Joulukuun jutut

suviit kyllä maksaakin saa syödä mut siitä on vaan rajotus minkä verran, nää pikkuset ei tykkää jos saa ihan kauheesti A vitamiinia. Eli kun syö kohtuudella niin on ihan ok.
 
meillä kanssa hektinen kyläilyaatto tiedossa...ensin miehen vanhempien kotiin ja siitä sitten 80km ajoo tampereelle mun vanhemmille viä...haaveilen siitä et vois ehkä jo ens jouluna lapsen varjolla kääntää tilanteen niin,että oltais yhessä paikkaa joulu,vuokrattas vaikka joku iso paikka,johon kaikki vois sitten tulla ja olla vaikka yötä tai jotain...ruuatkin vois tehä nyyttäriperiaattella tms.en tiiä...minäkin melkein mieluummin tekisin niin et aattona toisessa ja joulupäivänä toisessa paikkaa mutta kun eihän se nyt kuulemma käy o_O
 
Me ollaan aatto mun isän luona kun siellä on mun sisarukset ja muita lapsia, joulupäivänä sit anoppilaan ja miehen sukulaisiin ja muuten ollaan omassa kodissa.
 
Me oltiin viime joulu anoppilassaniin nyt saadaan olla meillä. En yhtään tykänny anoppilan joulusta kun siellä esim. joulupukki tuli samalla sekunnilla ku me astuttiin saunasta ulos pyyhkeet päällä, ja tyypit hyppi kalsarisillaan ym. Meillä tytöillä on mekot/hameet ja pojillaki siistit vaatteet, muutama vuosi sitte oli kauluspaidatkin, ja pukkia ootetaan koko perheen voimin ja lahjojen jako on kaikkien yhteinen ja tärkeä hetki. Ja lautapelit on tärkeä osa meidän joulua, anoppilassa ei saatu pelikaveria. Viime jouluna halusin (suostuin) sen takia anoppilaan et nyt saadaan olla meillä kun on eka kertaa omaki lapsi joulunvietossa. Saa nähdä pitääkö ens jouluna vaivautua anoppilaan vai mitä mies sanoo, mielummin oisin omien vanhempen luona, eikä mieskään tainnu meidän joulua pahana pitää.. Tai sitte ollaan kotona omana kakslapsisena perheenä. Seki ero on että mun vanhemmat asuu 1km päässä, miehen 300km. Eli siellä ollaan sitte viikko jos lähtään, meillä ny muutenki rampataan viikottain monesti. Molemmissa mummuloissa on siis vielä omiakin pieniä lapsia.
 
En oikein tiedä mitä odottaa joululta. Olen tähän mennesä tykännyt joulusta ja mielellään viettänyt joulua vanhempien luona. Siskokin on menossa jouluksi vanhemmille ja se ilmoitti että päiväkodissa jossa se on töissä, niin on liikkeellä vesirokkoa ja enterorokkoa. Nyt näyttää siis siltä etten voi olla samassa paikassa siskon kanssa. Kun en tiedä onko minulla ollut vesirokkoa ja ei se enterorokkokaan raskausaikana kauhean hyvä asia kai ole... No mutta 16. päivä on neuvola niin täytyy kysellä siellä. Niin ja yks asia vielä mikä pilaa mun joulun on se ettei saa syödä maksalaatikkoa. Mää en jouluna ole mitään muuta ennen oikein syönytkään kun sitä :D

Tässä on ollut flunssaa jo muutaman viikon verran itselläkin, niin ei ole jaksanut täällä käydä kirjoittelemassa. Viikon olin tuossa jo sairaslomallakin, kun flunssa teki ihan kauhean olon. Nyt rupeaa jo pikkuhiljaa olemaan parempi vaikka edelleenkin nenä tukossa ja yskä (varsinkin yöllä).

Sain viimeinkin sen dopplerin ja sillä koitin kuunnella sydänääniä. En saanut kuulumaan sellasta "laukkaavaa" ääntä niin kuin nt-ultrassa kuului. Kuulin hitaamman sykkeen, mutta taisin laskea väärin. Eiköhän se ihan normaali syke ole. Jos se olis vaan sen päälle 80 minkä kuulin niin en oikein usko että se sikiö eläis enää sillä sykkeellä. No sillon 16.12 menen sinne neuvolaan niin jos siellä kuuluis sitten vähän paremmin. En jaksa ressata. Viikkojakaan ei nyt niin paljon ole että se tolla koti dopplerilla ees kunnolla kuuluis. Mulle tärkeintä oli että sieltä nyt jotain sentään kuului.

Mulla on tällä hetkellä vaan sellanen läskimahan näkönen, että ihan kuin olis liikaa vaan syönyt. Iltasin maha pömpöttää edelleenkin aivan kauhiasti mikä ei tunnu eikä näytä hyvältä. Innolla odotan sitä päivää, kun huomaa varsinaisen raskausmahan olemassaolon. Ja ei se potkujen tunteminenkaan pahasta olis. Eilen kyllä pisteli vatsaa ympäriinsä ja välillä tuntui kuin elohiiri mahassa, mutta tuskin ne niitä potkuja oli!!??
 
joo jos syke on ollu n.80 se on ollut sun oma syke, vauvan on huomattavan paljon nopeampi.
 
Voi että ku ootte ihanan osaavia naisia :) Mä en oo mikää ruoanlaittaja, joskus leivon jotai jos huvittaa, mutta semmosella perustaidolla vaa. Yhtää en kyllä nauti ruoan tai leivosten teosta.

Muutenki ollut jotenki hankalaa nyt, kun tää mun raskaus on julkinen tieto. Ihmisillä on niin jänniä ennakko-olettamuksia äitiydestä, että monet ajattelee musta nyt eri tavoin. Mua stressaa tää sen takia, että en todellakaa oo mikää perinteinen nainen, vaan lähinnä ruoanlaiton sijaan uraan panostava. Se on hassua että ku en oo kauheen paljoo hengannu kodin hengetär -tyyppisten ihmisten kanssa, niin ne on nyt innostunu musta ku oon raskaana :grin Ja antaa jotai kutomisneuvoja. Tykkään ommella vaatteita silloin tällöin, mutta musta ei kyllä käsityöntekijää saa tekemälläkää :D Oon semmone et jos tarvin jotai, saatan sen ite tehdä ja monesti osaanki, mutta harvoin nautin siitä prosessista.

Onko kellää muulla ollu tämmösiä tuntemuksia? Tiiän että oon aika poikkeeva tässä :) Arvostan tosi paljon erilaisuutta ja sitä että on myös niitä kodin hengettäriä :) Mutta ite oon vaan niin poikkeava. Ei se mua itteä vaivaa, mutta se vaa saa aikaa jänniä reagointeja :D
 
Mulle kinkku on tärkein jouluherkku ja mistään laatikoista en edes tykkää, graavilohesta tykkään mutta sitä ei kotona tarjoilla eli pärjään ilmanki. Onneksi, ku toista joulua jo peräkkäin raskaana nii vois tehä toisillle tiukkaa.. :)
 
palmu mulla on kyllä sama, tykkään kynttilöistä jne. mut mitään kodin hengetärtä musta ei saa, meillä on aina kaaos ja vaikka oon kotoa oppinut ruokaa laittamaan ni se on mulle kamalista kamalinta pakkopullaa. Teen vain koska niin kuuluu tehdä ja se on terveellistä. Oon ammatiltani sosiaalityöntekijä ja se aiheuttaa kans tietyn ajatuksen siitä, että olen äitityyppiä, etenkin kun olen tehnyt töitä lastensuojelussa. Mutta vaikka tuun lasten kanssa toimeen ja tykkään ihan lapsista en oo mikään hempeä ihminen, enkä tule olemaankaan. Toki varmasti persoona muuttukin, mutta se pitää mut kiinni työssä ja sen takia oon sitä jaksanu tehä että pystyn kovettamaan itteni ja tekeen eron siinä etten päästä muiden asioita omalle iholle.

Mä en selviä joulusta ilman graavilohta!!!
 
Mä en selviä joulusta ilman graavilohta!!!

En mäkään! siksikin sen mielellään tekee itse - ja syö sitten hyvällä omallatunnolla! Jos saa tuoretta siikaa, lohta tai vaikka taimenta -suoraan merestä tai varmasti muuten tuoreena, tulee graavattuna ihan omaa luokkaansa, me yleensä pakastetaan vielä ennen graavausta, simppeliä ja terveellistä:)!
Luulisi että saisi valmiiksi graavattunakin (ilman pitkää säilytystä tyhjiöpaketissa) jos ei haluta itse tehdä - joltain tuoretiskiltä?? en tiedä, kannattaisi kysyä? eihän se kala ole ongelma vaan se pitkä säilytys jossa bakteerit pääsee jylläämään..

mun lapsuudenkodissa ei paljon kokkailtu, mutta olen kyllä lasten myötä löytänyt itsestäni pienen keittiö-kokeilijan. KAIKKEA kun voi tehdä itse! eikä yleensä ole edes mitenkään ylitsepääsemättömän hankalaa.
Säästyy es. paljon rahaa, suurempi perhe vetää sapuskaa aikalailla - ei missään nimessä lähetä es ulos syömään nykyään, kotona saa vaan niin paljon parempaa ruokaa (toisinaan ménee pahasti pieleen, mutta monesti onnistuukin)!! Lihaomavaraisuus takaa hulppeat raaka-aineet joista on ilo vääntää pöperöä! :grin -no, meidän elämä (ansiotyön ulkopuolella) pyörii pitkälti ruuanhankinnan(metsästys, kalastus, marjastus) ja kasvattamisen(puutarha ja lihaisat eläimet:wink) ympärillä..pakko sitä on sitten pitää arvossaan.

Tuo ihmisten ennakko-odotusten huomaaminen on kyllä melko hauskaa tässä äiti-hommassa, kerroin tänään lounaalla tutuille naisille että meille tulee vauva - ai lisää nelijalkaisia? oli reaktio..
Uranainen mussa on ihan kuihtunut, en enää löydä kipinää konttoritöistä..vahvasti työorientoitunut oon kyllä viitisen vuotta sitten vielä ollut. mutta tää on muuttunut oikeastaan elämäntyylin muuttumisen, ei niinkään lasten myötä.
 
Tuosta maksalaatikosta aiemmissa raskuksissa olen sitä jouluna vähän syönyt ja niin teen nytkin:) On minun herkku ja vielä kun saan aina jouluisin äitin tekemää:)
 
Hauskaa sinänsä nää "roolit" ku ite oon lastenhoitaja ja vaikka vasta 22v, niin ei kellekkää oo tullu yllätyksenä et meille on tulossa vauva. Ja yleensäkin kaikki sukulaiset ja ystävät ovat ihan innoissaan. En oo kuullu yhtään "sä oot niin nuori" tai "oliko vahinko" kommenttia.

Odotan innolla joulua, meidän mahavauvalle kun on juuri serkku syntymässä! Niin ihanaa kun on pikkuinen mukana joulun vietossa. :Heartred ongelmaa ei oo kalojen ja maksalaatikon kanssa, kun en tykkää kummastakaan :D
 
Onko teillä muilla millasia perinteitä itsenäisyyspäivänä? Vai onko päivä yksi muiden joukossa? Me vaan laiskotellaan tämä päivä, ruokana karjalanpataa niin paljon kun napa vetää.
 
Ajateltiin mennä viettämään itsenäisyyspäivää mummilaan. Minun kasikymppinen mummi hoitelee vielä taloutta ja laittaa ruuat ja kaikki.

Me vuorotellaan joulut. Nyt on vuorossa miehen koti. Siellä ei ole ollut joulunviettoperinteitä ja pakko myöntää, että nyt kun ollaan oltu siellä pari kertaa lapsen kanssa niin aika teeskentelyltä se tuntuu :sad001... Viimeksi eivät olleet huomanneet hankkia joulukuusta. Miten sen voi unohtaa?! Meillä taas vietetään rauhallista joulua ja kaikki on mahdollisuuksien mukaan aitoa, mutta ei stressata jos joku laatikko joudutaan ostamaan kaupasta. Aattoa on tosi surullista viettää ilman omaa perhettä. Tuntuu, että mennään sinne miehen kotiin vain siksi, kun hän haluaa käyttää oikeuttaan päättää asiasta eikä oikeasti itsekään välitä koko joulusta.

Aion kyllä syödä itse suolattua lohta ja pikku kökkäreen maksalaatikkoa.

Meilläkin oli nyt nt ultra ja kätilö kehui kaiken olevan oikein hyvin. Minua vain jäi askarruttamaan, kun aivopuoliskot eivät näyttäneet minusta kovin symmetrisiltä ja tyyppi oli niin uninen siellä ettei paljoa liikkunut...


Sent from my iPad using Vau Foorumi mobile app
 
Mä olen siis tässä aatto asiassa tosi itsekäs ja miehelle sanonut että haluan että aatto ollaan mun isän luona, siellä on aikuiset selvinpäin ja muitakin lapsia. Anoppi kovasti haluaisi meidät aatoksi luokseen, mutta olen suoraan sanonut etten halua ja ihan itsekkäästi vedonnut tosiaan siihen että mun porukoilla on noita muita pieniä. Oikeasti en halua olla paikassa jossa juodaan, humalaiset aikuiset eivät kuulu mun lapseni jouluun niin kauan kuin minä voin asiaan vaikuttaa. Mies on onneksi hyväksynyt mun mielipiteen ja kun sinne anoppilaan voidaan sit mennä 25 päivä. Mä siis pidän kyllä anopistani, hän on ihana ihminen, mutta en pidä siitä että aina kun on puhä/vapaat pitää juoda.
 
Tää on kyllä hauska ilmiö että "kaikkien" anoppilassa on jouluperinteet (ja vähän muutkin perinteet) ihan p..stä! Meillä ainakin näin! Siellä kun se joulupukin tuoma hirveä määrä paketteja tuntuu olevan se ainoa tärkeä perinne..ja itselle se on juuri se epäolennaisin leikki-osuus tuosta juhlasta..(ja niin toivoisi lapsillekin asiaa opettaa..) A antaa lapsille ajoissa lelu-kuvastot kaikki toiveet merkattaviksi - voi varmaan kuvitella että ei jää ihan yhteen toiveeseen..ja kaikki on tietenkin pakko toteuttaa :mad:, laittaisi ne rahat vaikka katastrofiapuun mieluummmin!
Purnaan täällä teille -en enää viitsi sille jankuttaa, on kun "helmiä sioille heittäisi"... sori, mutta tää homma vaan pahenee vuosivuodelta..tänä vuonnakin haluavat tulla VAIN pakettien jakoon meille, eivät esim joulusaunaan, joulukirkkoon, pulkkamäkeen, syömään, kahville tms..:angryfire AAAAAARGH, ihana joulurauha
 
Takaisin
Top