Kaste / nimiäiset

Me järjestettiin häät viime vuonna täällä etelä-Suomessa lähellä miehen sukua niin nyt puolestaan ristiäiset järjestetään minun sukulaisten luona Oulussa, joten pääsen helpolla koska äiti haluaa emännöidä juhlat ja kun ristiäiset pidetään kotioloissa tulee juhlat olemaan aika pienet ja intiimit :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä järkkäsin esikoisen ristiäiset ihan tässä kotona. Aikusia oli yhteensä 23 ja lapsia 8. Ite siivosin ja leivoin, äitini teki yhden hillatäytekakun. Ja äiti ja anoppi oli sit jonku verran kaverina kahvin tarjoilussa, vaikka pääosin hoidin sen ite. Minä ja äitini ollaan kierretty pitopalvelussa aikoinaan useampi vuosi, niin että aika selkärangasta tuo tarjoilijan homma tulee.

Nämä ristiäiset suunnittelin pitää pienemmällä porukalla ja mahdollisesti jomman kumman mummon tai isomummun luona.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
Nyt on sitten ristiäispäivä päätetty ja pappi varattu :)
Kummit on pyydetty ja ovat suostuneet.
Vähän ollaan jo tarjoiluja mietitty, ja kuka tekee mitäkin (anoppi, käly ja oma äitini ovat luvanneet auttaa tarjoiluiden tekemisessä ja itse kastepäivänä myös).
Ja tänään saatiin kastekutsukortit väsättyä, maanantaina laitetaan postiin.
 
Minkä päivän valtsitte Martuti? Meillä aikalailla sama vaihe kuin Martutilla. Päivä päätetty (10.8.) ja kirkko sekä pappi varattu. Kastetilaisuus siis kirkossa ja juhlat mun vanhempien luona (ruoka ja kahvi, kun pitkänmatkalaisia paikalla). Kummit on tosiaan sovittu jo aikapäiviä sitten ja alkuviikosta tuli äitini kanssa käytyä läpi pitoruokapaikan menu, että mitä sieltä valitaan. Kutsukortit on kuvakortti, joka tehdään suoraan postin palvelun kautta. Viikonloppuna olisi tarkoitus valita ja muokata kuva sekä pistää kortit matkaan, Postin palvelu näppärä, kun saman kortin voi kerralla lähettää usealle ja matkaa 1. luokassa (kortti + postimaksu 2,5e/kpl).
 
Meillä on sunnuntaina 24.8. klo 16.
Kahvitarjoilulla mennään meillä, ja kotona on siis koko kastejuhla.
 
Meille tulee vieraita n. 30 :eek:, joten ei mahdu kastetta pitämään kotona. Kirkko vähän turhan suuri kokonaisuus, mutta menkööt :) Me tosin pidetään jo päivemmällä. Kaste klo 12 ja siitä sit syömään ja kaffetteleen. Paljon pitkänmatkalaisia (lähes kaikki), niin aateltiin, et pääsevät ajoissa sit kotiin :)
 
Meillä ristiäisissä tulee olemaan ihmisiä 27 henkilöä, me + pappi + vieraat mukaan luettuna.
 
Meillä pidetään ristiäiset, liityin takaisin kirkkoon talvella.. Lapsi saa sitten isompana päättää miten haluaa tehdä mutta mielestämme kaste kuuluu kuitenkin saada..
Tilaisuus ja juhla pidetään luultavasti kotonamme, pienimuotoisesti eli vauvan isovanhemmat ja kummit meinataan kutsua.. Päänvaivaa aiheuttaa yhden kummin löytäminen, kun minun veljeni puolisoineen ovat lupautuneet kummeiksi mutta veljeni ei voi olla virallinen kummi kun ei kuulu kirkkoon. Hankalaa löytää nykypäivänä kirkkoon kuuluvia, ja vielä pitäisi olla sellainen henkilö, jonka voisi kuvitella olevan sopiva kummiksi.. miksi pitääkin olla kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia, kai se on anottava poikkeusta papilta.. :smiley-angelic001
 
Poikkeusta voiko sellaistakin anoa? Itse erosin aika vasta kirkosta kun mieskään ei kuulunut ja olisin halunnut kuitenkin kastaa vauvan kirkossa, muttei kukaan kummiksi ajateltu kuulunut kirkkoon niin ajattelin että ei sitten ihan turhaa maksan niitä maksujakaan kun ei edes kastetta saada.
 
Miksei kastetta saa? Ei kai kummit mikään pakollinen juttu ole? Itse liityi tänä vuonna kirkkoon, jotta saa kastettua. Jos eroaisin vielä tänä vuonna, niin ei joudu maksamaan kirkollisveroa lainkaan. En tosin vielä eroa, jotta saadaan ensi vuonna kirkollinen siunaus avioliitolle. Katsotaan sitten sitä eroamista (eli ensi vuonna maksan kirkollisveron)
 
Eikös ne kaksi kummia ole pakolliset. ainakin siinä luulossa olen aina ollut.
 
Tälläisen löysin kirkon sivuilta eli Pääsääntöisesti kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon kastettuja ja konfirmoituja jäseniä.Kummien määrälle ei ole annettu ylärajaa. Poikkeustapauksessa kummeja voi olla vain yksi. Päätöksen yhdestä kummista tekee sen seurakunnan kirkkoherra, jonka jäseneksi kastettava liittyy.
 
jos ei kuulu kirkkoon kumpikaan niin kirkko ei suostu kastaa lastakaan kirkkoon. kävin esikoisen kanssa siitä kysymässä. piettiin sitten nimiäiset. vieraita oli noin 30 ja juhlat jatku mun synttärien merkeissä. esikoisella on kolme ei niin virallista "kummia" nimettynä.
nyt ollaan julkaistu nimi jo samana päivänä ku tää ipana synty ja nimiäisiä ei varmaankaan pidetä ellei sitten taas syyskuussa. "kummeja" on kaksi. ja niiden kaa kyllä kahvitellaan tässä jossain välissä....
 
niin ei tietenkään enää saada mut siis tuo kummijuttu oli se miksi erosin jo nyt kun ei oltais kuitenkaan saatu vauvaa kastettua niin mitä järkeä itsekään kuulua kirkkoon.
 
No onpas hölmöö. Mitä väliä sen on onko kummeja vai ei. Mut kirkko on välillä vähän pihalla.. Sen takia en siihen ole moneen vuoteen kuulunutkaan,
 
Kummeilla on oma merkityksensä siinä kun lapsi kastetaan kirkkoon. Kummien tehtävähän on virallisesti sitten antaa kristillistä kasvatusta lapselle... joten siksi kummienkin pitää kuulua kirkkoon. Ja siksi kaksi kummia, jos toiselle vaikka sattuukin joskus jotain vakavaa, tai tiet erkanee tms.
 
Hei mitäs kaikkea pitäis ottaa ristiäisissä huomioon, että on hankittuna?
Itse mietin ainakin seuraavat:

* tarjottavat kaffetteluun (ja mahdolliset ruuat) ja sit tietty kaikki servetit ja astiat yms. tarjoiluun liittyvät
* kastemalja
* kastemekko
* joku muu juhlavaate pikkuiselle vaihdettavaksi itse kasteen jälkeen
* kruunukynttilä kastekynttiläksi ja kynttilänjalka
* mahdollinen vihkiraamattu, johon kirjoitetaan vauvan kasteesta
* kukkia kastepöytään & kahvipöytään

Niin ja siis onks ne kukat ees niin "pakollisia"?
 
Takaisin
Top