Milloin ja miten aiotte kertoa raskaudesta muille?

Onko täällä muita ketkä meinasi kertoa näin aprillipäivänä? :wink
 
Mä ajattelin kertoa töissä tänään (olettaen, että klo 9 olevassa NT-ultrassa on kaikki ok).
 
Jos joku vielä pohtii miten kertoa esim. jollekin tulevista isovanhemmista vauvasta niin tässäpä mun tapa. :grin

Olin tänään neuvolassa ja sen jälkeen labrassa. Mun oma äiti oli mukana pitämässä seuraa tuolle yksivuotiaalle sillä aikaa. (Meillä oli sähköt pois kotona niin ei oikein viitsinyt tänne jäädä lapsen kanssa.) Labraan kun menin niin miehen äiti sattui just tulemaan sieltä näytteenotosta ennen mua, ja jäi siihen sitte mun äitin kanssa juttelemaan siksi aikaa ku ite kävin näytteen antamassa. Labran hoitaja sattui myös olemaan raskaana ja lähes samoilla viikoilla niin jäätiin asiasta tietty juttelemaan, ja sitten ku lähdin sieltä niin hoitaja mua odottaville pahoitteli että kesti ja selitti että jäätiin suustamme kiinni kun huomattiin että meillä melkein sama laskettu aika. Mun äitihän jo tiesi, mutta miehen äiti oli aavistuksen hämmästynyt... :hilarious:

(Ja jos tuo samainen hoitaja sattuu myös lukemaan tätä niin oikeasti ei hätää, näitä sattuu! Eipä ainakaan tarvi meidän miettiä että koska ja miten kerrotaan famolle. :p Joten murehtimisen sijaan laita vaik viestiä niin käydään kahvilla joskus! :))
 
Kerroin tänään mun siskolle. Olen vanhempieni luona pääsiäisen ja siskokin tuli sitten täällä käymään. Siskolla oli synttärit tammikuussa mutta ei päästy silloin näkemään, niin toin hänelle synttärilahjan nyt. Olin teettänyt hiirimaton Ruiskan ultrakuvalla, ja kyllähän sisko siitä tajusi että mikä juttu. Se huusi kuin hinaaja. :hilarious: Äiti otti ns. kostoksi siitä videon kun sisko vuosi sitten äitienpäivänä videoi kun se oli ostanut äidille ”onnea mummille” -kortin. :grin

Oltiin ajateltu että kerrottaisiin miehen isovanhemmille äitienpäivänä (ostamalla mummeille isomummi-kortit), mutta ei taideta uskaltaa kun rakenneultra on vasta kesäkuulla ja jos jokin onkin pielessä niin se on ”kiva” sitten kun kaikki ajattelee että vauva tulossa mutta jos ei sitten tulekaan. Miehen toinen mummi kun on semmoinen että se tasan varmasti kailottaa kaikille kun on heidän ensimmäinen lapsenlapsenlapsi. :grin
 
Me ollaan kerrottu ainoastaan miehen kummitädille (koska tarttin ultraan lapsen vahtia 1vuotiaalle) ja oon kertonutbmyös yhdelle hyvälle ystävälleni koska hän epäili mun olevan raskaana jo ennen kun itse uskalsin edes epäillä, myös miehen pikkuveli tietää koska oli meillä kun tein testin, muille ei olla kerrottu enkä aio kertoa ennen kun on pakko, äidille varmaan täytyy äitienpäivänä kertoa kun sovittiin että mennöän lintsille, enkä voi viedä lapsia kaikkiin laitteisiin mihin pääsevät raskauden takia, joten hän joutuu heitä niihin viedä, lapsille kerrotaan vasta kun löydetään isompi asunto, meillä töllä hetkellä 3h ja tämä on nyt jo liian pieni ja 4v poika jo nyt stressaa liian pientä asuntoa, joten katsottiin parhaaksi että emme halua aiheuttaa hänelle lisä huolta asunnon koosta (hän siisvon luonteeltaan tosi ajatteleva ja ajattelee aivan liian syvällisiä asioita mitä mielestäni tuon ikäisenä ei vielä tarvitsisi ajatella) (mm ettei hänellä ole vielä tyttö ystävää kenen kanssa voi aikuisena tehdä lapsia ja miettii löytääkö tyttöystävää koskaan ja tuleekohan hänestä koskaan isää)
 
Mekään ei olla kerrottu vielä juuri kenellekään, toki masu näin kolmannen kohdalla voi pullahtaa kohta, mut edellisetkin raskaudet pysyneet piilossa aikapitkään [emoji16] eli mun sisko tiennyt alusta saakka, äidille oli pakko kertoa kun hoitaa pienempiä mun ultrien ja käyntien ajan. Ja yksi ystäväni tietää.. muksuille kerrotaan toki lähiaikoina, 3,5v hölpöttää kyllä koko kylälle sitten samantien. Yksi ns mammakaveri tietää kans, ja muksujen ensi syksyn kerhotädit kun varmisteltiin molemmille kerhopaikat. Miehen vanhemmatkaan ei vielä tiedä kun asuvat tuossa länsinaapurissa ja nähdään vasta kesällä [emoji16]
 
Miten moni on ajatellut kertoa raskaudesta vasta rakenneultran jälkeen?

Meillä siis muutama kaveri tietää, mutta ei kukaan sukulaisista. Aluksi ajattelin, että kerrotaan nt-ultran jälkeen, mutta nyt taas ajattelen etten halua kertoa vielä. En osaa yhtään sanoa miten äitini ja anoppini pitäisivät tiedon itsellään, jos muille sukulaisille haluttaisin kertoa vasta rakenneultran jälkeen.

Toisaalta en tiedä saanko raskautta piiloteltua mitenkään seuraavat 7 viikkoa..:rolleyes:
 
Minä kerroin äidille ja sisaruksille jo heti alussa, muutamalle kaverillekin jo varsin varhaisilla viikoilla. Ekan ultran jälkeen kerrottiin miehen porukoille ja muutenkin olen ultran jälkeen puhunut avoimesti. Joka tapauksessa olisin kertonut/kertoisin keskenmenostakin, niin en kokenut tarpeelliseksi lykätä raskaudesta kertomistakaan.

En nyt ihan turuilla ja toreilla halua kuuluttaa, mutta tapana on ystävien ja perheen kanssa jakaa ilot ja surut.
 
Mulla on vielä pari läheistä ystävää ketkä eivät tiedä, hävettää jos ei aikataulut käy yksiin ennen kun maha on jo selkeä :'D kasvotusten haluisin kertoa
 
Täällä taas tietää vasta ihan kourallinen ihmisiä... Oli tarkoitus kertoa mun veljelle ja isälle puolisoineen pääsiäisenä kun oli koko kööri saman pöydän ääressä, mutta just ennen sitä kävi ilmi varsin ikävä temppu miehen exän suunnalta liittyen juuri raskaudesta kertomiseen, niin mua vaan *itutti niin rankasti etten halunnut kertoa.

Ja nyt jo maha on niin selkeä että se on tyyliin heti kättelyssä kerrottava ku seuraavan kerran nähdään. Tosin leikittelen ajatuksella että jätän kertomatta ja katson kauan menee ennen kuin ne tajuaa, puhumattakaan että kehtaa kysyä... :grin Oon kyllä melko varma että veljen avovaimo on epäillyt jo ties kuinka kauan asiaa.
 
Oon ollut pari kk sairaana, tosin ei raskaudesta johtuen, ja joutunut olemaan poissa töistä. Kerroin eilen töissä käydessäni raskaudesta pomolleni, joka tuntui menevän aikamoiseen shokkiin. Sanoi mulle vaan että ei osaa sanoa nyt yhtään mitään, ja täytyy vähän miettiä et mitä nyt tehdään. Aika sukka fiilis oli sen jälkeen itsellä... Onneksi työkaverit otti asian paljon paremmin, ja jokainen onnitteli vilpittömän oloisesti :)
Oon pienen myyntitiimin suunnitteluvastuullinen tyyppi, ja tällä hetkellä ainoa, joka hanskaa sen suunnitteluosan, joten ymmärrän et mun tuleva jakautumisloma saattaa aiheuttaa pomolle harmaita hiuksia. Silti jäi vähän paha maku suuhun kommenteistaan, mutta ehkä hän lientyy hetken aikaa asiaa sulateltuaan.
 
Meillä tietää lähisuku ja työpaikalla. Sekä muutamat muut tutut, kenen kanssa ollaan oltu tekemisissä. Eli kaikki, kenen periaatteessa tarvitsee tietää :D Lopuille kerrotaan sitä mukaa ja kun on tarpeen muuten.
 
Mä en vieläkään oo kertonut edes mun äidille, muista sukulaisistani puhumattakaan :D vatsa näkyy jo, mutta löysillä huppareilla on mennyt turvotuksesta :D
 
Mä en vieläkään oo kertonut edes mun äidille, muista sukulaisistani puhumattakaan :D vatsa näkyy jo, mutta löysillä huppareilla on mennyt turvotuksesta :D

Sama täällä, edelleen :rolleyes:
 
Mä en vieläkään oo kertonut edes mun äidille, muista sukulaisistani puhumattakaan :D vatsa näkyy jo, mutta löysillä huppareilla on mennyt turvotuksesta :D

Sama täällä, edelleen :rolleyes:

Onko teillä tähän joku syy vai ei vaan ole tullut sitä oikeaa hetkeä vielä? Vai vasta rakenneultran jälkeen kun kaikki mallillaan?
 
Meillä ei tiedä vielä kummankaan vanhemmat asiasta, mutta varmaan viikonlopun jälkeen tietävät kun käydään kylässä. Ei olla nähty kummankaan vanhempia np-ultran jälkeen ja halutaan kertoa asia kasvotusten ja nähdä reaktiot. :happy7
 
Onko teillä tähän joku syy vai ei vaan ole tullut sitä oikeaa hetkeä vielä? Vai vasta rakenneultran jälkeen kun kaikki mallillaan?

Mulla on lapset 4v 3v ja 1v, joten pelkään suhtautuamista todella paljon, kun jo viimesimmän kanssa alettiin valittaa ettei kannattaisi enempää jne. Tosin en ota itteeni vaikka äitini mitä sanoisikin, koska asiahan ei ole hänen päätettävissään tai häneltä pois millään lailla, mutta en vaan jaksa kun tiedän että sieltä tulee jotain saarnaa yms... Miehen yhdelle siskolle kerrottiin just kun oli meillä kahvilla, hän otti asian ihan hyvin, mutta hän tykkääkin lapsista ja etenkin vauvoista :)
 
Takaisin
Top