Marraskuun muistiinpanoja ;)

Voi MaMaMehiläinen! Yritetää kovasti nyt pitää perhe vain koossa :Heartred ja tsemppia teillekkin :Heartred
Yxvaan, piän mielessä sen! Nyt on ollut vain niin raskasta, ettei oo pystynyt kun poikaan keskittymään. Ja tapahtu mitä tahansa, niin yritetään aina sillon nähdä ku pystytään! :) on ollu nii mahtava tutustua teihin :Heartred
 
Idapa, toivottavasti saatte asiat selville ja pieni perheenne pysyy koossa. Mutta jos ei, niin ei kannata väkisin yhdessä olla lapsen vuoksi. Lapsikin siitä tilanteesta kärsii ( omalla kokemuksella sanon). Tsemppiä rutkasti ja ottakaa rauhassa aikaa nyt. Samoin mamamehilaiselle.

Tttiuhti, peukut pystyssä, ettei painon putoamisen syynä olisi keliakia. Itselläni sitä epäiltiin ala-asteella vatsakipujen vuoksi, mutta olikin laktoosi-intorelanssi. Luulisi, että vatsavaivoja jo esiintyisi. Jos energian kulutus ja saaminen ei kohtaa, niin ei ihme, että kroppa ottaa sen energian vararavinnosta. Kunhan nää pienet vähän rauhoittuu tuon liikkumisen suhteen, niin eiköhän se painokin lähde nousuun.

Ja sitten xylitolpastilleista. Ei tullut pieneen mieleenkään niitä vielä tytölle antaa. Ostin eilen ja tyttö osaa niitä imeskellä/purra, niillä muutamalla hampaallaan (4alhaalla, 2ylhäällä juuri puhjenneena).
 
Laitetaanpa tähän samaan ketjuun vielä muuta kuulumisia. Maanantaina aloitin tutista vieroituksen ja päikkäreille sekä yöunille nukahtaa ilman itkuja. Kahtena yönä on aamuyöstä herännyt eikä rauhoitu tissillä, paijauksella, ainoastaan tutti kelpaa silloin. Tämä myönnytys ollaan nyt tehty, ettei koko rappu herää neidin kirkumiseen (ei ole koskaan aikaisemmin niin huutanut). Eli ollaan lähestulkoon tutittomia. Yöunille nukutuskin on helpottunut tutittomuuden myötä.
 
Huh, aikamoista pyöritystä menty meilläkin viimeaikoina, lukemassa olen täällä käynyt, mutta kirjoitella ei ole jaksanut.

Ihan ekana kaikille valtava kiitos tähän astisesta yhteisöllisyydestä ja kaikesta tuesta ja vinkeistä, mitä teiltä saanut. Ja kovasti voimia ja lämpöisiä ajatuksia varsinkin Idapalle, mutta myös muille joilla parisuhde/arki tökkii.

Keliakiasta ihan näin pienillä ei ole kokemusta, mutta oireethan voi olla tosi moninaiset. Toivotaan tttiuhti ettei sitä olisi, mutta kuten itsekin laitoit, hyvä että tutkivat. Itsellä todettiin kuudennella luokalla ja eka mitä epäiltiin oli raskaus ja sitten oltiin sitä mieltä että päässä sillä vaan on vikaa... No, keliakia se sitten lopen oli.

Me käytiin 1v hammashoitajalla tässä alkuviikosta ja puhuttiin mm. noista xylitol pastilleista, sano ettei oo vielä hätä alottaa, kuulemma makuasia, koska alkaa antaa, mutta hyvä olisi osata pureskella se pastilli kunnolla. Meinasi, että ehkä sitten kun poskihampaat on puhjennut ni vois olla ok aika. Ei kuulemma muuten mitään, mutta jos nielee kokonaisena tabletin, voi se alkaa tehdä ilmaa mahaan.

Mitäpäs muuta, 1v synttärit takana, talo oli täynnä väkeä ja hyvin meni. Nyt on noin puolen vuoden vanhempieni luona asumisen jälkeen opeteltu tässä taas omaa arkea ja luotu rutiineja. Poika kehittyy ihan kamalaa kyytiä, sunnuntaina alkoi kävellä tuetta. Sanoja ei vielä tule yhtään, mutta kävely kääntyy jo juoksuun. No, sanat tulee kun ehtii. Nukahtamiset luonnistuu tällä hetkellä vain äidin vieressä, kunhan miehen työt vähän helpottaa on unikoulun aika. Aika ajoin tuntuu, että myös äidin pitäisi ymmärtää välillä hellittää ja ottaa omaa aikaa, mutta kun ei tahdo raaskia. Vaan kaipa se olisi lopulta kaikkien etu, jos välillä edes lenkillä kävisi itsekseen.
 
Tsemppiä ttiuhti, jospa asia selviää, oli sitten keliakiaa tai ei!

Meille sanoi hammashoitaja että on hyvä aloittaa xylitol pastillit heti. On kuulemma tutkittu että voi estää korvatulehduksiakin. Ja parhaimman tehon saa jos koko perhe käyttää xylitol -tuotteita.

Meillä on tutti vielä niin tärkeä ettei oikein vielä voi ajatellakaan vieroitusta... Ehkäpä tässä joskus vielä.
 
Mulla oli tänään lapsivapaa päivä :) Poika oli isällänsä ja mä nautin vain olemisesta. Nukuin aamupäivällä päikkärit ja kävin kahden ystävän kanssa syömässä ulkona :) Luksusta oli myös käydä kaupassa yksin :D Huomenna on vielä vapaapäivä töistä ja suunnittelin että lähdetään testaamaan uutta pulkkaa pojan kanssa ellei lumet häviä yön aikana :P
 
Meillä oltiin aivan ihmeissään pulkasta :D silmät pyöreänä istui kyydissä :)
Nyt on menossa selkeästi massakausi pojalla. Syö ihan järkyttävän isoja määriä... Parisen kuukauttahan on ollut huonosti syömistä ja taistelua takana. Ihan yhtäkkiä kaikki alkanut maistua mitä tarjotaan :eek: Tänään esim. söi aamupalalla jugurtin sekä puolikkaan banaanin sekä 150ml maitoa. Lounaalla leivän ja ison purkillisen muusia ja lohta, välipalaksi ison purkin hedelmäsosetta, päivälliseksi ison perunan ja reilusti kanakastiketta ja äskön iltapalaksi lautasellisen puuroa+marjoja ja pienen karjalanpiirakan sekä siihen päälle 150ml maitoa :D
Ollaan alettu harjoittelemaan itse lusikalla syömistä. Sitä varten ostin prismasta hihallisen ruokailuessun. Hienosti menee lusikka suuhun kun autan vaan lusikan täyttämisessä. Syö myös jos syötän. Kaksi lusikkaa siis käytössä aterioilla :)
 
Täältä myös lämpimät ajatukset idapalle ja muille, joilla hankala tilanne parisuhteessa. Tttiuhtille myös, toivottavasti selviää oireiden syy eikä olisi mitään kovin huolestuttavaa. :Heartred

Minä en ole vielä niitä pastilleja uskaltanut pojalle antaa, mutta ehtiihän tuota. Sitä meillekin sanottiin, että ehkäisee korvatulehdusta, olin ihan äimänä että mihinköhän se perustuu :D hammas kyllä pestään aamuin illoin, se on pojasta tosi kivaa. :) niin ja tutti on meilläkin käytössä nukkuessa lähinnä, varmaan siinä vaiheessa otetaan pois kun voi jotenkin asian selittää pojalle. Me ei olla vielä pulkkailtu, haaveissa olisi pieni selkänojallinen ja vyöllinen pulkka ja että meidän koira vetäisi sitä valjailla :)
 
Mulla loppui osittainen hoitovapaa ja tänään alkaa normi työvuorot. Aamuvuoro 7-14/15 ja iltavuoro 13/14-21. Kaikki ilta-aamu vuorot sain vaihdettua pois listalta, joten pojan ei tarvi yötä viettää päiväkodissa. Pientä rytmin muutosta tulee, saa nähdä kuinka poika reagoi. Tänään iltavuoro. Saa nähdä jaksaako poju valvoa siihen asti kun pääsen häntä hakemaan. Aikaisemmin olen päässyt klo 20 töistä ja siihen on jaksanut hyvin. Ehkäpä tämä tästä jotenkin onnistuu :)
 
Huh, on se hyvä olla äitin luona ku on muuta tekemistä ku miettiä minua ja miestä. Alotin vessa remontin, ajatuksena siis uuvet listat ja tapetti laittaa sinne :) en oo oikein aikasemmin mitää remonttia tehnykkää :D listojen repimisessä meinas jo hermot mennä, saas nähä sitte tapetin laitto xD
 
Me käytiin nyt viimein ostamassa uusi turvaistuin, klippan triofix comfort. Oli kallis mutta otettiin rahat yhteiseltä säästötililtä.

Tänään tämä mamma pääsee ystävän kanssa kahdestaan ravintolaan, jee :)
 
Nyt tulossa sellane valitus virsi että paranee skipata. Pakko vain purkaa kun ei oo oikein nyt ketään kelle muullekkaa...

On taas sellainen maanantai että... Aloitan tammikuussa taas koulun, sain kauan kaipaamani siiron samassa kaupungissa olevaan kouluun. Ei enää 1h matkustamista suuntaansa ja pääsin monimuotilinjalle eli typyn ei tarvitse mennä joka päivä hoitoon. Tässä positiiviset.

Noh, meillä oli maaliskuulle varattu ulkomaanmatka. Ollaan miehen kanssa yritetty lähteä siitä saakka kun tavattu, mutta aina tulee tai käy jotain. Nyt päästiin jo varaamaan matka... Kunnes tämä siirto muutti kaiken. Jouduttiin perumaan reissu, koska koulussa on reisun aikana sellasia juttuja joista en voi olla poissa. Nyt tämä siirto ja koulu on vaan tärkeämpi ja pakko laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Harmittaa se peruminen paljon.

Noh tänään myös huomattiin että jääkaappi vuotaa taas. Kesällä meillä oli lattiaremppa juuri tuon jkaapin takia. Isännöitsijä ei silloin halunnu/suostunu vaihtamaan kaappia. Käski vaa seurailla. No me ollaan seurailtu kunnes tänää taas yks kaks vaa huomattii että eessä on vettä ja voi v****. Taas oli alusta kastunu ja laminaatti nousut vähän.
No eikun huomenna soittamaa isännöitsijälle saatasko se samperin uusi jääkaappi nyt.

Noh meillä on loppu viikosta ne typyn keliakiakokeet. Mitä enemmän nyt oon keliakiasta lukenut, niin en enää uskallakkaan olla niin varma etteikö olisi keliakia. Vatsa turpoaa usein paljon ja pinkeäksi, ilmaa kerääntyy massuun, painoei nouse ja kakat haisee hyvin pahalle.
Noh ei auta spekuloida. Onneksi tutkitaan. Hyvä niin. Ei se keliakia maailmaa kaada. Ehkä jopa parempi nyt saada diagnoosi kuin myöhemmin. Helpompi typynkin oppia ja hyväksyä.

Anteeksi avautuminen. Tuntu vain että kaikki kaatuu maanantaina niskaan!
 
Saa avautua tttiuhti, onhan tuossa harmin aihetta kerrakseen.

Siitä keliakiasta. Jos se sitä on, niin aivan älyttömän hyvä juttu että tutkitaan ja hoidetaan jo nyt, kun kiinteiden syönti on vasta alussa, kestänyt muutamia kuukausia korkeintaan! Olen tavannut lapsen, jolla keliakia todettiin vasta kun se oli jo muutaman vuoden ehtinyt tehdä tuhoja elimistössä, haurastuttanut luita, lapsi oli apaattinen ja huono liikkumaan, hento ja lihakseton kuin linnunpoika vaikka söi reippaasti... :sad001 keliakiahan siis pysyy aisoissa ihan vain oikeanlaisella ruokavaliolla, niin kuin varmasti tiedät :) olette huolellisia ja tarkkaavaisia vanhempia, kun olette nuo oireet hoksanneet ja niistä lääkärin kanssa puhuneet, eiköhän asia pian selviä :) tsemppiä!!
 
Valita vaan tttiuhti, se helpottaa kun saa vähän avautua. Kyllähän tossa tosiaan on muutama kiukutuksen aihe ja vielä samalle päivälle :/
Ja mä sanon vaan että uskomatontaaaa ! Tosiaan eilen poika meni klo 22 nukkumaan ja eikös se herännyt taas tavalliseen aikaansa klo 6 :eek: Täällä sitä heilutaan. Jos tossa kohta sais sen takasin nukkumaan... Väsyttää !
 
No jotain hyvää, saadaan nyt se uusi jääkaappi ja kävin mammakaverin kanssa illastamassa :) mutta kiitos kun saa purkaa. Pienethän nää murheet on tuota keliakiaa lukuunottamatta, mutta se ku tuntuu että kaikki tulee kerralla :D
 
Mieheltä tuli "lupa" tulla kotiin ja yritetään vielä. :) kyllähä tää melekosta oli, ja tulee olemaan jatkossaki. Mutta nyt keskitytää enemmän toisiimme ja huomioidaa toisemma paremmi. Saatii kummatki kattoo peilistä ihtiämmä tämän pikku tauon aikana :)
 
Mukavaa kuulla idapa, toivottavasti asiat tulee kuntoon :)

Sanonpa vaan AUTS!!! Poika harrastaa välillä sellaista, että omalla otsalla paukuttaa minun otsaa, jonkinmoinen hellyydenosoitus tai leikki kyseessä. No, eilen meni tähtäys pojalla vähän pieleen ja kopsautti minua kovalla vauhdilla nokkaan. Kyllä sattui! Nenä on vieläkin hieman turvoksissa ja kipeä, olisiko jopa hieman murtunut. Pojallekin tuli pienen pieni mustelma otsaan, mutta ei hän sitä itse tajunnut, on kirjaimellisesti kovapäinen!
 
Takaisin
Top