Kelan tuet ja etuudet

Tarviiko verokortin ja prosentin kanssa tehdä jotain? Töihin se pitää toimittaa, mutta kannattaako prosenttia laskea kun tulot laskee? Millä prosentilla noista tuista lähtee veroa?
 
Mulle sanottii verotoimistossa, että tule sitten uudelleen kun olen saanut ne ekat kolme kuukautta palkkaa ja ku alkaa mennä kelan rahoille. Kai se prosentti sitten laskee tms?
 
Voikohan sen verokortin tilata suoraan kelalle? Työnantajalle ainakin voi. Se on tosi kätevää, ihan muutamassa päivässä tulee eikä tartte mihinkään virastoihin lähteä jonottelemaan.
 
Tilasin uutta verokorttia töihin ja se nettisysteemi teki samalla KELAan oman joka toimitetaan suoraan sinne :) (piti tietty ilmoittaa tulevat etuudet eka, ne jouduin arvioimaan kun päätöstä ei oo vielä tullut mutta teen sit uuden kortin keväällä jos arvioin pieleen)
 
Mihin mennessä se pitää toimittaa, noin niin kuin tukia ajatellen?
 
Huhtikuisista huutelen.
Useilla tuttavillani tullut äippäraha ajoilta veromätkyjä, jos veroprossa ollut alle 25. Eli kannattaa hyvin tarkkaan kattoo minkä prosentin sinne antaa, jos ei oo varma et pystyy sit mätkyt maksamaan. Veroviraston sivuilta pystyy uuden verokortin kyllä laskettamaan, mutta pitäis tietää arviot kelan maksamista ja työnantajan maksamista tuloista. Kelan tuista verotus on kovempi kuin työtuloista, sillä kaikki työtulovähennykset, liitonmaksut, eläkemaksut yms. jää tukien ajalta pois.

Uusi verokortti, mikä nyt tulee koteihin, on arvioitu vuoden 2014 verotiedoista, eli siinäkin saattaa olla iso heitto tulevaan.
 
Ok, eli jos veroprosentti yli 25, niin ei tarvitse toimittaa? Pitää kyllä nyt laskeskella arvioo ensi vuodesta, kun vaan jaksaisi.. :D
 
Kertokaapas mikä teillä on tilanne äitiys- ja vanhempainrahahakemuksissa? Mulla lukee, että pyydetyt tulotiedot tulee toimittaa tiettyyn päivämäärään mennessä, mutten mistään löydä päivämäärää tai muutakaan tietoa... Ärh.
 
Mulla lukee, että odottaa tietoja verottajalta. Ainaki luki pari viikkoa sit.
 
Mullakin edelleen odottaa tietoja työnantajalta...
 
Mä en ole vielä hakenut vanhempainrahaa, ainoastaan lapsilisää ja äitiysavustuksen hain aiemmin. Kelaan kirjautuessa lapsilisä-kohdan perässä lukee mm. että "Päätös lapsilisästä postitetaan ensimmäisen maksukuukauden lopussa." Eli ilmeisesti ei vielä pitäisi siinä kohdassa päätöksestä edes lukea mitään :)
 
Mä en ole vielä hakenut vanhempainrahaa, ainoastaan lapsilisää ja äitiysavustuksen hain aiemmin. Kelaan kirjautuessa lapsilisä-kohdan perässä lukee mm. että "Päätös lapsilisästä postitetaan ensimmäisen maksukuukauden lopussa." Eli ilmeisesti ei vielä pitäisi siinä kohdassa päätöksestä edes lukea mitään :)
Mulla lukee lapsilisässä samanlailla :)
 
Sama myös lapsilisästä minulla, mutta onpa mielenkiintoista tuo ettei muilla lue samallalailla kuin mulla.. Hmm.. Ja verottajanhan ne kuuluis tiedot laittaa, kun maksut koostuu 2014 vuoden tulojen perusteella.. Mutta ei kai se auta ku huomenna soittaa ja kysyä, mitä ne haluaa.
 
Takaisin
Top