Joulukuun helinät =]

Meillä oli tänään töissä äsken joululounas. Minä innoissani pakkasin lautaselle graavilohet ja sillit ja pöydässä vasta tajusin, jotta eipähän nuo kuulu tänäjouluna mun ruokavalioon. :)

Huomenna on se The suuri päivä eli nt-ultra + lääkäri äippäpolilla, voipi olla jotta illalla ei meinaa uni silmään tulla. Voi kun kaikki olisi hyvin ja jouluna pääsisin uutisen joululahjana sukulaisille kertomaan.
 
Täällä pitää vielä ylihuomiseen jaksaa odotella, eli perjantaina nt-ultra. Jo alkaa jännittää, että onko pikkuinen kunnossa.

Ja maha on alkanut kasvamaan! Viime viikolla vielä tuntui ettei ole yhtään, kun paino on vaan oksentelun takia laskenut, mutta eilen jotenkin ekaa kertaa kiinnitin huomiota, että kyllähän siinä pikkuinen alavatsapömppö on. Mulla kun on kaksi sektioarpea tuolla bikinirajassa, niin yleensä se ylimääräinen pömppö alkaa siitä niitten kohdalta ylöspäin, mutta nyt on se koko alamasu kasvanut. Paino on yhä sen 3 kiloa miinuksella, mutta onneksi ruoka maistuu jo paremmin.

Vatukka, toivottavasti vasta-aineita löytyy ja oletkin sairastanut vesirokon lievänä. Meillä pojat on saaneet sen vesirokkorokotuksen, osa pitää sitä ihan turhana, kun tehosta ei ole varmuutta, mutta kyllä meille lastenlääkärit on sanoneet, että se on ihan hyvä ottaa. Jos rokon sitten saa kuitenkin, se tulee lievempänä. Itse olen sairastanut pienenä tosi lievänä, mutta kaverin pojalla oli noin 2v ikäisenä todella pahana, rakkuloita oli silmämunissa, suussa ja pippelissä :(. Oli pienellä pojalla tosi kurja olo.

Puolitoista päivää pitäisi vielä töissä jaksaa ja sitten reilun kahden viikon loma! Saapa nähdä joko opiskelijat loman jälkeen arvaavat, miksi olin pari viikkoa saikulla (olen siis lukion ope). Työkaverit tietää jo, opiskelijat ei, olen yrittänyt vaan pitää väljiä yläosia töissä.
 
Ite joudun odottaan nt-ultraa vielä mooonta viikkoo kun se tosiaan jouduttiin siirtään 6.1 että on tarpeeks viikkoja kun varhaisultrassa niitä oli niin paljon vähemmän kun piti. Olis pitäny olla huomenna. Mutta onneks on joulu niin menee nää päivät toivottavasti nopeesti.. :)

Huoh, juuri kun hehkutin että töissä on ymmärretty tosi hyvin mun poissaolot niin on vissiin ylemmältä taholta käsky että mun sopimus pitää purkaa. Ehdottivat vielä että itse irtisanoudun niin ei tuu merkintää purkamisesta. Hah. Ihanasti lisää stressiä ennen joulua.

Soitin tänään sitten lakimiehelle joka sano että ei noin sa missään nimessä tehdä, varsinkin kun työhaastattelussa oon kertonu että oon raskaana. Että vahingonkorvauksia vaan hakemaan sitten. Harmittaa vaan jos en saa hajtkaa kun pidän kuitenkin työstäni ja kurja jos joudun oleen kotona vauvan syntymään asti. Vanhaan paikkaan pääsisin varmasti takasin mutta työ on liian raskasta ja joudun tekemisiin vaarallisten aineiden kanssa joten sekään ei oikein käy. Mutta nähtäväksi jää miten tässä käy..
 
Hei kaikille :) mulla nyt varhaisultran mukaan viikkoja 9+1 ja pelottaa kun tuntuu että raskausoireet melkein kadonnet, välillä vatsaa kutittelee ja tuntuu painetta alavatsalla ja aavistuksen öllöttää. Rinnatkin vähän arat mutta e enään niin pahasti. Viimeiset kaksi viikkoa oli todella rajua oksentelua ja olin saikulla mutta tällä viikolla sekin helpottanut todella paljon. Pelottaa onko vaavilla kaikki hyvin :( mitkä on teidän oireet näillä viikoilla?
 
Wakemeup, mulla noihin aikoihin oli oikeastaan hiemna oireet kaikonneet, mutta tuli sitten uudelleen huono olo ja rinnat kipeytyi juuri noilla viikoilla. Alavatsaan sattui aika lailla. Muuten olo oli ihan hyvä, mutta eikös ne oireet alakkin hieman hälvenemään pikkuhiljaa?:)
 
Mulla myös pahin yökötys hävinny, samoin rintojen arkuus. Tosin väsymys pysyy, ellei jopa pahempana..
Ja mukaan on tullu myös noi repäsykivut/kasvukivut mitkä lie. Eli siis riittää ku aivastaa ni tuntuu ku joku viiltäis puukolla kohtuun. Mut eipä mullakaan ton enempää oirei enää oo, näillä viikoilla onneks kuuluukin alkaa helppaamaan hiukan yksilöllisesti sekin tietty :)
 
Just mietein itekkin että pitäskö mun alkaa huolestumaan kun vielä viikko sitten oli paljon huonompi olo, rinnat tosi arat, päätä särki, vatsaa juili ja väsytti aivan käsittämättömän paljon. Nyt melkein kaikki on poissa, mitä nyt joskus silloin tällöin tuntuu kuin olisi helpot menkat eli vain pientä vatsakipua. Olen kyllä nukkunut ihan hullun paljon, menee varmaan joku 11-15h vuorokaudesta nukkumiseen! Ja silti väsyttää niin etten meinaa saada asioita tehtyä!

Jos en olisi nähnyt toisen sydämen sykettä aikaisemmin niin olisin varmaan huolesta sekaisin, nyt ei auta kuin luottaa ja odottaa tammikuun ultraa :D
 
Voi että, mä oon ainakin ihan riemuissani kun on alkanu oireet rauhoittumaan :) Ihanaa kun saa syyä taas melkeen mitä vaan haluaa(paitsi kahvia yhyy), sellanen omituinen alituinen paha maku on suussa vaikka mitä söis ja rennietä kyllä menee mutta tuntuu kuitenkin paaaljon paremmalta kun joku viikko sitten. Väsymyksen luulin jo hävinneen, viime yönä koisasin kyllä taas sen 10 h... Nyt on mukavasti vielä flunssa iskeny joten sekin voi väsyttää.

Vatukka, mulla on sama tilanne ton vesirokon kanssa. Sitä ihmeteltiin neuvolassa kun ei edellisen raskauden kanssa ollu mitään puhetta siitä. Meidän äiti ei vaan millään muista että oisin sitä sairastanu... Kävin eilen neuvolalekurilla ja se meinasi että todennäköisintä on että oon sairastanut sen oireettomana. Nyt pitää kai sitten vaan olla tarkkana, että jos altistuu niin sitten se joku estolääke tai mikälie päälle, ja raskauden jälkeen sitten kai rokotus. Kivaa lisäressiä tämmösistä :/

Mutta mikä tärkeintä, toissapäivänä ultrassa näky ihan oikea toukkamainen vauva! emoticon LA siirty parilla päivällä, mitä ennustelin itsekin. On kyllä niin sorkittu olo kun ultra ja lääkäri oli peräkkäisinä päivinä, joudun ilmeisesti vähän tarkempaan syyniin reuman takia. Seuraava ultra on lääkärin kanssa, sitten laitettiin kyselyä äitipolille että pitääkö mua testailla vielä enemmän ja sitten tutkitaan ny kaupan päälle vielä se oisko mulla kilpirauhasen vajaa-toiminta... ÄÄÄSH!

Kaikesta huolimatta, ihanaa joulunaikaa kaikille teille, ottakaa rauhallisesti ja nauttikaa vapaista, tuntuu ite ainakin siltä ettei koskaan oo ennen ollut näin pahasti pienen loman tarpeessa! emoticon
 
Täällä myös oireet kaikonneet ihan kadoksiin. Ja sekös huolestuttaa. 

Vsirokosta: Esikoisen odotusaikana ilmeni verikokeesta etten ollut moista sairastanut lapsena eikä äitikään muistanut että olisin sairastanut niin jouduin töissäkin välttelemään vyöruusuasiakkaita koska siinä on sama virus kuin vesirokossa. Olen siis töissä vanhusten parissa. Esikoisen synnyttyä minut sitten rokotettiin kahdella rokotteella vesirokkoa vastaan eikä nyt tarvitse siitä olla huolissaan. Mutta kannattaa vältellä siis vesirokkoa sairastavia sekä vyöruusua sairastavia ihmisiä ettei olisi kosketuksessa niiden kanssa. 

Skallo, mulla edellisessä raskaudessa annettiin kasvukontrolli viikolle 28 juuri tuon reuman takia ja aina ultrasi lääkäri kun oli perussairaus. Reuma voi vaikuttaa vauvan kokoon niin että vauva voi jäädä pieni kasvuiseksi mahassa mutta meillä ei ole sitä ongelmaa ollut, molemmat syntyivät suurinpiirtein samankokoisina (3360g ja 3390g) vaikka esikoisen odotusaikana ei vielä reumaa mulla ollut. Reumapolilla k&a uml;vin normaalisti, oisinko kahdesti käynyt raskauden aikana + synnytyksen jälkeen  noin kuukauden päästä jolloin aloitettiin lääkitys uudestaan. 

Jotenkin ollut nyt joulun alla niin kiire ja haipakka etten oo joutanu paljoo koneella istua. Jospa tämä tahti rauhottus pyhien jälkeen. Viime raskaudessa olin todella aktiivinen täällä palstalla niin nyt ihan harmittaa kun on ihan jäänyt kirjoittelut. :/ 
Varmaan sitten kun ultra on käytynä ja jos siellä on kaikki hyvin niin voi huokaista ja jos sitten tulisi viimeistään kirjoiteltua enemmän kun on koko ajan niiiin epävarma olo tästä raskaudesta. 
 
Soitin jo tänään neuvolaan, kun on flunssa iskenyt päälle ja mietein kuinka paljon panadolia uskaltaa syödä (vastaus oli max. 4g vuorokaudessa, jos joku muukin kuumeilee). Vesirokon vasta-ainetestin tulokset olivat tulleet ja sain hyviä uutisia. :) Oireeton versio on tullut joskus sairastettua ja vasta-aineet löytyi. Toivottavasti Skallo sulla on sama tilanne, mutta kannattaa tietysti varoa. Kuulostaapa Mariannu kamalalta kaverisi pojan sairastama vesirokko, taidan omankin lapseni rokottaa jos sellaisen nyt saisin. Siskon poika, jolta altistuksen sain, selvisi sentään muutamalla rakkulalla.

Mulla menee vähäiset oireeni edes takaisin. Hermoheikkona olen käynyt jo kaksi kertaa ultrassa ja silti kaikki on ollut hyvin ja kasvu tasaista. Siksi olen onnistunut olemaan nyt enää huolehtimatta oireiden muuttumisesta, eiköhän vaihtelu ole ihan normaalia. Hyvä mun on tietysti sanoa, kun ei näillä oireilla mitään dramaattisia muutoksia saa aikaan.
 
Moikka taas,, olen seuranut ja oli mukavaa lukea teidän juttuja mutta itse en jaksanut kirjoitella kun aina alkaa huimaa kun lukee tai kirjoittelee... Nyt on oireet ei melkein ole mutta kiusana on kauhea flunssa ja järkyttävä päänsärky. Panadol auttoi vaan pari tuntia vaan.. Nyt on aamusta asti ollut päänsärky poissa. Eilen pääsin ultra ääneen ja siellä ooli kaikki hyvin ja nähtiin ihana pikkuistamme ruudulta<3><3 oli kyllä ihana fiilis ja saatiin kuvatkin mukaan><3 la on pysynyt 1.7 nyt huolestettuttaa että saanko rakenneultra aikaa enää viikolla 20 kun sen haluaisin silloin. mull loppuu opinnot täällä egyptissä 5 viikon päästä jolloin olen viikolla 18 ja haluaisin jäädä viikoksi ainakin aurinkoon ettei tarvitse heti pakkasiin tulla. vesirokkoa olen sairastanut lapsena:)>
 
Minulla oli esikoista odottaessa oireet paljon pahempia kuin nyt toista odottaessa. Ensimmäistä odottaessa oksensin päivässä useamman kerran, paino putosi ja mikään ruoka ei maistunut. Nyt toista odottaessa ei oo tarvinnut kuin muutaman kerran oksentaa, mutta yökkäilemässä on saanut käydä.

Viime raskaudessa ei pystynyt jauhelihaa syömään ja nyt ei pysty syömään kanaa. Hassua miten tietyt ruuat alkaa ällöttämään :)
 
Klementiini: olit kysellyt tosta liukastumisesta/kaatumisesta raskausaikana. Mun äiti on kaatunu ihan viimisillään talvella aivan suoraan mahalleen, vaan eipä mulle mittään käyny. :) Ja työn puolesta oon törmänny paljonkin raskaanaoleviin naisiin, jotka on ollu esim. autokolarissa ja saanu kunnon tällin massuun, ja silti vauvalla on kaikki ollu ihan hyvin. Kohtu ja lapsivesi kuitenkin suojaa vauvaa hirmu hyvin. Toki kaikkea voi aina käydä mut ei niitä kannata etukäteen murehtia. Helposti ei kuitenkaan vauvalle mitään siel masun suojissa käy. :)
 
Tämä meidän Ykä-Stiina aiheuttaa kyllä paljon enemmän vaivoja kun esikoinen.. :D

Täällä alkaa hieman joulufiilis jo nousta, eilen askartelin äidille ja äidinäidille kortit ultrakuvista, saavat ne sitten joululahjaksi :P

Isän luokse mennään joulupäivänä ja vielä mietiskelen, että kuinka hänelle kertoisin. Joku erilainen ylläri olis kiva, tyhjäpää kun olin ja teetin ultrakuvasta vain 2 kopiota....

MUTTA oikein ihanaa ja iloista Joulun aikaa teille kaikille kanssaodottajille! :)
 
Heippa! Mä pääsin lomalle ja ah, mitä jo pari päivää on tehnyt vaikka joulutohinat on pitäneet kiireisenä, kyllä se muuttaa paljon kun ei joka päivä tarvii tuhlata kolmea tuntia matkustamiseen!

Poks, 10+0 tänään, ja mikä parasta; Mun perhe tietää raskaudesta! Aloin jo olemaan pahalla mielellä kun aina piti puhelimessa puhua ympäripyöreitä kun odottelin että kortit meni perille, eihän siihen postilta mennytkään kuin 9pv :D Mutta nyt tietävät ja onnittelujahan sieltä ropisi, yllättäen meidän äiti vaikuttaisi olevan suorastaan innoissaan, se on yleensä sellanen maailman tasaisin ja rauhallisin ihminen. :D

Mulla on oireet hiukan helpanneet, mistä olen vain iloinen. Pahaa ei enää tee kuin satunnaisesti. Yöllä tietty saa juosta vessassa ja rinnat on niin kipeet että välillä tekis mieli suoraa huutoa kiljahtaa kun neiti 6v apinoi tiensä äidin syliin :D

Meillä np -ultra 4.1. joka sattuu olemaan mieheni syntymäpäivä. Ihana päästä vielä loman aikana ultraan fiilistelemään.

Mutta nyt, Hyvää Joulua ihan jokaiselle heinäkuiselle, me vetäydytään joulunviettoon. :)
 
Sydänäänet dopplerilla <3 nyt oon ihan fiiliksissä. Huomenna otan ekan masukuvan kun tiedän nyt että elämää siellä on. ;-)
 
Mäkin kuulin sydänäänet neuvolassa torstaina, en muistanukkaan miten ihanaa se on :) Aluks olin ihan surkeena vaikka tiesin ettei ne välttämättä edes kuulu vielä, oli kyllä ihana ylätys ja alkoi kans tuntumaan siltä että joku sielä on :)
 
täällä yksi uusi silmäpari taustalta hyppää mukaan myös kirjoittamaan....meillä mennään viikolla 11+4 ja yritettiin neuvolassa kuunnella matkustajan sydänääniä ennen joulua eikä saatu kuulumaa :( nyt jännittää tuleva ultra (2.1) kahta kauheammin...........
 
Heipähei tännekin pitkästä aikaa! Me ollaan oltu miehen kanssa joulunvietossa sukulaisteni luona eikä ole tullut koneella pyörittyä. Muutenkin on tuntunut siltä, että raskaudesta stressaa paljon vähemmän silloin kun ei pyöri täällä 24/7. Kohta alkaa onneksi olla riskiviikot takana päin, joten jospa sitten uskaltaisi tänne taas enemmän kirjoitella ilman huolta stressistä. :)

Me ollaan kerrottu raskaudesta tähän mennessä minun äidilleni ja isovanhemmille sekä miehen perheelle. Kaikki ovat ottaneet uutisen TODELLA, aivan yllättävän hyvin vastaan. Äitini purskahti samantien itkuun onnesta ja anoppi oli kuin puulla päähän lyöty. Miehen sisarukset alkoivat heti sedätellä ja täditellä toisiaan, se oli aikaa hauskaa kuunneltavaa. :D Hössötyshän alkoi samantien molempien äitien osalta, mutta se oli odotettavissa. Sain mm. äidiltä mukaan kasan minun vanhoja vauvapeittoja ja -lakanoita ja anoppi ilmoitti heti, että heillä on "mummolassa" eli kotonaan tallessa yhdet rattaat pikkuisen nukuttamista varten. Ehtipä hän jo suunnitella ensi jouluna hoitavansa vain pikkuista niin, että me muut saadaan hoitaa jouluruoka- ym. järjestelyt. :D Huomenna kerrotaan vielä virallisesti minun isälleni ja veljilleni asiasta. Vähän jännittää miten veljet asiaan reagoivat (17 v. ja 24 v.), isän tiedän innostuvan. :)

Oireet ovat lieventyneet tosi paljon, vaikkakaan en esim. pysty syömään ollenkaan suklaakonvehteja joihin olen normaalisti ihan hulluna. Pelkkä ajatuskin oksettaa! Pahoinvointia on oikeastaan vain silloin, jos on unohtanut syödä tai jos on syönyt jotain normaalia huonompaa. Tissit ovat edelleen järjettömän kipeät!

Mulla olisi maanantaina meno veriseulaan (vihaan verikokeita..) ja keskiviikkona päästään moikkaamaan Toukkaa np-ultran kautta. :) Musta tuntuu, että se on kauhean aikaisin kun mulla on silloin viikkoja kasassa vasta 11+1. Jännittää, vaikka olenhan mä nähnyt Toukan ultran kautta jo kaksi kertaa. Toivotaan todella, että pikkuisella on kaikki hyvin!!

Miehen kanssa ollaan juteltu todella paljon lapseen liittyvistä hankinnoista, eilen mm. surffailtiin netissä ja etsittiin meille sopivia rattaita. Ensin ajattelin, että ostettaisiin käytetyt, mutta päädyttiinkin nyt ostamaan uudet. Kuitenkin halutaan useampi lapsi, ja jos uutena rattaat ostetaan niin ne tulee luultavasti kestämään sitten useamman lapsen käytössä vuosia. Nyt vaan pitäisi malttaa sinne kevääseen asti, ennenkuin alkaa haalia kotiin kaikkea tavaraa rattaista ja sängystä lähtien!

Me ollaan muuten kehitelty ihania tekonimiä pikkuiselle. :D Emppu, Toukka, Väbä, Pikku-Väbä, Väbä Kakkonen, Väiski, Rähmäkäpy.. Rakkaalla lapsella monta nimeä. ♥
 
Takaisin
Top