Kaste / nimiäiset

Miu88

Päivystävä dosentti
Heinämammat 2014
Toisessa ketjussa tästä aiheesta hiukan jo aloiteltiin, voidaan jatkaa tänne niin pysyy aiheet selkeinä :)

Onko kukaan vielä uhrannut ajatustakaan näille juhlille?

Itse rakastan kaikenlaisten juhlien järjestämistä ja nimenantojuhlaa on kyllä jo suunniteltu!
Ja minä haluan todellakin sitten _juhlat_. Kukaan miehen tai omasta suvustani ei tietääkseni ole koskaan ollut nimenantotilaisuudessa, ja aion näyttää että niistä saa väh yhtä hienot kuin kastetilaisuudesta. Ihmisillä tuntuu olevan melkoisia ennakkoluuloja uskonnotonta nimenantoa kohtaan. Luullaan että on oltava joko kastejuhla tai sitten ei mitään. Kukaan ei vielä varmaksi tosin tiedä, että emme aio kastetta järjestää, mutta aavistelevat ehkä kun kumpikaan ei kirkkoon kuulu. Miehen mummulta ja siskolta on tietysti jo tullut "no kai te sitten liitytte kirkkoon ja kastatte lapsen"-saarnaa, mutta ollaan päätetty että niihin ei kommentoida mitään, saavat hokea mitä tykkäävät, se ei ole heidän lapsensa eikä sen lapsen uskonnollinen kasvatus tai uskonnollisiin yhteisöihin kuuluminen ole heidän päätettävissään. Olen ollut koko ikäni enemmin pakanahenkinen ja uskonnonvapauden puolestapuhuja, ja lapsi päättäköön omasta uskonnostaan tai yhdistyksiin kuulumisistaan sitten kun on tarpeeksi kypsä sitä asiaa ymmärtämään.

Paikkavaihtoehtoina juhlille olis oma koti tai sitten kylätalo (700m päässä), tällä hetkellä oon ehkä enemmän kallistuneempi kylätaloon, koska miehen suvusta täytyy varmaan taas tavalliseen tapaan kutsua kaikki, niin en sitä porukkaa kyllä meidän taloon viittis ängetä. Haluan juhlista hyvin vapaamuotoiset ja rennot, ja tykkää että ihmisillä on siellä sitten myös tilaa liikkua, eikä kaikkia ole ängetty istumaan hiljaa vieriviereen yhteen pieneen huoneeseen. Ohjelmapuoli on aika auki vielä, jos joku on ollut nimenantojuhlissa niin voi vinkata mitä siellä tehtiin/ohjelmanumeroita tms!

Kummeista en ole vielä ihan 100% varma, mutta hyvin todennäköisesti tulee kaksi siivilikummia (minun paras ystäväni ja varmaankin miehen veli).
 
Jee kiitos Miu88 kun teit tänne ketjun aiheesta :)
Mä olen kanssa innokas järkkäileen juhlia ja aina kun on vähänkin aihetta juhlaan niin mun mielestä sitä pitää sit kans juhlia! En voi esimerkiks ymmärtää kun miehen perheessä ei ole mitenkään juhlittu nimppareita mitenkään :grin
Mutta aiheeseen..
Me järjestetään nimiäiset, kun mies kuuluu eri uskontoon kun minä ja molemmat ollaan vähän asenteella että kuulutaan kirkkoihimme mutta harkittu eroamista molemmat. Meidän lapset ei siis saa mitään uskontoa suoraan vaan jos nyt joksikin itsensä isompana haluaa liittää niin siitä sitten vaan..
Kummit ollaan jo päätetty, halutaan kuitenkin ns. aikuiset ystävät lapsille ja mulle on ainakin itselle ollut lapsena tärkeää että on kummeja jotka muistaa ja touhuaa kaikkea mitä ei välttämättä omien vanhempien kanssa aina tehdäkkään :)
Lähetettiin kummeille kortit joissa kysyttiin tulisivatko he lapselle kummiksi ja sitten kirjoitin myös pienen runon kortteihin. Mun on pakko jakaa se teidän kanssa kun itse ainakin itkeä tihrustin kun sen jostain netistä löysin :grin ;

Ei pieni puu vielä myrskystä tiedä.
Ei pieni puu vielä myrskyä siedä.
Ole suojana pienelle suuri puu,
jotta pienellä juuret vahvistuu


Varmaan monelle aika tuttukin :)
Olen myös kirjotellut vihkoon noita netistä löytämiä runoja mitä voi sitten kutsukorttiin laittaa ja kiitoskorttiin. Niidenkin väsäämistä odotan innolla.
Aiotaan vuokrata tästä jostain lähistöltä jokin tila, kun toinen kummeista on niin allerginen kissoille ettei meille voi tulla. Ja muutenkin eikö siinä pääse vähän helpommalla kun ei tarvi siivota ja puunata etukäteen :grin
Haluaisin jonkun nätin tilan, en mitään kliinistä kokoustilaa. Täälläpäin on ainakin ihania vähän maaseutumaisia paikkoja joista vois vuokrata semmosta juhlatilaa. :Heartred
 
Me ollaan himpun verran asiasta puhuttu.

Eli kastetilaisuus ihan siis järjestetään, ja luultavasti täällä meillä kotona.
Kuulumme kirkkoon, ja jollain tasolla voi kai sanoa että uskomme, mutta emme silti ole ns. uskovaisia.
Kastetaan lapsi siksi, että halutaan antaa lapselle kaikki se, mitä kaste edustaa...
Ja lapsi saakoon itse vanhempana valita, haluaako käydä rippikoulun, haluaako kirkkohäät jne...
Eli meillä nyt ei mitenkään uskonnollisesti varsinaisesti lasta kasvateta, vaikka kirkkoon kuulutaankin ja lapsi kastetaan.

Juhliin kutsutaan varmaan vaan lähisukua, ja sitten tietysti kavereista ne kenestä tulee kummeja, mutta ei kavereita varmaan kauheasti muuten... se on vielä vähän auki.
Itse järjestetään se kaffettelu, mä leivon suolaiset ja makeat tarjottavat ja luulen että mun äiti auttaa siinä myös hivenen.
Kummeja ollaan pohdittu, mutta ei olla vielä kysytty.
Nimikin lapselle on päättämättä... :rolleyes:
Kastemekko tulee mieheni suvusta, kastemalja taas mun suvusta.

Olen kastejuhlan kutsukorttiin jo miettinyt tekstin:


Rakkaat ystävät

Näin aikaan syksyn ja auringon,
onnemme vaan kasvanut on.


Tiedäthän,
meillä tuoksuu vauva uus,
pieni Herra/Neiti Ihanuus.

Hän kopassansa tuhisee
ja puhisee,
varpaat heiluu,
hymyssä on pieni suu.


Hän niin täydelliseltä näyttää,
sydämemme rakkaudella täyttää.


Tule ystäväni ja kädet yhteen liitä,
Luojaa kanssamme tästä lapsesta kiitä.


On siis aika siunauksen,
kastamme rakkaan lapsosen.

Kastejuhlaa vietämme xx / xx 20xx
Sydämellisesti tervetuloa!


Kummeja kun kysymme, ajattelin että heille antaisimme kortin jossa tällainen teksti:


Kummia vailla olisi nyt
perheemme vastasyntynyt.
Vaippaa ei ole pakko vaihtaa,
mutta lapsellisuuksia et saisi kaihtaa.
Ja kun muksu teininä luoksesi kurvaa,
hän yhä saisi sinulta tukea ja turvaa.


Anna ajatusten rauhassa karttua
ja mieti, tahdotko haasteeseen tarttua.

Mutta en ole varma kysytäänkö kummeja jo nyt ennen lapsen syntymää, vai sitten kun lapsi on jo syntynyt. Mulle käy kumpi vaan, mies haluaisi malttamattomana kysyä kummeja jo nyt... :rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
Ihania runoja! Laittakaa vaan lisää kummeille tai kutsuihin sopivia vauvarunoja (tai linkittäkää mistä löytyis), minä ainakin on niiiiiin onneton kaikkien tommosten kanssa :rolleyes: Hieno idea myös tuo kortilla kummiksi kysyminen, oon siitäkin saanu päänvaivaa, että miten niitä ihmisiä sitten oikein kummiks pyytäis... tässä kohtaahan kun kummit on kuitenkin ihan vapaaehtoiset kun ei kasteta, niin miten sen sitten niille muotoilis että minkälaisesta "velvollisuudesta" tässä kohtaa sitten on kyse. Tiu sen aika hyvin tiivisti; sellainen luottoaikuinen ja kaveri, jolta voi missä vaan elämänvaiheessa pyytää neuvoja tai tukea elämään :> ei olla mekään vielä kysytty ketään, mutta tulen varmaan kysymään joskus siinä raskauden loppuvaiheessa sitten.

En tiedä onko miehen suvussa ollut kiertävää kastemekkoa, mutta tietysti/tietenkään en sitä tule meidän lapsella käyttämään (kunnioitan sen alkuperäistä tarkoitusta nimenomaan KASTEmekkona, eikä sellainen kokovalkoinen minusta ehkä oikein sovi tähän tilaisuuteen). Aion teettää ompelijalla vauvalle pitkän mekon pellavasta tai vastaavasta "luonnollisesta" kankaasta, maanläheisin värein. Ihanaa kun saa senkin itse sitten suunnitella! :grin

Tarjottavat taitaa tulla kaikki pitopalvelusta, kun ei täällä oikein ole ketään kunnolla leipomistaitoista. Haluaisin perus makeiden ja kakun lisäksi erilaisia suolaisia pikkupurtavia, tapas-tyylisiä siis. No osan niistähän nyt voi tietysti itsekin tehdä, mutta suurin osa täytyy kyllä tilata (kuten kakku).

Ja suuri plussa, että vauva syntyy kesällä, saa laittaa kukkia! :D Olen ollut kukkakaupoissa töissä ja nyt jo olis niin miljoona ideaa millaisia laitetaan siihen juhlapaikan pihaan ja mitä pöytiin ym ym. :wink
 
åke, niin kun tuossa runossa on se ongelma, että jos sen ottaa käyttöön jo nyt, niin sitä pitää hiukan muokata :wink

Miu88, mulla ei tuon enempää ole runoja tiedossa tällä hetkellä.
Mutta Positiivareiden värssypankissa on runoja jos jonkinmoisia,
sieltä sain ideoita silloin kun mietittiin runoa jolla kerrottaisiin meidän vahemmille tulevasta vauvasta :)
Eli täältä: http://www.positiivarit.fi/varssypankki

Sivuaa nyt aihetta, mutta tällaisella runolla siis kerroimme vauvasta:

Silitti kohtalon kulkua enkelin siipi,
onnenovesta hiljaa kun luoksemme hiipi.
Kauneinta keinoa kaikesta käytti,
hartaimman toiveemme todeksi täytti.
Tekee enkeli tullessaan (nimi) taas isän,
antaa minullekin viimein äiti-nimilisän.
Muuttaa varmasti pienoinen elämäämme,
jos kaikki hyvin menee, kesällä
sen pienen ihmeen näämme.
 
Täytyy kyl sanoo etten oo pahemmin ajatuksia asialle uhrannu. Ehkä siks et meil on jotenkin ihan selvä sävel siinä et mahollisimman pieni kastejuhla ihan kotona ja pelkästään läheiset ihmiset joiden kans ollaan tekemisissä. Tarkoituksena olis saada sama pappi joka meijät vihki viime kesänä. Ja mikä tärkeintä niin nimi ny on ollu valmiina jo ennen raskautta. :) Niin ja yks kummi on varma, se on mun paras ystävä. Mä kyl niin vihaan kaikkia tollasseita juhlien järkkäilyjä, siks ne on aina pienimmät maholliset..

Martuti, Meil oli esikoisen kutsussa toi sama värssy, se on kyl ihana.. :)
 
Vihaan muuten myös leipomista et jollei ketään kivoja apureita löydy niin pitopalvelust tulee kyl meillekki valmiit pöperöt.. :grin Kastemekko tulee meillä mun perheestä, siin on kastettu minä ja mun sisarukset sekä meijän lapset.
 
Mä tykkään leipomisesta, vaikken nyt mitenkään hirveän usein leivokaan. Ja mä tykkään myös juhlien järjestämisestä... musta on kivaa "emännöidä" (kun sitä ei tapahdu liian usein) :grin
Miehen nuorempi tytär (11-vuotias) on nyt innostunut kanssa lähes joka viikonloppu täällä ollessaan leipomaan, ja hän alkaa olemaan aika hyvä siinä! Hänkin voisi vaikka jotain pikkuleipiä tai muffineja pyöräyttää sitten... :p
 
Meille tulee ristiäiset eli kastetaan kirkkoon. Erityisen uskonnollisia ei olla, mutta meillä on päin on paljon seurakunnan järjestämää ohjelmaa ja erilaisia kerhoja lapsille. En tiedä saisiko sinne viedä lapsen jota ei ole kastettu, mutta muutenkin täällä päin suurin osa kuuluu vielä kirkkoon (= yli 90% meidän kunnan asukkaista.) Itse olen kulkenut pienenä näissä kerhoissa ja sieltä saanut monta kaveria. Onhan siellä uskonnollistakin opetusta, mutta tärkeintä olivat leikit, askartelut ja eväiden syönti :)

Kummeja ei olla vielä valittu,mutta halutaan molempien suvusta joku. Sylikummi on myös etsinnässä, koska parhaimmat vaihtoehdot eivät kuulu kirkkoon :grin Lisäksi haluan, ettei kummi ole oikein vanha eli esimerkiksi mun sisarukset ovat jo lähempänä viittäkymppiä joten ne karsiutuu sen vuoksi listasta.

Kastemekko tulee joko miehen tai mun suvusta. Tarjolla olisi kolme erilaista mekkoa, joista jokainen on vähintään 50v vanha :) Kastemalja tulee luultavasti olemaan sama kuin itseäni kastettassa.

Vieraita käsketään todennäköisesti vain lähin suku eli isovanhemmat, isoisovanhemmat, isoisoisovanhemmat ja meidän vanhempien sisarukset perheineen +kummit. Tästä tuleekin jo noin 30 henkilöä ja koska pidämme juhlat kotonamme niin tässä on vieraita riittävästi.

Tarjoiluun aion panostaa. Tarjoan kuitenkin pelkän kahvin + vähintään kymmenen sorttia erilaisia herkkuja. Aikooko joku tarjota lämpimän ruuan? Mä siis en aio, mutta oon ollut monissa ristiäisissä missä ruokakin on tarjottu..

Mä siis tykkään järjestää juhlia, mutta en itse olla juhlakaluna, joten nämä ovat just täydelliset juhlat järjestettäväksi :grin Mun esikoisen synttärit on vauvan syntymän ja ristiäisten välissä, joten nekin pitää välillä järjestää. Tyttö on jo suunnitellut millaisen kakun haluaa, heh onkohan äitiinsä tullut :) Tästä syystä toivottavasti saan äitiysloman aikana leivottua jo ainakin kakkupohjat pakastimeen tai mieluummin enemmänkin ettei mee ihan stressaamiseksi järjestelyt :)
 
Meilläkään ei järin uskovaisia olla, mutta haluan ristiäiset ja halusin mennä myös kirkossa naimisiin. Meilläkin on hyviä seurakunnan perhekerhoja sun muita, joita voi sitten hyödyntää. Tykkään järjestää juhlia myös, mutta jotenkin pahoin pelkään, että näihin juhliin minulla ei paljon sananvaltaa ole ainakaan tarjottavien osalta.. Anoppi on luvannut tulla auttamaan järjestelyissä sitten hyvissä ajoin ennen juhlaa ja tapansa mukaan tekee viittäsataa sorttia tarjottavaa, joihin minulla ei hirveästi ole sanottavaa... Häihin sain pidettyä sen melko hyvin kurissa, kun tuli pitopalvelu, mutta nyt jo osaan kuvitella mitä ristiäisistä tulee... Ehkä annan hänen suosiolla järjestää nämä, niin pääsen itse pienemmällä stressillä kuin jos alkaisi vääntämään vastaan.. Anoppi asuu (onneksi) noin 300 kilometrin päässä, että muutoin ei pääse sörkkimään meidän elämää juurikaan :wink
 
Ootan kyl kauhulla sitä päivää kun joskus vielä "joutuu" omat häät järkkäämään, kun pää sekoaa ja hommat riistäytyy jo tällaisista huomattavista pienemmistäkin pippaloista.......... :p

En oo kyllä ikinä ollut ristiäisissä missä ois ollu lämmin ruoka. Aina vaan suolaisena se iänikuinen voileipäkakku, yyyh! Ei tuu tapahtuun meillä.

Niin ja seurakuntien kaikkeen toimintaan saa osallistua vaikkei kuuluis kirkkoon, ainakin täällä. Omankin lapseni aion seurakunnan kerhoon "päästää", jos siihen mennessä ei ole uskonnotonta vaihtoehtoa tarjolla. Itsekin olen kaikki kerhot ym lapsena käynyt, ei sen ikäisenä vielä sitä uskonnollista puolta siinä tajua.
 
Meillä ei ole lämmintä ruokaa tulossa, ihan kaffettelu vaan. Mutta suolaista ja makeaa tarjottavaa kuitenkin. Ajattelin, josko coctail-piirakoita, ja sitten sellainen kinkku-ananas-piirakka olisivat ainakin suolaisia tarjottavia. Ja sitten pullaa, itse tehtyjä pikkuleipiä, cup cakeja tai muffineja, joku marjapiirakka... aika perinteistä :)
 
Täällä kanssa suorastaan rakastetaan juhlien järkkäilyä ja sitä leipomista ja kokkailua jajaja :p Meidän tyttö kastetaan ja juhlat pidetään luultavasti miehen vanhemmilla tai sitten vuokrataan joku pieni juhlatila. Kokkina leivon tietysti kaikki itse ja mitä luultavammin tarjotaan myös lämmin ruoka + salaattipöytä, mun suku tulee juhliin 200km päästä joten heidän ei ainekaan nälkäsinä tarvitse poistua. Jälkkäriksi sitten kakkua ja muita leivonnaisia. Kummit on valmiiksi mietitty miehen veli, mun sisko (joka on myös esikoisen kummi) ja mun yksi parhaista kavereista ja hänen miehensä :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: tiu
Mä kans tykkään järkätä juhlia! Vaikka aina lopulta vedän niistä hirveän stressin:grin

Esikoisen kastejuhlat vietettiin kotonamme.Vieraina oli vain lähisuku, lapsen isovanhemmat, isoisoäidit ja minun ja mieheni sisarrukset perheineen ja kummit. Eli 18aikuista ja 9lasta, meidän ja papin lisäksi. Tarjolla oli lohikeitto ja sitten kakut sun muut makeat.

Tällä kertaa ois tarkotus pitää intiimimpi pieni tilaisuus, mahdollisesti jommankumman mummun luona, mutta saa nähdä..Kummeista ei oikeastaan ole vielä mitään aavistusta. Ne on jotenki niin hankala valita. Parhailla sukulaisilla on jo monta kummilasta ja kavereita en hyväksy kummeiksi.
 
-Stardust-, mulla sama juttu, en halua kavereita kummiksi.
Sen takia, että oon niin monta kertaa nähnyt miten tiet ovat eronneet eikä kummilapseen pidetä yhteyttä. Esimerkiksi mun omat kummit lopetti kaiken yhteydenpidon mun rippijuhlien jälkeen. Lopetin joulukorttien lähetyksenkin jossain vaiheessa kun edes kadulla ei tervehditty. Itsellä taas on kummilapsi mun teiniaikaisen exän siskolle ja sekin yhteydenpito on joka vuosi vaikeampaa. Sukulaisistaan sen sijaan ei pääse eroon vaikka haluaisikin :grin
 
Minä sitten taas ajattelen ihan päinvastoin, eli haluaisin kummit mieluiten suvun ulkopuolelta (ja ainakin yksi sellainen tuleekin, ehkä kaikkikin). Sukulaisilla kun on jo sitä "velvollisuutta" siinä että ovat sukua (meidän kohdalla ne olis setiä/tätejä), ja ovat kyllä jo sitä kautta osallisina lapsen elämässä ihan tarpeeksi. Ajattelen myös, että lapselle olisi myöhemmällä iällä kiva olla suvun ulkopuolisia, ns. "puolueettomia" aikuisia lähipiirissä.
Jos välit jostain syystä kavereihin katkeaa, niin ei sille sitten vaan mitään voi. Ja ihan yhtälailla ne välit sukulaisiinkin katkeaa jos on katketakseen... omat kummini ovat setäni ja serkkuni, enkä sukulaisuussuhteesta huolimatta ole heistäkään kuullut ikinä kun joskus ja jouluna. Olen enemmän tekemisissä äitini ystävien kanssa, eli yhtä lailla heistä olisi minun kummeikseni ollut :) Tai tässä tapauksessa siis jopa paremmin.
 
Meillä kummeina on ainakin sisko ja hänen mies ja toiselle sitten kaveripariskunta. Oon vähän miettinyt jos vielä toiset kummit pyytäisi mut toistaiseksi ainakin näin :)
Nimiäiskutsuun oon miettinyt kanssa jotain runoa ja tässä ainakin pari mun mielestä ihanaa:

Sinä elämä,
annoit minulle tämän tehtävän.
Enkä minä rohjennut
siitä kieltäytyä.
Hiukset ovat vielä kosteat,
käsi haroo tyhjää.
Minun tehtäväni on
tarttua tähän käteen
ja taluttaa koko alkumatka.
Pieneksi tunnen minä itseni,
vielä pienemmäksi
kuin tämä vastasyntynyt.
---


Me isäs kanssa seisottiin
käsi kädessä tässä
ja juteltiin ihan hiljaksiin;
"No nyt se on elämässä."
Sinä olit ihan pikkuinen,
ehkä viikon vanha vasta.
Minä sanoin: "Pilvi kukkasten kai ympäröi tätä lasta,
Ja perhoset, lintuset untuvapäät
tuntuu lentävän korin yllä."
Isä kysyi: "Näkyjäkös näät?"
Ja minä: "No ihmeitä kyllä."
Sinä olit se ihme tietysti-
vaikka poruun puhkesitkin.
Imit minusta maitoa nälkääsi.
Minä ilosta nauroin ja itkin.
"Sil on ripsissä tähden säkeneet", isäs naurahti ja keksi;
"sen varpaat on puolukan raakileet."
Ja hän puki sinut puhtoiseksi.
Sinä nukuit.
Oli talo hiljainen.
Löi kolmisin sydämemme.
"Tästä tulee kai hyvä ihminen",
me puhuttiin toisillemme.
---

Kaunis pieni ihminen
Sä olet ainutlaatuinen
Mitä vastaan tuleekaan,
toista sua ei milloinkaan

---

Oon miettinyt myös vähän ohjelmaa juhliin kun ei niitä perus ristiäisjuttuja saada. Jostain netistä löytyy aika kivoja vinkkejä ja näitä oon ainakin nyt ajatellut toteuttavani:
-Kirjat, joissa kuvia lapsista, muutamia ultrakuvia, ym. ja joihin vieraat voivat kirjoittaa terveisiä, runoja mitä vaan lapsille. Vaikka piirtää :)
-ennen nimien julkaisua tulisi nimivisa missä vieraat voi arvuutella nimiä. Tää vois olla hauska lastenkin kannalta kun mun puolen suvussa on tosi paljon lapsia niin pääsisivät tätä kautta jo vähän omalla tavallaan ottamaan uudet sukulaiset mukaan meininkiin. Lähimmäs arvannut saa vaikka jonkun palkinnon :grin
-haluaisin että joku sukulainen (isovanhemmat tai isoisovanhemmat) pitää puheen
-lauluesitys. Luultavasti lasten isi laulaa tai sitten yksi mun ystävä, kun laulut on vähän nais-äänelle tehtyjä enemmän. (=Johanna kurkela - Ainutlaatuinen tai Anna Puu - Mestaripiirros)
-ruokailu ja/tai kahvittelu tietty-kummeille todistukset
Mulla on ollu liikaa aikaa ilmeisesti tässä saikulla ollessa.. :oops:
 
Takaisin
Top