunut kauheen seksikkäältä. Nykyään sitä on tottunut naiselliseen olomuotoonsa :) ..ja kyll se mieskin tykkää ;)

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
No ei ihan onneksi kai... raskausdiabetes pidetään kurissa ruokavaliolla ja se näköjään pitää myös kurissa ton painon nousuun... tällä hetkellä tais 6 kiloa nousua alkupainoon olla. Eli jotain hyötyä tosta rd:stä on.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
Ainut kunnon itkukohtaus tuli ystäväni häissä. SE oli niin hysteeristä, et nolotti aivan kauheesti! Hormoonit! Toivon ettei seuraavin häihin tarvi mennä raskaana :D Mut itse en ainakaan oo huomannut mitään erikoisia mielialan muutoksia tai herkistymisiä.

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
No ei se imettäminen tee susta hyvää. Joku vaan ei pysty imettämään pitkään tai joskus vauva vaan ei voi syödä äidinmaitoa... Itse yritän imettää niin pitkään ku se tuntuu luonnolliselta ja maitoa riittää, mutten tosin yli vuotta.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

Pitäiskö se muka suunnitellakin?! Kyll se vauva tulee ulos tavalla tai toisella ja uskon saavani tarpeellisen avun kätilöiltä ja muulta hoitohenkilökunnalta.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
-
22 kerkesin pari päivää olla pojan syntymän jälkeen, nyt siis 23v. Synnytys rv 34+1.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
-
Totta. Mandariinit eritoten maistuivat.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
- Pahoinvointia ei ollut juuri minkäänlaista.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
- Yhteen väliin kyllä. Keskikolmanneksella virtaa oli kuin pienessä kylässä.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
- TOTTA! [:@]

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
- [:D] isommat hinkit kuin Pamelalla.

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
- Jos oltaisiin laskettuunaikaan menty olisi noussut pariinkin kertaan.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
- Hyvä ettei ruokamainos alkanut itkettää. [:)]

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
- Alkuun ajattelin noin. Nyt ei enää ole tuota stressiä.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
- Alkuraskaudesta ehkä joo, mutta mitä lähemmäs synnytys tuli sitä enemmän mietin, ettei kannata mitään suunnitella valmiiksi kun ei se kuitenkaan niin sitten mene.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
32v, rv 28+6.

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
Kunnon suolainen ja kunnon makea on jääny pois, nyt vaan tavallista ruokaa eikä sen pahemmin herkkuja, kaks lämmintä ateriaa ja hedelmävälipaloja.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
Ei kahvin vaan puun, kissanruoan, savun ja suihkusaippuan hajut.
 
4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
Nykyään kyllä, kun ei ole velvollisuuksia. Pahoinvoinnin aikana yritin väkisin tehdä jotain enkä tajunnut että voisin nukkuakin.

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
Närästystä kyllä.

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
Hiukan isommat, liivejä en tarvitse vieläkään. Mutta olen alkanut tuntea itseni NAISEKSI.
 
7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
Kyllä vain, vaan eipä haitanne. Kiloja saisi jäädäkin.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
Äideistä parhain -elokuva itketti alusta loppuun. Mikään muu ei ole aiheuttanut samaa.

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
Minä imetän niin kauan kuin vauva huolii tai maitoa riittää tai tylsistyn hommaan.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
Tottakai, minä vain makaan ja lääkäri saa hoitaa homman.

 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).

-
29v, ja nyt kolmas lapsi tulossa

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."

- alussa vaivasi pahoinvointi, joten se vähän hillitsi ahmimista. Muutaman viikon sen jälkeen tulikin ahmittua, nyt taas närästää niin jumalattomasti, että syön vähän kerrallaan. Enemmän kuitenkin suolaista kuin makeaa.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."

-
ensimmäisellä kolmanneksella kyllä, nyt maistuu taas.. lurps!

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."

-
ja tämä myös ensimmäisellä kolmanneksella. Nyt vähän helpottaa, mutta huomaan kuitenkin väsyväni todella helposti, joten ehkä tämän voisin allekirjottaa [:D]

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."

- suonenvetoa, närästystä, ennakoivia supisteluja, selkäkipua 24/7.. ei kuitenkaan turvotusta

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."

-
hahaha.. jaa, että seksipommi. En todellakaan. Meikä ei missään nimessä ole sellainen malliesimerkki raskaushehkusta [:D][:D] Onnellisuudesta ehkä kylläkin [:)] Mutta rinnat paisuu juu, nyt iso C, vaikka lähtö pieni B.. Synnytyksen jälkeen D.. itse en tykkää, eikä toisaalta tuo mieskään

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."

-
juu, tuntuu menevän samalla lailla kuin aikaisemmatkin raskaudet. Lisää tulee se 24 kg, mutta lähtee ne poiskin, niin kuin tähänkin asti. En jaksa välittää, enää..

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."

- no ei oikeestaan. En ole muutenkaan mikään helposti itkevä tapaus, eikä tää raskaus ole paljonkaan sitä asiaa muuttanut.

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."

-
pah.. pah.. ja pah!

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."

-
itseasiassa melko pitkälle juu [:D] Tulee nimittäin olemaan sectio, niin kuin tähänkin asti. Eiköhän tuo melko samalla kaavalla mene.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
    33v, rv 24+2  5. raskaus, 4. poika tulossa

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
    Tässä raskaudessa en ole syönyt kuin hevonen, mutta mieluummin kuitenkin suolaista, makeaa ei oikein tee yhtään mieli.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
    Päinvastoin-kahvin tuoksu on ihana! En juo ollenkaan kahvia, en raskaanaollessa enkä ilman raskautta. Muuten on kyllä
    sitten tullut oksennettua ihan monen vuoden edestä...

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
    Mitään ihan kamalaa väsymystä ei ole tullut, ei edes alkuraskaudessa. Tasaisesti väsynyt, jo monen vuoden ajan [:D]

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
    Tähän mennessä ei mitään noista, loppuraskautta odotellessa...

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
    Rinnat on paisuneet jonkin verran mutta seksipommi...?? No joo, ehkä mies kokee niin...

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
    3 kg tullut painoa ja samalla kymmenluvulla on pysynyt.

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
    Ihan alusta asti itkettänyt kaikki mahdollinen, ei sinänsä poikkea normaaliolotilasta...

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
    Pitkään imettäminen ei ole äitiyden mittari! Joillakin sitä maitoa ei vaan riitä, jotkut taas imettää reilusti yli vuoden. Jos
    maito ei riitä vauvalle ,otan lisämaidon käyttöön, en aio ottaa asiasta mitään paineita. Mulle hyvän äitiyden mittari on
    jotain ihan muuta.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
     Kokemuksesta voin sanoa ettei synnytystä voi eikä pidä suunnitella, koskaan ei voi tietää miten synnytys etenee ja mitä
     tapahtuu.
 
1. Ikä, raskaudenkesto (& muuta infoa jos haluat kertoa).
23v. RV 34+5. Odotamme esikoista. Perheeseen kuuluu avomies ja pahasti lellitty koira [:D]

2. "Söin kuin hevonen, sekä suolaista että makeaa."
Lähinnä kyllä! Vaihtelevasti suolaista ja makeaa, mutta tuntuu olevan jatkuva nälkä ja jano.

3. "Kahvin tuoksukin sai minut voimaan pahoin."
Alkuraskaudessa kahvipaketin aukaiseminen tuntui ylivoimaisen oksettavalta, mutta ei enää tunnu pahalta. Juon silti vain säännöstellen 1-2 kuppia päivässä.

4. "Olisin voinut nukkua aamusta iltaan."
Väsymys hellitti otettaan tuossa keskiraskauden vaiheilla, mutta nyt loppuraskaudesta keho taitaa keräillä voimia lähestyvää synnytystä varten ja voisin nukkua jatkuvasti. Yöunet on sellaisia väh. 12h unia (lukuunottamatta pissataukoja monta monta kertaa yössä)

5. "Suonenvetoa yöllä, närästystä päivällä, jalkojen turvotusta illalla. Kaikkea löytyi."
Luulin, että selviäisin ilman näitä vaivoja, sillä ne eivät tulleet tutuksi vasta kuin ihan viime viikkoina. Sormukset on silti vielä sormissa, mutta jotenkin kankealta tuntuu kädet ja jalat varsinkin iltaisin ja aamuisin (eli jonkin verran turvotteleekin).

6. "Rinnat paisuivat ja tunsin itseni lähes seksipommiksi."
Aika vähän rintoihin on tullut uutta mittaa, ainoastaan pulleammat ja tummemmat taitaa olla [:D]. Olen nauttinut silti koko raskauden ajan kehon ulkoisista muutoksista ja pienestä pyöreästä masusta, jota saa esitellä ylpeänä. Näin loppuraskaudessa oloa ei voi silti kuvailla ihan seksipommiksi [:D]

7. "Vaa'an mittari siirtyi aivan eri kymmenluvuille."
Painoa ei tullut juurikaan alku-ja keskiraskaudessa, kunnes nyt lähi viikkoina tuli yhtäkkiä sellaset reilut 800g/vko. Liekö turvotusta vai mitä, mutta neuvolassa ei pidetty sitä pahana asiana. Katsovat aika yksilöllisesti asioita muutenkin. Alkupainoa oli 47kg ja nyt jotain 9-10kg yhteensä tullut... En silti stressaa turhia [:)]

8. "TV:stä tullut orpolapsidokumentti sai minut itkemään putouksen lailla."
Joo, kaikkea on tullut itkettyä. Olen tietoisesti jättänyt katsomatta kaikki "koiralle koti", "vauva tuli taloon", Lassiet sun muut, sillä märisen aivan hulluna pienistäkin asioista. Joulun aikaan vislailin leipoessa "varpunen jouluaamuna" ja aloin vuolaasti itkeä! Joko mää oon vaan ihan sairaan hyvä vislaamaan joululauluja ja kannattas jo lähtee levyttään ku on kyky koskettaa tolleen ihmisiä tai sit oon vaan niiiiin RASKAANA! [:D]

9. "Hyvä äiti imettää mahdollisimman pitkään."
Imetys ei ole millään tavalla äitiyden mitta. Se on kyllä taito, minkä voi opetella, mutta se vaatii suotuisat olosuhteet onnistuakseen. Olen imetysohjaajakoulutuksen käynyt ammattini puolesta ja imetys ilmiönä on aika tuttu, mutta se ei silti tarkoita, että en tulisi kohtaamaan samoja imetysongelmia kuin muutkin. Toisaalta tieto siitä, että on olemassa käytännön keinoja selvitä imetyksen yleisimmistä karikoista, saa luottamaan siihen, että kyllä minäkin voin onnistua imettämään juuri sen ajan kuin toivon. Pyrin imettämään ainakin 6 kuukautta, mielellään 12kk, mutta mitäänhän ei ole kiveen kirjoitettu.

Teen juuri lopputyötä imetysohjauksesta nykyisissä erikoistumisopinnoissani ja paneudun varsinkin äitien kohtaamiin imetysongelmiin, jotka saattavat saada äidin luopumaan imetyksestä. Työstän projektina imetysopasta äideille, joka tarjoaa vinkkejä ja ratkaisuja yleisimpiin imetyshankaluuksiin. Tavoitteena on saada äidit imettämään toivomansa ajan.

10. "Olen suunnitellut synnytykseni käsikirjoituksen valmiiksi."
Kun olin lukenut hurjan paljon ja perehtynyt lääkkeettömään synnytykseen ja yleensäkin synnytyksen fysiologiaan päätin työstää synnytyssuunnitelman. Tämä tapahtui joskus keskiraskaudessa ja nyt taidan repiä kyseisen suunnitelman ja jättää suunnittelematta ihan niin tarkkaan. Ajatuksena on nyt lähempänä synnytystä, että hienoa jos kivut kestää ilman lääkkeellistä puuttumista, mutta en tyrmää ajatusta helpotuksestakaan. Katsotaan siellä sitten tilanteen mukaan. Tärkeintä minulle on silti tietyt pienet asiat, kuten vauvan saaminen heti rinnalle (jos tilanne sallii), hämärä valaistus salissa (ahdistaa sellaiset halogeenilamput, jotka luo sairaalamaista tunnelmaa) ja vauvalle ei saa antaa huvitutteja tai lisämaitoja, jollei ole lääketieteelistä syytä sille.
 
Takaisin
Top