Maaliskuu..... vihdoin ja viimein <3

Aaah, niin kiva päivä takana. Ensinnäkin oon pitkästä aikaa ollut menossa, koska vietin tässä monta päivää sängyn pohjalla flunssassa..

Heti aamusta mentiin ultraan, jossa oli tarkotus kattoa neitin painoarvio. Ollu tuo sf-mitta aika korkeana, joten siksi moinen. Painoarvioksi saatiin 3746 grammaa, eli laskettuna aikana olisi semmonen 4150 grammaa arvio :) Ihan hyvän kokonen vauvva siis jo nyt! Lääkäri teki siinä sitten aika ronskin tuntosen sisätutkimuksen ja paikat oli pehmeet, sisäsuu auki 1,5 cm ja kaulaa jälellä 2 cm. Siitä lähtien alkoi supistella... HUI! Supistuksia on nyt tullut säännöllisesti 12 tunnin ajan.. Ehkä 10-20 minuutin välein? Ennen aamuista tutkimusta ei supistuksista oo ollut tietoakaan.. Kohdunsuulla oli vaan jotaki kipeitä tuntemuksia :D Eli supistuksia tullu aiemmi ihan tavallisesti tullut aina silloin tällöin.. Siitä viimeksi kirjoitinkin, että ainakaan mulla ei oo oireita synnytyksen lähestymiseen liittyen. No nyt on (ainakin tällä hetkellä) ja tuntuvasti :wink

Käytiin vielä neuvolassaki ja siellä kaikki suht hyvin. Verenpainetta pitää seurailla kotona (aina koholla neuvolassa) ja painoa oli tullu reilu 3 kiloa 5 päivässä. Mitä ihmettä??!! No, on tullut parina päivänä herkuteltua, mutta tuo lukema oli jotakin aivan käsittämätöntä. Koko raskausaikana tullut tasasesti ja vielä viime viikolla alusta asti oli lisääntyny paino 11 kg ja nyt yhtäkkiä 14 kg. Toivottavasti ei kertois mistään raskausmyrkytyksestä. Pitää seurailla..

Lähdin sitten vielä loppu illlaksi shoppailemaan ja kampaamoon. Tuli vaan sellanen olo, että piti hoitaa hiukset ja muutamat ostokset vieä kuntoon :wink Tää on ollu niin kiva päivä ja oon alkanut oikeesti miettimään, että apua, ihan kohta meillä on se vauva. Jotenki niin epätodellista. Jännäilen täällä, että jatkuuko supistukset levossakin ja alkaako ne tästä laantumaan vai voimistumaan.. :)
 
Kuulostaa Eea kivalta päivältä. Mullakin nousi viikko sitten paino 2kg viikossa, kun normaalisti painonnousu on ollut muutama sata grammaa. Eilen neuvolassa paino olikin taas laskenut 300g, joten mullakin joku outo pyrähdys tuli vielä tähän loppuun. Kenties osa on ihan vain lievää turvotusta.
Viikko olisi laskettuun aikaan... sais kyllä tulla jo vähän etuajassa. Ei vain ole mitään tuntemuksia siihen suuntaan..
 
Makoilin sohvalla kaikessa rauhassa ja pohdin että kylläpä on outo olo, ihan kun ois tehny jotain rankkaakin. Kokeilin sykettä ja kyllä se yli 120 oli, en tiedä kuinka paljon yli kun en niin tarkkaa mittausta tehnyt. Siis levossa, makuuasennossa. Onko kellään muulla ilmenny tällasta? Mun leposyke ennen raskautta oli alle 60, tottakai se raskauden myötä nousee mutta ei kai tää oo enää normaalia kun olossakin tuntuu?

Voi kun tää syntyis vähän ennenkun tulee ihan luulosairaaks. Sitä kun kiinnittää liikaa huomiota kaiken maailman oloihin kun laskettuna aikana vaan ilmotetaan ettei oo syytä tehdä mitään, että odottele ihan rauhassa mutta sun vastuulla havaita ilman mitään teknisiä laitteita jos lapsi kärsii hapenpuutteesta tai istukassa on vikaa tjtn.

Ehkä se on tää valvominen, kai se pistää sykkeen ravaamaan.
 
Pippuri mullakin on ajoittain esiintynyt korkeaa leposykettä ja hirveitä sydämmentykytyksiä. Mutta on kuulemma ihan normaalia sekä vaaratonta, jos ei nyt koko ajan ole sellaisia. Mullakin on tosi vainoharhanen olo, nukun huonosti ja sitten nukahdettuani kuitenkin heräilen laskemaan vauvan liikkeitä. Kummipoikamme äiti kertoi, että poika oli tosi hiljainen muutaman päivän ajan ennen syntymää. Vauva ei kuulemma oikein liikkunut ja vaaditut liikkeet sai laskettua vain tökkimällä vauvansa hereille.
Meillä heiluteltiin eilen peittoa pitkästä aikaa. Oli hieman haastavaa löytää mitään asentoa, jossa olisi hyvä olla. Homma sai kivat supistukset aikaseksi, mutta tietysti ne sitten taas loppu. Alkaa olemaan jo semmonen olo, että ei se vauva tule ikinä. Laskettu aika on perjantaina ja huomenna mennään äitipolille ja jännätään käynnistääkö ne synnytyksen jostain syystä.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Yö meni suurimmaksi osaksi valvoessa. Kuuelta sain unen särkylääkkeen oton jälkeen. Alaselkä ja kohtu (erityisesti kohdunsuu) on tällä hetkellä ihan hellänä. Koko yön ja eilisen ollu maha sekasin.. Lähdempä tästä jatkamaan vielä unia, jos niitä mulle sallittas :)

8-18 minuuttia oli yöllä suppareiden väli. Nyt tilanne tuntuu yöllistä rauhallisemmalta.

Tsempit kaikille! Lähetättäskö tästä pikku hiljaa rytinällä tosi toimiin..? :wink
 
Kuulostaa siltä, että syntyneet-osio saa kohta jatkoa! Jännityksellä odottelen! Tsemppiä niille, joilla niitä supistuksia on!

Täällä taas ei tunnu tapahtuvan mitään. Olin vielä pari päivää sitten tosi touhukas ja iloinen ja nyt on ihan tylsä ja tyhmä olo. Melkein äärilaidasta toiseen siis (täysin äärilaita olisi varmaan itkuraivari, josta ei sentään nyt puhuta). Tympäisee vaan kaikki! Ja vähän myös... pelottaa. Miten vielä viime metreillä voi valmistautua vauvan tuloon henkisesti? Meditoiden? Vai pitäiskö mun vaan yrittää ajatella jotain muuta ja lähtee vaikka taapertamaan ulos...? Kodin siivous ei ainakaan tunnu piristävän :confused:

MUOKKAUS: järjestelin ja siivosin kuitenkin vähän. Kyllä se kuitenkin voi auttaa. Ehkä mulla on tosiaan vaan tylsää! :grin
 
Muokattu viimeksi:
Nyt illalla oli puoltoista - kaks tuntia ihan lupaavia kivasti kipeitä supistuksia, mutta alkaavat taas ilmeisesti laantua. Että ei kun nukkumaan vaan ja toivotaan että yöllä palaisvat. Olin jo ihan synnytysmoodissa :D
 
Täälläki supistellaan.. Tällä hetkellä mennään 7-14 minuuttin välein. Olo on muutenki ankee. "Menkkakivut" koko ajan päällä ja kohdunsuuhun painaa vauvan pää. Huoh! Kyllä passais nyt suihkun ja pyykkien ripustamisen jälkeen vaikka lähtee synnyttelemää. Ei tämmösiä iltoja kovin montaa jaksa. Tätä on siis jatkunut enemmän tai vähemmän taas iltapäivästä asti.

Toivottavasti nämä ovat tulleet jäädäkseen ja pahentuakseen :wink
 
Ihan rauhassa sai yön nukkua, ei yhden yhtä supistusta enää puolenyön jälkeen. Voihan... Mä ihmettelin kun alkuvuodesta oli jossain lehdessä yks tapaus jossa "vauva yllätti perheensä syntymällä suihkun lattialle kymmenen päivää lasketun ajan jälkeen". Siis sitä vaan ihmettelin että miten se voi yllärinä tulla jos lasketusta ajasta on kymmenen päivää. Mutta nyt ymmärrän että ihan hyvin voi tulla, koska alan olla niin pettynyt näihin synnytysyrityksiin että lakkaan kohta varmaan taas noteeraamasta supistuksia ja aattelen et kyl ne viimeestään kohta menee ohi, ja sit vaan plop vauva syntyy sängyn jalkopäähän :grin Eilen ihan vahingossa toivoin et nyt ois tosi kyseessä, ei ois kai kannattanu.
 
Pippuri, täällä sama juttu.. Menin suihkuun ja padam, supistukset hiipu ja sain nukuttua hyvin 02-08 välisen ajan!

Jep jep. Herätessä ei ollut mitään särkyjä, mutta sitten hetken päästä tutut menkkatuntemukset valtas taas kohdun. Pitää yrittää nyt vaan aatella positiivisesti. Onneksi mulla on tekemistä suunniteltuna loppuviikolle. Päivä kerrallaan.. Haluaisin jo kovasti synnyttämään, mutta yritän pitää itteni henkisesti kasassa mahdollisimman pitkälle! Vaikka kyllähän tommoset supistelut saa mielen väkisinkin kääntymään vauvan tuloon ja sen epätoivoiseen oottamiseen.
 
Aatella, me ois päästy jo tänään mahdollisesti kotiin, jos ei oltais infektiotarkkailussa :) No joo, kyllä se meille käy huominenkin... mutta jotenki kummasti jo kotiin halajaa mieli... Neiti ois hyvä syömään rintaa, mutta äiteellä loppu maidon tulo tänään aamupäivällä... nyt koitan kovasti tankata itte, mutta tuntuu että a, joko hikoan kaiken nesteen vain pois, b, mun jumalaton paksu verinen jälkivuoto muuttuu vaan jumalattomaksi vaalean veen näköiseksi jälkivuodoksi... mistähän sitä sais maitoonkin tuota nestettä riittämään... Aiemminhan jo siis mainitsin, etten tule tätäkään imettämään, mutta täällä sairaalassa olon aikana kyllä yritän jos onnistuisin paremmin kuin esikon kanssa... samat ressioireet kyllä nostaa päätään... kertoilen synnytysturinoita sitten tarkemmin kun päästään kotiin!
 
piia84: Synnytysturinoita odotellessa :) Toivotaan, että maitoa alkaa riittämään, jos päätät imettämistä jatkaa.

Täällä aika normimeininkiä. Vähän reippaampi päivä, muttei ole aiheuttanut mitään ylimääräisiä tuntemuksia. Neuvolassakin tänään piipahdin (38+4). Siellä kaikki ok.

Eea: Meillä näköjään laskettu aika hyvin samaan aikaan :) Tsemppiä, ei mene enää ihan hirveen kauaa.. Näin yritän itselleni vakuuttaa :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Me käytiin tänään äitipolilla kasvukontrollissa ja kokoarvio olikin jo 2800g :) lääkärin mukaan synnytys voi käynnistyä koska tahansa, sillä alakerta oli jo ihan valmis synnyttämään. Sainkin polilla ollessa kivoja supistuksia ja vatsakin meni taas ihan sekasin. Hyvää siis lupaili, mutta nyt illalla ei taas ole ollut mitään kummempia tuntemuksia. Mies kovasti toivoo, että synnytys käynnistyisi yön aikana jotta hänen ei tarvitsisi lähteä aamulla töihin :) kyllä mäkin jo mielelläni näkisin vauvamme, huomenna onkin jo laskettu aika.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Eilen ei ollut yhtään ainutta supistusta. Täällä ollaan siis luultavasti jatkoajalla aika pitkään jollei merkkejä ala kuulua. Onko muuten kellään tietoa voiko jotain allergialääkettä käyttää imettäessä? Ainakaan heinix ei käy, sen tsekkasin netistä. Kysyn tietysti neuvolasta enskerralla tai jos hyvin käy niin synnärillä ennen kuin mitään alan käyttää, mutta ois kiva tietää mielenrauhan takia. Oon ollu melkeen koko raskasusajan hukkumassa räkään kun viiden vuoden tervat on poistuneet keuhkoista hitaanlaisesti lopettamisen jälkeen, nyt kun helpottanut se niin en jaksaisi kevätallergiaoireita kärsiä tähän perään enää.

Hei, nyt tuli supistus :) Pitää vaan varoa toivomasta mitään.
 
Täällä ollaan yhdessä kasassa ja nyt on kyllä niiiiiin rauhallinen olo, että en ihmettele vaikka synnytykseen menis vielä kolme neljä viikkoa. Hah :D Hope not.

Tsempit kaikille muillekkin edelleen odottaville !
 
Eea, sama täällä! Mies sanoikin yks ilta hyvin et se tulee sit kun sitä vähiten oottaa. Nauratti vietävästi, koska sinänsä mahdottomuus kun se on koko ajan mielessä, kassajonossa, vessanpöntöllä, ruokapöydässä ja joka paikassa! Mutta niin klassista -ei sinne ole vielä kukaan jääny- :grin Kauheen optimistista mun kaltaiselle kaikkimullehetinyt luonteelle! :eek:
 
Katotaanko niin tästä tulee maailmanhistorian ensimmäinen tapaus joka jää tonne. Sen verran toiveikkaalta tuntuu...
 
Pippuri muakin kiinnostaisi mitä allergialääkettä voisi imettäessä käyttää. Mun on aina pitänyt neuvolassa sitä kysyä mutta oon unohtanut. Mulla on koivuallergia, joten kohta mun pitäs alkaa lääkkeitä syömään, viime vuonna alotin liian myöhään ja koko kevät sekä kesä oli hirveitä. Lisäks toi katupölykin saa mut ihan tukkoseksi.
Mä luulen ja kovasti toivon, että se olis menoa tänään. Noin 4-5 tuntia on supistellut 20-30 minuutin välein, mut onneks oon saanu jotenkin nukuttua supistusten välit. Alaselkä on koko ajan ihan tulessa ja nyt jouduin ottamaan jo vähän särkylääkettä. Toivottavasti se poistaisi vähän tota pysyvää selkäkipua. Miehenkin soitin jo töistä kotiin, kun enää pysty viemään koiria lenkille ja sais muutenkin tulla laittamaan sen tens-laitteen mun selkään. Eilen sitä jo testasin ja tuntu tosi hyvältä, vei kivut mukavasti.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Vierailen tuolta huhtikuisten puolelta, neuvolassa sanottiin minulle, että Cetiriziniä saa käyttää raskaana ja imetyksen aikana :)
 
Takaisin
Top