Kelan tuet ja etuudet

Minä hain viimeisen puolen vuoden tulojen perusteella kun olin 2014 äitiyslomalla. Tosin käsitin, että jos kolmen vuoden sisään on uudestaan äitiyslomalla, voisi tulla se sama raha mitä aiemmin. Mutta en vain osannut Kelan lomakkeitten kans toimia, että ois menny noin.
 
Mäkin olin ymmärtänyt, et kun meillä maaliskuisilla alkaa äippäloma ens vuoden puolella, että se menee 2014 verotuksen mukaan, mut neuvolassa sanottiin et 2013 mukaan.. kysyinkin siellä muutamaan otteeseen, että mutta kun alkaa vasta ensi vuonna, mut jankutti vaan et 2013 verotus... plaah oon nyt ihan sekasin et minkä verotuksen mukaan menee.. ois kiva päästä vähä laskeskelemaan etukäteen.
 
2014 verotuksen mukaan menee :) kelan laskuriin kun laittaa äitiysloman aloituspäivän joka on siis vuoden 2016 puolella niin se muuttaa automaattisesti kohdan jossa lukee 2013--->2014.
 
Okei, hyvä sitten :) 2014, kun itse tienasin paljon enemmän kuin 2013 vuonna ni ois pikkasen ehkä harmittanut, että ois ne vähäisetkin roposet jäänyt saamatta, kun kuitenkin 2 muutakin lasta elätettävä. :)
 
Joo, mulla tulot oli 2013 suuremmat kuin 2012, mutta verotiedot ei kerenneet 2014 loppuun mennessä. Harmitti aika paljon, kun 2014 tulot ei taas olleet nousseet sitä 20% vuodesta 2012 vaikka suuremmat olivatkin.
Vuonna 2014 tulot oli kuitenkin vähän suuremmat kuin 2012 vaikka viimeinen kuukausi olinkin äitiyslomalla. Ei siis haittaa mua, jos menisi sen 2014 mukaan.
 
Nyt on naputeltuna äitiysrahahakemus ja lapsilisähakemus. En hakenut vielä vanhempainrahaa, koska jaamme sen miehen kanssa ja päivämäärät riippuvat siitä milloin kaksoset syntyvät.
 
Minäkin sain tänään vihdoin sen raskaustodistuksen, joten laitoin äitiyspakkauksen hakuun. Äitiysrahaa en vielä hakenut, kun pitää työpaikalla kysellä miten sen teen. Lapsilisää kun koitin hakea, niin sanoi kone, että ei voi lähettää hakemusta, kun ei ole ennestään päästöstä lapilisästä. En jaksanut perehtyä siihen nyt, pitää katsoa toisella kertaa. Osaako joku sanoa mikä siinä on?
 
Cassia, lultavasti vaan painoit väärää nappia (kuten mä tein eka :D ). Eli siinä on siis viereikkäin kaksi nappia, joista toinen sitä varten, että haetaan uudelle lapselle lapsilisää ja toinen muutoksia varten. :) Mullakin vielä nuo lapsilisähakemukset ja äitiysrahahakemukset kesken.. jospa viikonloppuna katsoisi loppuun..
 
Haha, niin mä varmaan tein! :D Pitää katsoa ensi kerralla se tarkemmin!
 
Elise81, kotihoidontukea ei saa mutta mä oon käsittänyt että jonkun hoitolisän saa. En tiedä onko se sama summa kuin kotihoidontuessa se hoitolisä, eikö se ole just se pienempi niistä mistä kotihoidontuki koostuu..
Saa nähdä tuleeko siitä joku päätös samalla kun äitiysrahahakemus ratkaistaan.
 
http://www.kela.fi/kotihoidon-tuki_maara

Tuon mukaan kotihoidontukea (hoitorahaa) saa kaikista lapsista, yli 3-vuotiaistakin mutta alle koulikäisistä (jos ovat kotona ja äiti on nuoremman lapsen kanssa kotona samaan aikaan?), mutta yli 3-vuotiaalla se on alle 66€/kk. Yhdestä alle 3-vuotiaasta saa n. 350€ hoitorahaa, lopuista alle 3-vuotiaista n. 102€ kuussa.

Kotihoidon lisää saa VAIN yhdestä lapsesta.
 
"Muiden tukien vaikutus kotihoidon tukeen
Kelan muut etuudet voivat vaikuttaa kotihoidon tukeen. Laske laskurilla, miten muut etuudet vaikuttavat kotihoidon tukeesi.

Perhe voi saada samaan aikaan hoitorahaa ja äitiys- tai vanhempainrahaa, jos hoitorahan määrä perheen muista alle kouluikäisistä lapsista ylittää äitiys- tai vanhempainrahan määrän. Käytännössä näin käy vain, jos perheessä on useita alle kouluikäisiä lapsia, joita ei hoideta kunnallisessa päivähoidossa tai yksityisen hoidon tuella. Hoitorahaa ei makseta lapsesta, jonka perusteella maksetaan vanhempainpäivärahaa. Tuloista riippuen, voi hoitolisää kuitenkin jäädä maksuun äitiys- ja vanhempainrahakaudella."


Kokeilin tuolla laskurilla niin meille näytti 0e/kk.

Eli ilmeisesti jos on kovin pieni äitiys/vanhempainraha ja monta alle kouluikäistä lasta niin voi jotain hoitolisää saada.
Mutta siis kotihoidontukea ei samaan aikaan makseta kun on äitiyslomalla.
 
Joo, totta. Eli toi pitää paikkansa (että kaikista lapsista saa hoitotukea) vain silloin kun kumpikaan vanhemmista ei ole enää vanhempainvapaalla.
Toisaalta aina ei kannata hoitotukea ei kannata aina ottaa. Joku just laskeskeli, että sai jotain työmarkkinatukea tm., jonka määrä vähenee jos saa hoitotukea. Muuten olisi +/-0, mutta hoitotuki verotetaan kovemmin. Eli kannattaa laskea aina, kannattaako ottaa!
 
Onkohan tuolla joku taustajärjestely, jos sattuvatkin jatkamaan työsopimusta ja joutuukin työnantaja maksamaan äitiyspäivärahaa tessin mukaan? En oo vielä uskaltautunut hakemaan mitään vaikka todistuksen oonkin saanu.
 
Huh, nyt sain kaikki hakemukset tehtyä. Oli se äitiysavustus monimutkaisempi hakea, kun uskoinkaan. Mutta toivottavasti meni oikein :grinKai ne kysyy, jos jokin meni ihan hassusti. Mä hain 2 viikkoa aiemmin alkavaksi sen loman, kun ois "pakko" jäädä.
 
Hölmö kysymys... Kaikilla toki menee raha-asiat erilailla, mutta voiko näistä sanoa helposti jotain suuntaa antavaa paljonko lapsen syntymän jälkeen rahaa saa, kun on palkkatyössä... Kun jostain muistaisin kuulleeni että summa olisi n.70% palkasta?

Huhtikuisista huhuilen.. tänään juuri tein hakemukset Kelaan netissä ja vanhempainrahakaudella maksettava summa ainakin itselläni on noin 67% palkasta.
 
Takaisin
Top