Joulu

Meidän joulupöytä:
Aamu alkaa riisipuurolla ja sekahedelmäkeitolla ja jos kinkku on jo valmis niin saa ekan kinkkuvoileivän! Nam!

Sitten illalla:
-kinkku
-lanttulaatikko
-porkkanalaatikko
-imelletty perunalaatikko
-maksalaatikko
-karjalanpaisti
-keitetyt perunat
-rosolli+kastike
-sienisalaatti
-lämminsavulohi
-kylmäsavulohiterriini
-itsetehtyä rusinalimppua

Jälkkäriä ei oo erikseen, sekahedelmäkiisseliä usein jää aamiaiselta ja sit tietysti piparit ja tortut, joku kuivakakku, suklainen taatelikakku yleensä, pikkuleipiä, kaneliässiä ja vannikkeita ainakin! Ja sit ihan sikana konvehteja, joka huoneessa iso lasivaasi täynnä Fazerin sinisiä, Geishoja ja Julioita, ja jos alkaa vajaus näkymään uusi rasia tyhjennetään heti tilalle! Vähän outona tapana meille jääny varmaan lapsuudesta kokiksen juominen, se oli lapsena joulusin sallittua jopa ruuan kanssa niin sitä ilman ei joulu kyllä tuu vieläkään! Alkoholia meillä ei oikeestaan juoda joulusin koskaan, (ei muutenkaan kovin), joskus isä kaivaa yhden jouluoluen ruualle, mutta muuten ihan kivennäisvedet ja maidot juomana:)
Unohdinkohan mitää... ei tuu mielee

Meillä joulua vietetty aina samanlailla, aamu alkaa piirretyillä, sitten kirkkoon, hautausmailla käydään ja sit kotiin syömään ja saunomaan ja lahjoja availemaan! Ollaan aina oltu oikeestaan vaan perheen kesken, joskus mummolassa kun olin pieni, ja mummon oltua palvelutalossa ollaan käyty siellä aina vähän kinkku- ja lohileipää syöttämässä matkalla kirkkoon, kesällä mummoni kuoli, joten vähän haikena joulua vietetään kun mummoa ei enää ole. Vanhempieni luo lähtee nyt myös mieheni viettämään ensimmäistä kertaa meidän joulua, joten se on mahtava tunne! Saa nähdä pitääkö meidän joulusta, kun heillä ei niin joulua oo vietetty mieheni kasvettua aikuiseksi, en millään malttaisi odottaa! Saati ensi joulua, kun ensimmäinen oman lapsen kanssa!:)
 
Aatto kyllä tuntuu vielä aika kaukaiselta, vaikkei siihen ole kuin pari viikkoa. Eli ihan kohta.

Tein tänään elämäni ensimmäisen piparkakkutalon, ja voin kertoa, että oli ensimmäinen ja viimeinen kerta! emoticon Ärrrsyttävää hommaa tuo liimaminen.  Ei se itseasiassa ole vielä valmis, koristelut vielä puuttuu, eli se sokerikuorrutus, mutta sen nyt luulis olevan helpompaa, kuin arkkitehtiä leikkiminen.

Tekis mieli jotain joulukoristeita saada lisää, kun ei ole kuin pari hyasinttiä, kaksi joulutähteä ja kynttelikkö. Nii ja poika 2v. askarteli eilen kerhossa hienon tontun, sen liimasin kylppärin oveen xD Tonttuja siis lisää jostain emoticon

Joululahjoja olen kymmenkunta paketoinut, ne tais olla siinä.
 
mäkin mietin piparitalon tekoa, mutta taidetaan leipoa niin paljon kaikkea muuta että nyt taitaa jäädä väliin. kiva kyllä olis.... esikoisen kanssa on mukava leipoa, tänään tehtiin pullaa pakkaseen ja nyt syötäväksi. esikoinen nautti ihan kauheesti, mut onhan se aika moista touhuamista 2v kanssa:D
pipareita ja jonkinlainen glögijuustokakku olis ajatuksissa tehdä ja torttuja kans. mut vasta aattona sitten. ajattelin tehdä kinuskikissan ohjeiden mukaisesti kalapiirakkaa(söin yhen kaverin uona ja oli tosi hyvää)... kun nyt en aio graavikalaa syödä. en oo mitenkään supertarkka ruokien kans ollut, mut raakaa en syö lihaa tai kalaa enkä pästöroimattomia.. kuulin kaveriltani joka on hoitajana toisella paikkakunnalla et siel oli listeriaa ollut nyt syksyllä sellasessa ihan siistin ruokapaikan ruuissa jossa oon itekin ollut syömässä. hui.

kynttelikkö kaivetaan tänään ja ehkä jotain jouluvaloa ulos. mäkin odotan et esikoinen askartelis päiväkodissa jotain tänne kotiin:) <3
 
Just lopeteltiin myös tavallisten piparien teko tuon 2 veen kanssa :D Se vaan halus kaulia koko ajan. Se sanoi sitä liimaamiseksi, kun se takikina liimautui pöytään, heh. Olihan tuo ihan kivaa näin ekaksi kerraksi. Muotteja oli pojan toiveiden mukaan tietenkin auto ja sitten muumipappa ja nuuskamuikkunen. Itse tein joulukuusia, sydämiä ja possuja :)
 
Huuhkaja: No ei ollit kallis! Onko kuinka korkea?
Me ajateltiin ostaa joulun jälkeen muovikuusi, JOS löytyy sellainen minkä kelpuutan :)

Tuosta glögijuustokakusta tuli mieleen, että mun olisi tarkoitus tehdä "aaton odotus -kakku",
eli karpalokuustokakku piparipohjalla.
Tosin, meidän vanhemmat tulee meille syömään 20. päivä eli teen sen niin kuin sitä varten,
mutta jäähän sitä yli aika paljon, joten voi sitten herkutella sillä ennen aaton muita herkkuja :)
 


Muikkis kirjoitti:
Huuhkaja: No ei ollit kallis! Onko kuinka korkea?
Me ajateltiin ostaa joulun jälkeen muovikuusi, JOS löytyy sellainen minkä kelpuutan :)


180 cm korkea. Isompi kuusi tais olla 30e, eli ei sekään paha! Ensin aattelin, et 180 cm on iiiihan liian lyhyt, mut sitten kun aattelin realistisesti, et ei se kuusi oikee mihkää mahu ellei se oo säädyllisen kokoinen, niin huomasin että ton kokone kuusi on just hyvä. Nyt se mahtuu meiän portaidenkin alle. ^^
 
Joulufiilis ihan huipussa, en malta odottaa sunnuntaihin, kun lähetään miehen kanssa joulun viettoon maalle! Ihanalta kuulostaa teidän kertomukset joulun laitosta esikoistenne kanssa, mahtavaa kyllä nähdä sitten aikanaan oman lapsen innostus joulusta! Jo ensi joulua odotan kun pikkusen kanssa saa vähän ulkoilla ja ihmetellä joulua<3>
 
En aikonut minkäänlaista joulukuusta laittaa meille omaan kotiin, kun ollaan kuitenkin joulu pääasiassa muualla, vaikkakin ihan lähellä omaa kotia.
Tänään sitten mun isi soitti, että halutaanko kuusi! No, voin haluta, jos löytyy kuusenjalka ja koristeetkin, meillä kun niitä ei ole! No löytyy löytyy! Kuusenjalka on vielä vähän epävarma, mutta pitäisi yksi ylimääräinenkin olla varastossa! JEE! Eka oma oikea joulukuusi!
 emoticon
 
Joulu on ihan kohta ovella, viisi (5) yötä enään aatoon! Huomenna itselläkin lähtö joulunvietoon kotikulmille äitini luo.
Vielä jää mies jkl vietämään joulua sisarustensa kanssa, mutta ensivuonna lähdetäänki ekaa kertaa yhteistä joulua viettää! Odotan melkei enemmän jo ensivuoden joulua :D
 
Puuh. Kovasti on tullu tehtyä jo, mut jotenkin sit taas tuntuu että mitään ei oo tehtynä :D
Suklaat ostettu, ja lanttulaatikko ja joululimput tehty. öhh siinäkö kaikki? no, joo, kyllä oikeestaan. Äiti tuo piparit ja sinapin, ja pakasteessa on jo valmiina torttutaikinat, aattelin että torttuja tehään sitä mukaan kun tekee mieli, niin on aina tuoretta. :)

Sitten päivitystä aiempaan:

Huuhkaja kirjoitti:
Meidän joulupöytään tulee:

(Aattoaamuksi riisipuuroa ja sekametelisoppaa!)

-Luomukinkku /tilattu, nouto 22.12.
-Keitetyt perunat /Ostettu
-Ruskea kastike
-Rosolli + kastike /Tarpeet ostettu
-Lasimestarin silliä /Valmistumassa  
-Lanttulaatikko /Done!
-Imelletty perunalaatikko /Valmistumassa
-Ehkä joku kaupan valmismaksalaatikko /Mut jos ei nyt sittenkään
-Herneitä /Ostettu
-Graavilohta
-Limppua /Done!
-Lihapullia (miehen puolelta vähän ruotsalaisen joulun tunnelmaa..) /Tarpeet ostettu
-Prinssinakkeja /Ostettu
-Maksapatee /Ostettu
-Lihahyytelö /Ostettu

Ja sitten tietenkin pipareita /Done! (mies toivoisi Star Wars-henkistä piparkakkutekelettä, itse ehkä maksimissaan väsään sen perinteisen piparkakkutalon jos pelkät läpyskät ei kelpaa), suklaata /Ostettu, pähkinöitä ja appelsiineja.

Meillä ei jouluisin ikinä ole mitään jälkiruokaa oikein, koska jo tuossa on niin paljon syömistä. Jälkkäriks ollaan yleensä nautittu sitten glögit ja nekin joskus muutama tunti ruuan jälkeen. Kaikki muut siis on tarkoitus tehdä itse, paitsi maksalaatikko, herneet (:D) ja nakit. Voi olla, että maksapateenkin väsääminen jää jonkun kivan valmistajan piikkiin.

Hmm. Oonkohan mä unohtanut jotain? :D No, sen näkee sit kun muut laittaa joulupöytiensä antimia tänne. Onhan noissakin tekemistä, varsinkin kun noita alan väsäämään vasta viikon päästä.

 
Siis kääk!! Mää en oo oikeesti saanu mitään aikaiseksi vieläkään.
Suurin osa joululahjoista on ostettu ja paketoitu, mutt siinäpä se mun lyhyt lista sitten onkin. En ole edes tehnyt listaa mitä kaikkea pitää hankkia vielä...kai sitä huomenna täytyy suurin osa ruuista käydä kuitenkin ostamassa jotta ehtii jossain vaiheessane laittaa valmiiksikin.
Huomenna otan itseäni niskasta kiinni ja hoidan kaikki juoksevat asiat pois alta, niin sit voi vaan kotona tunnelmoida ja laittaa jouluruokaa ja paketoida lahjoja :) Aivan ihanaa kun kohta on joulu :)
 
No mul on just toisin päin, en oo nimittäin hankkunu yhtää lahjaa vielä :D Syynä yksinkertaisesti se, etten oo keksinyt yhtään mitään. :C Saa varmaan mies arpapaketinkin vaan multa, joka pahimmassa tapauksessa on vaan roskaa. Pyh.
 
Ihanaa kun ei tarte itse moisia miettiä vielä lainkaan, voi astella valmiisiin joulupöytiin vaan ^^
Lahjat ostin ja paketoitukin on jo, miehelle pitää vielä hankia jotakin ni sit on kaikki!
Totesinki miehelle, et monet joulut istutaan vielä valmiisene joulupöytään täällä mun sukulaisten luona, et ei tarte murehtii moisia vaikka esikoinen on tulossa maailmaa :D
 
Sama juttu meillä miehen kanssa! Mennää mun vanhempien luo, ja siellä haluun joulut viettää sitten vauvankin kanssa, mun äiti laittaa kaiken niin ihanasti valmiiks ja vieläpä helpon näköisesti! Nyt mun vanhemmat on vähän innostuneet joulusta uudelleen kun on tulossa pikkunen perheeseen, vähän jo meinas olla sellasta suvantoa, kun ollaan mun siskon kanssa jo niin vanhoja :)
Musta kyllä ois ihanaa sekin, että mentäisiin sinne heidän luokseen hyvissä ajoin ennen aattoa niin voitaisiin sitten yhdessä laittaa valmisteluita! Harmi vaan kun joululomat on niin lyhkäsiä näin aikuis iällä..
 
Mekin saadaan vielä mennä valmiisiin pöytiin, kun vanhemmat vielä voi hyvin, ja varmaan vielä vuosia näin :)

Joulu on kyllä saanut uutta ihanaa sävyä lasten myötä, joulutkin on paljon jännempiä taas.

Minä otin tänä aamuna kuusen sulamaan, ja nyt se on jo laitettu paikoilleen kuusenjalkaan. Kuusen koristelua edessä ja juustokakun tekoa tälle illalle. :)

Tosin huomenna lähdetään vanhempien luo ja tullaan varmaan vasta joulupäivänä tai tapaninpäivänä takaisin kotiin.


Hyvää Joulua kaikille huhtikuisille!
 
Täälläkin aletaan virittäytyä pikkuhiljaa joulun viettoon :) Sain juuri siivoiltua, huomenna vielä pitäisi vähän leipoa ja sitten voikin suunnata anoppilaan illaksi. Harmi, että mies on monena iltana tässä joulunaikaan töissä, mutta onneksi perinteiset jouluvierailut anoppilaan ja omien vanhempieni luo onnistuvat, kun aattona on kuitenkin vapaata.

Lämpöistä ja ihanaa joulua kaikille! emoticon
 

Nyt voikin asettua odottelemaan aattoa. Kaikki on saatu valmiiksi ja juuri ajoissa. 
OIkein rauhallista joulua kaikkille huhtikuisille =) 
 
Mulla vielä mun omat isovanhemmat tekee joulun meilläpäin, en sit tie miten vietellään jouluja kun he eivät enää jaksa, oma äitini tuskin tulee ikinä jouluja järjestämään niinkuin omat mummini ja isäni.. noh, saa nähdä =D
Veikaan, että kun isovanhenhempani väsyvät, saan itse alkaa värkäämään joulua ja äitini ja veljeni tulevat sitten meille vuorostaan :D
 
Takaisin
Top