Lokakuun turinat

Pahoittelut Kristinaffille ja kovasti onnea seuraavalle kierrokselle!

Otatteko influenssarokotuksia (lupailevat superinfluenssaa uutisissa)?
 
Voi Kristinaff, virtuaalihali ja voimia! ♡ tärkeä muistutus itsellekin, kuinka haurasta kaikki tässä alussa on.

Mrs. Peek-a-boo, luin jostain, että raskaana oleville suositellaan. Mulla lisäksi astma, joten otan varmaan. Jos tää siis niin pitkälle jatkuu, että tulee tarpeen.
 
Joo, luin lisäksi, että raskaana olevien läheisillekin suositellaan. En ole koskaan aikaisemmin ottanut, mutta nyt ajattelin ottaa. Mietin vain mitä muut tekevät ja missä vaiheessa raskautta ottavat, jos ottavat?
 
Minä otan kyllä influenssarokotuksen ja meillä kaikki muutkin sen saa (ja uhkailtuna isommatkin ottaa :D ). Esikoista odottaessa siinä ajankohdassa oli joku suositus kun vauva syntyi tammikuussa. Tiettyjen viikkojen jälkeen se suojaa myös vastasyntynyttä. Kevät vauvojen kanssa ei varmaan oo niin väliä. :)
 
Mä en ajatellut ottaa. Vastustuskyky on ollut mulla aina aika hyvä, eikä me niin paljon ihmisten seassa pyöritä. Ja jotenkin en oo sikaflunssa jutun jälkeen luottanut tommosiin "uusiin" rokotteisiin. :confused: Mutta uteliaisuudesta silti, jos joku tietää: onko toi se sama influenssarokotus, mikä on jo joitain vuosia(?) ollut vai joku muu? :)
 
Mä otan ainakin rokotteen! Sairastin ite aikanaan sikainfluenssa ja sen jälkeen vielä tavallisen influenssa seuraavana vuonna enkä todellakaan haluaisi sairastaa mitään noiden kaltaista raskaanaollessani. Luulisin että yritän saada miehenkin ottamaan rokotuksen vaikkei normaalisti ottaisikaan.

Sitruunahappo: tän vuoden rokotus on sama kuin aiemmat (THL suositus Vaxigrip alle 65v), eli ei nopeasti kehitetty niinkuin oli sikainfluenssassa vaan pidempään markkinoilla ollut ja paljon paremmin tutkittu.
 
Pakko vielä jatkaa tosta rokottamisesta, THL:n sivuilla oli influenssarokotusta koskeva lause "Raskaana olevan läheisten rokottaminen suojaa tulevaa vauvaa." Mies suostui rokotukseen ton perusteella :)
 
Meillä kun on yksi taapero ja vauva tulossa niin juuri tuolla suojelemisella saan isommat (9 ja 10 vee) ottamaan sen rokotteen. Vaikka ovat siis neulakammoisia. Halu pitää pienet turvassa on suurempi kuin oma kammo. :)
 
En ole tullut miettineeksi koko rokotetta. Varmaan lääkärin kanssa juttelen asiasta terveystarkastuksen yhteydessä ja katson sutten, miltä tuntuu. Vara ei tietenkään kaada venettä, mutta itsellä ei oo suuria tunteita asiasta tällä hetkellä. Yleensä influenssa ja muutkin tartuntataudit ovat jättäneet meikän rauhaan, mutta nyt on tietty eri tilanne, kun raskaana. Kaiken raskaus kyllä muuttaakin!
 
Meillä ottaa koko perhe influenssarokotteen, sillä esikko syö immunosupressiivista lääkettä, niin häntä täytyy suojata, meille siis helppo ja itsestäänselvä valinta joka vuosi.

Itse sairastan yleensä todella harvoin mitään, mutta sikainfluenssan sairastin ihan ekojen joukossa (oltiin pojan kanssa kunnan 2. ja 3. todettu tapaus :grin) ja sen vetäsin kyllä pitkän kaavan mukaan kahdella jälkitaudilla, ensin keuhkoputkentulehdus ja sitten keuhkokuume, joten tuon jälkeen olen enemmän kuin mielelläni ottanut rokotuksen...
 
En ole koskaan näitä ylimääräisiä rokotteita ottanut, enkä kyllä sairastanutkaan.. Pitää oikeastaan keskustella sitten neuvolassa asiasta enemmän..
 
Minä olen pro-rokote ihmisiä... Itselläni on perussairautena astma niin kaikki taudit, jotka voi ehkäistä, ehkäistään - varsinkin hengitysteihin vaikuttavat.
 
Mmh, kai se on ihan hyvä idea ottaa jos sairastuu helposti. Aattelinkin että se on varmaan sama mitä on lapsillekin tyrkytetty. Ei olla otettu, koska 5v:kään ei ole kovin monta nuhaa pienen elämänsä aikana sairastellut. Ite ainakin ajattelin että parempi ottaa vastustuskykyä "luomusti" jos ei ole koko ajan sairauskierrettä. :) Mutta joo, en ole mikään rokotusvastainen ituhippi. :wink (Mahdollisille hipeille anteeksi sanamuodosta.) Hyvä että näitä on tarvitseville.
 
En ole kans ikinä ottanut em rokotteita, vaikka työssäni (hoitoala) joskus siitä kättä väännettiinkin että pitäisi ottaa... :wideyed: Mutta en ole kyllä sairastellutkaan, että eipä sillä. En aio ottaa siis nytkään! :stop:
 
Taidan itse myös jättää rokotteen ottamatta jollei sitä tulevassa neuvolassa suositella erikseen. En ole ottanut aiemminkaan.
 
Minulla oli tuossa muutama tunti sitten vessassa pyyhkiessä ruskeaa valkovuotoa.

Sain esikoisen päikkäreille ja olin itsekin tulossa, kun ajattelin doppleria kokeilla.
Sieltähän ne selkeät vahvat sydämen läpsytykset kuuluivat ja sain jopa tallennettua niitä puhelimeeni
:love7
Taas murheet pienemmät.
Kuinka moni muu on jo uskaltautunut kokeilemaan?
Minulla Angelsounds ja tänään rv 7+2 :)
Sydänäänet sain kuuluviin keskeltä ihan hippasen vasemmalle päin ja siellä siis ilmeisesti köllöttelee :shy:

Nyt ei enää ole hätä ja hoppu päästä neuvolaan!
Ainiin! Ne turvotuksesta kertyneet kilot tippuivat pois. Eli toivotaan ettei ainakaan paino lähtisi nousemaan enää.
 
Mullaki tulee välillä ruskehtavaa/kellertavaa valkovuotoa. Onko jollain kokemusta, onko jokin tulehdus? Ei tule joka päivä, aina välillä vaan...
 
Kerroin tänään läheiselle työkaverille raskaudesta. Hän onnitteli kovasti ja sanoi arvanneensa. Vissiin olen ollut aika pahoinvoivan näköinen ja kuulemma tunnisti pahoinvointirannekkeet. Hups. Mukavaa silti ettei tarvitse enää huijata miksi en voi tehdä tiettyjä juttuja. Nyt toivon jotenkin vielä enemmän ettei tulisi keskeenmenoa kun raskaudesta on puhuttu äänen.

Ps. Lääkäri sanoi, että nykyistä influenssarokotusta on annettu Suomessa vuodesta 1998 ja influenssa raskausaikana saattaa aiheuttaa sikiövaurioita, joten taidanpa ottaa.
 
Influenssatokotetta en aio ottaa. Joka vuoden influenssarokotteeseen vaihdetaan viruskannat tai osa niistä eli ei oo täysin sama rokote. Eikä ole nyt mun mielestä takuita että tämä influenssarokote suojaisi juuri tältä superinfluenssalta. Lisäksi huolestuttaa lause "Rokote antaa suojaa myös sikainfluenssaa vastaan." Thl:n sivuilla. Mutta en ole siis rokote vastainen ja jokainen päättää itse. Ja hoitoalalla myös oon et asiasta oon paljon keskustellu ja miettiny sitä.
 
Takaisin
Top