MARRASKUU <3

sulla on melela väärä tuo muoto. valitse sieltä se pseudo...jotain [:)] siin lukee sitten aluks url blablabla. hienoa jos ymmärsit [:D]

hei, miten nuo kelan rahahommat nyt oikein menee... jos päätöksessä lukee, että maksetaan työnantajalle vaikkapa nyt 2000e, niin miten on mahdollista, että mun tilille rahaa kilahtaa vaan 1000e? miks se menee noin [:(]
 
Ilmeisesti työnantaja maksaa siitä näitä erinäköisiä työntekijän maksuja (sotu-maksuja)? en kyllä ole ihan varma, koska mulle tulee rahat yrittäjäeläkkeen mukaan. Ja sitten tietty verot vielä siitä pois, mikä mulla ainakin kahmas ison osan (30%), kun ei ole mitään vähennyksiä. Itsekin olin kuvitellut saavani enemmän käteen, mutta tuo veroprosentti olikin aika huima.
 
Näyttäis melela siltä, että tossa sun tickerin koodissa on joko alussa jotakin liikaa tai sitten siitä puuttuu jotakin [;)]

Omituista kyllä tuo Tarusen pelottelu neuvolassa. Mulle ei oo ees puhuttu kertaakaan mitään tulevasta synnytyksestä/vauva-arjesta.. on vaan joka kerta tutkittu tarpeelliset ja lopuks vähän kyselty et onko mulla mielessä mitään ihmeellistä. Viimisin neuvolalääkäri kysy jopa, että millä mielellä lähden synnyttään - mut siihen se sit onkii jääny.. ja mäkin kuitenkin ensi odottaja, ni luulis että yrittäisivät jotain neuvoja tyrkytellä. Vaikka ei kyllä sinänsä haittaa, oon enemmänkin sitä sorttia että tykkään ottaa ennemmin ite asioista selvää. :)

Täällä taas niin hyvin nukuttu yö takana, että alkaa oikeesti pelottaa miten sitä pärjää vauvan kanssa vähillä unilla - toivotaan et nää kaikki nukutut tunnit menee jonnekin univarastoon ja pärjään sit myöhemmin pienemmällä [:D] Mies oli viime viikon kokonaan lomalla ja nyt lähti vielä viimiseks viikoks töihin.. mä täällä sormet ja varpaat ristissä toivon, ettei tää syntyis nyt kun mies on töissä - oon ihan varma, et jos vedet menee/supparit alkaa miehen ollessa poissa, ni ei toivookaan et ehtis mukaan. Mun äidillä kaikki synnytykset on ollu niin nopeita (musta alko supparit klo 04 ja olin maailmassa vähän yli 8.. veljet käynnisteltiin, mut tulivat aikalailla samaa vauhtia), et jotenkin on sellanen tunne että sit kun täällä tapahtuu ni tapahtuu vauhdilla! - voipi olla tosin toiveajattelua [:D] ..mul on ollu ny pari päivää sellanen tunne kokoajan et jotain valuis tuolta alapäästä, vaikkei sieltä kyllä mitään näytä tulevan - omituista. Muuten on tosi energinen olo, eikä yhtään tunnu siltä että tässä oikeesti ollaan viimisillään raskaana. Ihmisten "joko nyt" - kyselyt ei ees ärsytä (tosin miehelle niitä tulee paljon enemmän kun mulle!! :D), paitsi mummon joka päiväiset "jeeee, kohta musta tulee isomummo" / "h-hetki lähestyy" tilapäivitykset facebookissa alkaa ottaa aivoon. Oon jotenkin niin "taikauskonen" et oon varma siitä, että kun se noin hehkuttaa kokoajan, ni tää ei varmasti synny ikänä vaan jää masuun asumaan! [:D] Torstaina olis kontrollikäynti äippäpolilla sen viimeviikkoisen raskausmyrkytys epäilyn takia.. harmittaa kun mies ei pääse mukaan - toivottavasti rimpula syntyis ennen sitä tai ettei ne nyt ainakaan alkais vielä käynnistelemäänkään siellä.

Täällä muuten ollaan ihan täpinöissämme vauvan tulevista kastajaisista - saatiin miehen kanssa ihan huippu idea niihin liittyen! ..tästä enemmän ehkä myöhemmin, jahka saadaan vähän asioita järkättyä [:)] Mitenkä tää homma muuten meni.. oliko se 2 kk lapsen syntymisestä, kun pitää kastaa/antaa nimi? ..ja kuinka tarkka toi raja on?

..ja unohdinkohan mä nyt sit taas kommentoida jollekin jotakin [8|]
 
Tarunen, mä välillä erehdyn neuvomaan mun miestä vieläkin, vaikka esikoinen on jo 3,5-vuotias [:D]. Vaikka he ovat olleet pitkiäkin aikoja kahdestaan ihan vauvaiästä lähtien, kun itse olen ollut eripituisilla reissuilla, ja kaikki asiat ovat menneet tosi hyvin, tulee välillä lipsautettua, että pitikö toikin tehdä noin ja kannattaa tehdä näin. Itsestä se on kyllä tosi raivostuttavaa, kun huomaa taas neuvoneen. Heh, mielenkiinnolla odotan, miten pojat keskenään pärjää, kun minä oon sairaalassa. No hyvinhän ne, mutta mä oon aina ollut aika tarkka päivärytmistä, syömisistä ja nukkumisista, joten näistä ne kyllä tulee lipsumaan[:D].
 
Miimi, varmasti rankkaa yrittää olla sanomatta. Ainakin mulla tulee varmasti lipsauteltua neuvojani, vaikka saisin pitää mölyt mahassani [:D] No onneksi mies on semmonen, joka ymmärtää ja olen hälle yrittäny jo nyt sanoa, ettei suutu sitten kun minä taas menen neuvomaan, vaikkei pitäiskään [:D]

satu' täälläkin on omituisia luuloja, että kyllä se varmaan pian syntyy. Huvittaa niin itteensä kun kuvittelee kaikenlaista. Viime yönäkin mukamas jo tunsin jotain [:D] Tuleekohan vauva ennemmin maailmaan, jos äiti vain niin suunnittelee [:D] Tuskimpa, pysyy vain pidempään sisällä [:D] Ei kyllä tunnu täälläkään että olisi viimeisillään raskaana. Oikeestaan semmonen fiilis, että puolessa välissä ollaan.... Vaikka sinänsä juu... saisi kyllä jo tulla maailmaan. No omalla ajallaan sitten kun pojalle ittelleen passaa, äiti vaan on välillä hiukan malttamaton. Ja varsinkin nyt ku on tää yskä, niin aattelen, että senhän on kauheeta olla tuolla kun ahdasta on koko ajan ja minä viel yskin, niin ihan takuulla ei ole mikään kiva homma. Täällä ulkona ois paljon enee tilaa [:)]
 
Influenssarokotetta tarjottiin mullekkin, tai oikeemmin sanottuna tuputettiin väkisin! Tuli ihan sellanen olo että syyllistetään kun en sitä halunnut. Oikein luettiin meinaan paperista perustelut miksi se pitäisi ottaa ja kuinka se sitten vauvaakin suojaa tartunnalta. Melkein sitten jo suostuin mutta enpäs kuitenkaan ottanut sitä. Ajattelin sen vähän niinkin että jos sen otan niin varmasti mun tuurilla saan siitä reaktion ja tuun kipeeks ja sitten en jaksa synnytyksessä... Tiedä sitä sitten... Mutta enpä oo ikinä influenssaa saanu ja toivottavasti ei saada nytkään. Jos saadaan niin sille ei sitten mahda mitään. Ja toki sen voi saada vaikka kuin olis rokotettu. Tuntuu vaan että haluu välttää kaikkee tollasta varsinkin sen sikainfluenssarokotesotkun jälkeen.. [8|]

Satu nimi annetaan noin 1,5-2kk iässä, mutta käsittääkseni se ei ollu mikään tarkka ja ehdoton raja.

Mullakaan ei ollu vielä pari viikkoa sitten sellanen olo että ois viimesillään.. Tuntu välillä ettei raskaana olekkaan kun ei ollu mitään ongelmia eikä turvotusta eikä kolotusta, mutta kyllä on asia muuttunut! Nyt ahistaa ja vatsa on niiiiiin pinkeenä että oikeesti tuntuu että halkean.. Mutta, kuuluu asiaan [:)] Ei enää pitkää aikaa tarvi ootella...
Huominen käynti äippäpolilla jännittää! [:)] Ehkä jännitän siks kun en tiedä mitä tapahtuu, saanko jäädä jo sinne vai vieläkö varrotaan.. Huomena kuullaan [:)] Mä niin kovin toivoisin että tää nyt käynnistyis tänään itekseen ettei tarttis käynnistää... Jonkun aikaa oli ihan mieletön särky häpyluussa mutta nyt sekin meni ohi eikä supistuksia vieläkään.. [8|]
Saa nähdä... Pitäs nyt vaan levätä..
 
iines, sulla onkin jo kunnitoitettavat raskausviikot takana [:D]. Just sain kuulla, että meillä tosiaan ainakin HUS:n alueella käynnistystä ei tehdä, jos kaikki virtaukset ja lapsiveden määrä on hyvä. Meidän esikoisen päiväkotikaverin äidillä oli raskaus päästetty viikolle 43!! Mun mielestä tää on jo vähän liioittelua. Lapsi oli syntyessään ollut lähes viisikiloinen. Mutta toki tietenkin luonnollinen käynnistys on varmasti parempi kuin käynnistys, mutta noilla sinunkin viikoillakin kun mennään, niin luulis, että ainakin päivä päätetään. Meillä esikoisesta päätettiin heti tuossa kontrollissa, mikä päivä käynnistetään (sai vielä itse valita), jos ei sitä ennen lähde itekseen syntymään. Esikoisesta käynnistys olisi tehty joko 41+5 tai 42 tasan. Päätti sitten syntyä 41+6 ihan spontaanisti.
 
Mulle terkkari näytti viimeksi jotain HUS:n kaaviota, että 41+5 yliaikaiskontrolli ja viimeistään 42+1 käynnistys...toivottavasti näin. Huomenna olisi taas neuvola, yhtään ei enää huvittaisi mennä [:'(] Sen jälkeen saan varata ajan tuolle kontrollikäynnille.

Sama mulla, pari viikkoa sitten olin vielä oikein hyvissä sielun ja ruumiin voimissa. Pirteänä painelin 5 km lenkillä joka päivä ja puuhailin kotona kaikenlaista...pari päivää ennen laskettua aikaa alkoi vointi mennä alaspäin. En halua tällä kyllä ketään etukäteen masentaa [:)]
 
Mulle kans neuvolassa sanoi et 41+2 vissiin sai soittaa ja varata aikaa yliaikaiskontrolliin.. Noi neuvolat on kyl nykyään niin inhottavia.. haluis mielummin sen vauski. KIITOS! Mulla torstaina neuvola ja sillon siis 41+0. Mut toisaalta lohdullista aatella et max ens vko enää ja sit se tulee, vaikka väkisin! Vai kuinka pitkään ne voi oikeesti tota venyttää?
 
Meillä ainakin 10 päivää LA:n jälkeen sairaalaan, HUSissa siis minäkin. Ja siellä sitten kai päätetään käynnistetäänkö ja milloin. Mulle kans viime viikolla tarjottiin influenssarokotetta neuvolassa. Sain jonkun lapun luettavaksi ja samalla istumalla piti päättää ottaako sen vai ei. Olin jo etukäteen päättänyt, etten sitä ota. Terkkarikin jotenkin tuntui olevan sitä mieltä, että ei tarvii tai kannata ottaa. Aiemmin raskaana oleville ei kuulemma ole saanut antaa mitään piikkiä ja hänestä on kamala piikittää raskaana olevaa... Meillä siis saa pikemminkin kerjätä rokotetta[;)]
Täällä edelleen mainio olo ja kunto, vaikka LA oli ja meni jo viikonloppuna[:)]
 
Alina: sulle pitäis kai tulla selvitys niistä maksetuista päivärahoista, vähä niin ku palkkalaskelmakin. Siitähän sen sitten näkee kuka rahaa nyhtää välistä ja miten paljon. Ja etuuksia verotetaan muutenkin erilailla kuin palkkaa, siis suurempi veroprosentti. Tilasin uuden verokortin äitiyspäivärahaa varten ja veroprosentti olis ollu jotain viis... nostin sitten kymmeneen.[:)]
 
satu´maistraatin ohje kuuluu: "Annetut etunimet on ilmoitettava väestötietojärjestelmään kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä." Mun tietääkseni tuo raja on ehdoton ja laissa määrätty..?[:)]

Muoks. Äh, mitähän mää täällä sekoilen taas! Niin siis tuo oli suoraan nimilaista, ei maistraatista[:D]
 
Nyt jännittää huominen niin, etten paljon taida saada tänään kommentoiduks, kun kuitenkin jorisen vaan ihan mitä sun sattuu[:D] Kauheesti mun piti muka kommentoida muitakin juttuja, mutta ei tästä mun järjenjuoksustani tuu nyt yhtään mitään ja jännittää vaan kauheasti vaikka oon jo toista kertaa pappia kyydissä! Pitää jo valmiiksi toivotella hirmuisesti tsemppiä kaikille odottaville/synnärille suuntaaville ja valmiille mammoille sillä aikaa kun olen poissa[:)] Pitäkäähän hännät pystyssä ja viiiksikarvat ojossa!![;)]
 
Ei ole ehdoton se nimen anto kahden kuukauden iässä viimeistään...kai se on suositus...

Meillä pojat melkein 3kk kun saa nimet.
 
Mä luin jostain surakunnan tms. sivuilta että lapsi pitää kastaa 2kk ikään mennessä. Mutta esim, mun kaverin tyttö kastettiin n2,5kk iässä koska ei saanu aikaa aiemmin. Oli kai kirkossa kiirettä :)
Ja jos ei kasteta kirkkoon nimi pitää ilmoittaa viim. 2kk iässä maistraattiin.
 
tinkerbell, onnea ja tsemppiä [:)]

Meillä on kastajaispäivä jo päätetty, mutta näkee nyt sitten, että päättääkö poika syntyä siihen mennessä [:D]

Tänään ollut ihana aamu, aivan ihana ilma, kun on pientä pakkasta ja remonttia kävin vähän katsomassa. Pesuhuoneessa on jo katto ja seinät ja lattia, ihanaa... Nyt puuttuu enää sähköt, vedet, ovet ja ikkunat [:D] Kyllä meillä valmista tulee. Juuri tuulensuojalevyjä suunnitellaan seiniin. Kyllä siellä sitten tarkenee vauvan kanssa [:)]

Paljon kaikille jaksamisia ja synnyttäville tsemppiä! Hengessä ollaan mukana ja pian itsekin samassa tilanteessa.
 
Rutista, rapsuta, rakasta, silitä pientä päätä.Lähelle ota ja lämmitä älä suukkojasi säästä.
Ole tuhlari hellien sanojen, kosketa poskea, kättä.
Tuudita helli ja hyväile, ota syliin , pois älä päästä.
oli pakko laittaa tuo runo tännekki ku on jotenki niin ihana <3
 
Täytyypä hehkuttaa että sain tänään tiedon magneetin tuloksista että mitä sieltä mun maksasta loppupeleissä löyty (jos joku muistaa niin satunnaislöydöksenä löyty 5 pesäkettä tuossa reilu kk sitten). Vanha hemangiooma oli samanlainen kuin ennenkin mutta nämä 5 uutta löydöstä ovat harmitonta arpikudosta eivätkä aiheuta jatkotoimenpiteitä! Voin sanoa että melkonen taakka hartioilta on nyt sitten tippunut ja voi keskittyä tähän uuteen äitiyteen täydellä painolla![:D]
 
Takaisin
Top