Kaste / nimiäiset

No joo ei mitään ryyppäjäisiä, mutta kyllä mun mielestä just jotkut alkumaljat vois olla, tai ruuan kanssa viiniä tms. Jos itse kokee että se olisi mukavaa :)
 
Minä "jäin kiinni" raskaudestani miehen siskon tytön ristiäisissä marraskuussa, kun yks käveli ympäri tarjottimen kanssa ja tarjos skumpaa aikuisille ja muovilaseista lapsille mehua, otin kiinni muovilasista ja heti tuli sanomista että ei, noi on lapsille, ja en olisi halunnut juoda tippaakaan alkoholia raskauden aikana, mutta oli sit pakko ottaa skumppaa, mies joi suurimman osan lasistani, mutta oli kuitenkin nolo tilanne, olisi ollut parempi jos niillä olisi ollut vaikka kaksi tarjotinta melkein saman värisillä juomilla jollakin pöydällä että olisi itse saanut valita sit siitä...Noh ei se nyt enää haittaa, mutta en olisi silloin halunnut paljastua...:confused:
 
Meillä esikoisen ristijäiset pidettiin miun kotipihassa ja ihan vaan lähimmät (sisarukset, isovanhemmat, isoisovanhemmat ja kummit) oli paikalla. Ristijäispaikka oli miun kotipiha jo kahesta syystä eli kun on iso kiva maalaistalo ja miulle jotenkin sellasta perinteikästä :) ja toisekseen, en olis jaksanu mitään kotona järkätä sillon..
Luultavasti nyt pidetään tulokkaan ristijäiset myöskin siellä.. ihan vaan jo siks "ettei jää huonommaks".. hehheh, no ei vais.
Joitain tällaisia samoja perinteitä noudattaen. Tytöllä oli isänsä kastemekko vuodelta -78 niin pitää taas pyytää anoppi kaivelemaan se kolmannen kerran käyttöön :)
 
^ Ihanaa kun on perinteitä!
Meillä tulee kastemekko miehen suvun puolelta, ja kastemalja mun suvustani :)
 
No joo ei mitään ryyppäjäisiä, mutta kyllä mun mielestä just jotkut alkumaljat vois olla, tai ruuan kanssa viiniä tms. Jos itse kokee että se olisi mukavaa :)

Samaa mieltä. Mies on tänään ollut Tallinnassa hakemassa talomaaleja + muuta rakennustavaraa - ja tietysti sitä alkoholiakin, kun Tallinnaan asti menivät (tää reissu oli siis hänen veljensä kanssa suunniteltuna etukäteen ja kun poitsulla kaikki hyvin, niin ei nähty mitään järkeä lähteä perumaan hänen reissuaan - mun ei ollut siis tarkoituskaan lähteä mukaan). Niin tajusin sit aamulla lähettää viestin perään, että kattoo sit alkumaljaskumpat sieltä Tallinnasta halvalla matkaan :) Muuten ei tule alkoholitarjoilua, mutta kyllä toi alkumalja ny mun mielestä sopii ihan hyvin myös ristiäisiin. Ja onhan siinä kilistämisen aihettakin kerrakseen :)
 
Eilen puhuttiin taas ristiäisistä miehen kanssa, kun miehen sisko laitteli jo työvuoronsa elokuun loppuun asti. Pitäis vissiin vähän sen mukaan valkata ristiäispäivä, kun hänen on tosi vaikea saada työvuoroja vaihdettua...

Laskettiin, että 25 henkeä täällä yhteensä olisi, pappi mukaan luettuna.

Saadaan mun mummulasta yksi pöytä ja 6 tuolia lainaan, niin sitten saadaan kaikki sisällekin sovitettua!
(Keittiön pöydän ääreen 10, olohuoneen sohville 5, vierashuoneeseen sohvalle 2 + pikkupöytä ja tuoleja leikkimökistä lapsille, toisen lapsen huoneeseen sitten se lainapöytä ja 6 tuolia). Jos on nätti keli, niin katetulle terassille pöydän ääreen mahtuu 10 henkeä.

Tarjoilujakin jo vähän mietin... että riittäisiköhän tuolle porukalle sellainen täytekakku, jonka kerrokset tehdään uunipellin kokoisiksi? Sen leipoisin itse.
Miehen sisko voisi ehkä tehdä voileipäkakut, 2kpl varmaan riittää?
Miehen toinen lapsi leipoo varmaan kauralastuja, ja mun äiti pullaa.
Lisäksi sitten kaupasta keksejä ja sipsejä ja karkkia :)

Tarkoituksena sellaiset rennot juhlat, joten tarjoilut ei mitään superhienoja, ihan kaffettelu vaan. Tuskin mitään alkumaljojakaan...

Nimi olisi pikkuiselle valmiina :Heartred Jos hän nyt sitten synnyttyään siltä näyttää, että nimi sopii :grin
 
Mua nyt vähä kauhistuttaa mein bileet, ku väkimäärä tuntuu vaan paisuvan... nyt jo pikasella "sinnepäin"-laskennalla saan ~36 ihmistä, eikä siin tosiaan varmaankaan viel ees oo kaikki :confused: Miten mää ne ruuat tommosel määräl järkkään?? Vai onko pakko ottaa se pitopalvelu...... varmaa sitte.

Kakku nyt tulee jokatapauksessa leipomosta, voileipäkakkua en ota (oon jotenki kyllästyny niihin), sen tilalla tulee oleen niitä tapas-tyylisiä suupalan kokoisia erilaisia suolaisia (nää voin iteki kyl tehä).

Meille tuo määrä ei ikipäivänä mahdu eli juhlapaikaks tulee kylätalo.
 
Mä mietin ensin suolaiseksi niitä sellaisia pieniä riisipiirakoita, coctail-piirakoiksi taidetaan sanoa, ja sitten munavoita. Mutta sitten aloin miettimään, että niiden lämmittely uunissa samalla kun on jo vieraita, voi olla vähän haastavaa... ja kylminä ne ei ole hyviä. Joten siksi sitten kumminkin sitä voileipäkakkua mietin. Voisihan sitä tehdä jonkun suolaisen piirakankin, mutta mulla on ollut sitä kyllä jo kaikilla mahdollisilla synttäreillä ja Tupperikutsuilla yms...

Olisko jollain vinkata hyviä voileipäkakku-ohjeita?
Toinen vois olla kinkku tms. ja toinen vaikka katkarapu/tonnikala/lohi tms.
 
Martuti, siskontytön ristiäisissä oli suurinpiirtein tuo 25 henkeä, tarjottavina oli 2 pyöreää täytekakkua (siskon anoppi teki) ja siskon tekemät kaksi voileipäkakkua. Taisi olla yksi kuivakakkukin ja keksejä ja siskon anoppi oli tehnyt suolaisia kierteitä tuulihattutaikinasta, niin kaikkia noita jäi jäljelle juhlien jälkeenkin, eli riitti tarjottavat tuon kokoiselle porukalle hyvin.
 
^ Ok, kiitos tiedosta :) Eli luulisi riittävän nuo määrät, mitä suunnittelin... ja kun vieraista 7 on lapsia.
 
Kannattaa pyytää jotakuta apuriksi ristiäisiin. Meillä oli viimeksi mun serkku joka valmisteli kaikki sillä välin kun tultiin kirkosta. Kaatoi kahvit ja piti huolta tarjottavista. Sai itse keskittyä rauhassa siihen juhlaan ja juhlakaluun kun yleensä noi juhlat menee ainakin mulla kahvinkeittopuuhissa. Mä muuten käytän paljon kinuskikissan reseptejä, siellä on laidasta laitaan tarjottavia.
 
Meillä olis tarkoitus pitää siis koko juhla täällä meillä, kaste ja kahvittelut. Miehen sisko luultavasti auttelee, sekä anoppi ja mun äiti, niiden tarjoomisten kanssa. Ainakin ovat lupautuneet :)
 
Myö ollaan pietty koko juhla ihan kotona ja hyvin on onnistunu, keittiössä on ollu seisova pöytä missä on ollu esillä kaikki tarjottavat ja sieltä on sit saanu jokainen käydä mitä haluuvat, istumapaikkoja on järjetetty sit olohuoneeseen ym. ja eipähän kukaan oo tullu valittelemaan jälkeenpäin, tyytyväisiä ovat olleet kun on ollu kuitenkin rento meininki ja kaikki keskittyny siihen lapsukaisen nimen saantiin ja sen jälkeen niitten herkkujen syöntiin.
 
Juu niin mekin ajateltiin, että olohuoneessa olisi ensin se varsinainen kaste, ja sen jälkeen sitten kaffettelut, keittiöön seisova pöytä ja ympäri kämppää sitten laittaa niitä istumapaikkoja :)
 
Mä haluaisin myös mielellään järjestää kotona, mutta olen miettinyt sitä jaksamis-politiikkaa aika paljon.. Ensin leipomiset ja sitten muut valmistelut: siivotakaan ei voi hirveän paljon etukäteen, kun olisi kiva että koti olisi juhlakunnossa.. Eli miten olla itse sitten "juhlatuulella", kun todennäköisesti väsyttää vietävästi!

Sent from my Nexus 5 using Vau Foorumi mobile app
 
^ Niin, se on kyllä ihan totta, että onhan se raskaampaa pitää kotona. Mutta myös paaaaljon halvempaa :wink Ja voihan sitä tosiaan pyytää sukulaisia kummiskin auttamaan järjestelyissä, just siivoomisessa, tarjoamisten tekemisessä ja kattamisessa. Ja jälkisiivoamisessa... :rolleyes:
 
Mie en oo kyllä huomannu et olis väsyttäny sen ihmeemmin vaikka kotona on järjestetty kummatkin ristiäiset. Mut miepä nyt muutenkin tykkään kauheesti puuhata kaikkea ja en silleen väsy ees siitä.
 
Laittelin yhteen paikkaan nyt jo kyselyä pitopalvelusta ja heidän juhlatilastaan.... :rolleyes: Ei kyllä mitään hajua mitä mitkään pitopalvelut maksaa, mut juhlatilasta eivät näköjään ota mitään erillistä vuokraa. Oi että ois kyl kiva jos joku muu hoitas kaiken!
 
Huli, kyllä mäkin tykkään emännöidä ja puuhailla, mutta onhan se välillä vähän stressaavaa jos on isommista juhlista kyse.
 
Takaisin
Top