Kela

Onko kukaan aiemmin siirtänyt lomaa sairausloman takia? Tai siis kun mietin tässä juuri itse,e ttä jäisikö ennen äitiyslomaa kesälomalle vai sääsätisikö kesälomat myöhempään. Mietin itse alunperin sitä, että meneekö loma sitten vähän hukkaan jos onkin niin kipeä,e ttä olisi muuten ollut töistä sairauslomalla. Mutta joku täällä olikin maininnut tuon loman siirron sairausloman takia ja nyt muistinkin että sellainenhan on kai mahdollista. Mitä ehtoja siihen on?
Lain perusteella työntekijällä on oikeus siirtää vuosilomaa/säästövapaata sairauden, synnytyksen tai tapaturman aiheuttaman työkyvyttömyyden vuoksi. Sääntö koskee kuitenkin vain vuosilomaa tai säästövapaata, ei esim. lomarahavapaita.

Vuosilomalla sairastumiseen liittyvä karenssi palasi takaisin viime vuonna (ja perhevapaiden lomakertymä pieneni).Jos sairastut lomasi aikana, kuusi ensimmäistä päivää ovat omavastuupäiviä. Vasta sen jälkeiset sairauspäivät oikeuttavat lomansiirtoon. Kuuteen päivään lasketaan yksittäisetkin sairauspäivät. Karenssi koskee vain työntekijöitä, joilla on oikeus yli neljän viikon vuosilomaan (sellaiselta henkilöltä, jolle on karttunut vain 24 vuorokautta lomaa, ei omavastuupäiviä voida ollenkaan vähentää).

Jos työntekijä sairastuu ennen vuosilomaansa tai hänen tiedetään tulevan määrätyn vuosiloman aikana työkyvyttömäksi, tulee työnantajan siirtää vuosiloma pidettäväksi muuna ajankohtana.
 
Lain perusteella työntekijällä on oikeus siirtää vuosilomaa/säästövapaata sairauden, synnytyksen tai tapaturman aiheuttaman työkyvyttömyyden vuoksi. Sääntö koskee kuitenkin vain vuosilomaa tai säästövapaata, ei esim. lomarahavapaita.

Vuosilomalla sairastumiseen liittyvä karenssi palasi takaisin viime vuonna (ja perhevapaiden lomakertymä pieneni).Jos sairastut lomasi aikana, kuusi ensimmäistä päivää ovat omavastuupäiviä. Vasta sen jälkeiset sairauspäivät oikeuttavat lomansiirtoon. Kuuteen päivään lasketaan yksittäisetkin sairauspäivät. Karenssi koskee vain työntekijöitä, joilla on oikeus yli neljän viikon vuosilomaan (sellaiselta henkilöltä, jolle on karttunut vain 24 vuorokautta lomaa, ei omavastuupäiviä voida ollenkaan vähentää).

Jos työntekijä sairastuu ennen vuosilomaansa tai hänen tiedetään tulevan määrätyn vuosiloman aikana työkyvyttömäksi, tulee työnantajan siirtää vuosiloma pidettäväksi muuna ajankohtana.

Synnytys nyt on selkeä, mutta mitenköhän lie raskauden kanssa. Siis lähinnä mietin sitä että miten todetaan ettei kesälomalla olekaan työkykyinen. Tai lääkärihän sen toteaa - ihan normaalisti. Mutta miten sitä itse osaisi lähteä lomalla hakemaan sitä saikkua raskauden loppuvaiheen liitoskipujen tms. vuoksi.

Itse meinasin tehdä niin, että suosiolla jätän kesälomat pitämättä ennen äitiyslomaa - pidän ne sitten äitiysloman päätteeksi TAI otan rahana.
 
Takaisin
Top