Kuukautiset synnytyksen jälkeen.

Se on eri asia ottaako alkoholia raskausaikana vai imetysaikana, sillä raskausaikanahan vauvan verenkiertoon menee alkoholi suoraan istukan kautta äidin verenkierrosta. Rintamaito ei mene suoraan verenkiertoon vaan ruoansulatusjärjestelmän kautta, eli alkoholia menee vauvan verenkiertoon vain hyvin hyvin pieni määrä siitä määrästä, mitä on rintamaidossa, ja siinäkin siis vain saman verran kuin äidin verenkierrossa. Eli jos äidillä on alkoholia veressä vaikka 0,5 promillea (eli 0,05 prosenttia), on sen verran myös rintamaidossa. Eli käytännössä ei mitään. Ja se mitä vauva siitä saa omaan verenkiertoonsa, on vielä paljon paljon vähemmän. Toki olen sitä mieltä että tota yhtä enempää en ottais minäkään kun imetän, mut lähinnä siitä syystä ettei kontrolli mene vauvan käsittelyssä. Muuten uskaltaisin ottaa sen toisenkin varmaan. Ja ne pari hassua kertaa kun oon sen yhden ottanut, on mies ollut vauvan kanssa ilman sitä alkoholia.

Itsehän en juonut pisaraakaan raskausaikana myöskään.

Pienellä provolla sais tästä keskustelusta varmaan aika mielenkiintoisen :wink
 
Juu tuskimpa tuosta kannattaa kenenkään vetää herneitä sinne nenuliin, jos joku sulle tuntematon ihminen juo joskus yhden siiderin/oluen ja imettää. Onhan se ihan tutkittu juttu ettei siitä mitään vauvalle tule. Kyllä se välinpitämättömyys ilmenee ihan erillä lailla.
 
V.a.t. Voisit varmaan nyt koittaa lukea muiden tekstit ajatuksella ja ymmärtää ettei kukaan täällä meinaa imettää 2 promillen humalassa. Puhetta on ollut yhdestä tai kahdesta alkoholiannoksesta ja esim 0,5 promillesta. 2 promillea on mun mielestä ja aika kova humala eikä sellasessa kunnossa edes käsitellä vauvaa, saati sitten imetetä. Nyt se herne pois nenästä ja piikki perseestä!

Edit. pakko vielä lisätä että 2 promillea eli tuhannesosaa on muuten 0,2% eikä 0,02% niinkun v.a.t. kirjotit ja se 0,5 promillea mistä puhuttiin häviävän pienenä määränä on tosiaan 0,05%. Onhan siinä nyt vissi ero onko alkoholia 0,2% vai 0,05%, ymmärrät sen varmaan itsekin.
 
Muokattu viimeksi:
Jännä, että keskimäärin kahden jälkeen poliisin alkometri näyttää naisella yli rattijuopumusrajan. Jos et ole ajokunnossa, miten voit olla imetyskunnossa???!!! Te olette varmaan sitten myös niitä, jotka voivat vähän tissutella myös raskaana... "Lasi sinne tänne" tai "muutama ykköslonkero"... ????? Ihmettelen edelleen että onko himot niin kovat, ettei voi jättää sitä yhtä juomatta, jos ei jostain syystä voi silloin antaa pullosta?? Ja jos "vain maun takia", niin miksi ei sitten alkoholitonta? Melko välinpitämätöntä.

...no kyllä ylläolevan kaltaiset syytökset tuntemattomalta ihmiseltä saa vähän ihmettelemään käytöstäsi v.a.t. Aika asiatonta linjaa vedät tuntematta ihmisiä joita arvostelet. Sulla on varmasti syyt ja perusteet omille mielipiteilles, voisit myös arvostaa ja antaa tilaa muiden mielipiteille. Jos lukisit muiden kirjotukset ajatuksen kanssa niin saattaisit ehkä jopa ymmärtää ne oikein. Mutta joka tapauksessa mun mielestä tänne ei tarvii tulla syyttelemään ja tuomitsemaan ihmisiä jotka ei tosiaan (edes terveydenhuollon ammattilaisten mukaan) ole omalla käytöksellään vahingoittaneet lapsiaan millään lailla. Voisitko nyt siis lopettaa lapsellisen kiukuttelun ja antaa muiden jatkaa keskustelua siinä hyvässä hengessä joka täällä on tähän saakka vallinnut?
 
Ai kauhja miten yksi kommentti, joka oli muuten asian vierestäkin, on herättänyt näin suuren huomion. Fanaattisuus on asia, joka saa mut kummastelemaan, varsinkin jos asiasta ei ole riittävää tietoa. Eiköhän kätilöiltä, lääkäreiltä ja imetystuki-ihmisiltä saa asianmukaisen tiedon. Mutta annetaan olla, asiasta tässä ketjussa kun se ei edes tänne kuulu.
 
Tittidii..ja takaisin aiheeseen.:anyone
Mulla on kuukautisen alkaneet. Ekat oli tässä kuussa, mutta en täysimettänyt lainkaan.
:nicethread
 
Mulla ei oo eikä haittaa :) Vielä täysimetyksellä.. Kierukan meinasin kohta ottaa mutta pitääkö odottaa menkat ennen sitä?
 
Haha! Vat hei, sunkin kannattas ehkä ottaa lasi viiniä, ni rentoutuisit! Veikkaan kyl koko hommaa tän palstan ekaks provoksi. :D

Tietysti niiden, joille alkoholi on ongelma, tulee välttää myös sitä yhtä annosta, muistakaahan se! :)

Ja mulla on ne kuukautiset tosiaan ollut, mut meillä mennäänkin osittaisella imetyksellä.
 
uuh, onpa heittäydytty kiihkeiksi, jospa ne on kuukautiset alkamas.. ?! :D

mulla ei oo vielä, tosin täysimetyksellä mennään. Muiden lasten imetysten aikaan mulla on alkanut kuukautiset 2kk-6kk välillä.

olutta oon juonu ruuan kans, mut mulle ei olis ongelma vahvempikaan tujaus mentaliteetilla "lääkkeeks vaan". Kännissä en oo ollut koskaan ja äitinäkin oon omilleni ihan paras mahdollinen :)
 
Aika provolta kyllä vaikuttaa :D Hyvin niiltä oltiinki tähän asti säästytty täällä.

Mullaki alko ne ekat kuukautiset tuossa heinäkuun vimppa päivä ja osittaisella mennään. Muutaman päivän kesti, ens viikolla pitäs sit taas kärsiä niistä jos tulevat heti säännöllisinä... :grin
 
Piti ihan muutaman kerran lukea tää ketju ku en ollu uskoa silmiäni että täällä on eka kertaa vedelty tosiaan herneenpalko syvälle nenuun :scared001 ..vaikka ne vatin viestit on näemmä poistettukki sittemmin.

niin ja ei oo menkat alkanu :happy118
 
Ei oo totta! Poisti omat viestinsä? Miksi? Eikö just keskustelua kaivannut? Harmillisen outo tämä keskustelu nyt...
 
Nyt ne sitten alkoi, menkat. Toisaalta hyvä, että vois sitten projekti pikkuveljeä alkaa pikkuhiljaa saamaan eteenpäin :) Ja aika niukat olleet, et onneks ei mikään niagara...
 
Minullakin alkoi perjantaina menkat. Minä (31-v.) hyppäsin pöntöltä ja säikähdin: Miksi minusta tulee verta? Vissiin vuoden aikana ehtii unohtaa paljon. Aikaisemmin menkat oli luokkaa ekana päivänä vuotaa vähän ja toisena päivän tiputtelee. Ekan päivän pärjää parilla tamponilla ja toisena päivänä pelkällä pikkuhousunsuojalla. Ilmeisesti raskaus muuttaa asioita sillä vuotoa tuli ihan tajuttomasti. Mikään maksisuperhypertamponi ei riittänyt. Toisenakin päivänä vuosi läpi. Nyt neljäntenä päivänä alkaa olla sellainen olo kuin "normimenkat" olisi alkaneet. Mutta kivut oli kyllä pienentyneet ihan valtavasti. Aiemmin olen ollut pahimmillaan koulusta pois (nuorempana) kipujen takia. Jos särkylääkettä ei ota ensimmäiseen jomotukseen, kipu yltyy sellaiseksi, että itku tulee. Nyt kipua ei oikein kunnolla edes tuntunut (tai sitten se ei tuntunut noihin synnytyskipuihin verrattuna miltään).

Mutta että näin. Meille ei tosin pikkukakkosta olla vielä hankkimassa. Sain synnäriltä ohjeet odottaa vuosi ja sehän sopii minulle, kun muutenkin kaipaisin tässä välissä töihin.
 
Mä oon kuullu, et ekat menkat synnytyksen jälkeen ois monella aika kovat vuodoltaan. Tiedä sit mitkä pseudomenkat mulle nyt tuli o_O kun ihmeen vähällä pääsin.
 
joo nuo ekat menkathan voi olla aika runsaat, muistaakseni niistä oli aikaisemminkin täällä puhetta.
mutta monestihan nuo synnytykset vähentävät menkkojen vuodon määrää, kestoa ja joillakin menkkakipujakin. tai ainakin mulla ja parilla tutulla on käynyt niin. ennen mullakin vuoto kesti 1,5 viikkoa ja ensimmäiset 4-5 päivää vuotoa tuli ihan sikana. ekan synnytyksen jälkeen on menkat helpottanut, vuoto kestää "vain" viikon ja pari ekaa päivää tulee runsaammin vuotoa. menkkakipuja mulla ei ole koskaan suuremmin ollut, vain todella runsas vuoto on ollut kiusana.
 
Takaisin
Top