Kelan tuet ja etuudet

KoBe

Varmaotteinen viestittelijä
Tammikuunmammat 2015
Olen aika ajoissa tässä asiassa.

Eka haettava on tietysti äitiysavustus, siis äitiyspakkaus tai raha. Senhän saa todistuksella, jonka yleensä hoitaja antaa rakenneultran jälkeen omassa neuvolassa. Se on aika helppo hoitaa.

Kun esikoinen syntyi tammikuussa, niin oli aika lailla pähkäilemistä mm. äitiyspäivärahassa. Äitiysloma alkoi 2014 jouluna, jolloin 2013 veropäätös oli jo saapunut itselle, mutta Kela saa tiedot vasta vuodenvaihteessa.
Niinpä vaikka 2013 tienasin huomattavasti enemmän kuin 2012 tai 2014, niin vain 2012 verotus oli vahvistettu ja sen mukaan mentiin. Jos viimeisen puolen vuoden aikana palkka olisi noussut 20%, olisi menty sillä summalla.

Äitiyspäivärahan saan tälläkin kertaa vuoden 2012 mukaan koska seuraavan lapsen laskettu aika on alle 3 vuoden päästä edellisen syntymästä. En mene töihin välillä, mutta ilmoitan työpaikan henkilöstöhallintoon äitiyslomasta varmaan rakenneultran jälkeen. He toimittivat viimeksi palkkatiedot Kelalle (joka tapauksessa, vaikka tiesin ettei tulot ole nousseet sitä 20%) ja oma työnantajani maksaa 3 kk palkan äitiysloman alussa. Kelan osuus menee siis työnantajalle, ja siitä täytyy ilmoittaa Kelaan myös... Eli kannattaa ne maksupäivät ottaa ylös kun sinne palkkatoimistoon tm. on yhteydessä.
Kelan sivuilla on onneksi tosi hyvät laskurit, eli kun tietää lasketun ajan, näkee milloin äitiysloma alkaa, milloin vanhempainloma jne.

Lapsilisät saa haettua kun lapsi tai lapset on syntyneet, ja jos olen ymmärtänyt oikein niin saa joitain kuukausia takautuvasti, jos ei ehdi heti hakea. Maksetaan kai seuraavasta alkavasta kuukaudesta? Eli jos lapsi syntyy 15.3., aletaan maksaa huhtikuusta.

Mitäs muuta pitäisi tietää? Vai haluaako ihmiset odottaa näiden kanssa sinne rakenneultran asti ennen kuin miettii näitä?
 
Lapsilisän voi muistaakseni hakea samalla kuin nuo äitiysrahatkin. Toki alkaa tulla vasta syntymän jälkeisestä kuukaudesta.
 
Aah, mä muistan vaan että hain lapselle syntymän aikoihin, mutta varmaan tein ennen syntymää - synnytyksen jälkeen oli aika hankala hoitaa juuri mitään. Mutta joo, varmaan meni noin että Kelalle menee tieto syntymästä ja sitten maksu alkaa.
 
Juuri muutama päivä takaperin näitä asioita pohdiskelin, joten ei ole ainakaan minulle liian aikaista.
 
No niin mäkin xD sanoin että en ymmärrä kelan jutuista yhtään mitään!
 
Muuten on asiointi kyllä aina onnistunut minkä vain tahon kanssa, mutta ei Kelan kanssa. Se on todella hankalaa ja lomakkeita vaikea ymmärtää.
 
Se onkin hyvä jos neuvolassa käydään läpi! Yritin jo laskea äitiysrahaa kelan laskurista nettisivuilta mutta siinäkin oli jo liikaa vaikeita kysymyksiä :S
 
Mä en kyllä saanut neuvolasta muuta kuin todistuksen käteen ja sitten kerrottiin, milloin pitää mitäkin hakea. Ei kuitenkaan, että miten niitä lappuja täytetään.

Itse kaivelin verokortit esiin, kun ei ole sitä 20 % nousua tuloissa. Työnantaja ilmoitti Kelaan kuitenkin viimeisen puolen vuoden tulot. Joissain paikoissa pitää kuulemma palkkatoimistoa patistella paljonkin, että lähettävät Kelaan tiedot.

Tarvitsin työnantajalta päivämäärät, mistä mihin maksavat sen 3 kk palkkaa äitiysloman alusta (vaikka työnantajakin ilmoitti päivät Kelaan) ja katsoin Kelan laskurista äitiyspäivärahakauden ja vanhempainlomakauden alku- ja loppupäivän.
Niillä pääsi jo pitkälle.

Kela-Kerttu auttaa myös kysymyksissä.
 
Kuinka aikaisin näitä kuuluu hakea? Minä olen päättänyt, että haen vasta ensi vuoden puolella, sillä tuloissa hurja ero kun opiskelujen jälkeen töihin pääsin eli vuosien -13 ja -14 välillä. Voihan tämänkin varmaan selvittää sitten, vaikka hakisikin tämän vuoden puolella?
 
Meillä tuotti esikoisen kanssa päänvaivaa eniten se, ettei me osattu etukäteen päättää kumpi käyttää vanhempainrahakautta missäkin vaiheessa ja miten se jaetaan. Haettiin sitä sitten lopulta useassa eri pätkässä: ensin äitiysrahakausi, sitten vähän matkaa vanhempainrahakautta minulle ja sen jälkeen vanhempainrahakausi loppuun 50-50 siten, että molemmat ollaan puoliksi töissa ja puoliksi hoitovapaalla. Vaikka tuosta oli enemmän vaivaa, niin se kannatti ja olemme olleet tyytyväisiä.

Nyt mennään varmaan niin, että alkuun molemmat on kotona kaksosten kanssa vanhempainrahalla ja jossain välissä aloitetaan tuo 50-50 systeemi.
 
Kuinka aikaisin näitä kuuluu hakea? Minä olen päättänyt, että haen vasta ensi vuoden puolella, sillä tuloissa hurja ero kun opiskelujen jälkeen töihin pääsin eli vuosien -13 ja -14 välillä. Voihan tämänkin varmaan selvittää sitten, vaikka hakisikin tämän vuoden puolella?
Kelan sivuilta löytyy aika hyvin hakuohjeita, kunhan vaan jaksaa lueskella. Äitiysraha pitää hakea 2 kk ennen laskettua aikaa.
 
Onpa hyvä juttu tietää tämä, kiitos vastauksesta. :-) en oo vielä jaksanu panostaa, että olisin lähteny lukemaan. Mutta ehdin siis hyvin hakea vasta tammikuussa. :-)
 
Hakuaika ei vaikuta siihen mitä tuloja katsovat vaan ainoastaan se milloin äitiysloma alkaa. Eli voit hakea vaikka heti kun saat neuvolasta todistuksen raskaudesta n. rv 22. Esim meillä tammikuisilla tulee kaikilla vuoden 2013 verotuksen mukaan (ellei viim 6kk ole ollut reilusti paremmat tulot) kun äitiyslomat alkaa tän vuoden puolella. Ei siis vaikuta mitään vaikka vuoden 2014 verotus onkin jo vahvistettu.
 
Jep näin on! Jos äitiysloma alkaa 2016, nii tuet lasketaan 2014 tulojen mukaan. Eli siis aivan sama vaikka hakis tänään tai tammikuussa, joka tapauksessa äitiysloma alkaa meillä maaliskuisilla 2016 puolella.
 
Hölmö kysymys... Kaikilla toki menee raha-asiat erilailla, mutta voiko näistä sanoa helposti jotain suuntaa antavaa paljonko lapsen syntymän jälkeen rahaa saa, kun on palkkatyössä... Kun jostain muistaisin kuulleeni että summa olisi n.70% palkasta?
 
Takaisin
Top