Kaksoset tulossa?

Pari kolme kuukautta kaksoset saattavat hyvin mennäkin vieretysten. Sen jälkeen kaipaa kyllä yleensä väliseinää. Meillä revitään siskon päästä hatut ja aurinkolasit, jos tulee tilaisuus. Bumbleissa saa onneksi kuomua väliin, ettei ihan tappeluksi mene. :) parvekkeella meillä on kahdet yksöstenrattaat nukkumista varten. :) Mökillä on brion tuplat, eikä tyttöjä enää voi nukuttaa niissä vierekkäin, kun toinen menee toisen päälle tai huitovat toisiaan.. :rolleyes: Viime kesänä menivät hyvin vierekkäin brioissa, mutta nyt ei enää toivoakaan. Suosittelen siis erillisiä istuimia ja omia kuomuja molemmille. Aluksi eivät välttämättä nuku aina samaan aikaan edes, etenkään jos ollaan jossain liikenteessä ja silloin on ihan kiva, että toinen saa katsella ympärilleen ja toinen nukkua rauhassa. :)

Emmaljungiin menee kaksi vauvaa hyvin vierekkäin isompaan yksösten koppaan ja on meillä britaxeissakin nuo menneet jonkun aikaa. Käytettynä saa yleensä nukutukseen kelpaavat kohtuullisella hinnallakin. :)
 
Onko facessa äitiysvaatekirppiksillä paljon myynnissä paketteina ja kohtuu hintasia? En ole vielä uskaltanu littyä, kun ilmotus menee kavereille et olen sellaseehen ryhmään liittynyt :shifty: Ja mitä olen selannut niin uutena en ala ostamaan, muitakin raha menoja. Tori.fi olen kahlannu läpi yms sivut. Ainoa toivo siis nuo facen:banghead:
 
Mua kanssa jotenkin ärsyttää, kun pitäis liittyä noihin ryhmiin ja sitten ne näkyy kaikille kavereille. Toriin voi myös laittaa ostoilmoituksen ja vaikka vaan etunimen ja mahdollisuuden ottaa yhteyttä viestillä. Perus kirppiksillä on aika paljon äitiysvaatteita.
 
Joo todella ärsyttävää kun tarvii jokasesta tykkäyksestä ja ryhmään liittymisestä mennä tieto kavereille ja viel kaverinkavereille :mad:
Ai niitä on viel kirppiksillä ei oo osunu silmää, mut katse onki hakenu enimmäksee esikolle vaatetta sillon harvoin kun käyn.
 
Ja fb-kirppiksilläkin kun kommentoit jotain, niin kaverit, jotka on samassa ryhmässä näkee sun kommentit, ellei ole ottanut pois ilmoituksia. Siks mä itse en ole juurikaan niistä mitään ostellut. Ryhmiin liittyminen näkyy vaan jos käy tsekkaamassa profiilista (ja sitten näkyy kavereillekin, jos ovat samassa ryhmässä), mutta ainakaan monikkokirppis-ryhmään ei kuulunut yhtään mun kaveria, niin "uskalsin" liittyä. Siellä on äitiysvaatteita, tarvikkeita ja tietty paljon vaatteita lapsille
 
Tänään oli neuvola 4 viikon tauon jälkeen. Kyllä taas helpotti kun sain kuulla sydänäänet ja nähdä ultrasta. Olivat hyvin vilkkaita siellä ja tönivät toisiaan. Oli hauska seurata heitä :grin Mulla kun ei ole doppleria. Liikkeet olen tuntenut jo reilu 3 viikkoa. Välillä on ollut päiviä ja jopa viikko että en ole tuntenut liikkeitä. Nyt on muutamana päivänä tuntunut tosi selkeesti ja tuntuu että heiluvat siellä koko ajan. :)

17+4
 
Mä jouduin eilen käyrille makoilemaan ja verikokeisiin, kun verenpaineet nousseet niin korkeaksi. Onneksi pääsi kuitenkin kotiin, eikä joutunut osastolle. Nyt sitten lääkitys niiden kanssa ja viikon päästä jo seuraava kontrolli. Kasvaneet olivat edelleen samaa tahtia, vähän virtauksissa eroa. Mutta nyt vihdoin aattelin, että olis varmaan aika hankkia kaikki loput tarvittavat tavarat, jos vaikka joutuukin yhtäkkiä sairaalaan makoilemaan.
 
Mulla on verenpainetauti, joten pelottaa kuinka korkeat arvot jossain vaiheessa on. Nyt on onneksi lääkityksellä pysynyt suht hyvinä, mutta aina ei lääkkeetkään ole auttanut.

Tänään uskalsin kirppikseltä ostaa muutamat vauvan vaatteet. Sellaisia mitkä käy molemmille, kun ei tiedä vielä kumpia sieltä tulee.

17+5
 
Mulla oli ekassa raskaudessa kanssa noi paineet ongelmana ja etenkin synnytyksessä niitä jouduttiin tosi paljon lääkitsemään ja silti nous hurjiksi. Sitten kun vauva syntyi paineet romahti kerralla ja taju lähti pariin kertaan, mutta eipähän tarvinnut enää synnytyksen jälkeen syödä lääkkeitä. Nyt oli alapaineet vähän yli 100 ja yläpaineet reilu 150, niin aloitti lääkkeet.
 
Hui, onneks et joutunut vielä ainakaan vuodelepoon.

Onko neuvoja miten saan esikon nukkumaan omassa sängyssään.. tullut takapakkia kun hienosti nukkui reilu vuoden omassa huoneessa ja sängyssä. Nyt parisen kuukautta pitänyt sellasta et joka yö jossain vaiheessa hiipii meidän väliin nukkumaan. Saattaa sänky käydä ahtaaks sitten kun tästä joskus jakaudun, kun nyt jo ahdistaa. :sad001
 
Mä aloin vasta hiljattain opettaa esikoista nukkumaan omassa sängyssä, nukku noin kaks vuotiaaksi vieressä. Suht hyvin sujunu, tarvittaessa mennyt jompi kumpi meistä aikuisista viereen ja vasta aamulla päästetty tulemaan meidän sänkyyn.
 
Töissä alkaa olla jo tukala olla tän mahan kanssa. Tuntien seisominen, kuorman purku ja kova kiire tekee sen että alavatsaan tulee kova paineen tunne ja särkyvää kipua vatsaan. Kävely tuntuu sen takia sit hankalalta ja pahentaa. Selkä ei tykkää myöskään yhtään. Ei kehtais vielä jäädä sairaslomalle eikä varmaan pääsekään näin aikasten. Miten viikot vastaa yksilöraskautta? Sen tiedän että vk 28 vastaa täysaikaista yksilöraskautta. Mut entä vk 18?

18+2
 
Monikkoraskaudessa pääsee/joutuu saikulle ihan voinnin mukaan. Lääkäri arvioi tietysti, onko rasituksesta haittaa äidille tai lapsille. Kannattaa ottaa ehdottomasti oma vointi puheeksi neuvolassa tai muissa seurannoissa! Omaa kroppaa ja tuntemuksia on hyvä kuunnella. :) Jos rasitus lisää supistelua, kannattaa yrittää höllätä vähän tahtia. Toki tietysti muut vaivat ovat yleensä hyvä viesti yrittää levätä. :)

Oletko kokeillut tukivyötä? Minulla tukivyö selvästi auttoi runsaisiin harjoitussupistuksiin, joista osa oli kipeitä. Helpotti myös selkävaivoja ja liitoskipuja! :)
 
Mä pystyin puoleen väliin asti toimimaan aika normaalisti, tosin mulla ei silloin ollut vielä juuri mitään mahaa. Olin tosin poissa varsinaisista töistä, mutta kantelin vielä isoja huonekaluja, kävin pelaamassa ja salilla. Sitten maha lähtikin kasvamaan aika vauhdilla, tosin kaikki ovat sitä mieltä, että on edelleen tosi pieni ottaen huomioon, että on kaksi tulossa. Mulla oli just tossa puolen välin paikkeilla kovia selkäkipuja, jotka sitten nopeesti helpottivat, sama oli esikoisen kanssa ja silloin kävin kesken työpäivän fysioterapiassa pari kertaa viikossa ja jaksoin sen avulla töissä. Molemmilla kerroilla ne selkäkivut loppuivat sitten tosi nopeesti ja vieläkään eivät ole palanneet, nyt viikkoja 32+5. Isompi ainakin oma maha on kuin silloin, kun esikoinen syntyi.
 
Ja mulla esim. noista palloilupeleistä sanottiin, että jos tuntuu hyvältä vielä juosta ja hyppiä, niin senkun jatkaa, mutta kontaktit pelitilanteissa vähän vaaraksi, niin päätin sitten, että ehkä parempi ne jättää, niin muiden ei tartte miettiä, että mua pitäisi varoa. Muistan kyllä ekasta raskaudesta, kuinka hankalaa oli, kun töissä supisteli melkein kokoajan, vaikka raskaus oli vasta puolessa välissä. Jäinkin silloin saikulle jo viikko 30 ja ehdin muutaman kerran olla jo pätkän ennen sitäkin pois, eli varmaan aika aikaisin olisi joutunut lopettamaan, jos nyt olisi ollut töissä. Joku kätilö silloin alussa sanoi, että tuplia odottavat jää saikulle helposti jo viikolla 24 tai aiemminkin.. mutta sitä pitää vaan itse kyllä pyytää/vaatia, työtkin kun on kuormittavuudeltaan niin erilaisia. Mulla olis kyllä vaikein varmaan ollut pysyä töissä hereillä.
 
Mä hommasin sellaisen tukivyön Raskauskeijusta. Niitäkin on varmaan erilaisia. Tänään oli eka kerran päällä töissä. Ei ainakaan selkäkipuihin auttanut, mutta siihen alavatsan paineen tunteeseen vähän auttoi.

Tinna, Mä olen miettinyt myös että kävisin fysioterapiassa. Neuvottiinko sulle siellä jotain liikkeitä?

Mä en tiedä tunnistanko supistuksia, kun on kaikenlaista särkyä ja kipua alavatsassa. Oliko/Onko teillä ollut alapäässä sellaista turvotuksen tunnetta? Samanlaista kun juuri ennen kuukautisten alkua. Mulla on ihan päivittäin aina silloin kun seison pitkään.

Mä yritän vielä sinnitellä töissä mahdollisimman pitkään. Mulla kesäloma vasta syyskuussa ja siitäkään ei mitään iloa ole, koska laittavat mut viimeistään elokuun puolessa välissä saikulle, jolloin viikkoja tulee 28.

18+3
 
Mulla ei siitä tukivyöstä ollut hyötyä, ehkä jos olis hankkinut ihan jostain invalidisäätiöltä tms. niin olis voinu auttaa. Sain silloin ohjeita, jossa lähinnä availtiin sinne selän ja lantion välisiin nikamiin tilaa. Mutta ne fysioterapiakäynnit oli ihan huippuja. Kävin vissiin yhteensä 6 kertaa noin kolmen viikon aikana ja aina sen käynnin jälkeen oli paljon helpompi olla. Kunnalliselta ei saanut aikoja, mutta sain lähetteen yksityiselle, jolloin siitä sai jonkun euron pois, mutta reilu 50€ jäi per kerta itse maksettavaa, mutta oli kyllä sen väärti. Ja mulla ainakin seisomatyössä oli paljon painetta ja supistuksia. Parhaiten ekan kanssa huomasin supistukset siitä, että kohtu/vatsa muuttui ihan kivikovaksi, kipeitä ne ei olleet, mutta tekivät jossain vaiheessa kuitenkin tuhojaan ja avasivat kohdunsuuta ja lyhensivät kaulaa. Silti raskaus käynnistettiin vasta 39+ viikolla raskausmyrkytyksen takia, eli ei lähtenyt sitten käynnistymään ennen aikojaan, vaikka sainkin varuiksi kortisonipiikit.
 
Sitä tässä just mietin, että on niin paljon hankintoja mitä pitää vauvoille tehdä, että ei taida olla vara käydä fysioterapiassa.

Sunnuntaina käytiin ostamassa Oran tuplavaunut. Oli ihan pakko, kun löytyi hyvät käytetyt suht edullisesti :grin
Pitää vaan kantokassit hommata niihin. Tarkeneekohan vauvat talvella nukkua kantokasseissa vaunuissa, vai pitääköhän olla erikseen lämpöpussit? Kantokasseihin tuskin mahtuu talvimakuupussit. Ei tahdo muistaa enään vauva aikoja kun edellisestä on 12 vuotta aikaa :grin
 
Tarkeneekohan vauvat talvella nukkua kantokasseissa vaunuissa, vai pitääköhän olla erikseen lämpöpussit? Kantokasseihin tuskin mahtuu talvimakuupussit.

Riippuu ihan talvesta ja siitä mitä muuta puet vauvveleille :wink meillä oli helmikuussa päällä windfleecehaalari, jonka alla ihan normi sisävaatteet ja äp-makuupussissa pehmeässä kantokopassa ja siinä kopassakin se oma "peitto" päällä eikä koskaan ollu posket kylmät, muttei myöskään niska hikinen :)
 
Meillä mahtui hyvin vielä 8kk ikäiset tytöt kantokassiin kaiserin paksuissa toppapusseissa. Alla oli villahaalari, kun toppahaalarilla tuli kuuma, vaikka ulkona oli reilut parikymmentä astetta pakkasta. Kuomu oli hyvin suojattu ja kuomun alla oli mittarin mukaan vain kymmenisen astetta pakkasta. Pari tuntia nukkuivat ihan hyvin noissa ja lämpöisiä paketteja tuli sisälle. Kopan alla meillä oli talvella vielä lampaantaljat, kun kylmä tulee helposti alhaalta läpi. :)

Pelkkä kantokassi on usein niin avoin, että siellä ei lämpö sisällä juuri pysy, vaikka läppä olisi kiinni. Joko vaatetta tai lämpöpussia suosittelen. Lisäksi päälle voi laittaa vielä peittoa ja alle taljaa. Kovilla pakkasilla lämpöpussi oli hyvä, kun sai hupun kiristettyä sitten, että nenä jäi vain näkyviin.:)
 
Takaisin
Top