Milloin ja miten aiotte kertoa raskaudesta muille?

Sartsa-

Jostain jotain jo tietävä
Lokakuun äidit 2019
Milloin aiotte kertoa muille raskaudesta ja miten?

Laitetaan tänne myös, jos jollain on hauskoja ideoita kertomiseen.

// Ylläpito muokkasi aloituksen toisen viestin yhteyteen.

Omille vanhemmilleni kerroin heti kun ollaan muutenkin tosi läheisiä.

Ystäville ja kavereille kerron sitte ku siltä tuntuu tai huomaavat :p
 
Last edited by a moderator:
Viimeksi kerroin lähisukulaisille rv 12 ultran jälkeen. Oli pakko kun ei mahaa pystynyt enää piilottamaan. Sitten muille sitä mukaa kun tavattiin ketäkin, periaatteella kerrotaan jos muutenkin tavataan tai soitellaan.

Tässä mennään samalla tyylillä. Toki olosuhteet huomioon ottaen, mihin asti saa salattua jos alkaa näkyä tms. Nyt isompi maha ennestään, kuin viimeeksi, toivottavasti siis ei nyt huomaa niin herkästi pientä turvotusta..
 
Varmaan varhaisultran jälkeen kerrotaan perheille. Pari ystävää tietää jo, mutta muuten ollaan pidetty salassa. :Heartred
 
Molempien perheille kerrottiin eilen ja töissä täytyy keskiviikkona heti jutella esimiehen kanssa, koska odotus vaikuttaa olennaisesti työntekoon. Olen kehitysvammaisten asumisessa töissä ja meillä myös haastavasti käyttäytyviä asukkaita.
 
Luultavasti sen 12 viikon jälkeen mummoille ja vaareille kerrotaan.

Edellisessä raskaudessa venähti kertominen neljännelle kuulle lähipiirille, tuttavat yms. oikeastaan sai tietää vasta kun lapsi syntyi. (Minulla oli koko raskauden ajan todella pieni maha ja synnytys käynnistettiin odotettua aiemmin)
 
Minä tulinkin kertoneeksi äidilleni jo, erinäisistä syistä. Hän tiesi asian jo, kuulemma oli tullut intuitio asiasta. Muille en ole kertonut, sovittiin ettei isällenikään kerrota vielä, koska hän viimeksi lipsautti uutisen miltei heti erittäin sopimattomille korville.
 
Meillä tosi aikaisessa vielä, mutta suurin osa kaikista läheisimmistä tietää. Toinen lapsi, niin ei tunnu niin pelottavalta koko juttu, kiva kertoa heti ja kanssaelää tätä iloa :)
 
Vielä ei uskalla kertoa kenellekään, kun hädin tuskin uskaltaa itsekään uskoa tätä todeksi... :nailbiting: :grin Ajateltiin odottaa nyt vielä ainakin varhaisultraan asti (1.3.), ehkä sen jälkeen voisi kertoa lähimmille. Katsotaan mikä fiilis! Työkavereille kerron vasta, kun kriittisin alkuvaihe on ohi, esimiehelle ehkä sitä ennen.
 
Mä oon vasta eilen plussannu ja tekis mieli jo huutaa tää koko maailmalle... Mutta kyllä nyt koitetaan jos vähän pidemmälle pitäis omana tietona kun tiiän, että jossain vaiheessa kyllästyn siihen jatkuvaan raskaudesta kyselyyn... Mä siis ainakin esikoisesta olin kaiken suhteen..aika kyrpiintyny kaikkiin ihmisiin. Se oli asiakaspalvelutyössä aika haastavaa :D

Esikoisesta oli aika paha raskauspahoinvointi joten katsotaan paljastaako se mut :| Toinen on, että töissä on yksi kokonaisuus mitä ei raskaana saa tehdä joten kun sellanen taas häämöttää niin silloin viimeistään pitää esimiehelle ja projektmeikäin vetäjälle kertoa. Ja siitähän loput työporukasta sitten varmaan arvaakin jo kun ei voi enää tehdä sitä xD
 
Mä kerroin yhdelle kaverille ku sillä on puoli vuotias niin saa vertaistukea ja siskolle aattelin kans kertoo. Harkitsen pomolle kertomista jo varhaisultran jälkeen ku mulla on isot vastuut ja alaisia niin kerkeis yhdessä rauhassa miettiä miten saa mun työt järkättyä. Lisäksi ois helpompi pyytää ees vähän helpotuksia jos tulee tarvetta.Ahdistaa kyllä km mahdollisuus kun niin alussa
 
Ei olla kerrottu miehen kanssa vielä kenellekään. Vanhemmille olisi tarkoitus kertoa jollain hauskalla tavalla varhaisultran jälkeen :happy: koittanut etsiä kaikkia kivoja tekstejä sekä kuva ideoita joista sitten joku toteutetaan. Kaverin kanssa sovittu, että hänelle pitäisi heti kertoa kun tärppää, mutta en ole vielä uskaltanut ja kasvotusten haluan hänelle kertoa :nailbiting::happy:

Muille ajateltiin kertoa aprillipäivänä :hilarious: osuu niin sopivasti :p
 
Mä kerroin parhaalle kaverille samana päivänä kun plussasin. Hän on myös raskaana ja on odottanut, että saisimme olla äityislomalla samaan aikaan. :grin Olin sopivasti kalligrafian kurssilla ja tein hänelle pienen kortin ja ostin kaksi samanlaista bodya, yksi vastasyntyneelle ja toinen heidän vauvalle sopivaksi. Miehen vanhemmille kerrotaan varhaisultran jälkeen. Ajateltiin pelata sellaista sanajahtipeliä ja asetttaa pelilauta niin, että sieltä löytyy sopivia sanoja. Katsotaan kauan heillä kestää tajuta. :grin
 

Liitteet

  • upload_2019-2-6_16-15-30.png
    upload_2019-2-6_16-15-30.png
    295 KB · Katsottu: 47
  • kalligrafi.jpg
    kalligrafi.jpg
    14.4 KB · Katsottu: 43
Mä kerroin siskolleni pari päivää sitten (nyt rv5+5), mutta muille kerrotaan varmaan varhaisultran jälkeen parin viikon päästä. Oon ostanut tytölle sellaisen ”sister” paidan, niin käydään kyläilemässä meidän vanhemmilla niin, että tytsyllä se päällä :wink
 
Kerroin parhaalle ystävälleni lähes heti, kuten tein ekastakin. Lähetin kuvan missä ykkönen heiluttelee iloisesti raskaustestiä ja kysyin että arvaa monta viivaa. :grin Omalle äidille ajattelin että kerron ensi viikolla, täytyy varmaan soittaa jos hän tulisi lapsenvahdiksi ekan neuvolakäynnin ajaksi niin saa rauhassa jutella terkan kanssa... Josko sitä kehtaisi olla niinkin hurja että lampsitaan yhdessä neuvolaan ja katson missä vaiheessa tajuaa kun sanon että jää sä tän pienen kanssa tänne leikkihuoneeseen. :wink Tuo edessä torstaina, sitä ennen keskiviikkona neuvolalääkäri joka ultraa ja sinne mies tulee mukaan lasta vahtaamaan, niin sitten torstaina on jo ikään kuin varmaa tietoa että kai siellä varmasti joku on matkassa.

Muille perheenjäsenille sitten ajattelin myös kertoa tuollai että ykkönen saa paidan tai bodyn missä lukee "isosisko". Pelkkä sister kun ei riitä kun miehellä on jo entuudestaan kouluikäinen tytär, niin tuo oma ykkönen on jo pikkusisko. :p Saa nähdä joutuuko vaan itse askartelemaan...

Ykkösen kohdalla kerroin omille vanhemmille niin että tein kortit missä luki jotakuinkin että "Miksi tahdot tulla kutsuttavan tulevaisuudessa? A: mummi B: mummu C: joku muu. Vastausta toivotaan 20.3.2018 mennessä." Ja isälle sitten vastaavasti ukkeja sun muita vaihtoehtoina. Kun tuo ykkönen siis oli heille ensimmäinen lastenlapsi niin pääsivät pähkäilemään tuota sitten samalla. Äiti tiesi heti että haluaa olla mummi mutta kysyi että kenen ihmeen mummi. :eek::grin
 
Ensin ajattelin että en kerro näin varhaisessa vaiheessa vielä kenellekään, mutta miehellä oli kova halu kertoa omille vanhemmilleen, niin minäkin sitten kerroin omilleni. Itse soitin vanhemmilleni koska jos kasvokkain olisin halunnut kertoa, olisin päässyt tekemään sen vasta juhannuksena, kun välimatkaa on sen verran paljon. Miehen vanhemmille kerrottiin siten, että kun minulla on määräaikainen työsuhde ja työsopimuksia joutuu aina vähän odottelemaan ja anoppi minun työasioista aina huolehtii, niin kun anoppi sitten taas kerran kysyi että onko mulla töitä kuinka tiedossa, niin vastasin että onhan nyt ihan hyvin hommia tiedossa syksyllekin asti, mutta silloin en kyllä ole käytettävissä. Anoppi siinä sitten vähän huuli pyöreänä että miten niin? Mies sitten siihen tokaisi että sen verran hyvin hän äitinsä tuntee että todennäköisesti silläkin saa syksyllä muut hommat odottaa kun pääsee ensimmäistä lapsenlasta paapomaan. Minä en itse nähnyt anopin ilmettä kun se istui selkä minuun päin, mutta mies sanoi että anoppi oli ihan tosissaan nieleskellyt itkua eikä siksi saanut sanaa suustaan. :D

Siskolleni en ole vielä kertonut, mutta tässä juuri suunnittelen että mitenhän minä asian hänelle kertoisin. Todennäköisesti en pääse kasvokkain kertomaan hänellekään, koska hänkin asuu niin kaukana, mutta tietysti voisin puhelimessa sanoa jotain mistä sisko joutuu vähän miettimään että mitä?! Hänelle ja muille lähisukulaisille (miehen isovanhemmat ym) kerrotaan sitten vasta kun raskaus on vähän pitemmällä.
 
Ihania tapoja olette keksineet!
Omalla kohdallani pari läheisintä ystävää kuuli heti reilu viikko sitten kun plussasin. He ovat kuulleet aiemmistakin ja tietävät myös kun lapsettomuushoitokierto ivf/icsi-toimenpiteineen on ollut päällä.
Mies tietenkin kuuli myös heti, mutta kaikkinensa muuten odotamme n.12 vkolle asti että ehditään saamaan np-ultran ja nipt-testin tulokset.
Voi olla että mummoille ja ukeille kerrotaan vasta äitienpäivänä tuplamummo-kortilla ja ultrakuvalla, esikoinen kun on jo olemassa ja ainoa lapsenlapsi molempien vanhemmille.
Lapsen kuullen ei myöskään todennäköisesti puhuta aiemmin.
 
Varmaan sen np ultran jäljeen voisi kertoa vanhemmille.. kavereille ja siskoille varmaan ihan heti sitä mukaan kun niitä näkee .(eilen plussasin :) )
 
Esikoisesta kerrottiin parille ystävälle aika pian plussan jälkeen ja tuleville isovanhemmille siinäviikon 12 ultran jälkeen. Sukulaisille ja ystäville ja töissä sitten sen jälkeen.
Nyt olen kertonut yhdelle yställe, kun tarvitsin vähän vertaistukea, ja muuten on suunniteltu että paljastetaan asia esikoisen 2-vuotissyntymäpäivillä rv 10 tienoilla, kun silloin ois kaikki lähisukulaiset sopivasti koolla. Ideoita paljastukseen juhlissa otetaan vastaan :)
 
Esikoisesta kerrottiin parille ystävälle aika pian plussan jälkeen ja tuleville isovanhemmille siinäviikon 12 ultran jälkeen. Sukulaisille ja ystäville ja töissä sitten sen jälkeen.
Nyt olen kertonut yhdelle yställe, kun tarvitsin vähän vertaistukea, ja muuten on suunniteltu että paljastetaan asia esikoisen 2-vuotissyntymäpäivillä rv 10 tienoilla, kun silloin ois kaikki lähisukulaiset sopivasti koolla. Ideoita paljastukseen juhlissa otetaan vastaan :)

Jos meidän suku olisi yhtään taipuvainen sellasee yhdessä tekemiseen yms. niin tekisin varmaan hirsipuu-sanaleikin :) ”vauva syntyy lokakuussa” tms..
 
Takaisin
Top