Milloin ja miten aiotte kertoa raskaudesta muille?

Minä edelleenkin oon kertonut vain äidilleni. Jotta saan esikoiselle häneltä hoitopaikan, että mieskin pääsee ultraan mukaan. Piti kertoa jo ajoissa, jotta hän ehtii järjestää itselleen vapaapäivän yms.

Kerrotaan muille sitten myöhemmin. Onneksi tällä toisella kerralla ei näy niin nopeasti, kun maha ennestään isompi. Edellisellä kerralla oli vaikeuksia salata rv12 asti.
 
Pitää kyllä nyt kehua miten hienosti töissä on suhtauduttu uutiseen. :)Olen teollisuudessa johtotehtävissä eli työkaverit pääsääntöisesti miehiä. Pomo on ollut jo nyt aivan mahtava sain järkättyä etäpäivää ja ollaan yhdessä alettu suunnittelemaan poissaolo aikaa niin että pääsisin takaisin tullessa uuteen työnkuvaan jota olen haaveillut ja jota on mietitty. Pomo on sanonut että tärkeintä nyt keskittyä vauvaan. Työkavereilta on sadellut onnitteluja ja tänään kyselivät vuoron aamulla oloja ja sanoivat miten hieno juttu (olen tehnyt viikon etänä pahoinvoinnin takia) yksi laittoi minulle spostissa että minusta tulee varmasti mahtava äiti :happy: Oon ollut täällä ihan itku kurkussa liikutuksesta ja hirvee ikävä tulee työkaverita kun jään vapaille...
 
Pitää kyllä nyt kehua miten hienosti töissä on suhtauduttu uutiseen. :)Olen teollisuudessa johtotehtävissä eli työkaverit pääsääntöisesti miehiä. Pomo on ollut jo nyt aivan mahtava sain järkättyä etäpäivää ja ollaan yhdessä alettu suunnittelemaan poissaolo aikaa niin että pääsisin takaisin tullessa uuteen työnkuvaan jota olen haaveillut ja jota on mietitty. Pomo on sanonut että tärkeintä nyt keskittyä vauvaan. Työkavereilta on sadellut onnitteluja ja tänään kyselivät vuoron aamulla oloja ja sanoivat miten hieno juttu (olen tehnyt viikon etänä pahoinvoinnin takia) yksi laittoi minulle spostissa että minusta tulee varmasti mahtava äiti :happy: Oon ollut täällä ihan itku kurkussa liikutuksesta ja hirvee ikävä tulee työkaverita kun jään vapaille...

Mun täytyy itseasiassa sanoa että meidänkin työpaikan ainut mies on ollut eniten iloinen ja kiinnostunut mun voinnista. Ja just tosi ymmärtäväinen ja passittanut lepäämään, että vauvan etu on tärkein.
 
Muille kerrotaan, kun kaikki on ok. Töihin täytyy ilmoittaa ettei olekaan tulossa. Muutamalle ystävälle mainittiin asiasta.
Tuli kerrottua omalle perheelle (ja mies omalle). Ei tarvitse enää salata pahovointi ja saa tarvittaessa jeesiä lastenhoitoon. (Kotona nyt 8kk)
Äitini oli nähnyt enneunta, joten tämä ei hänelle tullut yllätyksenä.

Töihin ilmoittaa viimeistään toukokuussa, tarkoitus ois olla 1,5kk töissä ennen äitiysloman alkua.
 
Me kerrottiin miehen kans heti testin jälkeen omille siskoillemme. Ollaan yritetty lasta ~1,5vuotta ja lähipiiri sen tiesikin niin ei tuntunu järkevältä salailla sen kummemmin. Kasvokkain kerrottiin mun vanhemmille ja miehen vanhemmille. Mun veljel ja hänen vaimol sanoin niin ku vaimonsa on kampaaja ni aloin kysellä et mitenköhän sais mun hiuksista järkevät ilman et enää värjäisin kokonaan punaseks mut et haluaisin et ne kuitenki pysyis punasena ja olis kiva keksiä joku ratkasu semmoseks noin 9kuukaudeks. Hän oli et ”Aijjaa, aaa aijjaaa!! Onneks olkoon!!” Se oli musta hauska ja kavereille kerrottu kans aika monelle ku tietäny täst jo pidemmän ajan yrittämisestä ja mun pojalle kerrottii jo kans, ku mun sisko kans raskaana ni hän taputteli tädin mahaa ni kerroin sit et äitinki masussa on pieni vauva jne.
 
Mies olikin sit menny töissä kertoo jo kaikille, vaikka sanottii et pidettäisiin salassa vähä kauemmin kun viimeks. Siellä jonkun toisenkin vaimolla laskettu lokakuussa niin oli sit menny siinä lipsauttaa ja ajatteli et vahinko tapahtu jo.

Mä sit kerroin parille äitikaverille, tai ne oli jo arvannu ku oli nähny faceryhmässä kun ostin vastasyntyneen kestovaippoja :-D parhaalle kaverille en oo vieläkään kertonut... ei oikein huvitakkaan, kun välit vähä viilennyt. Tiesin kyllä, että muut kaverit varmaan vähä jäis kelkasta kun tuli äidiks ekaa kertaa mut iskeny aika kovaa tää et tuntuu, ettei mun parasta kaveriakaa enää kiinnosta. Ensin kaikki on nii ilosia et oot raskaana, mut sit kun et ala menee ulos vähintää jokatoinen viikonloppu johonkin baareihin pyörii ku vauva on 3kk ni sit ei enää kiinnosta :-( no onneks oon löytänyt myös kivan äitiporukan!

Siirsin ekaa kätilön tapaamista, ettei tarvi vielä sit töissä kertoo ennen ekaa ultraa. Mulla on sellanen työ, että kaikki istuu samassa huoneessa ja työn lomassa ehtii hyvin jutella niin alko viimeks jo vähä kyllästyttää se jatkuva vauvasta ja raskaudesta puhuminen :-D eli mielummin samaan pidempään. Faceenkaan ei voi sit laittaa ennen sitä, ku musta ois tahditonta jos pomo näkis sen facessa ennen kun oon itse ilmoittanut siellä.
 
Kerroin äidilleni sellaisella whatsapp-viesti kuvasarjalla, jossa oli kaikkien neljän lapsenlapsen kuva, ikä & syntymäkuukausi järjestyksessä (menee hauskasti kesä, heinä, elo ja syyskuu) ja lokakuun kohdalle laitoin kysymysmerkin. Kuvatekstiksi: tässä sulle arvoitus, pidäthän salaisuutena vielä toistaiseksi.

Hän arvas heti ja onnitteli, vähän jännitti miten reagoi asiaan mutta ilmeisesti ihan hyvin.
 
Huomenna olisi tarkoitus kertoa mun vanhemmille :wacky: asuvat siis toisella paikkakunnalla ja ollaan menossa heti aamusta sinne ja mies ehdotti, että laitetaan ultrakuva jääkaapin oveen ja sitten odotellaan milloin huomaavat :hilarious:

Itse pelkurina olisin jo tänään laittanut jonkun hauskan viestin, mutta olihan tuo miehen idea aika hyvä :grin
 
Siskoille, ystäville, vanhemmille ja miehen vanhemmille kerrottiin tosi ajoissa. Paljon aikasemmin kun yleensä. Mulla pamahti hypertyreoosi heti siinä alussa eli siis kilpparin liikatoiminta niin oli jotenkin luonnollista selittää että raskaus oli sitä provosoinut. Lapsille tai lähinnä vanhemmalle mun lapselle 6 veelle kerron kun olen käynyt siinä nt-ultrassa.
 
Me kerrottiin viime sunnuntaina esikoisen synttäreillä, kuten oli suunniteltukin. Nyt ei kukaan päässy pahoittamaan mieltään että jollekin kerrottu ennen kuin toiselle. Viikkoja on toki vieläkin vähän, mutta näille sukulaisille varmasti myös kerrottaisiin mahdollinen km niin ei niin paljon huoleta. Kaikki olivat yllättyneitä ja onnittelivat. Isoäidit jopa ehkä vähän kauhuissaan, kun tietävät miten haastavaa tämän esikoisen kanssa on ollut. Ihanaa kun ei tarvii enää salailla ja näytellä hyvinvoivaa tässä väsymyksessä ja pahoinvoinnissa. Pari ystävää ja töissä esimiehet ja pari kollegaa tietää myös.
 
Minä oon kertonu parille lähimmälle ystävälle ja mies samoin. Omalle äidille soitin heti positiivisen testin tehtyä:happy: miehen vanhemmille kerrottiin niin, että ostettiin Mauri Kunnaksen täytettävä isovanhempien kirja ja mentiin kahville kirjan kanssa:grin omalle isälle pitäisi vielä kertoa lähiaikoina. Muut saavat tietää sitten kun arvaavat omaa tahtia mahan huomatessa:)
 
Kerrottiin tällä viikolla kun oltiin käyty ultrassa rv11+1. Ostettiin molemmille mummeille semmoset avattavat pääsiäismunat joihin tulostin ultrakuvat sekä tein uuteen tulokkaaseen liittyvän runon, laitettiin kanssa suklaata jossa oli kuvio vauvan jalkapohjista :)
 
Pari läheisintä omaa ja vastaavasti miehen ystävää tietää. Muilta osin pidetään vielä omana tietona niin kauan kuin maha ei paljasta silmille hyppien.
Ainakin niskapoimu-ultran tulokset haluaisin ensin tietää ja ideaali olisi kuulla myös rakenneultran tulokset, mutta sinne asti ei varmasti mahaa jemmaamalla päästä.

Ja tuo rakenneultrakin osuu vasta toukokuun loppupuolelle, joten töihin pitää kertoa asiasta varmasti viimeistään vappuun mennessä, jotta voivat aloittaa sijaisen rekrytointien suunnittelun ajoissa, sillä todellisena riskinä on, että vaikka virallinen äitiysvapaa alkaa syyskuun alussa, niin kesälomat tietysti tulee väliin, minkä lisäksi on hyvinkin todennäköistä että olen jo elokuussa pois sillä monikoissa sairasloma yleensä alkaa ennen äitiysvapaata. Ja vähän siltä osin epäilenkin, ettei sen mahan koon kanssa enää todellakaan kiinnosta mennä pyörimään minnekään elokuussa..
Yleisesti on kuulemma arvioitu että vkolla 28 ( joskus heinäkuun puolella jo hyvissä ajoin) maha on jo yhtä suuri kuin täysiaikaisessa yksösraskaudessa (lievä pakokauhu, *jyrsii kynsiään*, saa nähdä..)
 
Kaikki isovanhemmat tietävät nyt. Ultran jälkeen ajateltiin kertoa lähimmille ystäville.. vielä ei ole mietitty milloin muille.. Tuntuu jo hiukan rankalta tämä salailukin mutta sitten taas jotenkaan ei ole vielä tarpeeksi "varma" olo että uskaltaisi kaikille kertoa. :sorry:
Tuntuu että ei osaisi ehkä vielä ottaa onnitteluja niin paljon vastaan.. kuulostaako hassulta? :shy: Vauvan vaatekaappi on jo täynnä, löytyy tuttipulloa, kestovaippoja, vaunut, yms.. mutta ei silti vielä uskalla kertoa... o_O
Jospa tuo eka virallinen ultra tai sitä seuraava lääkärinaika veis vähä huolia pois niin pääsis paremmin ioitsemaan ihan livenäkin eikä vaan täällä netissä.
 
Mulla on kans semmonen olo että ei tehdä tästä nyt vielä numeroo :grin tuntuu itestä vielä niin epätodelliselle kun ei varsinaisesti tunne sitä vauvan olemassaoloa vatsassa vielä että tuntuu tyhmältä innostua ja puhua ihan kun se ois totta. Meillä ei oo mitään hankintojakaan tehtynä eikä kyllä varmaan tehdäkään ainakaan ennen rakenneultraa. Kattella voi jo ja vertailla esim vaunuja :rolleyes:
 
Mulla on kans semmonen olo että ei tehdä tästä nyt vielä numeroo :grin tuntuu itestä vielä niin epätodelliselle kun ei varsinaisesti tunne sitä vauvan olemassaoloa vatsassa vielä että tuntuu tyhmältä innostua ja puhua ihan kun se ois totta. Meillä ei oo mitään hankintojakaan tehtynä eikä kyllä varmaan tehdäkään ainakaan ennen rakenneultraa. Kattella voi jo ja vertailla esim vaunuja :rolleyes:

Minä vähän kuin inhoan kaikkea hössöttämistä, joten yritetään nyt ainakin pitää asia salassa mahdollisimman pitkään. Muutama ystävä tietää, mutta ne eivät aiheuta mitään stressiä ylimääräillä kysymyksillään, mutta heiltä saan kyllä kysyä apua ☺️
Odotetaan nyt ainakin nt-ultraa ja ehkä jopa rakenneultraakin. Muutama vatsan sopivasti piilottava mekko löytyy kaapista, joten ne vaan päälle jos pitää lähteä kyläilemään ja vatsaa turvottaa tai se näkyy liikaa.
En tiedä koska kerron asiasta töissä, koska se tulee aiheuttamaan harmaita hiuksia pomolleni
 
Päätettiin odottaa perheille kertomista siihen asti että anoppi tulee huhtikuun loppuolella kylään. Saa sitten kärvistellä että kehtaako kysyä kun maha varmaan just alkaa olla ulkopiolisille nähtävä. :grin Ja heti kun hän tietää niin laitetaan viestiä muillekin.

Maanantaina meillä on ultra ja on kyllä niin hyvä sauma aprillipäivän kunniaksi laittaa parhaille tyttökavereille raskausuutiset että se on ehkä pakko paljastaa. Tiedän että uskovat heti todeksi, mutta ihan varmasti käy mielessä että en kai nyt sortunut vanhimpaan pilaan.

Ja sivuhuomio, että en tietenkään julkisesti mitenkään raskaudella pilaile tai huiputa kun ymmärrän miten raskas asia lapsettomuus voi olla ja tällaset voi satuttaa. :oops:
 
Mä olen myös pähkäillyt millon kertoisin. Työpaikalla kaikki tietää kun on niin paljon työtehtäviä mitkä täytyi jättää pois. Sukulaisista ei vielä tiedä kukaan ja kavereistakin vain yksi. Jotenkin ei vielä haluaisi kertoa, kun on 1 km taustalla.
 
Mulla tiesi muutama kaveri varhaisultran jälkeen (pari itse asiassa jo ennen sitä). Mun äidille kerrottiin jo ennen nt-ultraa mut nyt sen ultran jälkeen ollaan kerrottu muuten perheille ja useammille kavereille. Töissä en tiedä koska kerron, ei edes vaikuta kauheesti kun työsopimus loppuu aika lailla just sillon kun äitiysloma alkaa.. mut täytyyhän se kertoo ennenku tai viimekstään sit kun ihmiset alkaa näkeen.
 
Takaisin
Top