Kuukautiset synnytyksen jälkeen.

Galina

Jostain jotain jo tietävä
Onko kenelläkään sama juttu kun minulla? Synnytyksestä on kohta 3kk ja nyt alkoi menkat tuntuu, että vuotaisin kuiviin vuoto on runsasta eikä koko elämäni aikana ole ollut näin pahoja menkkoja. Yöllä olen joutunut vaihtamaan 4 kerta sidettä ja päivällä tunnin välein :smiley-angry017

Niin mietin vaan miten teillä muilla sama juttu kun minulla?
 
Muokattu viimeksi:
Miulla on vielä normaalia niukempi vuoto, on ollut niukka ennen raskauttakin. Mutta monella on kuulemma tosi runsasta ekat.
 
Mulla oli kans kunnon tappomenkat tytön synnytyksen jälkeen. Tuli tamponista ja siteestä läpi. Kahdet ekat oli semmoset muistaakseni ja sit vähän rauhottu. On kuullemma ihan normaalia.
 
Mulla ei vielä ole edes alkaneet. Onko teillä täysimetys käynnissä, joilla on jo kuukautiset alkaneet?
 
Meillä on täysimetyksellä ollut 4kk ja vielä ei oo menkkoja näkynyt. Epämääräistä juilimista välillä, mutta ei oo alkanu
 
Osittaisella mennään. Nyt tosin on maitomäärä lisääntynyt eikä menkkojakaan oo enää kuulunut...
 
Osittaisella täälläkin ja ekat menkat oli tossa kun poika oli 4kk. Nyt ilmeisesti alkaa hormoonit tekeen tehtäväänsä kun maito meinaa loppua.. tässä jo reilu viikko taisteltu loppumista vastasn :sad001
 
Osittain menty n. 1kk, mut kahet menkat ehkä ollut. Nyt niitten olis pitänyt alkaa taas...
 
Kun annoin korviketta ekan kerran niin siitä meni 2 viikkoa ja alko menkat. Siitä huolimatta et vauva oli edelleen aina rinnalla ennen korvikkeita. Aivan niinku kroppa ois tienny et hahaa annoit korviketta, ding olen taas valmis! Not gonna happen :grin
 
Mä olen kyllä antanut korviketta useitakin kertoja - aina, jos olen ottanut pari siideriä, jos ei ole ollut pumpattuna pakkasessa riittävästi. Ei ole kuukautiset siitä huolimatta alkaneet. Se kyllä sopii minulle! :)
 
Meillä on oltu täysimetyksellä koko aika, eikä kuukautisista ole tietoakaan (onneksi). Tosin en kyllä luota imetykseen ehkäisykeinona, koska en halua tulla heti uudelleen raskaaksi. Pisin tauko imetyksestä on muistaakseni 7 tuntia.
 
Mulla imetys loppui oikeastaan ennen kun ees alkoikaan (syystä tai toisesta maitoa ei tullut) eli poju koko ajan korvikkeella. Menkat alkoi 3vk synnytyksestä. Aloitin minipillerit ja nytpä ei sitten menkkoja enää kuulukkaan. Meinaa ressikäyrä vähän nousta kun ei tiiä onko raskaana vai ei. Ja toinen lapsi ei kyllä tervetullut ole. Nii pahat traumat jäi synnytyksestä :sad001

Sent from my ZP1000 using Vau Foorumi mobile app
 
Voi ei :sad001 Minulle tehtiin sektio juuri synnytyspelon vuoksi, ja kokemus oli todella positiivinen! Ei tarvinnut olla kipeä kertaakaan, eikä muutenkaan tapahtunut mitään, mistä olisi voinut jäädä traumoja. Sen vuoksi voin lämpimästi suositella harkitsemaan sektiota, jos tulet uudelleen raskaaksi.
 
Täysimetyksellä ja tyttö 3,5 kk. Ei menkkoja. Mun imetystukisiskoni sanoo, että parin siiderin takia ei tarvii antaa korviketta tai pumpata maitoa kun se on niin häviävän pieni osuus mitä tulee rintamaitoon. Mä otan yhden annoksen ja imetän sen jälkeen kyllä. Kahden jälkeen oon antanu pumpattua tai oottanut et tyttö on yöunilla.

Täällä saisi toinen lapsi tulla jos on tullakseen :)
 
Mä en kans ekoina kuukausina halunnu juoda yhtään kun imetin, mut nyt oon kerran juonu yhden siiderin ja toisella kerralla lasin viiniä ja imettäny sen jälkeen. Se on niin minimaalinen se määrä mitä sitä alkoholia on äidinmaidossa, saatikka miten paljon sitä siitä imeytyy vauvan verenkiertoon. Enemmän se alkoholia saa noista jekovit-D-vitskuista, jotka on alkoholipohjaisia.
 
Mun ystävälle oli hänen miehensä äiti (ammatiltaan neuvolaterkkari) sanonut, että kaksi voi juoda huoletta. Kaveri oli kysynyt kätilöltä, joka oli vahvistanut asian.

Enkä ole ollenkaan varma, että kaksi näkyy verikokeissa. Riippuu tietysti verikokeen tarkkuudesta. En kyllä toisaalta ole "alan naisia" joten en uskalla sanoa varmaksi. Itse olen tähän asti pitänyt kiinni kahden tunnin säännöstä, vaikka järki sanoisi että aikaisemminkin voisi syöttää.

Mutta lastahan ei saa käsitellä humalassa ja mä luulen, että se on isompi riski kuin yksi lasi viiniä.
 
No se tietysti riippuu siitä, kuinka nopeasti juo, minkä kokoinen ihminen on ja miten nopeasti ajaa/imettää. Alkoholi alkaa palaa heti kun sen on juonut. Siksi sanotaan, että kaksi tuntia juoman avaamisesta.

Eikä tässä ole kysymys himoista. Itse olen ottanut lapsen syntymän jälkeen kuin viitenä eri kertana. Kolmella kerralla yhden siiderin tai lasin punaviiniä ja kahdella kerralla muutaman. Joka kerralla on ollut pumpattua maitoa. Ja sivuhuomautuksena sanon, että raskausaikana en ottanut pisaraakaan.

Sanoin vain, ettei rintamaitoon erittyvä alkoholimäärä yhden annoksen jälkeen ole merkittävä. Kahdesta sanoin sen, mitä olen kuullut asiantuntijoiden sanovan.
 
En itekään juonut raskausaikana. Imetykseen pieni määrä alkoholia ei vaikuta (ja tämä asia on ihan lääkäriltäkin tarkistettu). On eri asia juoda lasi viiniä ruuan kanssa ja/tai siideri ihan vaikka vaan huvikseen kuin juoda humaltumistarkoituksessa. Sitä miksi en jätä ottamatta, ei mun ees tarvitse perustella sitä erikseen kellekään.

Suomessa on alkoholin käyttö niin iso tabu juuri väärinkäytöksen (=liiallisen käytön) takia, että sitten pitäisi olla se linja, ettei ota yhtään. Minä otan, koska mulla ei todellakaan homma lähde lapasesta. Oman lapseni eteen en mene koskaan humaltuneena, se on varma.
 
Takaisin
Top