Maaliskuun mietteet

Mä oon ollut koko ikäni liikunnan vihaaja ja edellisessä raskaudessa stressasi kaikki liikuntasuositukset. Nyt juuri ennen tätä raskautta olinkin löytänyt itselle kivan lajin johon hurahdin ja ajattelin että ihanaa, tässä raskaudessa liikun ja se voi auttaa synnytyksessäkin. No nyt on sitten rautavarastot tyhjät heti alkuunsa, kävelykin hengästyttää ja kevytkin liikunta aiheuttaa pahaa oloa ja tärinää. Suositukset ja hienot suunnitelmani liikkumisesta voin siis toistaiseksi unohtaa. Näköjään ei kannata olettaa raskauksien kanssa mitään! Sama pätee synnytykseen. Toiset tekee lumitöitä jo seuraavana päivänä, ite pystyin kävelemään noin kolmen viikon päästä hissukseen lyhyen lenkin. Yritän olla tekemättä mitään ennakko-oletuksia ja suunnitelmia äitiyslomastakaan. Tässä ei auta muu kun mukautua siihen mitä luonto eteen tuo. :rolleyes: Mikä ei ole kyllä aina helppoa hyväksyä.
Mä en myöskään ole mikään liikunnan suurin ystävä. Oon aika laiska ihmisenä ja pitäis kyllä ryhdistäytyä sen suhteen... :wacky:
Mulla tosin ton liikunnan harrastamisen kanssa on haaste toi vuorotyö, kun aina ei onnistu saamaan haluamiaan vuoroja. Mutta äitiyslomalla ajattelin kyllä vaunulenkkejä käydä tekemässä ja kävelylenkkejä raskaudenkin aikana. Mä ajattelin muutenkin yrittää olla stressaamatta kaikennäköisestä pienestä. Se ei tee hyvää mulle eikä tolle pienellekään.
 
Oon miettinyt monesti että raskausaika on varmaan haastavaa jos on syömishäiriötaustaa. Uskoisin että se osataan neuvolassa hyvin huomoida jos kertoo asiasta! Mulle on neuvolassa loppujen lopuksi tosi vähän toitotettu ruuasta tai liikkumisesta mitään, vaikka toki niistä kysellään. Olen enemmänkin itse ottanut kierroksia kun olen lukenut kaikki ohjeistuksia. Mä olen taipuvainen suorittamiseen ja uupumiseen, tai olin ainakin nuorempana, joten kaikki paasaavaan tyyliin tehdyt ohjeet osuu johonkin mun kipupisteeseen. Toivoisin että raskaudessakin huomioitaisiin yksilöllisemmin ihmiset taustoineen. On tietty tärkeää kannustaa liikkumiseen ja terveelliseen syömiseen, mutta voisi tuoda myös esiin sitä puolta että kaikki raskaudet on erilaisia eikä se saman suosituksen mukaan toimiminen osu kaikille. Pääasia että kohtelee itseään ja sitä kautta vauvaa niin hyvin kuin olosuhteet sallii. Joskus se on ehkä lepäämistä, joskus aktiivista liikkumista. Elämä ei ole niin simppeliä että sen kun alotat ja teet yhtäkkiä kaiken täydellisesti. Muhun ei oo koskaan toiminut itsensä piiskaaminen ja tiukat ohjelmat motivaattorina. Liikkumisen ilo löytyi vasta sitä kautta kun alkoikin suhtautua hyväksyvästi itseensä ja lopetti kaikki suunnitelmat ja liikuntaminuuttien laskemisen. Henkistä puolta olisi hyvä huomioida enemmän niiden juustosiivumäärien ohjeistamisen sijaan.

Joo tän oon itsekkin huomannut. Mulle se oli kauheeta pakotusta sillon ja sitte vaan oli pakko päättää että ensin opettelen hyväksymään itseni näin ja sitten, en laihtumisen takia, vaan hyvän olon ja terveellisyyden takia alotan pikkuhiljaa alusta. Vielä ollaan matkalla sinne mutta uskosin että perille pääsen :) Mutta vauvan kanssa tulee varmasti liikuttua enemmän kun tykkäävät olla ulkona.
 
Vaunulenkit on kyllä aina hyvä liikkumisen muoto, toivon mukaan palkinnoksi saa päikkärit kun vauva nukahtaa. :)

Me aiotaan ottaa äitiyspakkaus. Olen hävittänyt aika paljon esikoinen ajan kamppeita, kun emme olleet varmoja tuleeko meille enempää lapsia ja suurin osa olikin kierrätettynä hankittua. Vielä en ole raaskinut kaivaa vauvatavarakätköjä esiin ja katsoa mitä kaikkea jo löytyy.
 
Jep. Ootko täyttäny sen esitietolomakkeen? Mä en tajunnu siihen kirjottaa.. Olis ollu helpompi etukäteen infota.

Joo, mä täytin ja muistaakseni laitoin siihen jotain taustasta. Voisinkin käydä katsomassa vielä, mitä oon laittanut vain olenko :scratch Muistaakseni varatessani aikaa tuli jo jotain puhetta, kun mulla oli pari lääkettä, jotka tietty lopetin heti...

Täytyy uskoa, että hyvin meillä menee! :happy:
 
Tein tuonne jo oman ketjun vauvatarvikejutuille, kun ne nyt jo alkaa pyöriä mielessä. :) Oi kun tekis jo mieli alkaa hössöttää vaatteita ja kaikkea ihanaa!
 
Tein tuonne jo oman ketjun vauvatarvikejutuille, kun ne nyt jo alkaa pyöriä mielessä. :) Oi kun tekis jo mieli alkaa hössöttää vaatteita ja kaikkea ihanaa!
Mun tarttis kaivaa meidän vauvanvaatelaatikko tuolta vaatehuoneen perältä piilostaan esiin. Sinne on kerätty jo vähän jotain pientä ja mitä ollaan vanhemmiltamme saatu. Ja semmosia, mitä ollaan löydetty. Esim. yhdestä vanhasta kodista löytyi lasten kirja jääkaapin alta edellisten asukkaiden jäljiltä, niin otettiin talteen. :hilarious:
 
Liina/kantoreppuasiaan piti vielä sanoa että sen tärkeys riippuu varmaan siitäkin miten sylimyyrä vauva on. Meidän esikoinen viihtyi ihan hyvin sitterissäkin mut kaverin vauva oli suunnilleen koko ajan kantorepussa kun ei muualle rauhoittunut.
 
Me ehkä käännytään repun puoleen. Täytyy vaan etsiä semmonen, mitä voi käyttää pienestä saakka. Vaikka toisaalta talviaikana sitä ei kyllä varmaan tule niin hirveesti käytettyä.

Tulan free to go on todella hyvä vasta syntyneellä :)
 
Meillä on niin paljon vauvva kamaa tallessa nii otetaan rahana :) kaikki mahdollinen löytyy jo nii turhaa ois pakkaus ottaa.
 
Mie haluan kyllä sen äitiyspakkauksen. Esikoinen saatiin täällä nii ei ollu mahiksia saada nii nyt sen haluan vaikka suht paljon tavaraa onki esikoisen jäljiltä.
 
Me otetaan ehdottomasti pakkaus. Esikoinen kun on niin meillä ei ole mitään tarvikkeita eikä ole läheisilläkään. Haluan muutenkin päästä tavaroiden, vaatteiden ym. hankkimisesta mahdollisimman helpolla koska en pidä shoppailusta.

Kiinnostaa kyllä minkälainen pakkaus on tulossa, ilmeisesti on kuitenkin todennäköisempää että nykyiset loppuu ennen kuin me marraskuiset saamme omamme.
 
Me otetaan ehdottomasti pakkaus. Esikoinen kun on niin meillä ei ole mitään tarvikkeita eikä ole läheisilläkään. Haluan muutenkin päästä tavaroiden, vaatteiden ym. hankkimisesta mahdollisimman helpolla koska en pidä shoppailusta.

Kiinnostaa kyllä minkälainen pakkaus on tulossa, ilmeisesti on kuitenkin todennäköisempää että nykyiset loppuu ennen kuin me marraskuiset saamme omamme.

Jostain luin että siinä touko-kesäkuun aikana yleensä on vaihtunut jos en nyt muista ihan väärin. Eli meille olis tulossa uus pakkaus :) Mäkin innolla ootan, kummitytöllä on vuoden 2017 pakkaus ja tykkäsin siitä haalarista kun vieläkin käyttää :happy: Syntynyt kesäkuussa 2017 ja uuden pakkauksen sai jo sillon.
 
Jostain luin että siinä touko-kesäkuun aikana yleensä on vaihtunut jos en nyt muista ihan väärin. Eli meille olis tulossa uus pakkaus :) Mäkin innolla ootan, kummitytöllä on vuoden 2017 pakkaus ja tykkäsin siitä haalarista kun vieläkin käyttää :happy: Syntynyt kesäkuussa 2017 ja uuden pakkauksen sai jo sillon.
Mä sitten taas tykkäsin siitä siilikuosisesta makuupussista, joka oli jossain pakkauksessa aikaa sitten. Kerran löysin sellasen kirpparilta, mutta en raaskinnut ostaa, kun ei oikein sillon vielä yritetty.
Mutta innolla odotan tota uutta pakkausta.
 
Äitiyspakkauksen ainoa miinus oli se että vaatteet on aika isoja. Tai oli meille miinus kun vauva oli niin pieni kirppu. :grin Haalari oli käytössä kun lapsi oli vuoden ikäinen. Mutta tokihan ne sitten aikanaan pääsi käyttöön ja hyviä vaatteita siellä oli.
 
Me otetaan ehdottomasti pakkaus. Esikoinen kun on niin meillä ei ole mitään tarvikkeita eikä ole läheisilläkään. Haluan muutenkin päästä tavaroiden, vaatteiden ym. hankkimisesta mahdollisimman helpolla koska en pidä shoppailusta.

Kiinnostaa kyllä minkälainen pakkaus on tulossa, ilmeisesti on kuitenkin todennäköisempää että nykyiset loppuu ennen kuin me marraskuiset saamme omamme.

Mäkään en nauti shoppailusta, joten parhaita löytöjä on ollut facekirppikseltä tai tutuilta pakettina myydyt isot satsit vaatteita kerralla. Ollut helppo vaihtaa lapsen vaatekaapin sisältöä isompaan kokoon tarvittaessa. Ja tosi halvalla olen löytänyt tosi hyväkuntoisia vaatteita (eikä arkikäytössä tarvitse ihan priimaa ollakaan, ei haittaa jos sotkeentuu).
 
Mäkään en nauti shoppailusta, joten parhaita löytöjä on ollut facekirppikseltä tai tutuilta pakettina myydyt isot satsit vaatteita kerralla. Ollut helppo vaihtaa lapsen vaatekaapin sisältöä isompaan kokoon tarvittaessa. Ja tosi halvalla olen löytänyt tosi hyväkuntoisia vaatteita (eikä arkikäytössä tarvitse ihan priimaa ollakaan, ei haittaa jos sotkeentuu).
Käytettynä mäkin ajattelin suuren osan vaatteista ostaa. Mun mielestä niissä on se hyvä puoli, että ne on pesty jo niin moneen kertaan, että ne on ns. käytössä kuluneita ja ihanan pehmeitä. :Heartred
Kirppareilta voi myös löytää ihan uskomattomia löytöjä, jotain ns. merkkivaatteitakin ihan pilkkahintaan. Jos osaa etsiä :wink
 
Takaisin
Top