Marraskuun muminat

Vakuutuksesta; se siis korvaa ihan perussairauskulut yksityisellä lääkärillä, ja tietysti sitä vaativammat tapaturmat ja muut vastaavat, sulle siis jää vaan omavastuu, mikä useimmissa vakuutusyhtiöissä on vaan kerran vuodessa maksettava eli eka sairastapauksen jälkeen sitäkään ei enää mee. (Ymmärtääkseni ilman erillistä anomista, jollain sairaalan lomakkeilla) Ja se kannattaa ottaa mahdollisimman varhain, muuten vakuutukseen saattaa tulla rajoitteita sun raskausajan sairauksista tai muusta, myös synnytyskomplikaatiot rajottaa vakuutusta jos sen ottaisit vasta synnytyksen jälkeen. Sen lisäksi meillä vanhemmat suositteli vakuutusta siksikin, kun lapsen sairastuessa kesken hoitopäivän äiti tai iskä saa hurauttaa taksilla töistä sairaalalle tai päiväkotiin, missä lapsi sitten onkaan, ja vakuutus siis korvaa matkan, olettaen ettei oma auto oo työpaikan pihassa tai työpaikka päiväkodin vieressä:)
 
Pikkulintu: Kiitos selvennyksestä :)
Täytyy varmaan käydä vielä vakuutusyhtiön juttusella tuosta asiasta. Kiire vaan meinaa tulla, ku jos se olisi hyvä ottaa jo ennen rakenneultraa, niin mulla ois rakenneultra 7.12. Saas nähdä miten tässä ehtii.
 


mami-83 kirjoitti:
Pikkulintu: Kiitos selvennyksestä :)
Täytyy varmaan käydä vielä vakuutusyhtiön juttusella tuosta asiasta. Kiire vaan meinaa tulla, ku jos se olisi hyvä ottaa jo ennen rakenneultraa, niin mulla ois rakenneultra 7.12. Saas nähdä miten tässä ehtii.


Soita ensin vakuutusyhtiöösi, helpompi soittaa kun mennä käymään (eikä vaadi erityisemmin aikaakaan) ja yhtä hyvin ne osaa sulle ne selittää (välillä ehkä jopa paremmin) kuin tiskillä käymällä. Puhelimitse voit myös niistä vakuista sopia tai pyytää puhelinaspaa toimittamaan sulle postitse laskelmat ja tuoteselosteet ja vakuutusehdot.
 
Minniäinen: Pirkanmaan sairaalan nettisivuilta tällainen.

"Sikiö reagoi hapenpuutteeseen tai muuhun ahdinkoon ensimmäisenä vähentämällä liikkumistaan. Jos koet, että sikiö on liikkunut tavanomaista vähemmän, sinun kannattaa tehdä liikelaskentaa. Liikelaskentaa tehdään yleensä 30 raskausviikon jälkeen, koska sitä ennen sikiö on vielä niin pieni, että liikkeet eivät välttämättä tunnu.

Liikelaskenta: Asetu makuulleen vasemmalle kyljelle, mielellään kovalle alustalle, koska liikkeet tuntuvat silloin paremmin. Laske sikiön liikkeitä tunnin ajan. Jos tunnet kymmenen liikettä ennen tunnin täyttymistä, voit lopettaa laskennan siihen ja liikelaskentakriteerien katsotaan täyttyneen. Jos et saa tunnin aikana kymmentä liikettä, nouse ylös, liiku hetken verran ja juo tai syö jotain sokerista. Asetu uudelleen makuulle ja laske liikkeitä toinen tunti. Jos et edelleenkään saa täyteen kymmentä liikettä, liikelaskentakriteerit eivät täyty ja sinun täytyy lähteä tarkastettavaksi päivystykseen."

Eli näillä viikoilla millä porukka nyt menee ei ole vielä liikelaskenta kovinkaan perusteltua. Samoin jos tiedät muksun rytmin, eli esimerkiksi tää mun maha-asukki ottaa päivällä rauhallisesti ja sitten muksii koko yön niin ei ole syytä huolestua jos iltapäivällä kun koko ajan muutenkin on liikkeessa ei vauvan liikkeitä havaitse. Tärkeää tuossa on levossa olo jolloin sikiö yleensä aktivoituu. Ja alleviivaisin vielä tuota viikon 30 jälkeen kohtaa.

 
Tuosta liikelaskennasta.. Ei sitä välttämättä vielä kannata alkaa tekee koska ei välttämättä tunne ees kaikkia liikkeitä ja se vaa tekee turhaa hysteeriseks jos niitä oikeesti alkaa kyttää. En mäkään tunne liikkeitä yleensä kun iltasin ja pari hassua tuntuu päivällä/aamulla. Mutta kantsii niitä jossain vaiheessa seurata, jos ei laskemalla niin ainaki seurailee että tuleeko niitä liikkeitä ylipäätään.

Mulla kun oli reilu 33viikkoa täys niin ihmettelin kun tuntu et vauva hiljanen, välillä kuitenki tuntu jotain liikettä (mikä jälkeenpäin mietittynä oli pelkkää harhaa ja se oli vain kun liikku kuolleena mahassa) ja kun soitin päivystykseen multa kysyttiin samantien oonko tehny liikelaskentaa, en ollu koska en ollu ikinä kuullutkaan moisesta ja neuvolassa olis kai pitäny siitä kertoa, että mikä se on jne.. Sillon ei enää siinä vaiheessa se liikelaskenta auttanu kun oli myöhästä!! Mutta oon miettiny että JOS joku ois mulle kertonu mikä se on niin varmasti oisin seurannu niitä liikkeitä enemmän.. Vielä kun oli esikoinen ja kaikki muutenkin uutta ja mistään ei mitään tienny ni mistäs näitä vois ite alkaa keksimäänkä.

Ei mitään pelottelua, mutta kyllä sitä kannataa tehdä varsinkin myöhemmillä viikoilla ja jos tuntuu, että vauva kovin hiljasta sorttia.
 
Tänään kävi sit vihdoin korjaaja ja huomenna vakuutusyhtiöön kyselemään kauanko kestää ja pääse etilaamaan uutta konetta.
Tänään käytiin myös rakenneultrassa!
Oli kiva kahtella taas vauvaa kunnolla. Voi vitsit että olikin taas eri näky kun viimeksi! Löyty kaikki varpaat ja sormet ja kaikki oli hyvin. Kaikki kammiot sydämmestä ja muut elimet löyty. Vähän alko jännittää ku se niin tarkaili pikkusen päätä joka suunnasta ja kävi hakee toisenkin kahtoo. Kaikki oli kuitenkin kunnossa ja niinkuin pitikin. Oli ilmeisesti vaan niin hankalasti mun navan alapuolella se pää, ni oli pimeä kuvata.
Pikkune vastas viikkoja (20+1) ja painoarvio olo 337g.
Ei kysytty kumpi on, että kahtellaan sit ku pikkune tulee ulos ^^
 
ei ollut tarkoitus ihmetyttää liikelaskennalla:) itekin siis lähinnä mielenkiinnsota sitä välillä teen. mulla on etuseinässä istukka ja tosiaan kans päivisin aika hiljaiseloa on. ja kun esikoinen ilmeisesti on ollut tosi vilkas niin tämä tuntuu niin rauhalliselta pikkuveikalta, että ihmetyttää:D vaikka en oo enää huolissaan. vaikuttaa muidenkin tekstien ja mitä oon jutellut ihmisten kanssa siltä että tämä on ihan tavanomaista. esikoiseen en enää viitsi verrata:)

mielessäni haaveilen etjosko tämä olisi muutenkin rauhallista sorttia:D

vakuutuksesta: toi pohjola on varmaan se mitä mekin otetaan, kun nyt sais aikaseksi vaan:/ kauheesti tekemistä arjessa. esikoisella tullut kauheesti painajaisia ja valvottu paljon sen takia. mielikuvitus tosi vilkasta tätä nykyään. huoh.taidan vähän vähentää työpanostani keväällä, tuntuu et täytyis ihan vauvan takia saada levätyksi.

ja muutenkin nyt miettinyt et miten me jaksetaan jos toinenkin lapsi on koliikkinen ja esikoinen valvottaa yhä keväällä vielä. a-p-u-a. onneksi on muuten aika halppo tapaus.
 
Mitäs väliä tolla istukan sijainnilla sitten on? Ja mistä te niitä tietoja saatte? Tai siis, tekeekö sillä tiedolla sinällään mitään? :D

Itellä ei oo mitään hajua istukan sijainnista.

Mul ei selkeesti oo hajua yhtään mistään. Välillä mietin (yhä), että oonko jotenkin huonosti valmistautunut vanhemmaksi, vai onko nää tiedot, mistä mulla ei ole mitään hajua, niinsanotusti vaan "hifistelyä". Vähä niiku et joilleki riittää vaa telkku josta kuuluu ääni, ku joidenkin mielestä on erityisen tärkeää, että on viimeisen päälle tuunattu kotiteatterijärjestelmä. :P
 
Huuhkaja, tuo on ihan normaalia että on vähän "ulapalla" :D ja et tosiaankaan ole ainoa. En mäkään kaikkea tiedä mutta kaikkea sitä oppii matkan varrella. Ainakin jos istukka on edessä niin liikkeet voivat tuntua myöhemmillä viikoilla kuin että olisi takana. Ja tuntu alussa varmaan paljon vaimeamminkin.. Ei sillä sinällään oo vaikutusta onko se edessä vai takana :) paitsi jos istukka on kohdunsuun edessä niin alatiesynnytys voi estyä. Mä näitä juttuja opin kuulemalla, kyselemällä ja lukemalla ite lehdistä ja netistä siis joiltain virallisilta sivuilta :) Nettikeskustelut on mun mielestä vähän joka asiassa ainakin että niihin ei välttämättä kannata luottaa kun toinen sanoo toista ja toinen toista.. Useesti lukee esim jotain vauva.fi keskustelua nii siel on hirveet kissatappelut niillä mammoilla, onneks tää sivusto on sentään vähän fiksumpi ;)
 
Huuhkaja kyllä sitä matkan varrella oppii. Varsinkin noilla virallisemmilla sivuilla on aika hyvin infoa ja neuvolan laput kun lukee huolella läpi niin pääsee pitkälle. Itse myös kirjastosta lainasin pari raskausaiheista kirjaa ja selailin niin selkeni moni asia. Kaikkea pientä nippelitietoa olisi niin hurjasti opittavaksi, kuten se että syntymän jälkeen vauvoilla voi olla hormonitasot niin korkeat että tulee finnejä tai tyttövauvoilla jopa ihan minimaaliset kuukautiset.

Istukan sijainti meille ainakin kerrottiin rakenneultrassa. Pikkus tuossa kertoikin jo hyvin että mihin se vaikuttaa. Sijainti voi useammalla viikollakin hidastaa noiden potkujen tuntemista.

Huooooooh noita kelapapereita. Täyttelin omat tänään, meni vielä joten kuten järkevästi mutta nuo miehen. Herran jestas miten voi ollakin monimutkaista kun yrittää maksimoida tulot ja silti viettää kaikki isyyslomat yms. Kun mies osa-aikatöissä ja esimerkiksi viime viikolla sai edellisenä päivänä pomolta puhelun "ehditkö huomenna yhteen koeajoon" joten on aika vaikeaa 2kk etukäteen sitten päättää että milloin pitää isyysvapaita. Varmaan suurimman osan huhti-toukokuussa kun tenttien takia ei kuitenkaan voisi olla paljoakaan töissä. Mutta hiphei, reilu 2kk enää äitiyslomaan, aloitan heti kun voi eli 31.1 kun ei mulla oo tuloja tiedossa lainkaan ens vuodelle (eikä koko loppuopiskeluille) joten fiksuinta alkaa välittömästi tuohon äitiys/vanhempain/hoitovapaaputkeen jonka aikana sitten suorittaa koulut.
 
Heippa kaikki!

Meille kuuluu heikkoa. Mahatauti :( Oksensin eilisen illan puoleen yöhön saakka jopa parhaimmillaan 5 minuutin välein. Ja sitten kun se oli helpottanut, alkoi ripuli. Voin sanoa, että olo on järkyttävä. Vatsatauti ja raskaus, ei sovi mulle. Mietin, että jos saisin suoraan suoneen vähän sokereita ja suoloja, niin varmaan kerrasta olo helpottaisi. Mutta taisin yön aikana menettää niin paljon nesteitä ja muuta, ettei tällä mun syömisyrityksellä saa muuta ku pahan mielen. Nyt yritän vedellä suolatikkuja, kai niissä nimensä mukaisesti on suolaa ;) Minusta oli kumma juttu, kun oksentelun ollessa pahimmillaan myös vauva liikkui hirveästi. Se tuntui itse asiassa todella epämukavalta. Epäilen, että koska oksensin jostain ohutsuolesta saakka, se varmaan tuntui vauvastakin niin epämukavalta, ettei pystynyt nukkumaan... Toivottavasti pienellä on kaikki hyvin <3

Vakuutuksista. Hmm, olen pohtinut asiaa jonkin verran nyt. Esikoiselle emme sitä ottaneet. Emmekä taida ottaa tälläkään kertaa. Vuosimaksu on kova ja omavastuukaan ei mikään hirveän pieni. Meidän poikahan sairastui maitoallergiaan ollessaan 10 kk ja käytti noin 1.5 vuoden ajan sitä erikoismaitoa. Ostettiin kerran viikossa jauhesatsi, joka maksoi erityiskorvauksen jälkeen 10 €. Eli oltais saatettu voittaa vakuutuksella tuon vuoden aikana, mutta muuten ei yhtään. Lääkekuluissakin on se 300 € (tai jotain sinnepäin) katto ja sairaalassakin joku maksukatto. Eli jos tulee sairas vauva, uskon pärjäävämme näin. Olen käyttänyt poikaani yksityisellä 2 kertaa. Yksi mahdollinen selitys vähäisiin sairasteluihin on kotihoito ja kaikki rokotukset, jotka markkinoilta löytyy. Poika on sairastanut todella vähän. Mieluummin maksan nuo rokotukset kuin vakuutuksia. Mutta jokainen tekee päätökset omien kokemustensa pohjalta, tottakai! Ja jos pystyy jo nyt tietämään, että todennäköisesti haluaa viedä herkästi flunssaisen lapsen lääkärille, vakuutus kannattaa todennäköisemmin. Meillä ei ole ollut yhtäkään flunssakäyntiä, kun korvat ei ole koskaan tulehtuneet... *koputtaa puuta*

Istukasta. Tosiaan, sen paikan saa tietää rakenneultrassa. Ultraaja varmistaa, ettei istukkaa ylety kohdunsuun päälle, jolloin tilannetta sitten seurataan, jos näin on. Ja jos raskauden edetessä istukka ei nouse pois kohdunsuulta, ymmärtääkseni tehdään sektio. Minä luulin nt-ultran perusteella, että istukka on kehittymässä kohdun takaseinään. Ei niin ollutkaan, vaan edessä se on, aivan kuten esikoisellakin. Ja se vaimentaa liikkeiden tuntemisia todella paljon näillä viikoilla!

Äitiyslomasta. Minä aion aloittaa vasta sitten, kun on "pakko". Toivon, että voin hyvin loppuraskaudessa. Esikoisen kohdalla olin elämäni kunnossa, mutta valitettavasti tiedän, että raskaudet ovat erilaisia... Mutta teen kevyttä toimistotyötä, joten sitä jaksaa (ehkä) :)

Huuhkaja, jotkut selvittävät raskauteen liittyviä asioita suunnilleen synnytyslääkärin tietoihin asti. Ja sehän ei ole tarpeellista! Selvität asioita omassa tahdissasi, kaikki menee varmasti loistavasti niinkin :) Meitä on paljon erilaisia äitejä. Minullakin on omat vahvuuteni ja heikkouteni. Enkä laske äitiyden mittariksi sitä, kuinka paljon tietää raskaudesta.

Liikelaskennasta. Ei kannata minusta harrastaa vielä, ihan turhaa itsensä stressaa. Niinkuin joku jo kirjoittelikin, että suositellaan tehtäväksi noin 30 raskausviikolta lähtien, jos sikiö on tuntunut vähäliikkeisemmältä. Ei vielä :) Minä ajaisin tuolla itteni hermoromahduksen partaalle, vauva nimittäin liikkuu lähes ainoastaan iltaisin/öisin, päivällä ei juurikaan.

Galadriel, onnea ihanista ultrakuulumisista!
 
Mä voisin aloittaa äippäloman vaikka heti :D
Ei muuten, mutta työstä mulla tulee aivan jumalattomat selkäkivut, jotka ei lähde pois kulumallakaan, eikä mikään jumppa auta. Selkäkipujen lisäksi tulee aina jompi kumpi olkapää jostain syvältä kipeeksi, en pysty tarkalleen paikantamaan kipua, mutta kipu on vähän sellainen terävä ja vähän JÄNNEmäinen. Kättä ei juurikaan pysty kivun alettua liikuttamaan.
 
Hitsi en muista millon olisin heränny näin aikasin! :D Tänään rakenneultra aamupäivästä ja kovasti jännittääää! :)
 
Tsemppiä, heidh! Mulla iltapäivällä ja ootan kovasti! En oikein osaa jännittää... Toivottavasti nähtäis, kumpi tuolla masussa köllöttelee...
 


merihevonen kirjoitti:

Huuhkaja, jotkut selvittävät raskauteen liittyviä asioita suunnilleen synnytyslääkärin tietoihin asti. Ja sehän ei ole tarpeellista! Selvität asioita omassa tahdissasi, kaikki menee varmasti loistavasti niinkin :) Meitä on paljon erilaisia äitejä. Minullakin on omat vahvuuteni ja heikkouteni. Enkä laske äitiyden mittariksi sitä, kuinka paljon tietää raskaudesta.


Jeh, juuri näin!
Olin ehkä ilmaissut asiani huonosti, kun ehdotettiin kirjojen lainaamista yms neuvolapapereiden huolellisesti lukemista. Tarkoitin siis sitä, että mua ei oikeen ees kiinnosta lukea kaikkea nippelitietoa, koska en sinällään tee niillä tiedoilla mitään. Tiedän kyllä (omasta mielestäni) perusasiat, ja luotan että neuvolasta kerrotaan aina ajan myötä lisää, kun sen aika tulee. Kaikki muu tieto on plussaa, mitä opin jos opin. Kuten joku tuolla sanoikin, istukan sijainnilla ei sinällään ole mitään väliä (paitsi kuin vasta synnytyksessä). Sitä tarkoitin tällä mun hifistelyllä, eli joillekin riittää perustiedot, ja jotkut haluavat imeä kaiken mahdollisen tiedon heti.

Itseni tuntien liika tieto vain tekisi vainoharhaiseksi ja tiukkikseksi, joten jätän sen infopankin ulkoa osaamisen niille, jotka mielenrauhansa pystyvät säilyttämään kaikista tiedoista huolimatta :)
 
Minä olen kyllä varmaan päinvastainen luonne Huuhkajan kanssa. Tai siis alussa olen kyllä ollut ihan yhtä pihalla kaikesta, mutta jotenkin koen mielenkiintoiseksi selvittää aina kaiken uuden, mihin törmään. Siksi kyselin sitä liikelaskentaakin (Mutta hyvä siis, jos ei sellaiseen tarvitse nyt ryhtyä ainakaan vielä.) Olen paljonkin googlannut kaikkia termejä ja asiota, mitä eteen on tullut. Ihan uteliaisuudesta. Eikä tieto ainakaan toistaiseksi ole lisännyt tuskaa, vaan luottavaisin mielin mennään eteenpäin. Vaisto sanoo että kaikki on kunnossa, joten luotan siihen :) Mutta kuten sanottu, niin kukin tavallaan.

Äippäloma: Minäkin aion olla töissä niin kauan kuin voin. Ja ainakin tällä hetkellä vaikuttaa hyvältä. Istumatyötä teen minäkin, joten mitään suuria riskejä ei työ sisällä. Lisäksi meillä voi välillä tehdä töitä myös etänä kotoa käsin. Lomia olisi käyttämättä vielä pari viikkoa viime kesältäkin, mutta taidanpa ottaa rahana, kun työsopparini loppuu toukokuussa...

Vauvan liikkeet: Mulla menee vauvan liikkuminen ihan nurin kurin kaiken aiheesta kuulemani kanssa. Vauva liikkuu paljon päivällä, kun olen töissä. Illalla sängyssä en sen sijaan tunne mitään. Muutenkin istuessa tunnen liikkeet parhaiten. Makuulla en oikeastaan tunne niitä ikinä. Tämä tietty sopii sinänsä erittäin hyvin, kun eipähän ainakaan unet häiriinny :) Nyt ovat potkut alkaneet tuntua niin selvästi, että olen melko varma, että beibi makoilee pää alaspäin tällä hetkellä <3
 
Jep, mä oon siis joskus jossain topicissa selittänytkin mun pakkomielteisyydestä, jonka vuoksi olen sitten päättänyt olla niitä kirjoja ja googlea suurimmilta osin avaamatta.
Lyhyesti siis, esimerkiksi joskus mulla oli laihdutusoperaatio ja käytin kalorilaskuriakin, niin homma meni siihen että en voinut edes yhtä pähkinää tai appelsiinin palaa laittaa suuhun ilman, että olisin punninnut sen gramman tarkkuudella ja merkannut kalorit. Jos näin jouduin tekemään, meni mulla pasmat ihan sekaisin. Tämän vuoksi siis en paljoa lue odotukseen yms liittyvää kirjallisuutta jne - menettäisin vaan järkeni, kun ottaisin kaiken niin tarkasti ja kirjaimellisesti.

Huolettomana olo on itseasiassa ihan mukavaa vaihtelua, ja mieskin on kai ollut ihan tyytyväinen/ihmeissään/iloissaan, kun en ole joka asiasta stressannut, vaan antanut asioiden mennä omalla painollaan. Itsekin koen olevani enemmän tasapainossa.

-

Mä odotan kans, et äitiysloma alkais :D Jjjjooo, ja siihen on ihan liian pitkä aika. Ajattelin, että mikäli vain mahdollista, niin jäisin äitiyslomalle juuri se 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa.
Mutta sitten se motivaatio.. Noh, sitä ei ole ollut kovin paljoa nytkään. Toki kaiken maailman YT-neuvottelut ja muut kiristykset työpaikalla ovat isoja osasyyllisiä tähän, mutta myös se hyvän olon ja jaksamisen vähentyminen ovat syöneet motivaatiota. Jos mä vaikka saisin tehdä jotain taustatöitä asiakasrajapinnassa työskentelyn sijaan, niin mulla tuskin olis mitään ongelmia. Se nyt ei sitten kuitenkaan ole mahdollista, niin kyllähän motivaatio kärsii ja isosti. Mulla on kuitenkin päivittäin särkyjä ja olo ei ole paras mahdollinen, niin tekisin mielelläni asiat omassa tahdissani, mutta duunin tavoitteet ovat niin kovat, että saan päivittäin vaan noin 30-50% tavoitteista täyteen, eikä sekään todellakaan sitten motivoi kun olen ihan paska. :D
Huomenna pitäisi taas saikun jälkeen mennä töihin, ja ei kyllä nappais, ei niin yhtään. Sinne takaisin vaan stressin keskelle, ei helevetti, en vaan halua.

-

Pääsispä jo muuttamaan uuteen kotiin, niin fiilis olis pirteämpi kun sais laittaa kodin sellaiseksi kuin haluaa, ja alkaa tekemään joulua. Plah. Vielä 1,5 viikkoa.

Tällaisia ajatuksia tällä kertaa.
 
Takaisin
Top