Maaliskuun mietteet

Mulla ystävä asui Japanissa raskauden ajan ja siellä ei kieletty syömästä _mitään_. Ja varmaan kaikille aika selvää, mitä Japanissa erityisesti syödään:happy3 hänel vaa sanottiin, että älä liho! :wacky:

Mä oon kyllä suhteellisen tarkka noista, mut esim. mozzarellaa kyllä on välillä pakko saada. Laku ja salmari taas on sellasia et en ota ollenkaa kun niistä ei oikeen oo tutkimusta miten vaikuttaa.
 
Oh god. Ja nyt on vielä mahasta nippaillu, alkaa aika hyvin mieli kehitteleen kaikenlaisia kauhuskenaarioita. :bored: mut niinhän se on että suomessa aika tarkat rajotukset ja joissain paikoissa ei mitään ja joissain löyhemmät.
 
Luulisi, että neuvolasta saa sellaisen selkosuomella olevan version myös. :)

Joo suomessa varmaan mutta täällä Englannissa eivät ainakaan esikoisen aikana antaneet mitään listaa. Jotenki muistelen että jotain puhetta ois ollu mutta mitäpä jotain listoja pystyy kerta kuuleman jälkeen muistaan.. :think005
 
Eviran ohjeen mukaan kestomakkaroiden eli salami ja meetwursti kohdalla lukee "Vältettävä kaikkia sellaisia lihatuotteita, joita ei ole missään vaiheessa kuumennettu" Selvennyksenä lukee toksoplasmoosiriski.

Mutta muiden "viipaloitujen lihatuotteiden ja leikkeleiden" kohdalla lukee: "Käytä sellaisenaan syötävät tuotteet mie-lellään hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää." perusteena listeria monosytogenes-riski.

Tässä vaan on se tietty ku en itekkään yhtään oo älynny ajatella onko meetvursti kypsennettyä vai ei. Jotenki ohi mennen aattelee että tottakai on eihän raakaa lihaa voi ees syödä mutta sen pitemmälle ei oo tullu selvitettyä. :confused005 Nytpä tiedän.
 
Oh god. Ja nyt on vielä mahasta nippaillu, alkaa aika hyvin mieli kehitteleen kaikenlaisia kauhuskenaarioita. :bored: mut niinhän se on että suomessa aika tarkat rajotukset ja joissain paikoissa ei mitään ja joissain löyhemmät.

Katoin just paikallisia suosituksia nii täällähän suositellaan nimenomaan gingeriä eli inkivääriä raskausaikana ja varsinki pahoinvoinnim hoitoon eikä lakua/salmiakkiakaan rajoteta muutakun että kohtalaisesti.
 
Tässä vaan on se tietty ku en itekkään yhtään oo älynny ajatella onko meetvursti kypsennettyä vai ei. Jotenki ohi mennen aattelee että tottakai on eihän raakaa lihaa voi ees syödä mutta sen pitemmälle ei oo tullu selvitettyä. :confused005 Nytpä tiedän.
Mä laitoin Snellmannille sähköpostia kysyäkseni asiaa, kun en löytänyt niitten nettisivuilta tietoa asiasta. :hilarious:
Jaan saamani vastauksen täällä ofc heti, jos sellaisen saan.
 
Enkkumama, inkivääriä on ei-niin-kauan-sitten suositeltu Suomessakin raskauspahoinvointiin. Lakritsi taitaa Suomessa olla kans rajoitettu, ei nyt ihan kielletty. Ts. Ok syödä vaikka lakritsijäätelöannos kerran viikossa vai mites se nyt oli. Tuokin lakritsijuttu on melko uus, tulikohan just silloin kun odotin esikoista eli 2016.
 
Enkkumama, inkivääriä on ei-niin-kauan-sitten suositeltu Suomessakin raskauspahoinvointiin. Lakritsi taitaa Suomessa olla kans rajoitettu, ei nyt ihan kielletty. Ts. Ok syödä vaikka lakritsijäätelöannos kerran viikossa vai mites se nyt oli. Tuokin lakritsijuttu on melko uus, tulikohan just silloin kun odotin esikoista eli 2016.
"Lakritsi- ja salmiakkimakeiset sisältävät glykyrritsiiniä, jonka turvallisesta käyttömäärästä ei ole tietoa. Korkea glykyrritsiinipitoisuus nostaa verenpainetta, lisää turvotusta ja voi aiheuttaa keskenmenovaaran ja on mahdollisesti yhteydessä lapsen kehitys-häiriöihin. Pienet annokset (esimerkiksi annos lakritsijäätelöä tai muutama makeinen) eivät ole haitallisia."

Näin lukee siis tuolla Eviran ohjeissa.
 
"Lakritsi- ja salmiakkimakeiset sisältävät glykyrritsiiniä, jonka turvallisesta käyttömäärästä ei ole tietoa. Korkea glykyrritsiinipitoisuus nostaa verenpainetta, lisää turvotusta ja voi aiheuttaa keskenmenovaaran ja on mahdollisesti yhteydessä lapsen kehitys-häiriöihin. Pienet annokset (esimerkiksi annos lakritsijäätelöä tai muutama makeinen) eivät ole haitallisia."

Näin lukee siis tuolla Eviran ohjeissa.

Okei, oikein siis muistin! :)
 
Miia Metso oli kysynyt meetvursti-asiasta HK:lta ja kirjoittanut siitä blogissaan:

https://miiametso.blogspot.com/2018/04/meetwursti-on-kielletty-mita-muuta.html?m=1

”Vielä jokin vuosi sitten taisi olla niin, että pastöroidusta maidosta valmistettuja juustoja sai syödä (esim. Phildelphia tai Viola), mutta nykyään ei niitäkään lainkaan ilman kuumennusta. ” Ei ollenkaan? Oon ton eviran jutun lukenu monta kertaa mutta oon ymmärtäny että pastöroituna on ok kaikki, halloumit ja vastaavat juustot silti suositellaan kuumennettuna? Eli onko ne nyt ehdoton ei..
 
”Vielä jokin vuosi sitten taisi olla niin, että pastöroidusta maidosta valmistettuja juustoja sai syödä (esim. Phildelphia tai Viola), mutta nykyään ei niitäkään lainkaan ilman kuumennusta. ” Ei ollenkaan? Oon ton eviran jutun lukenu monta kertaa mutta oon ymmärtäny että pastöroituna on ok kaikki, halloumit ja vastaavat juustot silti suositellaan kuumennettuna? Eli onko ne nyt ehdoton ei..
Tuo postaus oli vuodelta 2018. Tuo Eviran linkki, jonka olen linkannut tuonne jonnekin "Turvallisen käytön ohjeet" on päivitetty tammikuussa 2019. Eli uskoisin ehkä ennemmin tuorejuustojen kohdalla tuohon Eviran ohjeeseen.
 
"Lakritsi- ja salmiakkimakeiset sisältävät glykyrritsiiniä, jonka turvallisesta käyttömäärästä ei ole tietoa. Korkea glykyrritsiinipitoisuus nostaa verenpainetta, lisää turvotusta ja voi aiheuttaa keskenmenovaaran ja on mahdollisesti yhteydessä lapsen kehitys-häiriöihin. Pienet annokset (esimerkiksi annos lakritsijäätelöä tai muutama makeinen) eivät ole haitallisia."

Näin lukee siis tuolla Eviran ohjeissa.

2005-2010 suositeltiin syömään salmiakkia, jos oli alhaiset paineet :D
 
Sain tohon meetwurstiasiaan Snellmanilta seuraavanlaisen vastauksen:


Kiitämme lähettämästänne viestistä.

Kaikki meetvurstit kypsennetään kylmäsavustuksella kypsiksi. Kasvaakseen bakteerit tarvitsevat niille suotuisat olosuhteet, joihin vaikuttaa mm. pH, suola ja kosteus. Meetvurstituotannossa kyseiset olosuhteet ovat mahdollisimman epäsuotuisat mikrobikasvua ajatellen. Alhainen pH, korkea suolapitoisuus ja vähäinen vapaan veden määrä (aw-arvo) estävät tehokkaasti mikrobikasvun. Tämän lisäksi tuotantoprosessin aikana laboratoriossamme tutkitaan säännöllisesti listerianäytteet tuotteista. Meetvursteihin käytämme ainoastaan pakastettua lihaa, joten toksoplasmoosi-vaaraa ei ole. Toksoplasmoosi kuolee + 65-asteisessa lämpötilassa tai olemalla kolme vuorokautta -18-asteessa.

Neuvomme tulevia äitejä noudattamaan äitiysneuvolan antamia ohjeita ruokavalion suhteen.

Ystävällisin terveisin,
SNELLMANIN LIHANJALOSTUS OY”
 
Painon nousu?! Olen aina ollut hoikka yms että sinänsä ei haittaa ollenkaan mutta kyllä säikäytti vaalla käyminen:D nyt noussut jo 3kg! Miten muilla? Varmaan osa syy on tää kauhee napostelu että paha olo pysyisi poissa :D
 
Painon nousu?! Olen aina ollut hoikka yms että sinänsä ei haittaa ollenkaan mutta kyllä säikäytti vaalla käyminen:D nyt noussut jo 3kg! Miten muilla? Varmaan osa syy on tää kauhee napostelu että paha olo pysyisi poissa :D

Mulla on vielä pysyny samana mutta tosiaan on jo ne hätävarastot täynnä niin ei oo tarvetta vielä nousta :D Voihan toikin olla nesteitä vielä.
 
Painon nousu?! Olen aina ollut hoikka yms että sinänsä ei haittaa ollenkaan mutta kyllä säikäytti vaalla käyminen:D nyt noussut jo 3kg! Miten muilla? Varmaan osa syy on tää kauhee napostelu että paha olo pysyisi poissa :D

Minulla lähtenyt nousuun myös! Aluksi tuntui, ettei nouse gramman grammaa, mutta just eilen huomasin, että muutosta oli tapahtunut... Tosin mä kyllä syönkin lähes koko ajan, koska loputon nälkä. :)
 
Mulla oli paljon enemmän oireita viime viikolla kun oli rv 4+0-6.

Nyt on 5+1 ja olo on kohentunut. Ei ole enää niin kova nälkä että tarvii syödä kokoajan eikä ihan niin huono olo. Kumpa nyt olis ihan normaalia. Väsyttää kyllä mutta en osaa sanoa onko raskaudesta johtuvaa vai stressaavasta työstä. Tänään sain yhtä vahvat viivat puikkotesteihin niin uskon kyllä että raskaana ollaan mutta vitsi kun pelottaa.. Miten selviän seuraavista 2 kuukaudesta kun jännittää niin paljon että meneekö kaikki hyvin edes sinne asti...

Kiukkuinen olen kyllä miehelle ai että kun meni eilen hermo :hilarious:
 
Takaisin
Top