Kertominen

Isänpäivänä tuli käytyä kylässä miehen tädin luona ja se oli jälkeenpäin ruennu anopilta utelemaan että onkohan omppu taas raskaana? Ei ollu kuulemma anoppi osannut oikein mitään vastata.. Kait se rupee masu jo taas senverran näkymään. Nyt pitäis olla ainakin rv 14+0 :joyful:
 
Lähimmille ystäville olen kertonut nyt viikon-kahden sisällä :Heartred Pari ihmistä sai tietää jo aiemmin käytännön työasioiden myötä. Vanhemmilleni ja sisarille ajattelin kertoa esikoisuutiset reilun viikon päästä, kun tavataan. Mies kertoo sitten omilleen, kun on valmis - eli ei varmaan vielä pitkään aikaan :whacky059 (12+6)
 
Meillä vanhemmat tietää. Nyt kun np ultra takana annoin äidille luvan puhua eteenpäin jos joku kyselee. Oonkin pohtinut että milloin sitä kertoisi esikkiselle...? Hän on vajaa kolme vuotias ja ymmärtää jo tällaisia asioita, pienempi yks vee ei vielä ymmärrä. Milloin te muut olette/aiotte kertoa isommille sisaruksille raskaudesta?
 
Mä kerroin lähimmille esikoisesta heti alussa, kun niitä keskenmenoja oli muutenkin ollut niin "ei ollut mitään menetettävää", päinvastoin. Mut esim ekan vauvasta vihjaavan kuvan laitoin someen rv 30 ja töissä kerroin vasta kun vatsa alkoi näkyä, joskus rv 22.
Nyt musta tuntuu että masu alkaa jo pömpöttää ja koska kahvia en oo pystynyt juomaan ollenkaan raskauden aikana, aika moni on varmasti arvannut ja on multa kyseltykin asiasta.. Tota vatsan kasvua/turvotusta oon kyllä ihmetellyt :bag: Lisäksi lähimmät jotka tietää meidän taustan on tienneet alusta asti (mun parhaat ystävät, meidän vanhemmat).
 
Ja nyt siis 12+1 enkä aio asiaa enää salailla, koska musta tuntuu että se vaan pahentais asioita jos jokin menee pieleen. Töissä en aio kertoa asiakkaille, huomaavat kun huomaavat. Tai jos kysyvät niin vastaan rehellisesti :)
 
Minäkin olen miettinyt, milloin kertoisin esikoiselle. Ehkä sitten jos/kun rakenneultra on onnistuneesti takana? Mun esikoinen on kolmevuotias, enkä oikein tiedä, miten hyvin asian ymmärtää. Pikkusisaruksesta kertovia kirjoja on kyllä varattuna, joten niitä varmaan lueskellaan sitten.
 
Isompi likka on 3v ja 3 kk ja oli kahden kun odotin pikkusiskoaan. Silloin ei vielä kuin vasta vähän ennen siskon syntymää ymmärtänyt mitä uusi vauva tarkoitti. Nyt ajattelin että kerrotaan hänelle taas lähempänä synnytystä, onhan tässä vielä puoli vuotta vauvan tuloonkin.
 
Me kerrottiin ehkä RV 16 melkein 3v esikoiselle vauvasta. Joka päivä jutellaan siitä ja otetaan jo perheeseen mukaan jutuissa esim. että vauva ja poika on äidin ja isän rakkaita jne. Esikoinen tahtoisi selailla vauvasovellusta päivittäin ja kertoo mitä leluja antaa vauvalle kun se syntyy. Jotenkin niin symppistä :) Mietin onko aika oikea kertomiseen mutta todettiin että mielummin on pitkä odottelu ja tosissaan aikaa sopeutua muuttuvaan tilanteeseen kuin salailla ja että asiat tapahtuu turhan nopeasti. T. Huhtikuinen
 
Meillä tietää vasta mun sisko, yksi ystävä ja miehen pari ystävää. Jospa tässä pikkuhiljaa alkais kertoileen muillekin. Pomolle en vielä kerro koska meillä on ainakin tämän kuun loppuun hyvin epävarma tilanne töissä. Odotan että se selviää ja kerron sitten.
 
Mä oon pyytänyt mun vanhemmilta/anopilta, etteivät vielä puhuisi esikoiselle mitään. Pelkään sen verran paljon kuitenkin sitä, että raskaus menee vielä kesken, enkä usko että tuo 2v4kk vielä ymmärtää, tai että osaisin hänelle selittää.
Aletaan varmaan vauvasta puhumaan sitten rakenneultran jälkeen hänelle, siinä on sitten vielä 20 viikkoa aikaa pehmitellä ja totuttaa ajatukseen... Tiedän, että pikkusisarus tulee olemaan tälle maailmannavalle kova paikka, joten en todella odota sitä keskustelua innolla :D
 
Me ei olla kerrottu vielä kenellekään. Vaikka lähimmille haluais jo kertoa, ärsyttää jatkuva itsensä peittely. Toki voitaiskin jo kertoa, ehkä en vaan oo löytänyt sopivaa tapaa siihen, hehe.

Mites muut on kertonut? :)
 
Esikoiselle(4vee) kerroin heti ku tiesin, otti uutisen tosi hyvin ja hänhän se hoiti sitten kertomisen yleensäkin esim. Hoidossa hoitajille ja omille kavereille. Omalle perheelle kerroin joillekin heti ja sitten kun sain ultrakuvan niin siitä laittoin kuvan läheisille. Hyville kavereille olen kertonut ja sitten jos joku tuttu tullut kyselemään olenko raskaana niin olen vain sanonut että olen! Jokainenhan haluaa kertoa omalla tavallaan raskaudesta! :) koulussa en ole kertonut ku parille opettajalle ja luokkakaverille.. Mut kohtapa nuo sen muutenkin arvaa kun maha alkanut jo kasvamaan.
 
Täällä tänään kerrottu pomolle ja esimiehelle kehityskeskustelun merkeissä. Ajattelin kertoa vasta myöhemmin joulukuussa, mutta avautui sopiva tilaisuus ja molemmat samaan aikaan paikalla, niin mikä ettei. Jännitin ihan mielettömästi, mutta onneksi kaikki meni kuitenkin todella hyvin ja he ottivat asian hyvin vastaan. Iso kivi vierähti sydämeltä. :)
 
Serkulle kerroin tänään kun nähtiin. Jännä miten esikoisesta teki mieli kertoa kaikille heti kun 12 viikkoa tuli täyteen ja nyt tuntuu että kertominen on "pakollinen paha" ja haluaa pitää vielä omana tietonaan koko raskauden
 
Mä oon somessa niin näkyvä persoona, että jos yhtäkkiä piiloutuisin niin se ois todella outoa. Siksi kerroin heti nt-ultran jälkeen julkisesti, paljon sitä ennen hyville ystäville ja läheisille sukulaisille. Tulevaa vauvaa, kuten en kahta muutakaan lastani en kuitenkaan someen laita. Korkeintaan ilmoituksen, että nyt on syntynyt, tai kuvia, missä ei ole tunnistettavissa.
 
Pohjosesta just ajellaan kotia kohti ja nyt on raskaus meillä "julkista" tietoa! Tulevat isovanhemmat otti asian erittäin hyvin ja olivat aivan innoissaan[emoji4] Mun äiti alko jo soitteleen sukulaisia läpi ja kertomaan ilosia uutisia[emoji1]
 
Minusta hassua et kukaan, yhtä lukuunottamatta, ei oo mulle laittanu mittää viestiä. Äiti on kyllä jokaselta välittäny onnitteluja, mut mulle suoraan ei mittää laitettu. Noh samapa tuo[emoji4]
 
Minusta tuntuu jotenkin varsin ihanalle et teilläkin ku tais Torakka tulla nää kaikki kolme lasta silleen aika pienellä ikäerolla, et sukulaiset jaksaa vielä onnitella :thumright.
Meillä ekasta ja tokasta sateli kyllä onnitteluja, mut tän kolmannen kohdalla ei ehkä enää niinkään. Vaikkakin tämäkin pieni on meille toivottu ja odotettu perheen lisäys. Oma perhe on kyllä muistanut, muut ei ehkä niinkään.
En tiedä sitten johtuisko siitä et nykyään useimmille riittää se 1-2 lasta..?

Ja intoilija, oliks teille tulossa eka? Eiköhän niitä onnitteluja tule sitten ajan kanssa kun näet niiden ihmisten kanssa ihan kasvotusten :wink
 
Voi olla näin omppu15, vasta painona sit on tullu niitä "joko taas" " eihän nuorin ole kuin vuoden" päivittelyjä.
 
Takaisin
Top