Milloin ja mikä nimi vauvalle?

Mun nykynen nimi ei oo niin "kaunis" kuin oma tyttönimi, mutta kumpiakin Suomessa vain n. 500kpl ja hyvin lyhyitä kumpikin ja eivät pääty -nen. Mutta hyvin suomalainen sukunimi täälläki :D Sukunimi tuo vähä haasteita nimen keksintään, mutta esikoisen nimi helpottaa meitä, koska halutaan tietyllä tapaa samanlaiset nimet olipa tyttö tai poika. Merkitykselliset vanhat suomalais nimet :) Mut ei niin jos poika on "Tino" niin tyttö ois "Tiina/Tiina"(ps. En tykkää noist nimistä, muttei päähä putkahtanu muitakaan esimerkkejä :grin). Musta sodan jälkeiset nimet on kivoja, kun niillä on jokin merkitys. Tosin jotkut ei-niin-merkitykselliset vanhat nimetki on ihania.
 
Ite oon jo 10 vuotta halunnut antaa lapselle nimen Seita. Oikein perinteinen ja vanha suomalainen nimi. Mies ei oikein lämmennyt idealle. :D
 
En oo kuullutkaan nimeä Seita :) Onko mistä päin Suomea tuo nimi sitten peräisin tiedätkö? Täällä P-K:ssa en oo törmännyt nimittäi :)
 
Muistaakseni jostain tuolta pohjoisesta. Ja siis mun oma nimi on Karjalasta (ainakin yhden vanhan Herran mukaan :D)
 
Esikon nimeä miettiessä oli kaksi nimivaihtoehtoa. Toinen oli ihan meidän itse keksimä nimi joka tuntui hyvältä ja toisessa nimivaihtoehdossa oli sama etunimi mutta toiset nimet kummankin suvuista. Nimeksi tuli kuitenkin tämä meidän täysin itse keksimä nimi ja poikahan oli ihan nimensä näköinen :) suvun nimet olivat myös jees mutta ei vaan sopineet pojalle.
 
Me puhuttiin nimistä jo kauan sitten ennen kun ees yritettiin lasta ja keksittiin tytölle kaikki kolme nimeä (haluan lapselleni kolme nimeä koska mullakin on ja pienenä luulin että kaikilla on oltava kolme etunimeä :D) mutta pojalle ollaan nyt koitettu keksiä mutta ei oo ku pari semmosta ok ehotusta...
 
Esikoistyttäreni nimi on pohjoisesta ja omasta suvusta. Varsin harvinainen nimi, mutta kyllä hänellä kaimoja on. Joten siksi piti sitten "tulevalle"keskimmäiselle ottaa ei massa nimi. Hänen kaimoja kuitenkin tulee helpommin vastaan kuin esikoisen. Ja sattumalta molempien nimet alkoi samalla kirjaimella. Ei siis tarkoituksellisesti etsitty.

Molemmilla lapsilla on yksi nimistä otettu suvuista.

Jos tuntuu ettei T-alkuista kivaa nimeä löydy niin sitten mietitään muita, mutta vielä toistaiseksi haluan sellaista etsiä "tulevalle" kuopukselle.
 
Meillä on sekä pojan että tytön nimet jo mietittynä, oikeastaan kaikki nimet tulee aikaisempien sukupolvien nimistä. Näitä ei miehen kanssa kauheesti tarvinnut onneksi pähkiä, muissakin asioissa meillä on jopa pelottavan samanlainen mieltymys asioihin. :)

Siitä en vielä osaa sanoa koska kerrotaan, sukupuoli halutaan itsellemmekin pitää yllätyksenä synnytykseen asti :)
 
Mun isommilla lapsilla on luontonimet ja sellainen on toiveissa tälle tulevallekin. Kaksi tai kolme nimeä, riippuu vähän kombinaatiosta kumpi on parempi
 
Ollaan tässä mietitty nimiä, mutta mies haluaa ihan erilaisia nimiä kuin minä. :rolleyes: Minä antaisin Helmi, Hilma, Eevi, Elsa, Ilona, eikä näistä käy mikään miehelle. :mad: Ja pojalle olisi Eelis, Onni (tämän hän hyväksyy ehkä), että on tässä miettimistä. Esikoiselle nimi saatiin päätettyä aika äkkiä, nyt näyttää olevan taistelu edessä. :arghh:
 
Täällä hirveä nimidilemma!! Tytölle on kyllä nimi, mutta jos tulee poika Ei päästä mitenkään päin yhteisymmärrykseen miehen kanssa.. Komeesti tyrmätään heti toistemme ehdotukset.. Kohta alan oikeesti toivoa, et se olis tyttö, niin olis yks ongelma vähemmän
 
Eiku vaan nimipäiviä selailemaan! Kyllä sieltä varmaan joku löytyy.
Me ollaan kans valkattu tytön nimi, mut pojalle on vaan toinen nimi päätettynä. Etunimistä mulla on ehdotuksia ja miehen pitää vähän pohtia, ennen kuin se lämpenee niille.
 
Me haluttaisiin antaa joku nuorekas ja hiukan erikoinen, mutta ei tarvitse olla mikään superharvinaisuus. Osa tosi harvinaisista kuulostaa musta kököltä, jotenkin keksimällä keksityltä. Tytölle mulla olisi jo muuten vahva suosikki, mutta sen viimenen tavu on sama kun sukunimen eka, makustelen vielä kuulostaako liian hassulta. Sitäpaitsi mä kyllä veikkaan poikaa. :grin Tytölle vaan tuntuu löytyvän niin paljon helpommin ihania nimiä kuin pojalle.
 
Me ei varmaan koskaan saa keksittyä nimeä... D toisaalta ei sen nyt kiire olenkaan kun nimen mun mielestä voi päättää vasta kun näkee vauvan. Yksi tytön nimi on ollut mielessä, eikun kaksi mutta toinen on vaan potentiaalinen ja sointuu isosiskon kanssa. Mieheltä ei myöskään tullut ehdotuksia... Muoks. Olipas, Pentti :D
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top