Liikkeitä??

Meillä suosikkiasento on pää alaspäin ja potkut kohdistuu suurimmaksi osaksi oikeanpuoleisiin kylkiluihin. Varsinkin töissä jos pidän esitelmää tai muuten puhun kovaan ääneen pidempään niin vauva oikein innostuu ja potkii samaan kohtaan minkä kerkeää. Työkaverit ihmettelee että mikä mulla on kun välillä tulee niin kova potku että itsekkin ihan hypähtää kun tuntuu sen verran ikävältä... Parina päivänä jos potkut on tullut koko päivän samaan kohtaan niin kyllä se tuntuu tossa kyljessä, ei se kipeä ole, mutta kohdan kyllä tunnistaa. Vilkkaimmat liikkeet tulee yleensä kun makaan selälläni yksin sängyssä mutta myös silloin kun puhun paljon, tai kun katson lempisarjaani (tunnusmusiikki) niin johan on vauhtia töppösissä. Vieraat äänet ja tilanteet hiljentävät vauvan. Joskus päivällä kun hän oikein innostuu niin on pakko lähteä kävellylle että rauhoittuu.. tuo riittänee vastaukseksi Sanuliinin kysymykseen :happy090
 
Onko teidän vaavi kova liikkumaan ja onko jotakin selvää riehumisrytmiä havaittavissa? Meidän pötkö aloittaa yleensä päivänsä aamujumpalla. Päivällä on muutama liikkumistauko, mutta en yleensä noteeraa/seuraa niitä niin helposti, kun olen itse paljon liikkellä. Illalla onkin sitten todella kovat bileet, etenkin nuo "illan viimeiset hitaat" 23-24 aikoihin. Hhuh. Välillä on niin älytön meuhkaaminen päällä, että mietin, onko tyypillä kaikki hyvin siellä. Tulee ihan paha olo/vatsa kipeäksi joskus tuosta sisälläni tapahtuvasta myllerryksestä. Tuntuu, että kaikki sisäelimet saa kunnolla kyytiä. Joskus taas jokin tietty vauvan liike tulee ihan samassa rytmissä aivan samassa kohtaa todella pitkään, pum pum pum... ihan kuin kaveri nyrkkeilisi tasaisessa rytmissä monta minuuttia kylkeä vasten :)
 
Jännä huomata, miten liikkeet on muuttunu nyt viikkojen myötä. Aluksi liikeet oli tosi äkkinäisiä ja niitä tuli melkeen koko ajan. Ihan niinkuin olisi jonkun sähköiskun saanut ja hyppi pitkin kohtua.. Nykyään potkut ovat rauhallisempia ja jotenkin suunnitellumman oloisia. Tulee aina samoihin kohtiin ja olen huolissani siitä, että onkohan kohtu liian pieni, kun joutuu samassa asennossa kyhjöttämään.. :sad001
 
Meillä ei oo oikiastaan enää ees kunnon potkuja, kun lähinnä vaan sellasta hyvin v*ttumaista kantapäiden hankausta kylkiluihin ja ylävatsaan :D Joskus naurattaa että tuotahan pikku pirulaista vois kohta kutittaa jalkapohjasta kun tuntuu niin selvästä mahanahan läpi :D
 
Musta tuntuu että vauva on vallannut koko mahan. Potkut tuntuu kylkiluiden alla samalla kun pää painaa virtsarakkoa. Vähän mietityttää että miten tukalaksi olo tästä vielä ehtii muuttua jos vauva painaa nyt joku 2 kiloa ja paino vielä tosta tuplaantuu...

Välillä on hauska nähdä miten vauva on majoittunut oikealle puolelle, vasen puoli mahasta "painuu kasaan" ja vauvan pylly tai selkä nostaa koko oikean puolen pystyyn. Vähän on epämuodostunut olo :p

Meillä vauva taitaa olla tosi "pinnalla" kun kaikki liikkeet näkyy tosi selkeästi esim mihin suuntaan vauva kääntää pyllyään. Iltaisin pystymme tunnustelemaan miten vauva on mahassa kun jalat, pylly ja selkä tuntuvat ihan selvästi. Ja jos joku muu laittaa kätensä mun mahalle niin vauva jähmettyy ja siirtyy taka-alalle, tai siltä ainakin tuntuu ja näyttää :)

Mutta tosiaan, tuo mun oikea puoli mahasta alkaa olee jo vähän hellänä jos vauva on vetänyt kovemmat treenit ja venyttelyt. Mä varmaan halkeen näiden viimeisten 9 viikon aikana o_O Vauvalla alkaa selkeästi olemaan jo rytmi, ja reagoi tiettyihin ääniin ja kun syön, ja kun nousen yöllä pissalle. Oon huomannut myös yhden uuden hauskan jutun, vauva potkii ja liikkuu iloisesti kun makaan sohvalla maha peitettynä, mutta heti kun nostan paidan ylös ja maha on paljaana niin leikki loppuu. En oo keksinyt mitään järkevää selitystä tälle..?

Onko teidän vauvoilla hikka? Mä en oo tuntenut mitään sellaista, ja vähän mietityttää että onko se huono asia kun hikka kuulemma liittyy vauvan hengitysharjoituksiin?
 
Takuttajan ei kannata olla huolissaan kun kuuluu ihan asiaan, että loppuvaiheessa alkaa olla ahtaat oltavat ja liikkeet rauhoittuu! :) Ja meiän pikkasella on hikka suht usein, mutta oon huomannu, että meinaa hyvin helposti jäädä huomaamatta... Tuntuu sellaselta pieneltä tasaselta hipsuttelulta, että ei välttämättä erotu pikkusen liikkeistä jos ei keskity kuulostelemaan! :)
 
Löytyhän se hikka kun oikein keskitty vatsan liikkeisiin. Tosiaan näkyy miten maha vähän tärähtää tasaseen tahtiin, mutta hikan tunsi vasta kun mies piti kättä mahan päällä. Jee, ehkä meijenki monsteri on ihan normaali pikkuvauva :)
 
Aina välillä oon tuntenu toukan hikkaa, mut en viime aikoina ja aloinkin tässä jo vähän miettiin.. No eilenpä se sai kolme oikein kunnon 'kohtausta', jotka kosti mulle tunkemalla koipensa kylkiluun alle ja pyörittämällä siellä.. :'( Liikkeitä on muuten ollut huomattavan paljon, ei tarvi viä alkaa laskee, vaikka neuvolassa olikin jo puhetta, koska ainakin pari kertaa päivässä hemmo pitää puolen tunnin ripaskaharjoitukset. Au, au ja AUUU!
 
Mulla alkaa olemaan oikea kylki kipeenä ja hellänä vauvan jumppatuokioiden seurauksena. Miksei toi vasempi puoli kelpaa, vaan pitää väkisin tunkea ulos oikeasta kyljestä??? :sad010
 
Mistäköhän muuten johtuu, että suurinosa meitin vauvoista potkii juuri oikealle puolelle? Itsekkin olen tuskaillut, että eikö sitä joskus voisi sitä kantapäätänsä hinkata vasemmallekkin, mutta kun ei :taunt010 On tuo istumatyö niin riemua, varsinkin kun liikkeet näkyvät jo niin selvästi, että asiakas jota palvelin tiskin yli, kommentoi, että ompas sinulla liikkuva lapsi. Vastasin hänelle, että ai, ei minulla ole vielä yhtään lasta, johon hän sitten vastasi, että onhan ja viittasi mahaani. "Ainiin joo tää mun mahassa oleva" :smiley-ashamed005
 
Oikealla täälläkin vain ja ainoastaan! :) Mikä ihme siinä oikeassa puolessa viehättää?
 
Joo täällä on kans oikea puoli suosikki, toisaalta ei haittaa yhtään kun kestävät enemmän osumaa kuin vasemman puolen luut. Mutta se särky ketuttaa :P
 
Mullakin on oikea puoli suosikki potkujen kannalta, yks tietty kämmenen kokoinen alue erityisesti.. Mut nukkuessa painautuu sitä kylkee vasten, joka on patjaa vasten. :>
 
Meilläkin oli just eilen pitkin päivää kestävät kickboxing harjotukset. Takapuoli keskeltä vasemmalle ja kantapäällä vatsanahkaa pitkin oik. kylkiluiden alle. Jouduin ulahtelemaan ja meidän teinit katto kauhuissaan ja vannoivat, etteivät ikinä tee lapsia. Hyvää ehkäisyvalistusta siis... :laughing002
 
Täällä myöskin tykätään potkia just oikean puolen kylkiluiden alle. Hikkaa en ole tainnut tuntea kuin ihan muutaman satunnaisen kerran. Täällä äitiyspolilla toivovat, että kotona laskettais liikkeitä, mutta en ole katsonut tarpeelliseksi alkaa niitä laskemalla laskemaan, sen verran vilkkaasti tuo pikkuinen myllää. Varmaan jos sattuis hiljaisempi päivä, niitä alkaisi erilailla tarkkailla.
 
Salme, mikä tuon liikkeeiden laskemistoive on? Siis onko se jotenkin äitiyspolin mukaan tarpeen, vaikka vauva liikkuisi ihan tasaisesti pitkin päivää? Ihan kinnostuksesta kyselen :)
 
En ihan tarkalleen tiedä. Neuvolasta annettiin liikkeiden laskua varten kaavake johon niitä sitten täyteltäis ja neuvolan mukaan sairaalassa toivovat sitä laskemista. Kaksi kertaa ollaan nyt käyty siellä polilla sen jälkeen, kun se täytettävä lappu saatiin eikä kukaan kyllä ole patistellut varsinaisesti laskemaan.. Johtuisko sitten siitä, kun olen sanonut heti alkuunsa että pieni liikkuu varsin vilkkaasti enkä ole tuntenut tarvetta alkaa niitä liikkeitä vahtaamaan. :)
 
Yleensä kehoitetaan about h:30 jälkeen laskemaan liikkeitä, että tietää onko pikkasella kaikki ok kohdussa. Ei tarvitse laskea jos muistaa, että päivällä on ollu vilkasta menoa, mutta jos illalla vaikka miettii, että onpas ollut hiljainen päivä kannattaa laskea. 10 liikettä tulisi tunnin aikana tulla vähintään ja koko tuntia ei tarvitse laskea jos siellä on kova myllerrys. Jos taas tuntuu, että pikkanen ei meinaa liikkua herättelylläkään, kannattaa juoda jotain makeaa esim mehua, käydä kylkiasentoon ja laskea toinen tunti. Siinä aika lailla perusohjeet! :)
 
Takaisin
Top