Kesäkuun kepposet

Samoja ajatuksia mamatilda! Vaikka meillä kiinteitten maistelu alotettiin jo 5kk:n iässä, niin ainakin tätä äitiä vieläkin melkein itkettää, kun poika popsii hyvällä halulla puuroa. Ja pelkään kans, että poika vierottaa ittensä rinnalta, vaikkei siitä mitään merkkejä oo vielä näkyny. On hirveen haikeeta, kun poika kasvaa niin nopeasti. Vaikka toisaalta taas on niin ihanaa seurata, kun lapsi oppii uutta koko ajan. Mä oon kyllä muutenki vähän hölmö tän asian suhteen, pojalla esim. oli yhdet farkut (on jääneet jo pieneksi), niin en voinu paljon niitä käyttää, kun poika näytti ne päällä NIIN isolta. :D

Mulla on tarkotus lähteä takaisin kouluun ens tammikuussa. Tosin syksylläkin joudun varmaan muutaman tunnin viikossa käymään koululla, mutta toivon, että saisin pojan siksi ajaksi hoitoon esim. mummolaan, ettei tarttis hoitopaikkaa hommata vasta kuin sitten kevääksi. Isäkuukautta meillä ei oo varaa pitää, niin ihanaa kuin se oiskin.
 
Ei se yskä oo kokonaan helpottanu.. vielä on jonkin verran.. kaipa se pikku hiljaa, ei tartteis enää mennä sinne lääkäriin.. peukut ja varpaat pystyyn että loppuu yskä. Katsotaan mitä aika tuo tullessaan. :)

Mä oon monena iltana sanonu miehelle etten millää haluis mennä takas töihin syksyllä, mutta kaipa se on vaan pakko, ei oo kauheesti varaa jäädä kotiin kun se hoitotuki vai mikä lie onkaa nii on nii saakelin pieni.. :/ harmitaa paljon..

Mulla ja mun äidillä on tosi hyvät välit, soitellaan melkeen päivittäin.. asuvat 500km päässä.. nii tänään ne sitten tuli tänne meille yöksi.. Sitten äitini päätti tokaista että pidän aatua liian paljon sylissä että saa liikaa huomioo..
miten tollanen pikkunen voi saada liikaa huomioo.. otin kyllä vähän itteeni koska mun mielestä on ihanaa olla aatun kanssa ja antaa huomioo.. en tiiä.. :/ höh. harmittaa vähän.
 
Pakko nopeesti kommentoida rockille, vaikka silmät lupsuu :)

Älä ota itseesi tuosta äitisi kommentista! Jostain syystä vanhemmalla sukupolvella on käsitys että syli pilaa lapsen. Että vauvan täytyy jo olla itsenäinen, ja että vauva osaa jotenkin käyttää hyväksi vanhempiensa huomiota. Ihan täyttä sanonko mitä! KUKAAN ei voi saada liikaa hellyyttä, syliä, pusuja ja läheisyyttä! Kauheeta ois jos mun mies yhtäkkiä kieltäytyis halaamasta -olet jo saanut tarpeeksi haleja tänään
Vauva iässähän kehittyy kaikki; perusluottamus, oman kehon tuntemus, seksuaalisuus ja vaikka mitä! Pidä Aatua niin paljon sylissä kuin hyvältä tuntuu; helli, rakasta ja rutista
Kaikesta oppii pois, jos ajattelee näitä ei saa nukuttaa syliin/syötetään sylissä/nukutaan vanhempien sängyssä/"leikitetään" lasta.

Oma anoppini sanoi A:n ollessa 6 päivän ikäinen "älä nyt sitten totuta syliin". Hohhoh.
Syli on lapsen paikka.
 
Kiitos JEKKU... :) Mä oon kyllä niin samaa mieltä. mä rakastan hellii ja hoivaa aatua. herään sen kanssa joka aamu vaikka menisin illaksi töihin. (mies ei suostu herää aatun kanssa aamulla jos se on menossa töihin) , meillä on ne omat jutut päivällä, musta tuntuu vaikka olisin koko päivän aatun kanssa että en oo ollu tarpeeks. Hoitamisen ilo on loputonta.. Isi hoitaa sitten omalla tyylillään illalla ku tää mamma on töissä. Vauvat on kumminki niin vähän aikaa pieniä että haluun ottaa kaiken ilon irti, kohta ne muuttaa jo pois kotoo.. miten mä sitten pärjään.. emoticon heh..

Mulla on varmaan joku jälkeis baby blues.. välillä mielialat heittelee volttia. nooh, ehkä se menee ohi..

Ihanaa kun koko ajan syntyy uusia vauvoja, mun tuttavai 3 on saanu viikon sisällä lapsen ja kesällä 2 mun serkkua saa ja mun paras kaveri saa kesällä vauvan. Ihanaa.

Oon järkkäämässä sille mun parhaalle kaverille vauva kutsuja, koska itelläniki oli ja ne oli ihanat. ai että. saa olla vanhojen ystävien kanssa ja juoruta koko ilta. emoticon

Ehkä tää mamma menee nukkuu, huomenna alkais työt 10:15 ja päättyy tosin jo klo: 15, mutta sieltä suunnataan suoraan synttäreille. huhhu, tulee pitkä ja rankka päivä.
 
meemi, yritin lähettää sulle yksäriä, mutta näyttää siltä, että se ei nyt vaan lähe. Jos oot saanu sen (ehkä monestikin) ni kiva, mutta laitanpa nyt tänne sitten ihan kaikkien silmille :)

"Pikaseen aattelin tulla kertomaan tosta meidän sormiruokailusta, kun muistelin, että olit kiinnostunut kuulemaan kokemuksista. Vajaa kuukausi ollaan nyt harjoiteltu ja Aleksi on ihan älyttömän hyvä jo! Banaanikin pysyy jo kädessä ilman, että se muussaantuu sormissa ja nektariinilohkon järsii ikenillä niin tarkkaan, että jäljelle jää vain ohut kuori :) Nektariini jopa menee aika lailla kokonaan masuun, ainakaan en ole lattialta/pöydältä/pojasta löytänyt sitä ollenkaan :) Aleksi alkoi muutenkin aika nopeasti nielemään, kakka muuttui jo ekan viikon aikana ja vaipasta löytyy millon mitäkin ruokaa. Tänään näköjään meni muutenkin aika paljon mahaan. Soseita ei mene ollenkaan enkä puuroakaan syötä. Puuroa olen laittanut lusikalle ja lusikan pöydälle. Mutta nyt on puurot jätetty kokonaan pois toistaiseksi, koska Aleksin masu ei selvästi kestänyt sitä (ainakaan kahdesti päivässä, en tiedä oisko aamupuuro vielä mennyt) ja Aleksi alkoi karttaa puuron maistamista kokonaan. Jos vahingossa lusikka menikin suuhun, naama muuttui kärsiväksi. Nyt kun puurot heivattiin, niin tilanne muuttui täysin. Eli luotan nyt ihan täysin Aleksin omaan arviointiin ruuan suhteen. Aleksi on jo oppinut, ettei ruokaa kannata työntää kovin syvälle, osaa liikutella palasia kielellään ympäri suuta, makustelee ja maiskuttelee palasia, tutustuu miltä ne tuntuu ja maistuu suussa. Toisinaan nielee, toisinaan sylkee pois ja ottaa lisää. Pyytää tarvittaessa vettä, usein juo senkin itse nokkamukista. Välillä annan pienestä jugurttipurkista, oli tarkotus jättää toi nokkamuki-vaihekin pois, mutta olosuhteet sotki vähän sen suunnitelman.

Tähän mennessä ruokalistalla on aina vaihtelevasti seuraavia:

Parsakaali, kukkakaali, kurkku, porkkana, banaani, bataatti, peruna, riisikakkuja, leipä (harvoin), omena, päärynä, nektariini, mango, hunajameloni, liha (jauhelihapötkylöinä tai pihvistä leikattuina suikaleina), kana... unohdinkohan jonkun? No pointtina, että aika paljon kaikenlaista, mitä keksinkin. Ja Aleksihan maistaa. On niin innoissaan tuosta syömisestä että hui!

Olen niin iloinen, että päädyin tähän ratkaisuun, sotkukin on jo vähentynyt merkittävästi ja olen kehittänyt toimivan ja nopean systeemin sotkun siivoamiseen, joten se ei ole mikään issue. On suuri ilo seurata Aleksin innokkuuta, oppimista ja ylipäätään ruuan tutkimista. Lumoavaa. Ja mikä ihana autuus syödä yhdessä rauhassa ilman kiirettä. Ei enää hätäisiä hotkimisia, lämmintä ruokaa kylmänä jne. Ihanaa!

Nyt ollaan pari päivää menty niin, että aamuisin on hedelmäaamiainen: 2-3 eri hedelmää, lounaalla lämpimiä kasviksia, ehkä kurkkuakin, päivälliseksi jotain lihaa ja kasviksia, iltapalalla taas hedelmiä. Katson sitä puuroa sitten taas myöhemmin, katson nyt vielä että oireilu varmasti loppui. Ehkä kokeilen jotain toista viljaa ja vain kerran päivässä. Katsotaan ja opitaan.

Olisi niin paljon kerrottavaa ja sanottavaa tästä aiheesta, mutta heitän pallon nyt sulle :) Eli kysy jos tulee mieleen jotain, muutoin ihanaa kesää teidän perheelle!"

Kaikille muillekin ihanaa kesää!

P.S. Jääkaappikylmät kurkkutikut on ollut ihan parasta kutiaville ikenille!

P.P.S. Muutkin saa kysyä, jos kiinnostaa, kopioin ton vaan suoraan siitä viestistä, joka oli tarkotus meemille lähettää ;)
 
Ihanaa kuulla sinusta Pääskynen. <3 Tuli jotenkin niin hyvä mieli siitä kun kerroit yrittäneesi mulle viestiä lähettää. :) Mä koitan laittaa sulle yksäriä - katotaan toimisko siihen suuntaan. :)

Ja sormiruokailusta: kuulostaa tosi mielenkiintoiselta! Annatko siis kasvikset kypsennettynä? Hedelmät "raakana"? Mä haluaisin alkaa kokeilla noita hedelmiä sormiruokailumenetelmällä. Ehkä esim. porkkanaakin voisi noin kokeilla. Mutta olisi varmaan helpompaa sitten kun päästään syöttötuoliasteelle... Vai sormiruokailtiinko teillä sitterissä alkuun? Tää aihe on taas niitä, joista voisi loputtomiin keskustella. Ihanaa kuulla kokemuksia ja kommentteja muilta. Aina voi jotain löytää itselleen. :)
 
Olipas kiva kuulla tuosta sormiruokailusta ihan oikeaa kokemusta! Mulla on se kirja, ja en ihan kaikkea allekirjoita (tosin en mistään muustakaan yksittäisestä "suuntauksesta" kaikkea ime itseeni).
Meillä A syö ihan kaiken mitä suuhun pistää. Puuro on ainoa mistä tuli huuto, mutta oletan että sekin johtui juuri puhkeavasta hampaasta. Nyt puuro on hetken tauolla. Annan lähes joka ruoalla jotakin myös omaan käteen; päärynää, omenaa, maissinaksuja, vesimelonia, bataattia, kesäkurpitsaa, banaania jne. Kukkakaali on tämän viikon teema, sitä en muistanut jättää yhtään kokonaiseksi. Täytyykin kokeille parsakaalia. Höyrytätkö niitä ensin vai miten annat? Tuo liha alkoi nyt kiinnostamaan, kun neuvolassa sanottiin että näin aktiiviselle lapselle voisi kyllä jo vähän rautalisää antaa. Olen patalaiska tuossa soseuttamisessa ja olen vaan haarukalla muussanut kaikkea mitä itse teen. Osa tulee purkista. Mutta lihaa en kyllä jaksa alkaa soseuttamaan, joten taitaa meidän poika saada sen kokonaisena :D Mitä pihviä Pääskynen annat? Kun mietin että liha pitäisi keittää, ja me ei kyllä itse syödä tällä hetkellä muuta kun grillissä tehtyä lihaa jos lihaa syödään.
Ja noita kurkkuviipaleita on meillä myös raastettu ikenillä tällä viikolla ahkeraan! Jossain luki että näkkileipääkin voisi kokeilla, mutta hmmm....

Niin siis piti vielä sitä muokata, että jauhelihapihviä ilmeisesti mutta teetkö siis itse ja mitä laitat siihen?
 
Sitterissä ei missään nimessä saa sormiruokailla!! Tukehtumisvaara. Pitää istua suorassa. Meillä aloteltiin sylissä istuen, mutta siitä on hiukan hankala vahtia, silloin pyrittiinkiin ajoittamaan harjoittelu niin, että isi oli paikalla ja istui toisella puolella pöytää. Nyt syöttiksessä. (Tripp Trapp on niin paras :P)

Pihveistä: ihan possun ohutfilee pihvi tai mikälie. Siis ihan oikeeta pihviä (ilman marinadia totta kai). Sitten oon leikannut siitä 2-3cm levysiä viipaleita poikkisyin. Keittänyt joo oon. Se on helppoo ja nopeeta. Jauhelihapötkylöitä oon tehnyt naudan paistijauhelihasta, sekaan kananmuna ja muussattu keitetty peruna. Kuulin joltain toiselta tuon ohjeen ja kokeilin siksi. Laitoin sekaan myös hiukan yrttimaustetta.

Kasvikset hörytettynä tai kevyesti keitettynä, kurkku ja hedelmät pestyinä ja sellasenaan.

Vesimeloni ois kiva, mut pelkään etten saa kaikkia siemeniä pois :)

Mutta joo, hampaaton lähes konttaava (ryömii kyllä ja loikkii kuin pupu kontillaan) hassu naurupoika Aleksista on kasvanut. 6kk mitat 11,5kg ja 72,3cm, jospa kasvu nyt hidastuisi :) Ainakin mulla on bodarin yläkroppa :D
 
Piti vielä sanoa tosta vaunuhommasta, että meillä siirryttiin ratasosaan jo kaksi kuukaua sitten :) Nyt on aina yhen pykälän pystymmässä eli aika makuullaan kuitenkin, ei nääs suosu edes nukkumaan ihan makuuasennossa. Pystymmässä sitten on jonkin verran ollut, tykkää olla niin. Mutta hiukan vielä arkailen, koska ei kuitenkaan istu ilman tukea vielä, niin jotenkin pelkään että menee sivusuunnassa vimpulaan.

Ja juu, meillä ei tosiaan ole sitä "ongelmaa" että olisi liian pieni ratasosaan :D Meillä on sellanen kaari tuossa jalkatuessa (pehmeä kantokoppa ollut) ja koivet on välillä sen päällä :)

Nyt tä taas uhkaa mennä tälläseks... eli nyt meen moi! Ja rockille, että höpöhöpö liikaa huomiota. Paskanmarjat. KUKAAN ei voi saada liikaa hellyyttä, oli sitten aikuinen, lapsi, vauva, vanhus, mikävaan :) Että hali niin että tutisee! :D
 
No oho, Aleksi tosiaan melkoinen jötikkä! :D Pitkä mies tulossa. :) Ei varmaan ole ollut liikaa tilaa ratasosastossa. Meillä tuo turvakaari oli irroitettava, mutta mä kiinnitin sen jo siihen ja Mettekin tykkää pitää jalkojaan sen päällä välillä. :)

Hyvä pointti tuo, ettei sitterissä saa sormiruokailla. Soseet meillä menee aina sitterissä. Mutta olen ihan kypsä ryömimään siellä lattialla syöttämässä, joten kova hinku syöttötuoliin jo...

Ihan yleisenä kysymyksenä: oletteko edelleen totuttaneet lapsianne uusiin ruoka-aineisiin periaatteella, että yksi ruoka-aine viikossa? Mä oon ottanut uutta ainetta n. 5 pv välein jos ei ongelmia ole ilmennyt, mutta olen miettinyt, että voisko tässä vaiheessa jo laajentaa ruokavaliota vähän ripeemmin kun on kuitenkin jo tottunut, että ruoka ei ole pelkkää maitoa... Kaurapuuro on muuten meillä tämän hetken ehdoton hitti. :)
 
meemi: meillä on jo alettu jotain kahta-kolmea uutta ruokaa syödä viikossa. Neuvolatäti sillon pari kuukautta sitten sanokin, että jos näyttää siltä, että oireita ei tuu, niin sit ainaki 6kk jälkeen voi jo vähän nopeuttaa tahtia uusien juttujen kanssa.

Meillä syödään soseet kans sitterissä, ja se on mulle tosi tuskaa. Meillä kun ei edelleenkään ole koko syöttötuolia olemassa... Oon yrittäny ettiä jotain, mutta kun haaveilen kans siitä Tripptrappista, niin jostain syystä en lämpene millään muille tuoleille. Ja se Tripptrapp on niin pirskatin kallis. Huutonetissäkin oon kattonu, mutta sielläki hinnat alkaa olla tosi hurjia... hohhoijaa...
 
Me syötiin sitterissä alkuun pari kertaa, mutta eihän siitä mitään tullut. Huuto kun ei pääse pystyyn ja hermot meni kaikilla. Saatiin bumbo kaverilta, ja siihen on nyt sitten se tarjotin. Onnistuu siinä syöminen pystyssä, ja bumbo on pöydällä jotta äitinkin selkä kestää :) Ja en tietenkään jätä lasta yksin siihen pöydälle, vaan ollaan vaan se syömisen aika. Kohta pääsee syöttikseen, vielä en laita koska ei vedä selkää ihan suoraksi. Mä en tykkää yhtään siitä Trip trapista, töissä noita ollut ja ihan huonoja. Enkä oo kellään koskaan nähny että ois käytetty syöttötuolikauden jälkeen. Mutta kukin tyylillään :)
Meillä annettaan vaan yks ruoka-aine per viikko, välillä sitten poikkeuksia ollut. Mutta kun tuo imetys on edelleen ihan ykkönen ja ruoka vasta leikki asteella niin en oo kiirettä pitäny. Poikaha syö mitä vaan, mutta en koe että tarvii vielä ruokaa. Lähinnä noiden allergia taipumusten vuoksi aloiteltiin aikaisemmin kun 6kk. Mutta kyllä mullakin itku tuli kun eka kerran annoin muuta kun maitoa. Enkä vois kuvitellakaan että joku muu ruokkii mun pikku vauvaani kun minä tai mies :)
Ainiin ja siitä vesimelonista että kyllä ne siemenet hyvin näkee ja leikkaan aina siitä ulommasta osasta missä ei niitä kovasti edes ole. Saa hyviä pitkuloita!
Tuo rimppakinttu on  muuten 67cm ja 7,3kg, taidan kantamisessa päästä vielä helpolla ;)
 
Mamatilda ainakin mainitsi et tuli tippa linssiin kun alko antaan lapselleen soseita. Mulla kävi sama siinä vaiheessa kun heivasin vauva-kaukalon autosta, ja vaihdoin tilalle isomman penkin. Tai en mä nyt ihan itkeny, mut tuli sellanen haikee fiilis ja kuitenkin  paha olo, äitin vauva ei ole enää vauva (vaikka tietty onkin, mutta se fiilis, se fiilis...). Ja meille on nyt sit tilattu se Cybexin penkkikin. Pitäis tulla tällä viikolla, Leevi saa sen mummolta ja papalta lahjaks. :) Ei tule mitään tuon Brion kanssa kun asento on aivan liian pysty, ja poika kun nukahtaa ni retkottaa kaksin kerroin. Yksinkertaisesti aivan liian kamalaa katsottavaa, ja sitä paitsi vaarallistakin. =( Heh, ainut vaan että mummo ja pappa olivat keskenään puhuneet että tuohan Cybex joutaa sitten ajastaan Leevin marraskuussa syntyvälle serkulle. Joopa joo, eipä taida joutaa kun penkki on 9-36 kg malli, ja kyl mä kuitenki luulen et vaikka meidän jätkä rivakasti kasvaakin ni kyllä pitäis muutama vuos vielä mennä ennenkun Lepa sen 36 kiloo painaa... ;D
 
Moi!

En oo käyny täällä siis iäisyyksiin! On ollu kaikkea mahdollista ja mahdotonta.No jospa kerron hiukan meidän kuulumisia:)
Lennille tulee tällä viikolla 8kk täyteen.Kaksi hammasta(kolmas tulossa),ryömii,konttaa,tunnistaa sanan äiti ja oman nimensä,nauraa ääneen ja muutenkin juttelee paljon.Yöt nukkuu hyvin ja ilman syömisiä.Saatiin rytmi kuntoon ja siinä ollaan pysytty:) Asutaan tällä hetkellä kahdestaan.Meillä oli kotona henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja fyysinen alkoi jo kohdistua lapseenkin.Asuttiin reilu kuukausi turvakodilla missä asiat pistettiin järjestykseen ja saatiin vuokra-asunto missä nyt on asuttu jonkun aikaa ja hyvin menee:)
Lennillä on maitoallergia,ja eilen oli altistus kun epäillään allergiaa kaikille viljoille.Toistaiseksi jatketaan vielä kotona tätä kun ei ole ilmaantunut mitään,mikä on siis vaan hyvä..Naudanliha myöskään ei maitoallergian takia käy.Yksi korvatulehdus ollut 6kk ikäisenä,4,5kk ikäisenä oli keuhkokuume.
Eipä meille sen ihmeempiä,ajattelin vaan ilmoitella että vielä ollaan hengessä mukana vaikka oon unohtanu täällä käymisen:)
 
No voi hurja Mystis! Kylläpä saa taas onnellinen olla, että on näinkin helpolla päässyt kun kuuntelee sinun kertomaasi. :/ Haleja ja voimia teille, olette kyllä tosi sissejä! Oliko teillä väkivaltaa parisuhteessa jo ennen vauvaa, vai alkoiko se sen myötä? Muistan, että vauvan synnyttä puhuit, että oli vaikeaa miehen kanssa, mutta en ymmärtänyt, että kyse oli väkivallasta. Aivan kamalaa. :( Mutta onneksi olette nyt päässeet eteenpäin. :) Toivottavasti Lennin allergiajutut selviää pian. Ja ihanaa kun tulit tänne kertomaan kuulumisia, olisi ihana jos jatkossakin jaksat käydä. Just eilen mietin mm. sua ja ajattelin, että pitkään aikaan ei oo mitään kuulunut...

 
 
Jaksamista mystikselle! Ihanaa, että olette päässeet uuteen alkuun.

Meemi ja kaikki muut, jotka olette tehneet pitkiä automatkoja pientenne kanssa. Jos nyt olisitte lähdössä reissuun, miten sen tekisitte? Mitä tekisitte toisin?
Lähdemme Lappiin ja vaikka omia suunnitelmia ja havaintoja on tehty paljon niin ainahan sitä on jotain mitä ei ole huomannut ajatella. Eli kiitollinen olisin vinkeistä!
 
Niin ja olisi kiva kuulla Pääskysen siivousvinkki sormiruokailua aloittavalle. Ollaan siis  juuri päästy alkuun sormiruokailussa. Aloitettiin jo aiemmin soseilla ja pidetään ne edelleen myös mukana ruokailussa.
 
Kiitos<3 :)
Ollaan selvitty tästä aika hyvin ja pärjätään paremmin kahdestaan:)
No henkistähän oli alusta asti,mutta jossain vaiheessa astui kuvaan sit jo fyysinenkin..
Läppäs poikaa päähän ja kerran heittäny pyykinkuivaustelineen sen päälle..Viimenen niitti oli mulle toi läppäsy(vahingossa tai tahalleen,ihan sama) Sit piilotti mun puhelimen enkä voinu soittaa mitään apua ja ei päästäny mua asunnosta ulos..Sit lähti itte vetämään sieltä ja kertoi mis puhelin ja soitin välittömästi äitille että tulee meille.Sain sitten sosiaalipäivystyksen kautta paikan turvakotiin.Siellä sit työstettiin noita väkivaltakokemuksia ja hoidettii käytännön asioita.Oon lennin yksinhuoltaja,ja isäänsä näkee kerran viikkossa 1-2 tuntia kerrallaan.Perhetyöntekijät käy meillä kerran viikossa,mikä on ihan jees,saa ainakin apua ja neuvoja ja jotain aikuista juttuseuraa:) Turvakodilla pitivät lennille unikoulun ja syömisiä ei vaatinu yhtenäkään yönä,mut joku muu sitten stressasi ja valvotti,kun päästiin ensimmäiseen kotiharjoitteluun yöksi,poika nukkui koko yön yhdellä tutin laittamisella:) Ja sain keskustella myös babyblues-työntekijän kanssa synnytyksestä ja lennin ruokailuista ja tää on niin helppoa kun vihdoin on joku rytmi:) Uskaltaa lähteäkin johonkin kun tietää mitä tapahtuu mihinkin kellonaikaan..Tosin äsken sai viljasta reaktiot,yski,kakoi ja huusi hysteerisenä,soittelin hädissäni joka paikkaan ja odottelin neuvolan soittoaikaa.Terkka sano et ehdottomasti kannattaa käydä terveyskeskuksessa näyttämässä vaikka olisikin mennyt ohi.Mentiin sinne ja hoitaja kävi kysymässä lääkäriltä ja lääkäri tuli raivoamaan mitä me sinne ollaan tultu,normaalilta tuo näyttää ja ihan sama vaikka oliskin ollut jotain,soita allergiayksikköön,se siitä ja sitten lääkäri lähti ja niin lähdin minäkin..Ja tästä lähtien menen yksityiselle,maksoi mitä maksoi,tuonne en mene enää huonoa palvelua hakemaan.
 
Tuntuu hyvältä tuo teidän uusi alku, varmasti helpompaa noin. <3

Mä olen myös miettinyt unikouluasiaa nyt kun puolenvuoden ikä lähestyy. Siis tarkoitan  ihan tätä tassuhoito-unikoulua kotikonstein. Onnistuiskohan se meillä... Eilen Mette heräs 2 h nukahtamisen jälkeen. Oli nukkumaan mennessä syönyt kunnolla puuroa ja maitoa. Silti huusi ihan hädissään maitoa herätessään. Mies yritti rauhoittaa sylissä, mutta maito oli ainoa, mikä auttoi. Olikohan se sittenkin päivällä syönyt liian vähän... Kyllä me usein saadaan Meten unta jatkettua laittamalla tuttia tai pitämällä kättä rintakehän päällä, ilman maitoa siis. Ei olla silti aiemmin tavoiteltu sitä, ettei yöllä syötäisi. Nyt olen vähän ajatellut, että se voisi olla koko perheen etu hiljalleen. Me aletaan olla niin poikki näistä rikkonaisista öistä, enkä usko, että Metellekään tekee hyvää heräillä jatkuvasti. Varmasti sillä olisi parempi olo yhtenäisen yön jälkeen. Niin ja rytmiä päivään kaipaisin myös. Uskon, että öiden rauhoittuminen auttaisi päivärytmiinkin. Onko kellään vinkkejä näihin asioihin?

Hurtti kyseli matkustamisesta. Me tosiaan tehtiin Lapin reissu Meten ollessa 2 kk. Yhteen suuntaan meni aikaa matkustamiseen 14 h. Pidettiin 3 kunnon taukoa: kerran käytiin syömässä ja kahdesti kahvilla. Näillä kunnon tauoilla tehtiin niin, että toinen kävi ensin ottamassa ruokaa/kahvia ja toinen meni sillä aikaa Meten kanssa leikkipaikalle, jotta se sai kunnolla jumppailla mahallaan ja seurustella. Sitten vaihdettiin osia. Näin Mette sai huomiota ja verryttelyä mahdollisimman pitkästi. Tämä oli meillä toimiva juttu ja varmasti näin tehdään myös kun lähdetään elokuussa taas Lappiin. Noiden taukojen lisäksi välillä imetin autossa tien poskessa. Yksi hyvä juttu oli myös lastenlaulu levy. Jos alkoi olla ärtymystä takapenkillä niin levy soimaan ja itse laulettiin mukana. Sillä päästiin aina vähän eteenpäin. Kaipasin peiliä takaniskatyynyyn, että olisin Meten nähnyt ja voinut seurata sen vaiheita, sellainen hommataan ennen seuraavaa reissua. Muuten varmaan kaikki kuten viimeksi. Niin ja meillä oli kuva kiinnitetty takapenkin selkänojaan jota sai katsella. Ja vaatetus tietysti auton sisälämpötilaan sopiva.
 
Me matkustettiin vauvan ollessa 5kk:tta. Matka oli 700km ja meno kesti 10h, kolmella pysähdyksellä. Vauva söi jo kerran päivässä sosetta, joten sitä annoin yhdellä ruokailulla tissin lisäksi. Muita syöttöjä ei tarvittu.

Matkustettiin sillai että toinen ajoi ja toinen oli tytön kanssa takapenkillä. Heti ruokailun jälkeen yritettiin olla leikittämättä lasta, niin nukahti 45min-2h ajaksi. Normaalisti tyttö nukkui vain yhdet päiväunet, mutta autossa otti useammat lyhyet. Mennessä nukkui yhteensä vain 2h kymmenestä. Palatessa 3,5h yhdeksästä (kaksi pysähdystä).

Kannattaa olla paljon leluja mukana. Osa mielellään uusia. Kirjoja myös mukava lukea. Kunnon aurinkosuojaus pitää olla ja nukkui paremmin, kun teki kaukalon ympärille "pesän", eli laittoi harsoa/takkia siihen ympärille, että on pimeämpi, eikä niin katseltavaakaan.

Olihan se joo rankkaa, mutta kun vaihdettiin kuskia puolivälissä, niin toinen pääsi sit viihdyttään vähän eri tavalla.. ni kyl se sit taas sujui.

Mutta toiseen asiaan. Kuinka paljon teidän vauvat syö soseita? Meidän neiti on aikas pullee ja ei ole kyl tissin imeminen juuri vähentynyt, vaikka soseita meneekin yhellä ruualla koko purkki. En ees tiedä kuin paljon söisi, en uskalla syöttää niin paljoo. Mietin et imettämistä pitäs vähentää ja olen päättänyt hiljalleen jättää aina yhen imetyksen pois kahden viikon aikana. Nyt siis syö näin:
klo. 8 imetys
11. liha/kana sose, purkki + imetys
15 hedelmäsose, puoli purkkia+imetys
18 kasvissose, purkki+imetys
20 imetys, joskus myös puuroa 1dl (riippuu onko syöty sose klo.18)
04 imetys

ja tällä hetkellä yritän jättää pois klo.15 ja 18 imetykset, niin että annan rintaa vain klo.17. Mies arvostelee että lihotan lasta. Ei oo helppoo vähentää imetyksiä, kun lapsi on oppinu saamaan rintaa. Huusi kun sireeni, kun en tänään antanu klo.11.. sit oli pakko antaa, kun loukkaantui niin ;)
 
Takaisin
Top